Drone Fighter X teszt – lézerharc a levegőben

5002_altpic_1.jpgKinek mond valamit a Byrobot cég? Bevallom férfiasan, én sem ismertem őket, de amikor megtudtam, hogy nem egy kínai gyártóról van szó, egyből felkeltette az érdeklődésemet. A Drone Fighter X az egyik olyan Byrobot termék, ami nagy népszerűségnek örvend, elsősorban a Távol-Keleten, illetve Oroszországban, de szerencsére már hazánkban is elérhető, ráadásul magyarországi forgalmazóval.

 

Azért, hogy a kedves olvasó érezze a különbséget a kínai és koreai mentalitás között, ejtek néhány szót magáról a cégről. Megszokhattuk, hogy a legtöbb drón gyártó kínai, az a néhány, aki pedig nem, szinte mind drága, hobby kategóriás gépeket gyárt. Ilyen a Parrot, a 3DR vagy éppen az Autel Robotics.

4a-stylish.png

A Byrobot első ránézésre kitűnik a kommersz, játék kategóriás gépeket előállító cégek közül. Leginkább úgy tudnám megfogalmazni a különbséget – a dél-koreai kultúra jelentősebb ismerete nélkül -, hogy a termék olyan, mintha a japánok találták volna ki, de a németek építették volna meg. Nagyon minőségi termékekről van szó, jól átgondolt, egyedileg kitalált apróságokkal.

Persze egy olyan országban, ahol minden elektronikai vagy számítógépes játéknak akkora kultusza van, hogy akár televízión keresztül, élőben is követhetjük – gondoljunk csak a Starcraftra – el lehet képzelni, mekkora odafigyeléssel készítenek el bármilyen terméket. Akit esetleg ez nem győzne meg, az gyorsan nézzen körül a lakásában, hogy milyen dél-koreai termékekkel rendelkezik, biztosan meg fog lepődni.

 

Kicsomagolás

A doboz kinézete kifejezetten szépre sikerült, felkelti az érdeklődést és a birtoklási vágyat az emberben. Itt is tetten érhető a jól átgondoltság, nem csak olyan valamilyen lett a design. Kibontás után a valaha tapasztalt legjobb műanyag csomagolással találkoztam, amit toy-grade drón kapott. Kemény, masszív, egyáltalán nem horpadó váz tartja helyén az alkatrészeket, a dél-koreai, végletekig menő precizitás itt is megtapasztalható.

Én az alap dobozból kaptam kettőt tesztre a byrobot.hu-tól. Ez azért fontos, mert – bár a drón önmagában is repképes - mindenképpen kell egy második, amit az infravörös szenzorral virtuálisan lelőhetünk, tehát érdemes egyből két szettben gondolkodni.

A doboz tartalmazza a quadkoptert, két akkumulátort, egy matrica készletet, a szokásos leírásokat, usb kábelt és a távirányítót. Ez utóbbi úgy néz ki, mint egy modern, de retro jegyeket magán viselő kvarcjáték, nagyon feelinges. Jellemzően a pici, játék kategóriájú gépek egyik rákfenéje a gyenge minőség, de ebbe a Drone Fighter esetében egyáltalán nem futottam bele.

p1010431.JPG

A gépet burkoló műanyagot eleinte nagyon semmilyennek gondoltam, de aztán később rájöttem, hogy nem volt rossz ötlet üresen hagyni. Az alap doboz ugyanis tartalmaz egy matrica készletet, amivel tetszés szerint díszíthetjük a testet. Nem tudom, hogy a blogot hány Borussia Dortmund és F.C. Internazionale rajongó olvassa, de én a sárga-fekete és a kék-fekete színeket alkalmaztam.

Mivel tudom, hogy sok ember érzékeny a garanciális dolgokra, ezért a jó hír az, hogy a byrobot.hu a magyarországi forgalmazó is, vagyis kaptok magyar számlát, így lehet a garanciát is érvényesíteni.

 Az sem mellékes, hogy az angol nyelvű leírás mellett magyar fordítás is elérhető, vagyis akinek gondot okoz az idegen nyelv, az is nyugodtan beszerezheti a terméket.

 

Távirányító

A távirányító egy külön cikket is megérdemelne. Fekete, de mégis átlátszó plexi alatt helyezkednek el a LED-ek, amik megmutatják a különböző állapotokat. Ha jól emlékszem, 10 db van belőle, mindegyiknek két állása van, vagyis 20 dolgot tudnak visszajelezni. A gyári leírás szerint a drónon is van 40, tehát a koreaiak LED mániájával azért meg kell majd birkóznunk.

4-2.jpg

Eleinte nagyon nem értettem, hogyan és miért úgy működik a távirányító, ahogy. Pedig becsületszavamra, kétszer is elolvastam a gépkönyvet, mielőtt elkezdtem nyomkodni. Aztán 2 órányi küzdelem után összeállt az egész, ekkor végre el tudtam vonatkoztatni a megszokottól.

Két dolgot jegyezzünk meg, ami nagyban megkönnyíti a használatot. Az egyik, hogy a távirányító bal alsó, S betűvel jelölt gombját hosszan nyomva a menübe jutunk, innentől kezdve a karok mozgatásával tudjuk kapcsolgatni a funkciókat. A másik, hogy az S és a P gomb lenyomásával tudunk felszállni, e nélkül nem indul el a gép. Ezt az információt ráadásul a gépkönyv sem tartalmazza.

4-df_w01-e1467947756919-1024x348.jpg

A másik, hogy kapcsoljuk ki az abszolút módot, mert semmi értelme. Valamiért ezt erőlteti a Byrobot, de gyorsan felejtsük el. Ez egyébként a máshol headless mode-nak hívott funkcióval ekvivalens, így nem kell megtanulni az orientációt, de szerintem ez hosszabb távon nem segít, hanem ront a helyzeten. A menübe belépve (S gombot 3 másodpercig nyomva tart), majd a bal első gombot megnyomva tudunk átváltani normál módra.

gx_01.jpg

Ami a távirányító hardveres részét illeti, szerintem remek. Először is kiküszöböli a döglött hal érzést, amit az ilyen méretű gépeknél eddig tapasztaltam (tipikusan az Eachine és a JJRC modellek). A karok szépen mozognak, sehol nem akad, könnyedén érezni, hová esnek a végállások. A távirányító mindkét gimbalja automatikusan visszaáll középre, ha elengedjük őket, erről bővebben a tesztüzem részben olvashattok.

firmware_update_2.PNG

Extrém ritka lehetőség a játék kategóriájú gépek szegmensében, hogy a kontroller USB porton keresztül a számítógéphez csatlakoztatható. Egyből csináltam is egy firmware frissítést, ami először nem volt egyértelmű, de azért sikerült. Ezt a Dron Fighter X szimulátor programból tehetjük meg. A telepítő csomag egyben a drivereket is felrakosgatja gépünkre.

support.PNG

A fenti bekezdésből két dolog is kiderül: van szoftverkövetés és létezik vevőszolgálat, akit el lehet érni levélben vagy telefonon. Próbáljuk meg a Gteng vagy az Aviax ügyfélszolgálatával kommunikálni, már akkor örülhetünk, ha egyáltalán a hivatalos honlapot megtaláljuk.

A távirányító ráadásul force feedbackes, ami azt jelenti, hogy rezeg a kezünkben. Ezt például akkor csinálja, ha merül a gép, ha firmwaret frissítünk, vagy ha meglövik infravörös szenzorral a gépünket. Érdekesség, hogy a gépek és a távirányítók is ugyanazzal a 300 mAh 1 cellás, egyedi akkumulátorra működnek és ezek szabadon felcserélhetőek egymással.

 

Tesztüzem

Mivel egy remek angolsággal megfogalmazott leírás is a rendelkezésünkre áll, ezt szokás szerint átpörgettem és feltűnt, hogy mennyire kevés hiba van benne. Ellenben meglehetősen hosszú és bizonyos értelemben egy kicsit bonyolult is, ugyanis repülő alkalmatosságaink sokkal több mindent tudnak, mint például a klasszikus Syma X5C.

5002_altpic_3.jpg

Méretre a Drone Fightert a régebbi Hubsan X4 107-hez tudnám hasonlítani, nagyjából akkorák, mint a tenyerünk, ezért alkalmasak beltéri használatra is. Tekintve a pocsék téli időjárást, ez most igazán jól jön.

Amikor elkezdtem vele repülni, feltűnt mennyire rosszul mozog a levegőben. A szokásos power shift itt is előjött, nagy gázra plafonba csapta magát, ha pedig levettük, elvesztette az erejét. Két dolgot vettem észre, az egyik, hogy mivel a karok középre állnak, ennek a drónnak bizony lebegnie kellene, tehát kell lennie barometrikus szenzornak (bár erre sehol nem találtam utalást). A másik, hogy ha leesik a földre, nem csattan, vagyis gumi lábakat kapott, így a lakásban is csöndes.

Mivel gyanús volt, hogy az eddig remek terméket ennyire nem ronthatták el, gyorsan levettem róla a propellervédő keretet és egy csapásra minden megváltozott. Az üzemidő 6 percről 10-re nőtt, a gép energikus lett, mintha kicserélték volna. Gyorsan megmértem az akkumulátor kapacitását, 1162 mAh a 4 db mért telep, vagyis 292 mAh jött ki átlagban, ez majdnem a gyári érték. Ezek szerint Koreában nem szokás úgy kamuzni, mint Kínában, mind a repülési idő, mind a kapacitás valós.

Egyből raktam is át a quadkoptert expert módba. Nekem így is lassú a yaw, vagyis a tengely körüli forgás, de egy kezdőnek ez egyáltalán nem baj. A gép ebben a módban már kellően gyors, a sokak által kedvelt Eachine E010-et például simán veri. Főleg az udvaron repkedtem vele, ott van ugyanis elég hely szép íveket repülni. Nyugodtan nekimehetünk bárminek, a motorokba - amik 0720-asok - ugyanis építettek leégés elleni védelmet. Azonnal megállnak, amint a propeller hozzáér valamihez. Ez nemcsak biztonságos, de kényelmes is. A motorok leállítását (disarm) a bal oldali gázkar lefele húzása és a fronton elhelyezkedő bal oldali piros gomb egyidejű nyomásával lehet aktiválni, de én inkább nekirepültem valaminek, mert az nagyobb móka. Nem tudom, hány ilyen eset volt (sok), de a gépnek semmi baja nem lett.

A kopter viszonylag kezes, de azért az orientációs alapelveket itt is ismerni kell. Ráadásul a megszokottól eltérően repül, ami eleinte okozott némi fejtörést. Ugyanis folyamatosan egy képzeletbeli pont felé kúszott, ezért nem bírtam kitrimmelni, azt hittem hibás. Elővettem a másik gépet és ugyanezt a jelenséget tapasztaltam. Ekkor esett le, hogy ez szándékos, a vezérlő - ami egyedi és szintén csatlakoztatható a számítógépre – egy helikoptert szimulál, ezért mindig visszatér a képzeletbeli középpontba, ami zseniális. Egy kezdő számára ez nagyon sok problémát alapból megold, de még nekem is élvezetes volt a repülés.

Ahogy már említettem, a csomag része egy viszonylag egyszerű szimulátor, ahol abszolút módban kell tárgyakhoz repülnünk és arra leszállnunk. Sem a grafika, sem a feladatok nincsenek túlbonyolítva, egy idő után elég repetitívvé válik, de én azért végig nyomtam.

 

Drón harc

Beszéljük egy kicsit a legnagyobb poénról, amit a Drone Fighter tud, ez az infravörös légi harc. Mindkét gép alján van egy-egy szenzor. A fronttal lőni tudunk, még a hátsóval tudnak nekünk találatot bevinni. A quadkopterek két csapatra oszlanak, a kékre és a pirosra. ezeket a távirányítón tudjuk állítgatni.

A játék egy 20 másodperces felkészülési idővel indul, utána 6 találatot kell bevinnünk az ellenfelünknek. Ha ez sikerül, akkor a másik gépe a földre zuhan és a körnek vége. Ez egyszerűen hangzik, de a játékban vannak úgynevezett „battle items” kombinációk, amiket különböző távirányító karmozgásokkal aktiválhatunk. Mortal Kombat drónnal, így tudnám jellemezni. Emelhetünk magunk köré pajzsot, dobhatunk egymásra vízi bombát, amivel kikapcsoljuk a rivális ágyúját, de például használhatunk olyan trükköt, ami felcseréli a konkurens drón irányítását.

Összesen öt ilyen harci trükköt alkalmazhatunk egymáson, de ezt azért nem olyan egyszerű a levegőben kivitelezni. Nekünk jellemzően röhögős egymásba repülésbe fulladt a harc, ami egyébként nagyon jópofa, de egyáltalán nem könnyű. Sajnos a blognak nincs külön operatőre, ezért nem tudtam levideózni, de a gyári filmecskéből ízelítőt kaphattok, hogy milyen is a valóságban.

Az eredményeket ráadásul a csata után a számítógépünkre is menthetjük, amelyet a My Info menüpont alatt, a szimulátorban kell keresnünk.

 

Összegzés

Nagyon nehéz összefoglalni, hogy milyen is a Drone Fighter X. Már így is rengeteg mindent ki kellett hagynom a cikkből, különben soha nem ért volna véget. Lehetne még beszélni a gépekhez párosítható kameráról, vagy power packról, amivel 4 akkumulátort is tudunk egyszerre tölteni, ezeket a byrobot.hu oldalon meg tudjátok nézni. De beszélhetnénk még a Petrone autóvá alakítható, ugráló hibrid drónjáról is, ha a terjedelem engedné.

A termék minőségi, szórakoztató, egyszerűen repülhető, a matricák miatt igényre is szabható, ezen felül ráadásul olyan egyedi játékmódot kínál, amelyet jelenleg a piacon senki. Ez hosszabb távon is szórakoztató marad, ellentétben azokkal az olcsó drónokkal, amiket megveszünk, majd 1 hét után megununk és a fiók mélyére kerül (ezért is volt nekem kb. 15 db különböző).

Alig találtam hibát a termék kapcsán, de azért akad néhány. Az egyik, hogy minden egyedi, az akkumulátor, a vezérlő, a távirányítók, illetve a belső felépítésről, protokollokról sem tudunk semmit. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem tudjuk majd illeszteni a többi gyártó alkatrészeit a Byrobot termékeihez, de ez csak azoknak lesz probléma, akik modolni szeretnének.

A másik az ár, de ez is csak magyar viszonylatban nevezhető magasnak. Jelenleg a Byrobot Drone Fighter X alap dobozáért 30.000 forintot kérnek, míg a Drone Fighter combat packért, ami két teljes alap dobozt, 8 akkumulátort és egy power packet tartalmaz, 60.000 forintot kell fizetnünk. Ez szerintem teljesen reális ár, különösen, ha azt is ide vesszük, hogy ezért magyar garanciát is kapunk.

A magyarországi forgalmazó weboldala: http://www.byrobot.hu