MJX X600 teszt - Battlercruiser Operational

battlecruiser_sc1_cineinauguration1.jpgAmikor leraktam a szobában az Eachine, a Hubsan és a JJRC mellé brutálisan nagynak tűnt. A tömege szabályosan elnyomta a másik hármat, mint amikor Góliát összecsap Dáviddal. Egyből a Starcraft I Battlecruiser-je jutott eszembe a híres mondattal, amint kirepült a gyárból:"Battlecruiser operational". Ha felrakjuk a propeller védőket rájövünk, hogy ez a hexakopter NAGY, 45 centi, emiatt a mérete beltérben teljesen alkalmatlanná teszi a repülésre, amit nálunk egy lefejezett virág és egy asztalról levert mécses bizonyított. De mielőtt előre "repülnénk", nézzük meg a dobozt, amiben kaptuk legújabb játékszerünket. Az MJX X600 gyártói végre nem a bullshit generátort vették elő a mértéktelen rizspálinka fogyasztás után, hanem csináltak nekünk egy informatív dobozt, amin rajta vannak a távirányító funkciói, így elő se vettem a gépkönyvet, kifejezetten praktikus (amit később megbántam, lásd lejjebb).

Miközben összerakjuk a gépet, feltűnhet, hogy mindenhonnan csavarok kezdenek el potyogni. Először azt hittem valami csavarfetisiszta szekta csomagolta be a koptert, de aztán rájöttem, hogy a gépet szállításhoz kellőképpen szétszedték, ellenben a tasakot nem zárták le megfelelően, amiből most a csavarok hullnak szanaszét (valószínűleg egyedi eset és a szállítás közben történhetett valami). Ezt ne bánjuk, mert így láthatjuk, hogy a motortartó karok vége levehető a motorral egyetemben, rendkívül egyszerűvé téve a szerelést és a későbbi motorcserét (a motor nem forrasztva, hanem csatlakoztatva van az elektronikához), plusz egy piros pont a gyártónak. A dobozban kapunk egy 3 ágú átalakítót is, talán ausztrál lehet? Mindegy is, kedves figyelmesség.

A design tetszetős, annak ellenére, hogy nekem a fehér jutott, de szerintem feketében még bikábbul nézhet ki. Azt mondanám, hogy valami fura kiber alienre hasonlít, amit egy méretes rovarba oltottak bele, agresszív de nem túlságosan. Az anyagok elég jók, semmi sem sorjás, bár pl. a leszálló láb (landing gear) elég gagyi, de ne bánkódjunk, úgy is a kukába végzi, később megértitek miért. A propeller védők egy részét nem sikerült elsőre feltennem, ez bosszantó, ugyanis nem minden karon mentek bele a lukba, de ezt egy reszelővel megoldottam, vitte mint a vajat, lehet azért mert az is kínai :D. Most hogy le tudtuk a kisebb igénytelenségeket, jöhet a dicshimnusz, amit mindenki vár.

Kezdjük a távirányítóval, ami ennyi pénzért nevetségesen jó. Első dolog, hogy  mindent kitettek külön gombra, amit lehetett. Ez nagyon kényelmes, így nem kell mindenféle Mortal Kombatos - kis ütés+hátra+le+le+nagy rúgás - szerű gombkombinációkat benyomkorásznunk a kontrollerbe (aztán később kiderült, hogy de). Jobb felül találhatjuk a bukfenc gombot, amit nagyon elegánsan csinál, iszonyatosan stabilan, nagyjából 1 méteres magasságvesztéssel (egyébként ez a kamera bekapcsoló gombja, ha van rajta). Azt figyelembe véve, hogy az Eeachine H8 mini is kb. ugyan ekkora távolságot zuhan le és hogy ez egy 45 cm-es gép, meglepően jó. A távirányító jobb oldalán maradva, alul láthatunk egy keverőpultok potméterére hasonlító gombot, ezzel a gázkar teljesítményét tudjuk szabályozni, ezzel szabályozva az emelkedés és süllyedés gyorsaságát. Ennek ellenére azért bal oldalra kapunk egy másik választó gombot, amivel a szokásos kezdő/haladó/expert módokat kapcsolgathatjuk. Van 4 trim gombunk, mindenki arra kapcsolgathatja őket, amerre akarja, illetve a távirányítón a két fő kar mellett egy NÉGY ÁLLÁSÚ !!! módválasztó gomb, amivel Mode1-4 között variálhatunk. Biztos vannak olyan csavaros gondolkodású emberek akik ezt kapcsolgatják, de nekem jó volt a Mode2 is. A bal és a jobb oldali fő kar a szokásos gáz/forgás és irányváltásokért hivatott felelni, de amit kiemelnék, hogy a gázkar nagyon szépen, kis lépésenként mozog, minőségérzetet csempészve saját működésébe. Ezek tipikusan azok a kis dolgok, amiktől valami jó lesz.

A távirányítón egy pici LCD képernyő is helyet kapott, itt a gázkar állását, a kiválasztott módot, a trim beállításokat, headless módot és hasonló dolgokat láthatunk. Elvileg a többi MJX modellt is lehet a távirányítóval használni (MJX 900/901, MJX 800, MJX X101), illetve fordítva is igaz, pl. elég nagy poén lehet egy MJX 800 gravitációs távirányítójával egy MJX 600-at irányítani.

Az antenna a távirányítón kamu, csak a helye van ott, egy dologra viszont jó, rá lehet húzni az FPV kijelzőjét, amit én nem vettem meg (erről majd később), tehát a működéséről nem tudok nyilatkozni.

Két dolog volt, ami viszont nem tetszett a távirányítón. Az egyik, hogy az alap dobozban az irányító karokat kiszerelve kapjuk, ezt szépen be kell illeszteni a helyére. Ez szállításnál jól jön, CSAKHOGY amikor kimentem reptetni kültérre, egy óvatlan pillanatban lefele fordítottam a távot. Ezt persze akkor nem vettem észre, csak később, mikor nem volt meg a kar, aztán valami Deux Ex Machina folytán rátaláltam a fűben, de erre nem volt több esély, mint a lottó megnyerésére. Irdatlan nagy mák, szóval ragasszátok be (én már megtettem). A másik amit kifejezetten utálok a távon akkor bukott ki, amikor kimentem kültérre és feltekertem maximumra a throttle gombot, expertre váltottam a módot, majd hirtelen jött oldalról egy széllökés....Erre automatikusan ellen korrigálunk a szélirányhoz képest az ellenkező irányba, amire mit csinál a kopter? Bukfencezik egyet arra amerre a kart húztuk. Csak azért nem stukkoltam meg semmit a géppel, mert egy domb oldalában álltam és lefele mozogtam így volt alattam hely.  Utána megpróbáltam még egyszer megcsinálni ugyan ezt, akkor meg nem történt semmi. Amikor bejöttem megnéztem a gépkönyvet, hogy akkor ez mi is pontosan és sajnos kiderült, hogy nem a gép a hibás, hanem én voltam felelőtlen és nem olvastam el végig a gépkönyvet. Szóval akkor tegyük tisztába, hogy hogyan is lehet 3D bukfenceket csinálni a géppel, mert ez nem biztos hogy egyértelmű lesz mindenkinek:

  1. kezdő/haladó módban a jobb első gombbal bukfencezik a gép előre vagy hátra. Ha ezt a gombot két másodpercig nyomjuk, átvált headless módba és villogtatni kezdi a ledjeit. Visszaváltani ugyan így tudunk, 2 másodpercig nyomjuk újra
  2. Expert módban ha a gázkart és az iránykart EGYIDEJŰLEG 95% vagy afölötti erővel húzzuk, abba az irányba flippel, amerre az iránykar a áll, legalább is a gépkönyv szerint. Ez gyakorlást igényel, mert nem tudjuk egyszerre nézni a koptert és a távirányító kijelzőjét is, hogy éppen mekkora teljesítményt adtunk rá, érezni kell, ez pedig nem könnyű, különösen akkor, ha széllökésekkel kell hadakozni, nekem egyelőre nem megy, de nem hiszem el, hogy annyira bénán van megcsinálva, hogy minden oldalra húzás esetén flippelni kezd
  3. Ha kamera is van a gépen, akkor viszont a jobb gombra nem flippel, hanem helyette azt tudjuk ki-be kapcsolgatni
  4. A bal oldali első gomb a One-key return, ez csak AKKOR MŰKÖDIK, HA HEADLESS módban vagyunk, különben nem, vagyis váltsuk át a táv jobb első gombjával a koptert ebbe a módba

MINDIG OLVASSUK EL A GÉPKÖNYVET A-tól Z-ig, mert ez akár a Hexakopter "életébe" is kerülhet. A gépkönyvről csak annyit, hogy az egyik legjobb, amit láttam, ebben az árkategóriában és nem érződik kínaiak által kínairól angolra fordított, leiterjakabokkal teletűzdelt borzalomnak.

Akkumulátor tekintetében a kategória átlagát kapjuk, 2S 7.4V 700mAh, olyan 10-12 percet tud vele repülni, amivel én elégedett vagyok. Ami azért üröm az örömben, hogy nagyon passzentos a hely, ahova be kell helyeznünk, tehát méretre nem, de teljesítményre azért bele lehet pajszerozni nagyobb akkumulátorokat is. Az elemtartó műanyag fedele eltolható és lecsavarozható, de én nem csavaroztam vissza, mert nem kényelmes egy rét közepén szerelgetni, az akksi meg annyira szorul, hogy nem fog kiesni.

KÜLTÉRI REPÜLÉS

Ma volt szerencsém kijutni a szabadba, világosban és találni egy remek helyet Budapesten a Tabánban, ahol van egy kis domb, ahonnan remekül lehet reptetni egy 200 méteres üres területen, ráadásul feljebb állunk, mint ahová reptetni kell ezért jó a rálátásunk a területre. Néhány alapszabály amit tartsunk be, ha kültéren repülünk:

  • mindig ellenőrizzük le az időjárási körülményeket, mielőtt kimegyünk. Amikor én reptettem a szélerősség 22km/óra volt, délnyugati, a hőmérséklet kb. 5 fok
  • a természetben a természet az ÚR, mi csak alkalmazkodhatunk hozzá, keménykedni fölösleges, nem nyerhetünk
  • a legnagyobb ellenségünk a SZÉL, mindig óvatosan emelkedjünk feljebb, mert egy széllökés simán bevágja a fa lombkoronájába a gépet
  • ne akarjunk menők lenni, legyünk inkább profik, akik csak annyit vállalnak, ami még belefér, nem veszélyeztetve sem ember, sem állat, sem a gép épségét

Nah most hogy leírtam a hegyibeszédet, nézzük milyen a gép kültéren. Ha nem fúj a szél, akkor stabil, nem nagyon kell trimmelgetni, elég stabil, szépen fordul. Ha viszont van szél, akkor könnyűnek érződik (193 gramm), nagyon elviszi minden fuvallat. Aki ismeri azt az autós jelenséget, amikor kiérünk egy hosszú kamion mögül az autópályán és oldalról meglök a szél, az tudja miről beszélek. A lábak magassága semmire sem elég, minden vakondtúrásban, fűszálban elakadunk. Szerintem nehéz megállapítani a gép orientációját 20-30 méter után, ráadásul az én gépem fehér is, szóval mindenképpen tegyünk fel rá színes ragasztószalag csíkokat, illetve befesthetjük az első propellereket is más színűre. Kültéren sem éreztem, hogy leesne a repülési idő, olyan 10-12 percre tippelném (amikor mértem, 11.5 perc volt). Leszállni nem nagyon szeret a hexa, én egy esés után úgy odavertem a földhöz, hogy egyből eltört a leszálló talp, illetve ha egy fa fatörzsével közelebbi kapcsolatba kerülünk, az ütés kinyomja a propellervédőket, a csavarral együtt. Ez egyben automatikusan törést is jelent, de simán visszanyomható a helyére, a csavar nem sokat oszt vagy szoroz.

Összességében kültéren sem okozott csalódást, de lehetne jobban szélálló, illetve valamivel fel kell szerelni ami segíti a láthatóságot.

Kiegészítés: mivel ma két alkalommal is repültem vele, ezért úgy döntöttem, indítok egy "Napló" rovatot, ahol a különböző eseményeket fogom "tollba mondani" magamnak. Két incidens is történt az MJX X600-al egyébként, eltört a leszálló talp és az egyik motortartó kar, ezért a strapabíróságától nem vagyok elájulva.

FEJLESZTÉSEK

Az alábbiakat be lehet szerezni az MJX X600-hoz, ami szerintem sokat javít az összképen:

- magasabb leszálló lábak, innen beszerzhetőek: Ebay
- nagyobb akkumulátorok, elvileg kettő is belemegy (bár nem próbáltam), illetve az alábbi mérettel - 5.5x3x1.2 cm- próbálkozhatunk
       1. YKS 850mAh /SKU094923/ 
       2. Lion Power 900mAh / SKU060256/ 
- tegyünk valamilyen színes ragasztó szalagot az első kettő vagy a hátsó kettő karra

KAMERA OPCIÓK

Még nem vettem kamerát, mert itt egy kis dilemmába kerültem önmagammal, hogy mekkora beruházást ér meg egy olyan gép, amelynek az ára alacsonyabb, mint a rá felszerelhető kamera ára. A másik gond a súly, hogy vajon hány grammal képes még a kopter repülni. Mivel ezt nem tudtam eldönteni, ezért csináltam két videót, amelyen megnézhetitek, mi lett az eredmény (a teszthez ceruza elemeket használtam, mint súlyt):

  • 39 gramm, egy Mobius Action cam súlyával tesztelve
  • 115 gramm, kb. egy GoPro Hero súlyával tesztelve

Bár a képeken nem látszik, a 115grammnyi elemmel nem bírtam másfél méter fölé emelni a gépet, szóval ezt gyorsan felejtsük el.

Amit tudni kell, hogy a gyár csak az MJX C4005/C4010 kamerákat ajánlja hozzá, de vannak más alternatívák is, ezeket most soroljuk fel gyorsan:

MJX C4005: 0.3 MP kamera és FPV rendszer, amely tartalmazza a kamerát, a kijelzőt és a felrögzítéshez szükséges eszközöket. Én ezt nem venném meg, mert egyszerűen a kamera képe vállalhatatlanul pocsék.

MJX C4010 szintén gyári kamera FPV-vel, 720P-t tud 30 FPS-el, ha mindenképpen gyári szettet akarunk, ezt vegyük.

Keychain 808 #16: 7 grammos 640*480 felbontású kamera, ezt nevetve elviszi, de kicsit sokallom az árát. Videó itt.

Mobius Action Cam: 39 gramm, ahogy a tesztben is, ezzel gond nélkül repül, CSAKHOGY nem fér el a láb alatt, ehhez mindenképpen meg kell vennünk a magasabb lábakat. 1920*1080 30FPS-t tud. Videó itt.

Runcam HD: ezt biztosan elbírja a kopter, ahogy a Mobiust is, ráadásul van róla remek videó a Youtubeon. 1920*1080 30FPS-t tud. Videó itt.

Xiamoi Yi: 72 gramm, ez már necces, tesztelni kell, lehet hogy elbírja. Ennek van a legjobb képe, nagyobb gépre is áttehető, az ára egyezik a Mobius Action cammel. Szívem szerint ezt tenném rá, de nem biztos hogy nem romlanának drasztikusan a repülési tulajdonságok. Videó itt.

Összegzés

Mit is kapunk a pénzünkért? Egy jó minőségű, stabil, olcsó alkatrészekkel fenntartható, hosszú repülési idejű , nagyméretű hexakoptert egy remek távirányítóval. Ebben a kategóriában (10-20K ársáv) gyakorlatilag nincsen ellenfele, sőt bizonyos, hasonló árkategóriájú quadkopterek helyett is szívesen megvenném. Nagyon kevés hibájának felróható a szélérzékenysége, illetve a helyenként igénytelen megoldások (pl. leszállóláb) de ezek mind orvosolhatóak valamilyen módon. Ha lehet, a fekete színűt vegyétek, jobban néz ki.

Előnyök

Hátrányok

Alacsony ár

Szél érzékeny

Jó repülési tulajdonságok, stabilitás

Béna leszálló láb

Jó alkatrészellátás

A távirányító funkciói megszokást igényelnek

Jó távirányító, sok MJX modellhez jó

Nehezen látható a hexakopter mivolta miatt

Hosszú repülési idő

A motortartó kar a könyöknél törik

Szép design

 

Fel tud emelni kisebb kamerákat

 

Könnyű szerelés, csatlakozós motorok

 

Külön bekapcsoló gomb

 

 

Kiegészítettem egy kategóriával az értékelést, mert az MJX X600 egyik gyenge pontja a strapabírósága, emiatt nem lehet kihagyni az értékelésből.

 DESIGN (ahogy kinéz)

9

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

9

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

9

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

9

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

10

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

7

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

9

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,9

 

Ahonnan megvehetitek

Banggood: MJX X600 
Tiny Deal: MJX X600 

Mivel az amortizált alkatrészeket biztosan javítani fogom valahogyan, ezért érdemes lesz majd követni az oldal többi rovatát is. Jó repkedést kívánok, tegyétek amíg nincs rettenetesen hideg.

Szerkesztve 2015.11.27.: Jeleztétek, hogy sokaknak segítség lenne a gépkönyvek lefordítása, mert nem mindenki beszél angolul. Nos a helyzet az, hogy ez borzalmasan sok ideig tartana, ráadásul nem is vagyok fordító és nem etetném a hibáimmal a trollokat, de találhatunk valamilyen kompromisszumos megoldást. Arra gondoltam, hogy a "Hasznos_holmik" rovatba feltöltöm az oldalon is tesztelt gépkönyveket az eredeti formájukban és ha van kérdés, beírjátok a cikk alá és én azt a pár sort átfordítom nektek, így a káposzta is megmarad és a kecske is jól lakik.

Szerkesztve 2015.12.28: Gyűjtöttem néhány hasznos tapasztalatot a gépről, elsődlegesen kinti repülések során. Nos a gép eléggé eszi a motorokat, az elmúlt 2 hónapban 7 motort cseréltem két gépen (van ugyanis egy donor gép is), ezek szeretnek tönkre menni benne, elsődlegesen azért, mert ütést kapnak, másodlagosan pedig azért, mert a motor végén elhelyezkedő fogaskerék és az áttétel tengely közé kosz kerül, ez feszíti a forgórészt és megszorítja a motort, ami ettől leég, de ez minden áttételes gépnél típushiba. Ami még érzékeny, az a leszálló láb, ez rendszeresen törik, de ez filléres műanyag, én egyébként már leszereltem róla, mert fölösleges súly.

Másik típushiba az elnyíródó propeller tartó csavarok. Ezzel gyakorlatilag semmit nem lehet csinálni, egyszerűen rossz anyagból van és két ki-be tekerés után megadják magukat, ezt ilyenkor pótolnunk kell valamit. Szerencsére a tengely fém, ezért az nem igazán hajlamos a nyíródásra, csak a csavarok.

Repültem különböző időjárás körülmények között. Szelet nem igazán bírja, de azért nem is elviselhetetlen kb. 20 km/óráig, mivel a géptest lapos, sok a motor és emiatt viszonylagosan erős. Jobban ellenáll nekik mint a Syma X5 széria, vagy a WLtoys V686G. 

Hidegben az akkumulátorok kapacitása leesik, ezért a gép elgyengül, de ez minden típusra igaz. Repültem 0 fok körül ködben, ez elég durva és extrém időjárási körülmény. A köd magas páratartama miatt a víz kicsapódik a géptesten és a menetszél miatt a hártyásodni kezd a felületen, emiatt a gép többször leesett vagy elgyengült. Vasember is így járt, szóval ez annyira nem meglepő:D. A nagyon nedves környezetet nem szereti, DE még így is repül, ami szerintem elég megdöbbentő. Ki tudtam repülni 4 db gyári akkumulátort, ami szerintem nem rossz az időjárási körülményeket is figyelembe véve.

A mai napig (2015.12.28) 376 percet, 47 akkumulátornyi feltöltést és 6,3 órát repültem a géppel.