EKEN H8R - EKEN H9 "2.0" távvezérléssel

1459563593849124.jpg

FRISSÍTÉS: 2016.07.29. Bekerült egy drónfelvételes videó is

Végre megjött a kamera, amit én az EKEN H9 felfrissített verziójának látok és tulajdonképpen igazam is lett. Ez persze jó dolog is lehet, hiszen az autóknál is mindig kijavítják a hibákat és az EKEN H9 azért nem volt a tökéletesség szent grálja. Ezt árával egyensúlyozta és ez az utód modell esetében is a konkurencia árai alá való pozicionálást jelenti. Mi több, mivel a blogon eddig még nem volt olyan kamera, amelynek volt távvezérlés funkciója is, ezért különösen erre az újdonságra voltam kíváncsi, lássuk, mi lett az eredmény.

Az akciókamerákra ennyi teszt után úgy tekintek, mint az elektronikai legóra, de ez persze a multirotoros gépekre pontosan ugyan így igaz. Fogunk elemeket, összedobáljuk, kis forrasztás és repül. Éppen ezért nem lehet azt a frázist elsütni, hogy "Vajon mit főztek az EKEN boszorkánykonyháján?", mert semmit, csak megvettek egy másik szenzort a Sonytól, meg egy kis kijelzőt a kamera elejére és csókolom. Szóval azt ne várjuk, hogy itt valami szuper érdekes dolog van készülőben, mikor kibontjuk a csomagolást, ami egyébként annak is köszönhető, hogy a vetélytársak tudása nagyon közel van egymáshoz.

A hardver sem ér fel egy 200 soros Sudoku tábla bonyolultságával: a chip Sunplus 6350, a szenzor pedig a Sony Exmor IMX 087. A szenzor típusából egyből lehet következtetni a képminőségre is, ez a rész pedig viszonylag gyorsan rövidre zárható, ugyanis az SJCAM SJ5000X ELITE pontosan ugyan ilyen szenzorral szerelt kamera. Leírhatnám ugyan azt, amit már egyszer annak a tesztjében megtettem, de mindig túl hosszúak a bejegyzéseim, szóval röviden összefoglalva: a képek jók, jó a színhűségük, ennyi pénzért csak egyetlen egy szenzor van ami jobb, a Gitup Git2 IMX206-osa. Mivel a blog betöltési sebességének a nullához való konvergálása nem cél, ezért az ide feltöltött képek, butított képek lesznek, de a cikk végén linkelem tömörítve az eredetieket, így aki akar, gyönyörködhet bennük (vagy szörnyülködhet rajta). 

A chip a már említett Sunplus, amennyire ki tudtam silabizálni, az előző EKEN H9-es 6330M-et 6350-esre cserélték, ezzel szerelik egyébként az orosz Amkov AMK7000-es modellt is. Jellemzően a hardveres teljesítményhez köthetőek bizonyos szoftveres funkciók is, mert vannak olyan featureok, amelyeket "fizikailag" is támogatnia kell a kamerának, ilyen pl. a képstabilizálás. Vagyis ha egy kicsit végiggondoljuk az olcsó kamerák piacát, akkor egyrészt előre kitalálhatjuk, mit tudnak, másrészt az alábbi csoportokat fogjuk kapni:

  • az arany középpont a Novatek 96660-as chip és a Sony IMX 078-as szenzor, ilyenek: SJCAM SJ5000X Elite, Firefly Hawkeye 6S / 7S
  • ami ennél lejjebb van: valamilyen chip és szintén Sony IMX 078-as szenzor, pl. EKEN H8, EKEN H9
  • ami ennél feljebb van: Novatek 96660-as chip és Sony IMX 206-os szenzor, pl. Gitup Git2
  • minden más

Ebből könnyen kitalálható, hogy a lejjebb lévő halmaz olcsóbb, míg a feljebb lévő kamerák (jelenleg csak egy) drágábbak lesznek. Innentől kezdve csak egy kérdés van, hajlandóak-e a gyártók, illetve mi kifizetni a felárat, vagy nem foglalkozunk vele és megvesszük az olcsóbbat. Nem véletlen az sem, hogy a Xiaomi Yi 4K kamera ára 70.000 Ft felett van, mert az a hardver ennyibe kerül, itt a gyártó nagyon nem tud trükközni. Az eszmefuttatás végére még annyit idebiggyesztenék, hogy innentől kezdve teljes mértékben személyes preferencia, hogy kinek mi éri meg. Kanyarodjunk most vissza egy kicsit az EKEN H8-hoz és az újdonságokhoz.

KINÉZET

Ami a dobozt illeti, még mindig meglep, hogy nincs ráírva a márkanév, vagyis hogy EKEN. Úgy látszik még nem minden cég értette meg, miért fontos ez, de ez egy picit olyan, mint ha valaki nem tudná, miért fontos megtanulni a K betűt, de ennek ellenére mondato*at a*arna al*otni (ugye hogy milyen idegesítő?). Nem tudom, hogy hány yüanban kerül felnyomtatni a dobozra mondjuk az SJCAM-nek a márkanevet, de meg lennék lepve, ha ebben a volumenben 1/10-nél többe kerülne. Ehhez képest pl. az EKEN honlapja egész igényes, szóval aki érti a filozófiát e mögött a dolog mögött, az nyugodtan írja meg, nem sértődöm meg érte. 

A doboz tartalmaz egy tonnányi kiegészítőt, bilincsek, tappancsok, szalagok, ezt nem sorolnám mind fel, mert a hivatalos honlapon mindenki megnézheti a teljes listát.

A kamera fogása nem rossz, de valahogy keményebb mint pl. az SJCAM, a műanyag rücsi mágiájában még EKEN-ék nem olyan jártasak. A kamera jól össze van rakva és végre a körmöm sem szakad be körömágyig, amikor ki akarom nyitni az akkumulátortartót (ugye, ugye SJCAM?). Amiben a kamera változott a H9-hez képest, az a front kijelző. Ez nem néz ki rosszul, illetve láthatunk rajta releváns információkat is (felbontás, mód, hány képet készíthetünk még stb.), de ugyan ez van a hátsó LED panelen is. Szóval mi is ennek az értelme? Két dolog, egyik a távirányítóhoz köthető, ugyanis az elindítás előtt látjuk, milyen módban van a kamera, ha az felénk néz, így tudunk pl. selfieket meg időzített képeket csinálni. A másik inkább a drónozóknak hasznos, amikor takarja a hátfalat a gimbal, akkor a front panelen láthatjuk mi a helyzet. Hasznos funkció, de relatív kevés az olyan eset, amikor ezt használnunk kell.

A kamerának nulla ledje van, ami szerintem idegesítő. A Xiaomi Yi-nél ez a fajta visszajelzés nagyon jól működött, de mondjuk azt, hogy ezt a szerepet átvette a front kijelző, így a két dolog kioltja egymást.

SZOFTVERES FUNKCIÓK

Ebben a szekcióban volt egy két igazán nagy gyökérség, de ezt meghagyom a fejezet végére. A kamera nem mondható funkciógazdagnak. Az alapbeállítások megvannak (timelapse, videolapse, VR360, időzítés, burst), de nincs dashcam, webcam, képstabilizálás, FOV állítás, anti hordó effektus és hasonlók. Sajnos az olyan okos funkciók, mint a kamera sípolással való megtalálása sem került át, pedig ez az egyik kedvencem volt a Xiaomi Yi-ben. Egyetlen olyan dolgot találtam, ami viszont meglepett, ez a metering funckió, amikor a kamera az előre beállított exponálás szerint tölti ki a rendelkezésre álló területet. Én nem igazán jöttem rá, hogy ez mire jó, mint ahogy a VR 360-as funkcióra sem. Ez csinál egy 1440x1440-es képet és ennyi. Ez kérdem én mire jó? Nem kell levágnunk a kép szélét mert alapból kisebb? Ki használ ilyen képarányt? Mert én egyetlen egy eszközt sem ismerek ami 1:1-es (vagy 4:4-es) lenne.

A felbontás, mondanom sem kell, kamu 4K 30FPS, ami interpolált 2K és duplázott frame szám is. A 2.7K viszont natívnak tűnik, de ennek meg semmi értelme, én 1080p 60FPS-sel használtam, mint kb. mindenki. Ellenben a 12MP felbontás valós, úgy hogy ott is hagytam a alapbeállításként, majd nyomattam a gigantposzter képeket vele. A legutóbbi firmware frissítéssel visszakerült a 720p 120FPS, amivel remek lassított felvételeket lehet csinálni, ha van erre igényünk.

Volt egy furcsa bugom is a kamerával, mégpedig a következő: kikapcsolás utáni első bekapcsoláskor ha a fotó funkción álltam, akkor burst fotót csinált, sima egyszeres helyett. Ha egyszer körbe mentem a menüben és visszaálltam a fotó funkcióra, akkor megjavult. Ezt a 160524LY firmwarenél tapasztaltam csak, lehet már nektek nem ilyen lesz a kamerán, szóval az is lehet, hogy ez a probléma sem fog előkerülni. A legújabb firmware a 160615LY, vagyis jönnek ki folyamatosan az új frissítések, ami örvendetes.

A másik ami teljesen érthetetlen volt, hogy ha bedugjuk a mikro USB kábelt, akkor a kamera elmegy "connecting" állapotba és ennyi. Az SD kártya tartalmát automatikusan feldobja, de nincsen Webkamera funkció, nem lehet hozzáférni a menühöz és hasonlók. Ez vajon miért jó? Mert a többi kameránál legalább állítgatni lehetett a dolgokat, amíg töltöttünk. Az előző problémát csak a laptopomról tapasztaltam, lehet kicsi az USB port töltőárama. Ha rárakom egy sima 220 to USB töltőre, akkor teljesen jól működik, szóval az el előző sorokat vegyük hibának.

UPDATE 1: éppen befejeztem volna a teszt megírását, amikor elromlott a A WIFI gomb, vagyis most éppen nem tudom bekapcsolni a funkciót, illetve a menüben navigálni. Elég frusztrálóak ezek a kis hibák, különösen úgy, hogy látszik, senki nem nyomkodta végig a funkciókat élesben csak legyártották a kamerát aztán kész, olyan lett amilyen.

Ami a videókat illeti, szerintem semmi különöset nem lehet róla elmondani, hozza az átlagos szintet, a színek nem rosszak, de valahogy kenődik a kép, nem szépek a kontúrok, nem élesek a tárgyak, de már ezt gondoltam az EKEN H9 esetén is. Megnéztem a többi oldal tesztjét és nagyjából az volt mindenkinek a véleménye, hogy a baj az életlenséggel van, ezt én sem látom máshogy. Sajnos drónra még nem tudtam feltenni, lesznek később ilyen videók is, addig viszont ezzel a kézi videóval kell megelégednetek (ugye hogy mennyire halszemes az optika és nem tiszták a távolabbi tárgyak?).

HARDVER ÉS TÁVVEZÉRLÉS

Ahogy már említettem, a chipset ugyanaz, mint az SJ5000X ELITE esetében, míg a hardver a megtalálhatatlan manualok ősapja, a Sunplus cég terméke. Ebből azért túl sok következtetést nem lehet levonni, ellenben vannak bosszantó dolgok, amire egyszerűen nem gondoltam, amikor a kamerát megvettem. Az egyik, hogy NINCS AV OUT, vagyis nem tudunk FPV-zni a kamerával, ami azért ezen a szinten szégyen. Bosszant is a dolog, hogy nem ellenőriztem megvétel előtt, mert annyira természetesnek vettem, hogy van, mivel az összes konkurens rendelkezik ilyen funkcióval.

A másik az óriási FOV. Szerintem ez tényleg 170 fok, mert folyamatosan helyezkednem kellett a kamerával, hogy ne legyenek benne a fényképekben mellettem álló idegenek (jelentem, nem sikerült). Pont emiatt viszont brutális a halszem effektus, tehát aki ezt akarja elkerülni, ne ezt a kamerát vegye. Ezt nem tudom azonban felróni hibaként, mert ugye valamit valamiért, cserébe ott a nagy látószög.

A távirányító viszont teljesen jól működött. Összesen két gomb van rajta, egy fotó és egy videó indítás, ezeket szépen megcsinálja a kamera. Mire jó maga a pánt? Pl. arra, hogy amikor a drón a fejünk felett lebeg és elfelejtettük bekapcsolni a felvételt, akkor ezt megtehetjük távolról, a kis kijelzőn látszik az eredmény. Aztán a karkötő kiváltja az időzítés funkciót is, hiszen nem kell hátra szaladnunk és vigyorognunk, hanem beállhatunk a kamera elé, lenyomjuk a gombot a kezünkön és kész is a felvétel. Hatótávra nem tudom, hány méter, de nekem egyszer sem volt ezzel gondom, igaz, amikor drónra volt szerelve, nem is próbáltam. A dolognak egyetlen ellentmondásos eleme van, hogy a telefonos applikációról ugyan ezt meg tudjuk csinálni. Én ezt még sem javaslom, mert az ember önkéntelenül is lenéz a telefon kijelzőjére, amikor nyomkod, ezzel egy remek fotót készítve a saját homlokáról. Jobb a csuklópántos megoldás, csak kéne rá még egy gomb, amivel tudunk lapozni a funkciók között, ugyanis így előtte már rá kell állnunk arra a menüpontra, amit használni akarunk. 

UPDATE 1: közben kaptam egy drónos felvételt, TSZKR kolllégától, megreptette az EKEN H8R-emet egy XK Detecttel.

Az üzemidőről nem tudok igazán nyilatkozni, mert sosem ment egyfolytában. Folyamatosan ki-be kapcsolgattam, így egy fél napnyi kirándulást kibírt, eközben csináltam kb. 100 képet, azt mondanám, hogy az 1050 mAh-s akksi olyan másfél órát bír ki, folyamatos felvétel mellett, ami szerintem nem rossz.

ÖSSZEFOGLALÓ

Lehet hogy túlzottan sok hibát emeltem ki a kamera kapcsán, de a többi jól működő dolog nagyon adja magát, vagy már más - drágább - kamerák kapcsán megszokhattuk. A képei szépek, relatív könnyű kezelni, a kamera olcsó, a csomag része egy távirányító a kismillió egyéb kiegészítő mellett. Hátrányának felróható a sok kis idegesítő hiba, az AV OUT teljes hiánya, a szoftveres funkciók szűkre szabott tárháza (nincs FOV állítás, stabilizálás, anti-fisheye, dashcam). Azonban minden hibát kompenzál az ár, amelyet jelenleg a vetélytársakkal szemben így néz ki:

Ez majdnem 10.000 Ft árelőnyt jelent, vagyis akinek nincs szüksége a fenti funkciókra, az vegye meg az EKEN H8R-t, akinek pedig igen, az válassza a Gitup Git2-t.

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentece)": olcsó, szép képek, kellemes színek, sok kiegészítő, dupla kijelző; óriási halszem, nincs képstabilizáció, dashcam és webcam funkció, helyenként idegesítő hibák, nincs AV kimenet.
Cheap, makes nice pictures, with good colours, it has a tons of accesories, double LCD; horrendous barrell distortion, no picture stabilization, no dashcam and webcam function, sometimes disturbing small software problems, no AV OUT

 Előnyök

 Hátrányok

 - olcsó  - idegesítő hibák, átgondolatlanságok
 - sok kiegészítő  - nincs képstabilizáció
 - jó üzemidő (kb. 1.5 óra 1080p-nél)  - nincs FOV állítás, antihalszem
 - van távirányítási lehetőség  - nincs dashcam, webcam funkció
 - kicsi, legtöbb gimbalra felszerelhető  - kamu 4K ez is, mint a konkurensek
 - IMX 078 szenzor, szép képek  - bántóan nagy a halszem effektus
 - gyakori firmware frissítések  - fölösleges kamu funkciók, pl. VR360
 - 720p 120FPS szuperlassításhoz   - nincsenek visszajelző ledek 
 - jó applikáció  - nincs AV OUT
 - nagy látószög (kb. 170)  - láttam már szebb videót, mint az EKEN-é

 

További tesztek