Nagyméretű, kamerás multikopter projekt IV. - Propellerek és a Wingsland Scarlet Minivet

sku224524-43_1.jpgNegyedik delikvensünk a Wingsland Scarlet Minivet lesz, de előtte beszélünk pár bekezdésen át a propellerekről (és ennek kapcsán egy kicsit az ESC-kről). Miért érdekesek a propellerek? Nos több szempontból is, hiszen a propeller olyan a multikoptereknek, mint az autónak a kereke. Ez segít a levegőben maradni, ettől függ, mennyi levegőt vagyunk képesek magunk alá lapátolni. Általában két különböző típusú propellert szoktak használni, attól függően, hogy a cél a stabilitás vagy a gyors "gázreakció". A stabilitás akkor fontos, ha kameraplatformot keresünk. Ehhez relatíve nagy felületű, lassan forgó propellerekre van szükség. Ezért, ha megnézzük azokat a gépeket, amelyek komolyabb kamerát képesek vinni, szinte kivétel nélkül kis állásszögű, nagy felületű - 8" vagy nagyobb - propellerrel vannak felszerelve, amelyek lassan forognak. A forgásértékeket a motorokra írt paraméterekből lehet leolvasni, általában 850 és 1000 fordulatot tesznek meg 1 volt emelkedésre. Ezzel szemben a versenyre épített kopterek jellemzően 5"-6"-os propellereket kapnak és gyorsan forognak, nagyjából 2000-2500 fordulatot tesznek meg 1 volt emelkedésre. Mivel a forgó tömeget fel kell pörgetni, illetve le is kell lassítani, ezért a kicsi, de egyben sokat emelő propellerek előnyösebbek a mozgékonyabb gépek számára. Na de honnan tudjuk leolvasni, hogy egy propeller milyen adatokkal rendelkezik? Nézzünk néhány példát:

A fenti propeller számokból az első, az 50-es a hosszt jelenti, vagyis 5 colos, a második azt jelenti, hogy egy fordulatra a propeller mennyit tud emelni. Az emelés matematikai modellje meglehetősen bonyolult, aki akarja, az előző linken megnézheti. Az ökölszabály az, hogy ha kicseréljük a propellert nagyobbra vagy meredekebb állásúra, akkor nagyobb mennyiségű levegőt tud maga alá préselni, egyben több áramot is fog a motor felvenni. Vagyis ésszel kell cserélgetnünk a propellereket, ha nem akarjuk, hogy tönkre menjenek az ESC-éink, amelyeket a géphez kaptunk. Ennek az egyik jele, amikor a multikopter nehezen, erőlködve száll fel, akkor valószínűleg ilyesmi gondunk lesz. Jellemzően ebben a kategóriában 20A-s ESC-ket használnak (Cheersonnak az van és valószínűleg az XK Detectnek is). Lehet próbálkozni nagyobb propellerekkel, de az hogy fizikailag rá tudjuk tenni, még nem biztos hogy jót is tesz az elektronikának.

WINGSLAND SCARLET MINIVET

Specifikáció

Akkumulátor (mAh)

5200

Cellaszám (S)

3S 11.1V

Üzemidő (perc; gyári/valós)

25

Töltési idő (perc)

???

Méret (szélxhosszxmag. mm-ben)

390 motor to motor

Súly (gramm)

1085

Terhelhetőség (gramm)

Kb. 600

Hatótáv (m)

600/800

Kamera (gyárilag, vagy variánson)

12MP kép; 1920*1080 30FPS videó

Mount

VAN

Gimbal

3 tengelyes

FPV

VAN, 2,5"

FC

APM

Motor

2212 930KV 1045-ös propellerrel

GPS

VAN

Funkciók

RTH, Low voltage, Altitude Hold, IOC, Auto Landing, Circle me, RTH, OSD (telemetria)

Típushibák

Problémák a gimbal és az FC firmwarrel, okos akkumulátorok, kicsi FPV

 Wingsland Scarlet Minivet, nem éppen egy könnyen emészthető név. Azon gondolkodtam, hogy ha van Minivet vajon Maxivet is? Megnéztem a gyártó honlapját, más modellek után kutatva, de nincs más, csak a Scarlet Minivet, érdekes, de azért ez nem annyira bizalomgerjesztő. Ha lenne egy teljes termékpalettája a cégnek, valahogy jobban bíznék benne, ez minden esetre elgondolkodtató. Na de ne akadjunk fent ilyen apróságokon, nézzük, melyik ligában játszik a "kicsike". Árban mindenesetre feljebb mint a többiek, Banggoodon 147.000 Ft-ért vesztegették de azóta leárazták 111.000 Ft-ra, ugyanis azóta leárazták 105.000 Ft-ra (359 $), ez egyből az XK Detect X 380 C variánsának az árával van partiban, vagyis nincsen alap verzió, sőt még közepes sem, csak a csúcsverzió, ami tulajdonképpen éppen belefér a keretünkbe a leárazásoknak köszönhetően simán belefér a keretünkbe, sőt ha szerencsénk van, egy normális FPV kijelzőt is rá lehet hegeszteni a maradék pénzből.

Nyomoztam egy kicsit a gép után és viszonylag kevés szakirodalom áll rendelkezésre. Néhány teszt azért elérhető, illetve a gyártási adatok és különböző paraméterek. A kevés hozzáférhető információnak valószínűleg az oka az, hogy a modell ára még úgy is magas, hogy azért külföldön lényegesen többet tudnak költeni erre a hobbyra. A másik ok az, hogy ez egy komplett csomag, tehát a variációk lehetősége korlátozott, hogy finoman fogalmazzak. Az rcgroups fórumban azért van némi infó (egy 65 oldalnyi:D) amire lehet támaszkodni.

AKKUMULÁTOR

Az elemzett nagy kamerás gépek közül ez az első, amiben speciális akkumulátor van, ezeket szoktuk "okos" akkumulátornak hívni. 5200mAh 11,1V 3S akkumulátor, gyakorlatilag a konkurenciának megfelelő paraméterekkel (pl. DJI Phantom), 22.000 Ft-ért, ami 6.000-el drágább, mint az XK Detect 5400-asa. Elvileg ezzel a gép 25 percig tud repülni, nagyjából ennyit adnak meg a konkurensek is. A probléma az, hogy míg azok esetében választhatunk más gyártók akkumulátorai közül is, itt nem, a cég magához akar láncolni minket az egyedi kialakítással. Ne essünk bele a csapdába, ez egy ugyanolyan akkumulátor, mint a nem intelligens társaik, csak kapott egy műanyag keretet, egy speciális csatlakozót, meg valamilyen elektronikát, ami ledekkel jelzi a front panelen az alábbiakat:

  • jelzi, hogy mennyi a maradék töltöttsége (amit úgy sem látunk a levegőben, ha egy kicsit is messzebb van a gép, de OSD-vel visszaíratható a kijelzőre)
  • nem kell balanszolt töltővel vacakolni (nincs is rajta), az elektronika elintézi a balanszolást, csak egy táp csatlakozó lesz a töltőn
  • kiolvashatóak különböző paraméterek az akkumulátorból (mint ahogy a számítógépek merevlemeze esetén az S.M.A.R.T értékek)
  • az elektronika azt is tudja, hogy az akkumulátor "genuine"-e, amit az elektronika dönt el. Vagyis két tökéletesen egyforma paraméterekkel rendelkező akkumulátor sem fog működni egy másik géppel, ha az elektronika által kiolvasott kód nem stimmel (mint pl. a nyomtatók esetében, az eredeti tinta patronok). Ezt szokták "proprietary battery"-nek hívni (szabadalmaztatott)
  • az elektronika szabályozza, hányszor lehet feltölteni az akkumulátort. Ez azt jelenti, hogy ha elérjük - az elektronika szerint - az akkumulátor élettartalmának végét, akkor nem engedi feltölteni az akkumulátort

A fentiekből számomra az érdekes az, hogy innentől kezdve nem addig használjuk az akkumulátort, ameddig mi akarjuk, hanem addig ameddig a cég szerint "kellene", vagyis ez jelentősen megdrágítja az alkatrészt, egyrészt mert az ára is alapból magasabb, illetve kevesebb feltöltést fog engedni az elektronika, mint amennyit szeretnénk. Elvileg az akkumulátor modolható az rcgroups fórum szerint, de akkor is szarakodni kell vele.

Videó az ilyen akkumulátorokról: DJI Phantom smart battery

DESIGN ÉS ANYAGMINŐSÉG

A videók és a leírások szerint a gép jó minőségű anyagokból készült, amit sem megerősíteni sem cáfolni nem tudok, mert nem láttam élőben, szóval higgyük el, hogy így van. A design, mondjuk hogy egyedi. Nekem a színe kifejezetten tetszik, végre nem teljesen fekete vagy fehér, hanem jól látható narancssárga. A propellerek mind feketék, ezt viszont sosem fogom megérteni, hogy ugyan miért nem lehet más színűre festeni az első kettőt, főleg ennyi pénzért.

Ha pusztán a kinézetre kéne valamit mondanom, akkor azt mondanám, hogy egy Orkát felfújtak héliummal, majd a feje felpuffadva maradt. Mondanánk erre azt hogy szép? Hmm, aligha, de hát a kövér emberekre is azt mondjuk hogy teltkarcsú, szóval akkor legyen ez is az:D. Összességében semmivel sem szebb, mint a konkurencia, de legalább jól megkülönböztethető mindegyiktől.

A kontroller ugyan azt a színösszeállítást követi, amit a gép. Szerintem jól néz ki és amennyire a videókon látszik, minden fontos tulajdonság kikerült rá, ami menet közben kellhet. Ami különösen tetszett, hogy a távirányító hátoldalára kitettek egy kis joysticket, hogy tudjuk a kamera gimbalt irányítani. Ezzel jön ki a gyári rendszerek előnye, vagyis mindent kompletten megkapunk és az alkatrészeket is összelőtték a könnyebb kezelhetőség kedvéért. A kontroller jobb vállán ül egy kis FPV képernyő, mert a rendszer ezt is tudja, erről egy kicsit később.

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

Mindenki egyöntetűen azt mondja, hogy a legstabilabb gépek egyike, ilyen jelzőkkel illetik mint "pretty damn stable" vagy "super stable" stb. Annyira stabil, hogy gyakorlatilag rázkódás effekt egyáltalán nem látszik a képen, amiben a 3 tengelyes gimbalnak is szerepe van. A gép nem túl gyors, nagyjából a CX-20 szintjét hozza (persze a horizontális 18m/s egyáltalán nem rossz), de ez egyébként sem egy fontos adat egy kamera platformnál. GPS módban nagyon stabil, jól tartja a pozícióját, illetve támogatja a körkörös repülést (itt Circle me funkciónak hívják) és ahogy a videókból kiderült még így sincsen jello effekt, szép stabil, semmi tűzijáték, de amit tud, azt nagyon szépen teszi.

A stabilitás valószínűsíthetően a 1045-ös propellereknek köszönhető (a motortengely egyébként 5 és 7 mm-es). Ez egyel nagyobb méret, mint a Cheerson és az XK Detect legnagyobb propellere. Quadcopter 101 videójában lehet látni, hogy milyen könnyen és stabilan szál le, nincs pattogás mint a Cheersonnál, kifejezetten meggyőző.

SZOLGÁLTATÁSOK

Minden, amit leírtam a Cheersonnál és az XK Detectnél igaz, de a Circle Hoovering funkció itt Circle me, illetve Point of interest néven ismeretes. Bár nem annyira szolgáltatás, de mivel van gyári FPV, ezért bizonyos telemetria adatok visszaírásra kerülnek a kijelzőre (OSD vagy on-screen display), úgy mint akkumulátor töltöttség, sebesség stb.

A távirányítóról egyidejűleg lehet vezérelni a gépet, a kamerát és a gimbalt is.

Ami némi bizonytalanságra ad okot, az a firmware hibák. Gond volt a gimbal firmwarrel, illetve néhány elrepülést is jeleztek a legújabb firmwarrel kapcsolatban, érdemes a legutolsó verziót kihagyni (lásd rcgroups fórum, firmware: 20150805 black.vast for black PCB ).

FÉNYKÉP ÉS KAMERA LEHETŐSÉGEK

Ebben a szekcióban eléggé leveri a Wingsland a konkurenciát, ugyanis egy kiváló 3 tengelyes gimbalt adnak alapból a géphez (beépítve, ez is egyedi) illetve egy 12MP-s 1080p 30 FPS képes kamerát. A felvételeken néha látszik, hogy a kamera halszem effektusa elég erős, húzza a kép szélét, hordó hatást keltve (angolul: barrel distortion). A képe egyéb iránt tiszta és viszonylag éles, a színek jók, szerintem simán van olyan jó, mint egy Xiaomi Yi vagy egy SJCAM SJ4000, persze a kérdés az, hogy mennyibe kerül. Mivel a kamerát egybe építették a gimballal, ezért külön nem is tudjuk megvenni őket, így viszont az ár 62.000 Ft körül alakul, ami azért nem kevés. Ha megnézzük viszont a legolcsóbb 3 tengelyes gimbalt és egy Xiaomi Yi-t, akkor az sem lesz sokkal olcsóbb, kb. 10.000 forintot tudunk rajta nyerni, viszont az nem biztos hogy megy majd a távval. Szerintem ez ebben a kategóriában elfogadható felár. A távirányítóra kirakták az összes kamerázáshoz és fényképezéshez szükséges gombot, szóval ezek onnan könnyedén vezérelhetőek.

A hatótáv elméletben 800-1000 méter, legalább is, ami az irányítást illeti. Az FPV papíron 600 méter, a tesztek szerint viszont 100 méter után nem adott képet. Ízlelgessük ezt a 100 métert, ami nevetségesen kevés, lehet csak egyedi hiba volt, de ez azért akkor is ijesztő (megnézve több videót, biztos, hogy egyedi hiba a 100 méter, sehol máshol nem tapasztalták). Az FPV kijelző csak 2,5 colos! ami iszonyatosan kevés, a már százszor emlegetett WLtoys V686-nak van 4,3 colos, 25.000 Ft-ért. A sajtóanyag persze olyan bullshit dumával próbál megetetni minket, hogy a képernyő csak arra van, hogy a kamera orientációját lássuk, na persze. Megnézném, ahogy egy gyári pilóta visszahozza a gépet FPV nélkül, mondjuk 800 méterről.  A rendszer természetesen ezen a szinten elvárható 5.8 GHZ, de van benne késés, ami bosszantó lehet, bár a nagy távolság és a kis kijelző miatt úgy sem fogjuk látni. A kijelzőre viszont visszaíródnak a telemetria adatok, ami szimpatikus. Itt ki kell hangsúlyoznom, hogy a 105.000 Ft-os árban nem csak az FPV-t, hanem a telemetriát is megnyerjük, ami szerintem egy elég nagy plusz.

Ami viszont feltűnt, hogy a három gép közül (Cheerson, XK Detect és a Wingsland) a legszebb videókat ezzel a géppel készítették, ami valljuk be, elég meggyőző, ha tényleg kamerázni szeretnénk a géppel. Nézzük meg pl. a Maiden Beach session videót Seby Dockytól, jók a színek, alig rázkódik a gép, éles a kép, természetes fehéregyensúly, kell ennél több? Ami viszont feltűnt, hogy a szemben lévő tárgyaknál belóg a képbe a propeller, szóval jellemzően azokról a dolgokról tudunk majd jó felvételt csinálni, amelyek alattunk vannak 10-15 fokkal.

Vicces hiba, hogy a kártyaolvasó feletti hűtőlyukon keresztül a kamerába ejthetjük a memória kártyát, erre figyeljünk oda és nézzük meg a lenti videókat, hogy hova kell helyeznünk ahhoz, hogy jó helyen legyen.

Hopp, most találtam egy hírt, ami szerint cserélik a szánalomkeltően kicsi FPV-t az új szállításoknál, erre a szépségre. Sajnos arra nem jöttem rá, honnan lehet tudni, melyik csomagban melyik van, utána kell kérdezni az eladónál (vagy az már a Wingsland 2?). Mindenesetre bíztató a dolog. Ha esetleg még sem, itt egy frankó FPV szett 7 colos monitorral.

a_crop.jpgÖSSZEFOGLALÓ

Kicsit szkeptikus voltam, mikor elkezdtem írni a cikket a Wingslanddal kapcsolatban, de aztán valahogy folyamatosan meggyőztek a fórumok és a videók. Gyakorlatilag a gépnek a legnagyobb hibája a béna FPV, de ez is orvoslásra kerül (majd valamikor), tehát nagyon nehéz fogást találni rajta. Talán egy kicsit drágák az alkatrészek (de persze ez se igaz, a motor pl. 5000 Ft), illetve ott van az a csúnya okos akksi 22.000-ért (legolcsóbb 3S 5200mAh akksi Banggoodon 13.000, Hobby Kingen szintén hasonló), az ár viszont 40.000-et esett az elmúlt 2 hónapban, ami azért durva. A csomag annyira komplett, hogy most simán megvenném, ráadásul egy csomó modolás van a fórumokban, amivel kikerülhető az okos akkumulátor, megnövelhető a hatótáv stb. A néhány hiba ami van, odafigyeléssel kiküszöbölhető (SD kártya, firmware hiba) szóval igazán nehéz belekötnöm a gépbe. A három közül  nekem eddig ez tetszik a legjobban és ár/érték arányban is leveri a többit. Kicsit számoljunk együtt: alapgépek: 65.000, gimbal 15-30.000 (2-3 tengelyes), kamera 18-20.000, FPV 15-20.000 Ft, 113-135.000 Ft és azokat még össze is kell lőni egymással. Meghalt a király, éljen a király a Wingsland Scarlet Minivet. Slusszpoén a végére: Wingsland Scarlet Minivet 2 bemutatás valószínűleg 2016 februárra tehető, 7 colos monitorral és follow me funkcióval, szóval lehet ez még lejjebb viszi az árakat. 

Ennek ellenére egy dolgot megjegyeznék a géppel kapcsolatban, ez pedig a forrás kérdése. Ha nem kell vámolni, akkor egyértelműen ez kellene. Ha viszont vámolni kell, akkor az 34.000 Ft plusz költség, így vissza is kerülünk az eredeti 140.000-es árszint környékére, ami pontosan annyi, mint az XK Detect X 380 C ára, csak egy FPV-vel többet tud. Ezt mindenképpen kalkuláljuk bele, mikor a gépet megvesszük (Gear Besten 481$ jelenleg).

Wingsland Scarlet Minivet pro-contra

Előnyök

Hátrányok

Szuper stabil

Nem túl sportos

Nagy propellerek

Firmware hibák

Jó üzemidő

Be tud esni az SD kártya a kamerába

3 tengelyes gimbal

Az FPV kijelző nagyon kicsi

Jó kamera, szép színek

Okos akkumulátor (de modolható)

0 jello effekt

  hordósodik a kamerakép a széleken

Jól modolható

 

OSD (telemetria)

 

FPV az árban

 

Minden vezérelhető a távról

 

Mivel az egész cikksorozatot arra szeretném kifuttatni, hogy  a végén veszek egy gépet, fel fogok állítani egy aktuális sorrendet, amelyet minden cikk után bővítünk, az éppen aktuális modellel. Jelenleg az állás NÁLAM a következő képen alakul:

  1. Wingsland Scarlet Minivet professional (ha nem kell vámolni)
  2. XK DETECT X 380 standard
  3. CHEERSON CX-20 standard

Tesztek és videók angolul 
Quadcopter 101 tesztvideója
Seby Docky tesztje
Seby Docky maiden beach session
Banggood flight test
Fyre SG test 1/3
Fyre SG flight test 2/3
Fyre SG flight test 3/3
Rcgroups fórum

A sorozat további részei itt találhatóak: