Vásár vasárnap - érdekes új termékek a netről - 25-26. hét

fb-sunday-and-website.jpgSikerült megint egy hetet elsunnyantani, de ennek az oka az, hogy sok videó vár megvágásra és úgy ítéltem meg, hogy ha egy héttel eltolom a VV-t, abból olyan nagy kára senkinek nem származik. Cserébe viszont felkerültek a videók az XK Detecthez, így mindenki láthatja milyen egy stabilizált kép, hogyan mozog egy gimbal vagy hogy nagyjából mit kell elfogadható repülési tulajdonságnak tekintenünk egy kamera platform esetében. Azonban az újdonságokról sem szabad elfeledkezni, hoztam is néhány érdekes gépet, egy új Walkerát, egy Diatone X vázú gépet és a világ legidiótább nevű drónját.

Ideafly Storm 800: Azt hiszem itt a blogon még nem is volt szó soha DSLR kamerát vinni képes drónról, de most megtörjük ezt a "hagyományt". Bár nem vagyok különösebben járatos a nagy gépek misztikáját illetően, ez mindenképpen egy nagyobbfajta madárnak tekinthető. Az első dolog, ami feltűnt, az ára, 240-270.000 Ft, ami soknak tűnhet, de igazából nagyon kevés, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez egy ennél drágább kamerát és gimbalt fog hordozni. Én leginkább a DJI S800-al tudnám összemérni, az olyan 5-600.000-től indul, igaz a műszaki paraméterei is jobbak. A lényeg nem is ez, hanem az hogy lehet venni fele ennyiért is ilyen gépet. A motortávolságból egyébként lehetett sejteni, hogy DSLR kamera platformról van szó, a 800 mm tekintélyt parancsoló, mint ahogy az 15"-es propellerek is, amiket 4114 400KV motorok forgatnak (a ZTW-nek vannak ilyen specifikációjú motorjai, többek között). Payload nélkül egy 12000mAh 6S akkumulátorral 30 percet lebeg, de persze tudjuk, hogy ez olyan mint amikor egy turbós Porsche papíron 10 litert fogyaszt, viszont 5 perc alatt gyorsul 100-ra, igazából persze 30-at. Ezt a repülési időt is nyugodtan megfelezhetjük, 15-re. A leírásban van egy kis gagyi érzet is, pl. a "cool look" vagyis hogy jól néz ki, az egy feature:D, mint ahogy szerintük a gép esőálló is, ami még akár igaz is lehetne, de a kamera alatta biztosan nem az. A gép karjai levehetőek, megkönnyítendő a szállítást, illetve fel tudja húzni a lábait, hogy azok ne lógjanak bele a kameraképbe. Amit én vártam volna a gépnél, az a szoftveres funkciók leírása, de ez teljes egészében elmaradt, pedig ennyiért az ember nagy fokú automatizáltságot várna el. Így nehéz elképzelni, hogy ki fogja megvenni ezt a gépet. Ha esetleg mégis megtenné valaki, akkor mindenképpen dobjon egy levelet.

Walkera Rodeo 150: megjelent a Walkera mini racer gépe, 150-es méretben. Azt gyorsan az elején leszögezném, hogy a gép annyira pici, hogy szinte lehetetlen lesz vele szabad szemmel repülni (15 cm...) tehát ez egy igaz FPV szemüveges gép. Ezt egyébként adják hozzá a csomagban, tehát még nyomozni sem kell, hogy megtaláljuk a megfelelő megjelenítőt. Na de, amitől a gép érdekes, az egyrészt a 3D képességek (ezt azonos, de egymással ellentétesen álló propellerlapátokkal érik el, az ESC képes megfordítani a forgásirányt), a modularitás és a végre emberi ár, ami most 82.000 Ft-ot jelent. Ne felejtsük el, hogy ebben az árban benne van a távirányító és a szemüveg ára is, vagyis ez egészen baráti összeg, ellentétben pl. a GPS stabilizált Walkera Runner nevetséges árával (ráadásul az a gép egy betegágy is). A Walkera hagyományos módon a saját belső azonosító számaival látja el a gépalkatrészeket, szóval nem tudjuk meg, milyen motor mozgatja a gépet, de azt mondanám valamilyen 2700-3100KV körüli 1806-1306 lesz, 4 inches propellerekkel. Erre tudunk következtetni a 2S 850mAh akksikból is, ez kísértetiesen hasonlt az XK X251 méretére (azon 1806-os motorok vannak) de ez a gép még annál is sokkal kisebb. A gép természetesen 5.8 GHZ-s FPV rendszerrel van felszerelve, bár én ezt a botantennát egyből átadnám az FKFV munkatársainak, szóval reméljük, hogy cserélhető és nem valami egyedi megoldásról van szó. A 2.4-es viszont kétágú, ez igen örvendetes. Sajna a test teljesen műanyag, bár a súly is alacsony, reméljük nem válik porrá, pár repülés után.  A vezérlő eléggé rendben van, F3-mas a kor szellemének megfelelően (STM32 processzor újabb generációja), tehát kellemes reakcióidőket várhatunk a géptől. Ami még feltűnt, hogy az FPV kamera egy Night version címkét is kapott, ami arra utal, hogy mostanában divatba jövő éjszakai repülést is támogatja (lásd Runcam Night Owl). Az is érdekes, hogy az FPV adó 40 csatornás a standard 32 helyett, ez kellemes, mert így jobban szét lehet húzni a sávokat, vagyis kevésbé fogjuk zavarni a többi velünk repülő delikvenst. Quadkopter 101 le is tesztelte nekünk, fogadjátok szeretettel.

Makerfire Bibi Bird: apám, ez a név, hogy sikerült megalkotni? Egy brazil szappanopera generátort ötvöztek a Google fordítóval? Gondolkodtam, milyen nyelven hangzik ez a név jól? Nos az általam ismertek egyikén sem, vagyis magyar, angol és a német kilőve (sőt angolul kifejezetten hülyén hangzik, miért nem Firemaker akkor?). Aki esetleg nem beszélné William Shakespeare nyelvét, annak ide írom, hogy mit jelent a név magyarul: csinálótűz bibi madár. Először arra gondoltam, hogy a bibi bird valami madárfajta és egy hangutánzó szóból származik, de egyetlen szótárban sem találtam ilyet, viszont van olyan papagáj, amelyet így hívnak és még Facebook profilja is van. Na ennyi elég is a trollkodásból, nézzük, milyen a gép. Ha egy szóval akarnám jellemezni: 42.000 Ft-ért semmi különös. 2204 2300KV motor, 12A ESC (2016 közepén?) Naze 32 6DOF Rev6B (ejj, ez nem jó hír) vezérlő, 700 TVL kamera, 200mW adó botantennával!!!, 210-es karbon vázzal és egy 1500mAh 35C antennával. Mivel ez egy ARF verzió, táv és vevő nem lesz benne, ezzel csak egy a baj: 47.000 Ft az ARF Eachine Falcon, 20A-s ESC-kkel, nem mondom, hogy az egy leányálom, de nem egy rossz szériás vezélővel és gyenge ESC-kkel jön, akkor az nem ér meg +5000 Ft-ot? Egy kis kínai nyelvlecke a géphez, a lenti videóban (jobb alul milyen szép az a forrasztás nem?).

Diatone Crusader 225X: Mostanában nagy divatja van az X vázaknak. Ezek szimmetrikus vázak, jellemzően 5-ös propellerre tervezve, közepén egy moduláris, egymásra pakolható felépítménnyel. Nekem is tetszenek ezek a géptestek, egyetlen problémát látok, az akkumulátor elhelyezését, de mindenképpen van fantázia a koncepcióban. Elég sokan nyomulnak most ilyesmivel, pl. az Emax Nighthawk X szériája, a Lantian és még sok másik gyártó is. Nem mennék most nagyon bele, a lényeg, hogy szeretnék majd egy jó kis cikket róla. Erre a hullámra ült fel a Diatone is, egy teljes szériával, 130-225-ös vázakra épített gépekkel. Gyorsan fussuk át, melyekről is van szó:

Ez a teljes széria, én most a legnagyobbal foglalkoznék néhány szóban. A legnagyobb baja a Naze 32 rev6B (bár vezérlő (bár elvileg a Rev6b már egy kétszer javított változat), a többi paraméter nagyjából rendben van. Brutális 30A ESC-k és 2206-os 2000KV motorok egy 230 grammos gépen? Ez tuti megy, mint a rakéta. Azért egy kis logikai bukfenc van a dologban, az erősebb motorok erőelőnye jellemzően nagyobb méretű propellereknél jön ki, én pedig az 5-ös propok esetében inkább a magasabb forgásszámú motorok felé léptem volna a középértéket képviselő 2204 2300KV motorokról, pl. egy 2204 2700KV felé, hiszen itt a gyors "gázreakció" sokkal fontosabb, mint a brutális, konstans erő. Ettől még persze látni kéne élőben, hogyan repül, lehet a logikus koncepciótól való eltéréstől lesz nagyon vicces a gép. 73.000 FT-ért bárki kipróbálhatja, bár azért ez elég húzós ár egy ARF modellért.