Nagy, kamerás multikopter projekt VIII. - Xiro Explorer

51mes02hchl_sx522_1.jpgHa valakit szépfiúnak választanék a 9 gépből, amelyet az első cikkben felsoroltam, akkor az tuti a Xiro(Zero) Explorer (Xplorer) lenne. Igen, nem őrültem meg, tényleg ennyi néven lehet rátalálni a quadkopterre, ami a lényeg, bármi is a neve, a Zerotech nevű cég gyártja. Az oldal pedig a Xirodrone.com, amelyet keresnünk kell. Amikor az első körben megnéztem a 9 versenyzőt, azt mondtam: hú de jól néz ki ez a Zero Explorer. Na de vajon jó is? A külcsín rothadó belsőt vagy szuper technikát takar? Lapozz és megtudod.

Szoktam volt mondani (ez vajon így nyelvtanilag helyes? Kérném a nyelvtrollokat, hogy javítsanak ki, ha nem), hogy egy gyártó hozzáállásáról sokat elmond, ahogyan a termékeit prezentálja. Ez megjelenik magában a reklámkampányban, a csomagolásban, a weboldalban és természetesen az általános kidolgozási minőségben is. Azt ugyanis élőben nem lehet eladni, amit színes magazinokban, gyönyörű videókban a gyártók megpróbálnak, hogy minden szupi szuper, mint a Legó filmben. Élőben az ember látja, megfogja, megszagolja a dolgokat - perverzebbek meg is nyalhatják -, lényeg hogy az összes érzékszervünket bombázza a gép. Ilyenkor derül ki, hogy mennyire jól működik a megszépítő messzeség elmélete - vagyis hogy távolról minden jobb -,  hiszen közelről a fényes műanyag rosszul néz ki, látszanak a sorják, vágják a kezünket, a rossz motor miatt remeg a gép stb. Többek között így vérzett el rútul a Flying 3D X8, nem úgy a Zero Explorer.

Amikor néztem a CES videókat tavaly, már akkor feltűnt, hogy a Zero szét meri szedni a gépeit és megmutogatni a vásárlóknak, hiszen az egész gép moduláris. A kamera is elég közel mert menni, egyrészt mert engedte a cég, másrészt meg nem csak plasztik vitrinbe voltak kiállítva a termékeik (ahogy azt cselesen szokták az új modellekkel). A cég nem félt megmutatni, amit el akart adni, ami szerintem nagyon jó pont egy gyártónál.

Aztán nézzük meg a Xiro Explorer dobozát, hogyan alakították ki. Minden szépen a helyén, okosan kitalálva, ahogy kell. Valahogy adja magát, hogy mit, hova tettek a készítők, de ha esetleg nem így lenne, akkor szépen minden fel van címkézve, gondolkodtam is rajta, hogy olyan, mint ha nem is kínaiak tervezték volna. Az egyik videóban aztán ráleltem a megoldásra, a tervezők ugyanis európaiak, elsődlegesen az amerikai és az európai piacra tervezik a gépeiket és ez nekem valahogy át is jön a kialakításon. No de elég az ömlengésből, nézzük, mitől döglik a légy.maxresdefault_1_4.jpg

Xiro Explorer Specifikáció

Akkumulátor (mAh)

 5200 mAh okos akkumulátor

Cellaszám (S)

 3S 11.1V

Üzemidő (perc; gyári/valós)

 25/16 teljes terheltséggel

Töltési idő (perc)

90 perc

Méret (szélxhosszxmag. mm-ben)

Súly (gramm)

1350 gramm

Terhelhetőség (gramm)

Hatótáv (m)

 1000/800 m

Kamera (gyárilag, vagy variánson)

 1080p 30 FPS 14MP kamera

Mount

 VAN

Gimbal

 VAN, 3 tengelyes

FPV

 VAN, 2.4 GHZ 800 m, a táv 5.8 GHZ

FC

Naze 32???

Motor

??? 9450-es propellerekkel

GPS

 VAN

Funkciók

 RTF/RTH, Altitude hold, GPS hold, Waypoint fly,  IOC, Low voltage, Fail Safe, OSD (telemetria),  Follow me, Follow snap, Geofence

Típushibák

okos akkumulátoros, csak 1080p kamera, hatótáv gondok

Kezdjük azzal, amit mindig szoktam mondani, pénz beszél, kutya ugat, vagyis mennyibe fáj nekünk egy Xiro Explorer. Mivel közvetlenül a DJI Phantom 3 ellenfelének szánják a, ahogy az Explorer 2-t a Phantom 4 ellen akarják bevetni, az árat is ebben a magasságban kell keresni. A Xiro Explorernek három különböző verziója van, a Zero Explorer Xplorer (mondjuk, hogy sima) ami jelenleg 142, a Zero Explorer G verzió (ez gimbalt tartalmaz Goprohoz) és a Zero Explorer V (vagy is Vision, ez gimbal és kamera), ez utóbbi kettő 170 és 205.000 Ft-os áron elérhető. Ha visszaemlékezünk a Phantom 3 Standard 210-230.000 Ft-os árára, akkor ez teljesen vállalható LETT VOLNA, de ma, amikor a Phantom 3 Standard már külföldön is elérhető 170.000 Ft-ért, akkor a dolog kezd problémássá válni. Amit kijelenthetünk, hogy az eredetileg kb. 10%-kal olcsóbb Explorer mára 10-15%-kal drágább lett, de remélhetőleg az árat lejjebb fogja pumpálni az a tény, hogy lassan az Explorer 2 is elérhető lesz. Szerintem ugyan az lesz a hatása, mint a DJI modellek esetében, vagyis lejjebb nyomja az árakat. Egy jó kis Xiro Explorer Vision mondjuk 150.000 Ft-ért, mmm, kívánatos drón. A cég egyébként a Zero Tech, róluk van szó:

AKKUMULÁTOR

Ahogy már mindenki megszokhatta, egyedi akkumulátor, méregdrágán, jelenleg 32.000 Ft-ba kerül egy pótpéldány. Mentségére legyen mondva, hogy mivel az egész gép moduláris, ezért igen könnyen felpattintható a gép aljára, illetve eltávolítható onnan. Mivel az akksi egyedi kialakítású, ezért nem ez lesz az, amit a Skyrc Imax B6-unkkal fogunk töltögetni unalmas perceinkben, de természetesen a gyártó ad hozzá töltőt is. A klasszikus 3S 11.1V 5200mAh akkumulátort kapjuk, egyszer nagyon szívesen szétvágnék egyet, hogy bebizonyítsam, ugyan az az összes belül. Nincs új a nap alatt, a 25 perces repülési idő, itt is maximum 20 lesz, ha minden földi jóval felpakoljuk a gépet.

Sajnos a súlyadatokat az istennek sem találtam meg, de a designból arra következtetnék, hogy könnyebb, mint a Phantom 3. Ha viszont létezik olyan kategória, hogy akkumulátor design, akkor azt a Xiro nyerte. Matt sötét szín, igényes keret és egy 4 tagból álló, zöld ledsor, ami a töltöttséget jelöli (hogy legyen valami előnye az okos akkumulátornak, ha már más nincs:D).

DESING ÉS MINŐSÉG

A Xiro Explorer kiütéssel győz mindenki felett. Leginkább egy lopakodóra emlékeztet, nagyon finom vonalak, rendkívül jól összerakott elemek, és az a sajátosság, hogy a gép teljesen moduláris. Majdnem minden részegység - a vezérlő, az akkumulátor, a gimbal stb. - mindegyike könnyedén lepattintható egy mozdulattal. Ha összetörjük, szintén könnyen cserélhető, mindaddig, amíg olyan rész nem sérül meg, mint pl. a csatlakozó sínek. Tulajdonképpen maga a gép is egy fajta műtárgynak tekinthető, ha nem repül, akkor is szép. 

Ami viszont nem tetszik, hogy Xiro-éknál is valamiért az elől lévő ledek lettek a pirosak, a hátsók pedig a zöldek, ami lehet hogy csak nekem nem logikus, de mint ha fordítva adná magát. A másik, hogy mivel a gép teljesen egyforma minden irányból, baromi nehéz az orientáció, ami szerintem kifejezetten zavaró lehet repülés közben. Éppen ezért, mindenki fontolja meg a Headless (IOC) mód használatát, illetve az élőképet, amely akár a gépet is megmentheti a tűzhaláltól lezuhanástól.

Ami a minőséget illeti, meglehetősen jó, már a távirányító kiképzése és anyaga is fölfele lóg ki a sorból. Körben gumírozott csúszásgátló veszi körbe, igényes gombokkal, könnyen klattyan minden, minőségi darab. A távirányító a géppel itt 5.8 GHZ-n kommunikál vagyis megcserélték a szokásos FPV (2.4) és a táv frekvenciáját egymással (bár ezzel kapcsolatban a források zavarosak, egyik oldal ezt, a másik meg azt írja, szóval a fene tudja, de különben meg hogy kerül át a kép a telefonra, ami csak 2.4-et tud?). A gép váza és teste is meglehetősen jó anyagból készült (bár amióta láttam egy DJI Phantom FC40-et leesni 3 méterről, úgy hogy nem tört el a váz, azt gondolom, annál nincsen jobb anyag:D), nem nagyon panaszkodik senki sorjákra, elálló felületekre, illetve az összeszerelési minőség is jó. 

Amit viszont többen reklamálnak, az a gyengének kinéző leszállóláb. Egyrészt tű hegyes, ami nem éppen ideális arra, hogy puha földre szálljunk le, másrészt elég vékony, úgy néz ki, mint ami magától eltörik (láttunk már ilyet, lásd Flying 3D X8). A láb egyébként két szögben is állítható, fixálható egy alacsonyabb és egy magasabb pozícióban, ez utóbbi alkalmas csak arra, hogy gimbalt vigyen magával.

Összességében azt gondolom, hogy a Xiro Explorer minősége felveszi a versenyt a DJI hasonló modelljeivel. Ezt erősíti a kiváló weboldal, az elérhető dokumentumok - nem kell keresgélni a leírásokat, mint egyes modelleknél - , vannak új modellek, nem egytagú a paletta, ott van a cég a nagyobb kiállításokon is, tehát van pénzt a fejlesztésre és a jelenlétre. Ez mindenképpen ígéretessé teszi a jövőt a cég kapcsán.xiro-zero-xplorer-vision-fpv-5-8g-4-axis-rc-quadcopter-drone-14mp-camera-5200mah-battery.jpg

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

A gép állítólag extra stabil, szépen repül, nincs dadogás vagy inogás. Ez tulajdonképpen érthető, hiszen 9450-es propellereket forgatnak a 660-as motorok (ez ugye nagyon lassan forog, de atom stabil). Egy érdekes dologra viszont felhívnám a figyelmet, hogy valamiért az óra irányába forgó propellereket balanszolni kellett, míg a másik oldalt nem. Nem tudom ennek szabad-e hitelt adni, de legalább említés szintén foglalkozni kell vele. 

A tulajdonosok nem nagyon panaszkodnak a gépre, bár tény, hogy helyenként előfordulnak furcsa bukdácsolások. Ezek jellemzően szoftveres problémák és frissítéssel orvosolhatóak. Repülés közben tapasztaltak gondot a kamera rendszerrel is, de ezek is úgy tűnik hogy javíthatóak. A cég ad ki viszonylag sok frissítést, illetve van elfogadható supportjuk, akikkel fel lehet venni a kapcsolatot.

A többször is visszajelzett stabilitás alapja valószínűleg a flight controller vezérlőchipjére vezethető vissza. A ARM STM32 F405 processzor régebben a Naze 32 vezérlőkben volt megtalálható, sajna arra semmilyen információt nem találtam, hogy a gépben lévő milyen vezérlő lehet, de biztosan nem APM alapú (ami ugye önmagában egy csomó hiba forrása lehet).

SZOLGÁLTATÁSOK

Az első dolog amit meg kell említenem, hogy van supportja. Végre egy cég, akit el lehet élni, sőt mi több, van európai divíziója is Dániában. Ezen kívül, bár ugye ez nem hivatalos forrás, van egy viszonylag jó Facebook oldala is. Az rcgroupson erőteljes közösségi támogatást is kapott, pl. itt egy teljes robbantott ábra, szóval információ van a gépről, ettől nem kell félni (ellentétben az Upair Chassel például). Azért hogy lássuk, mennyire engedi el a termék kezét a cég, ide vágom a frissítéseket:

  • Szoftver: 2016.01.14
  • Flight controller fimrware: 2015.10.13
  • Gimbal: 2015.10.13
  • Android app: 2016.01.01
  • IOS app: 2015.10.13
  • Plusz még három dokumentum a kezeléshez

Ami a szoftveres funkciókat illeti, nagyjából partyban van a DJI Phantom 3-mal, bár ebből pl. hiányzik a szonár alapú szenzor. Viszont tud helyette minden mást, amit szeretni fogunk, de kezdjük a szokásosakkal:

- RTH (return to home), Fail safe (két szintes), IOC (ez a hedless normális módja), GPS módok (Alt. hold, Loitering, stb.) három sebességi fokozat (egy kezdő és két fejlettebb), OSD (on-screen display, vagyis telemetria), Follow me (tárgykövetés), Waypoint (útvonal repülés), Auto land/take off (automatikus fel és leszállás), Geofence (kerítés, amin a gép nem megy át), Follow snap funkció.

Három dolgot emelnék ki, az egyik az app, ami jár a géphez és elvileg fut IOS-en és Androidon is. Elképesztően jól paraméterezhető (sokrétű és könnyen átlátható), viszont a képátvitel 2.4-en megy, viszont a késleltetés (latency) állítólag nagyon alacsony. Ez azért is érdekes, mert a G verzióban, ami GoPro-t fogad, nincsen beépített, képfogadásra alkalmas eszköz, tehát vagy megvesszük a V-t, vagy erről le kell mondanunk (az alacsony késleltetéssel együtt). 

A második említésre méltó dolog, a 3 sebességi fokozat (repülési mód), ami nem csak a szokásos, brushed gépeknél is tapasztalt pitch-yaw értékekkel játszik, hanem előre definiált szabályok közé szorítja a gépet. Ilyen a geofence, vagyis nem engedi egy ponton túl elrepülni a Xirot. Ez azért lehet érdekes, mert amíg meg nem tanuljuk a gépet "jól repülni", addig bebiztosíthatjuk magunkat, saját magunk ellen. 

A harmadik a misztikusnak hangzó Follow snap funkció. Ha valaki olvasta a DJI Phantom 4 beharangozót, akkor ott is találkozhatott egy hasonló funkcióval. Lényeg, hogy ki kell jelölni egy objektumot a kijelzőn, amit a gép követ (képfelismerés alapján). Ez annyiban tér el a Follow me funkciótól, hogy nem a táv, hanem egy tárgy helyzete a mérvadó.

Érdemes megnézni, hogy az app milyen igényesen van kialakítva és milyen jól átlátható, nem egy összecsapott vacak, vagy még meg sem jelent, mit bizonyos gyártóknál, amelyek így adják ki a gépeiket.

Nem tudom, az szolgáltatásnak számít-e, hogy van hozzá egy tonna after-market matrica készlet:D

FÉNYKÉP ÉS KAMERA LEHETŐSÉGEK

Ahogy már feljebb is említettem vagy a G verziót vesszük meg, ami egy 3 tengelyes gimbal, vagyis az FPV részét elbukjuk (kivéve ha más úton-módon rávesszük az akciókameránkat, hogy közvetítse a képet, mint pl. az Eachine 5.8-as adója). A V vagyis Vision verzió egy 1080p 30FPS illetve 720p 60FPS kamerát biztosít, 14 MP valós felbontással. Ez nem tűnik soknak és valóban nem is az, viszont a kamera minősége állítólag rendkívül jó. Amit én sajnálok, hogy nem tudja az 1080p-t nagyobb képszám mellett, ami jól jöhetne a lassított felvételekhez.

A kérdés az, kinek kell az 1080p-nél nagyobb felbontás? Nekem pl. nem, mert semmilyen eszközöm nincsen, amin nagyobb felbontást tudnék nézni. Ha erről le tudunk mondani, akkor semmit nem vesztünk ebben a szekcióban, ellenben egy csomó érdekes dolgot tud szoftveresen a Xiro.

Tud automatikus panorámafelvételt, egy pont körül keringve, van benne selfie funkció, lehet real time menteni az előképeket és a fényképeket a telefonra az appon keresztül, vagy meg is tudjuk osztani (akinek erre van igénye, nekem nincsen).

ÖSSZEFOGLALÓ

A fentiek után mit lehetne elmondani a Xiro Explorerről. Nagyjából azt, hogy mindent tud, a kamera szekcióban kellene egy picit fejlődnie és nagyjából ennyi. Olvastam olyanokat, hogy a hatótávja kisebb, mint a konkurenciának, de persze mi a kicsi? Az 1000 méter helyett az 500 az? Még sosem mertem 500 méterre elrepülni egyetlen drónommal sem, kockáztatva azt, hogy elvesztem, persze megvan a long-range FPV-zésnek is a szépsége, de azt úgy sem ilyen gépekkel, hanem sokkal profibbakkal fogjuk megtenni. Szerintem jelen esetben az ésszerű választás a Vison verzió: alacsony késleltetés, direkt FPV, remek fényképező funkciók, én ellentétben az eddigi felfogásommal, feláldoznám a felbontást a zavartalan működés miatt és a barkács FPV-t is elkerülném ha lehet, tehát nekem maradna a Vision verzió.

A gépnek szerintem két hibája van, az egyik az, hogy nem jól látható a levegőben. Ezzel vissza is kanyarodunk egy kicsit a gyári FPV-hez, ami akár meg is mentheti ilyen esetekben a gépet, ha elveszítjük az orientációt, illetve a jól működő headless mód, aminek értelmét először itt láttam be (és éljen az after-market matrica is).

A másik gond, az ár, vagyis a DJI Phantom 3 Standard vs. Xiro Explorer Vision között lévő mintegy 30.000 Ft-os különbség. Ezért az árért kapunk egy kisebb felbontású, tudásban nagyjából megegyező, sokkal egyedibb kinézetű, moduláris gépet, amely belül legalább olyan igényes, mint a DJI Phantom. Először itt remegne meg a kezem, amikor döntenem kellene, ezért nem is teszem meg. Rátok bízom, ti melyiket választanátok?

Xiro Explorer Pro-contra

Előnyök

Hátrányok

 3 választható kivitel  drága
 nagyon jó minőség  gyenge leszálló láb
 sok szoftveres funkció  nehezen látható
 nagyon jó szoftverezettség  okos akkumulátoros
 sok mindent ad a csomagban  hatótávja kisebb mint a konkurenciának
 A legszebb drón a kategóriájában
 nagyon jó kamera
 megbízható cég, van support

 Moduláris 

 Nem APM alapú

Mivel az egész cikksorozatot arra szeretném kifuttatni, hogy  a végén veszek egy gépet, fel fogok állítani egy aktuális sorrendet, amelyet minden cikk után bővítünk, az éppen aktuális modellel. Jelenleg az állás NÁLAM a következőképen alakul:

  1. Xiro Xplorer Vision
  2. Wingsland Scarlet minivet professional (ha az ára a cikkben szereplő ár, ha nem akkor 2.)
  3. XK DETECT X 380 standard
  4. CHEERSON CX-20 standard
  5. Walkera QR X350 Pro RTF (variánstól és beszerzési forrástól függően változhat)
  6. Upair Chase
  7. Flying 3D X8

Elemzések:

Dronesglobe Xiro Explorer test
Tested test
DJI Phantom vs. Xiro Explorer
DJI Phantom vs. Xiro Explorer (holland)
Xiro Explorer Flight test

Alketrészek

A sorozat további részei itt találhatóak: