Sárgaláz - SJCAM SJ4000 teszt

q.jpgFRISSÍTVE: 2016.01.20

A nagy klasszikus SJCAM SJ4000, amit mindenki ismer, de én ebben a témában sajnos még szűz vagyok szóval kölcsön kértem egyet, a blogolvasók nagyobb dicsőségére. Szóval mit is kell tudni ezekről az akció kamerákról, ami a légi felvételek kapcsán is fontos? Kicsik, könnyűek és nem túl drágák, cserébe viszonylag jó (ami persze igen relatív) képet és videót képesek készíteni. Mivel az SJCAM lassan olyan legenda lesz, mint a nagy márka a GoPro, csak a kisebb büdzsével rendelkezők körében, hogy kamera és fényképezés témában ildomos egy ilyen cikkel kezdeni.

Nos mennyi az olcsó? SJCAM SJ4000-et nagyjából 20.000 Ft körül lehet kapni, egy sima Go Pro-t pedig 40-45.000 körül, de pl. egy Hero 4 már 70.000 forint körül van, azért ez nagy különbség. Nagyjából ilyen elvárásokkal is kezdtem nekiállni a tesztelésnek, de olyan pocsék volt az idő, hogy képtelenség volt kimenni vagy két hétig.

Az hogy mennyire kicsi, engem meglepett, annak ellenére, hogy tudtam, hogy csak 59,4x41x30mm, vagyis 6 centi a leghosszabb kiterjedése. Ez persze most jó, de azért előre vetíti, hogy a beltartalomnak nem marad túl sok hely. A kamera kísértetiesen hasonlít az ősre, a GoPro-ra, ami persze ebben a kategóriában normális, ezt azzal fejelte meg a gyártó, hogy kismillió színben kapható. Hozzá kell tenni, hogy nagy különcséget már csak a méret okán sem lehet elérni, ráadásul ez a kategória egyébként sem a designról, sokkal inkább a funkcionalitásról szól. A másik fontos dolog, hogy mivel akció kameráról beszélünk, bele kell férnie abba a hozzá adott védőtokba, ami a külső behatásoktól óvja a kamerát, ezért a kocka forma relatíve adott.sjcam.PNGHa már külső védőtök, a szerkezet elég erős, de nehézkessé teszi a használatot, mert azon keresztül nyomkodni a gombokat csak nagy erőkifejtéssel és csak korlátoltan lehet, Pl. a menüben lapozgatást elég nagy kínná teszi. Maga a védőtokba való elhelyezés relatíve egyszerű, ellentétben a nyitással. Elvittem magammal Eplénybe síelni és kesztyűben egyáltalán nem tudtam kinyitni, szabad kézzel a fejemen pedig csak kisebb erőlködés után, szóval megszokást igényel. A tok nem csak vízzáró, de a hangokat is teljesen szigeteli, aminek a kopterezés szempontjából tulajdonképpen még előnye is van, hiszen a motorzúgástól úgy sem lehetne semmit hallani. Helyette be lehet tenni valami jó kis andalító zenét.

A kamera csomagjában alapból nagyon sok minden található, de én még több tartozékkal kaptam. Ennek az oka, hogy a tulajdonosa "bundle" termékként vette, ezért rengeteg kiegészítő - kutyahám, fejen viselhető támasz, selfie bot és még vagy 40 különböző alkatrész - volt a csomagban, két pótakkumulátorral  és egy töltővel megfejelve. Ha már akkumulátor, akkor az üzemidő 80 perc, ami szerintem amolyan átlag lehet a kamerák között, a repüléshez viszont tökéletes, hiszen még a legtovább repülő multirotoros hobby gépek sem haladják meg a 30 percet. Az akkumulátor cseréje több mint nehézkes. Kézzel (körömmel inkább) alig nyitható ki az akkumulátor tartófedele, nem könnyű levenni a burkolatot. Én erre azt találtam ki, hogy kihúztam az akkumulátoron található fület, így nem kell kikínszenvedni a tartójából, a takarólemezzel együtt lehúzható. 

Ami viszont nagyon tetszett, hogy a különböző kiegészítők GoPro kompatibilisek, ez azt jelenti, hogy fel tudjuk szerelni arra a kiállásra a kamerát, ami egyébként egy GoPro-t fogadna.

A műszaki paraméterei érdekesek a kamerának. 12MP képkészítési képesség, 1080p 30FPS videó, ebből már egyik sem mondható nagy számnak manapság (sőt kifejezetten átlagos). Persze a fenti számok semmit nem mondanak el, ellenben ha utána nézünk a hardvernek érdekes dolgokat tapasztalhatunk. Először is az akciókamera gyártók is beleterelték a fogyasztókat a számháborúba, amit már az autógyártók kapcsán a lőerőkkel (ami persze sosem derül ki hogy hol mért, a gumin vagy a főtengelyen), a processzorgyártók kapcsán pedig a megaherz adatok égbe hajszolásával kívánnak elérni. "Bigger is better" tartja az amerikai mondás, kár hogy egy paraméter a másik 20 nélkül önmagában nem mond el semmit, még sem lehetne eladni egy kamerát mondjuk 5 megapixeles felbontással, mert az kevesebb, mint a 12. Éppen ezért megnéztem, hogy milyen képalkotó szenzort kapott a kamera, ebben az esetben egy Aptina AR 0330-ast. Mivel ezt a cikket nem a Science magazinnak írom, ezért engedtessék meg nekem a műszaki egyszerűsítés a kifejezések kapcsán. Lényeg az, hogy a képalkotó mátrix felel azért, hogy a fényt elektronikus jelekké transzformáljuk át, ezt ebben a fent emlegetett Aptina CMOS-chip végzi el, csak hogy ezeknek a képalkotó szenzoroknak a felbontása 5MP, vagy a régebbiek esetében 3.5MP, esetleg 2.1MP szokott lenni. Valószínű, hogy az SJCAM SJ4000 egy 5MP-s valódi képfelbontással rendelkező szenzort kapott, vagyis a 12MP-s felbontás interpolálással jön létre. Ez azt jelenti leegyszerűsítve, hogy közelítő eljárással két képpontból átmenettel képzünk egy harmadikat, vagyis a valós felbontás nem változik, csak a kép fog több - ilyen értelemben fölösleges - információt eltárolni. Akit a téma bővebben érdekel az ebben a cikkben elolvashatja. Ez egyben azt is jelenti, hogy a 12MP-es kép csak a méretet növeli meg, a hasznos információ ugyan úgy 5MP marad, vagyis én vissza is vettem a felbontást ide.

A másik gyanús érték a széles látószögű lencse volt. A gyári adat 170 fok, de egyes mérések szerint (nem saját) ez csak 115 fok. Mivel nem vagyok sem profi fotós és a blog sem fotós szaklap, ezért én mindenképpen valós élethelyzetből fakadó tesztekkel akartam alátámasztani a mondandómat, nem pusztán elméleti fejtegetéssel. Kimentem a közeli Gellért hegyre és csináltam először képeket, majd egy videót (amin jól fogtok szórakozni, mert a nagy szél és a víz miatt a WLtoys V686G nem úgy repült, ahogy azt a kar húzása sugallta volna). Ami szembetűnő volt és az internetes tesztekben olvasottakat a valóságban is megerősítette, az a gyenge fényérzékenység. A szobában készített képek egytől egyik nagyon sárgák és ezen a különböző beállítások sem segítettek. Állítgattam az ISO-t, a fehéregyensúlyt és még ezer másik paramétert, de ez sem segített. A másik jelenség, amit tapasztaltam, hogy a kék szín túl telített, az ég úgy néz ki, mint ha valaki vizes temperával átfestette volna, nagyon mesterkélt. Amikor viszont volt elég fény (egy nem túl napsütéses napon, átlagos körülmények között) akkor értékelhető képet adott a kamera. Persze optikai zoom nincsen rajta, mint egy átlagos fényképező gépen, csak digitális (4X), ezért a kép nagyon bepixelesedik (a tesztvideón ez jól fog látszani), illetve az úgy nevezett hordó effektus is érezhető a képek szélén (barrel distortion), de szerintem 20.000 Ft-ért ez elfogadható képminőség.

Van a kamerának két nagyon előnyös tulajdonsága, az egyik, hogy kapott a hátoldalára egy 1,5"-os kijelzőt (ami pl. a Xiaomi Yi-n nincsen). Ez igen kellemes, így nem kell appal vacakolni, ha állítgatni akarunk valamit. A menü nagyon egyszerű és könnyen kezelhető, nekem most volt először a kezemben ilyen kamera és mindent megtaláltam elsőre.

A másik a WIFI csatlakozás képessége, amelyen keresztül egy SJCAM appal tudjuk elérni a kamera különböző funkcióit. Ez leginkább akkor hasznos, hogy ha a kamera olyan helyen van, ahonnan nem tudjuk egyszerűen levenni, viszont szeretnénk látni azt, hogy merre nézünk, pl. fejhámot használunk sisakkal. Ilyenkor összelőjük a kamerát a telefonunkkal és ha elvesztenénk az orientációt, akkor a telefon segítségével vissza tudunk oda találni.

Összességében nem voltam elégedetlen a kamerával, különösen ennyi pénzért. A szabadban egészen jó képeket csinál, ez első sorban fénymennyiség függvénye (mint ahogy más kameráknál is), már pedig kopterekkel jellemzően nem a szobában vesszük fel azt, amit eddig is ismertünk, hanem inkább a természet szépségeivel akarunk közelebbi kapcsolatba kerülni. Az ár függvényében - különösen a GoProval szemben - a kamera nem rossz választás, de a piacon olyan sok az erős konkurens - pk. AMKOV AMK 5000, Xiaomi Yi, Daznne P2, Eken H9 - hogy mindenki kedvére kiválaszthatja a neki tetszőt.

Teszt SJCAM SJ4000-ről
Tom Hardwick SJCAM tesztje

2016.01.16-os képek, egy részük maximum digitális zoommal, hogy látható legyen a pixelesedés, illetve naphoz képest többször elfordulva, hogy látható legyen, mennyire vakul el a kamera.

Videók is jönnek nem sokára, csak nem volt időm még megvágni őket, de egyszer ez is bekövetkezik:D Be fogom tenni a géptesztek alá is őket, hogy látható legyen, melyik, hogyan repül.

Videó 1: 2016.01.11, Gellért hegyen, felhős időben, délután 3 óra körül. Itt még a fehéregyensúly auto-n volt, ezt állítsátok "tungsten"-re ha videóztok. A zoomot felejtsétek el, csak digitális van és az sokat ront a minőségen (én direkt próbáltam ki, hogy látható legyen, hogy nem jó, de ez más kameráknál is így lenne)