Jövőbe mutató megoldások I. - Flytrex Sky, a "telefondrón"

flytrex-sky-drone.jpgEz egy hosszabb, kifejezetten az érdekes drónokra koncentráló sorozat első része. Jellemzően a blogon inkább a jelennel foglalkozom, most is kapható modelleket tesztelek, építgetek, kísérletezek mindenféle számotokra is elérhető alkatrészekkel. Fontos azonban tudni azt, hogy hova tart az egész drón ipar, mik azok a trendek és tendenciák, amelyek meghatározzák majd a közeljövőt. Azért, hogy felkeltsem az érdeklődést, a mai napra hoztam egy nagyon érdekes repülő járművet, amelynek a hatótávolságát kizárólag az akkumulátorok kapacitása határozza meg (legalábbis a gyártó szerint). Érdekesen hangzik ugye? Mert az is, erről fogunk most kicsit elmélkedni.

Azért, hogy legyen viszonyítási alapunk, elkezdtem körbe nézni, milyen alkatrészek vannak, amelyek hasonlítanak a ma bemutatandó alanyunkhoz a Flytrex Sky drónhoz. A Flytrex-ről azt kell tudni, hogy alapvetően a drónos szállítás terén képviselteti magát, tehát sokkal inkább a professzionális vonalat próbálja megtestesíteni, sem mint a játék vagy a hobby szintet. Elsődlegesen csomagkihordásra specializált repülő járműveket gyárt, de számunkra nem ez az érdekes része a munkásságuknak, hanem az általuk gyártott Sky drón, amelyet potom 650 dollárért bárki megvehet, ha holnap olyan kedvel lép ki az ágyból.

650 dollár nagyjából 180.00 Ft, ez most egy DJI Phantom 3 Standard ára, vagyis ezzel kell konkurálnia a Flytrex Skynak. Na de miért venne bárki egy DJI helyett egy Flytrex terméket ha ugyan annyiba kerül? A kérdésre a válasz valahol az oldalukon van elrejtve, de nem csigázom a kedves olvasót, a Flytrex Sky egy olyan drón, amely képes távirányító nélkül, egy app segítségével a telefonos hálózat alapján repülni. Ez egyben azt jelenti, hogy a drón nem a hagyományos 2.4 GHZ-s távirányítót használja (de van ilyen verzió is), hanem a celluláris, vagyis a mobilhálózatot 3G technológia segítségével. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem tudunk kimenni a hatótávból, hiszen ahol van telefonos lefedettség, ott a drón képes repülni. Amikor megláttam a Flytrex oldalát, egyből szöget ütött a fejembe, hogy ez rendben is van, na de hogyan irányítja az ember a drónt, hogy ha nem látja és nincs hozzá sem távirányító sem FPV rendszer alapból?

Nos a történet roppant egyszerű, nem irányítja, hanem egy alkalmazás segítségével előre meghatározott GPS koordináták alapján a drón elmegy A-ból B-be és ott végrehajt valamilyen tevékenységet. Ezt ugye a mai drónok is tudják, gondoljunk csak a misszió repülésre (Waypoint flying), ahol a gépek képesek kirepülni a távirányító hatótávjából és végrehajtani majdnem autonóm akciókat. Éppen ezért elkezdtem keresni Flytrex videókat az interneten, hogy meg is nézzem, hogyan működik ez az egész. Nos, nem nagyon találtam ilyet, csak egy promó videót, amely egy ideális világban ideális anyu, apu és kisgyerekük matinészerű vidám kalandjait mutatja be a cukorhegyen túl:

Vicces a videó ugye? A valóságot nyomokban tartalmazó filmecske alapján persze nem lehet hosszútávú következtetéseket levonni, de azért nem is tűnik annyira elrugaszkodottnak a dolog, különösen ha megnézzük, hogy mi a Sky drón szlogenje: "Designed to deliver" vagyis kézbesítésre tervezve. A gép nem csinál semmit, csak egy előre felprogramozott útvonalon végig repül és elvisz magával egy valamekkora terhet. 

Ha egy kicsit ízlelgetjük a működési metódust, akkor eszünkbe juthat, hogy ez azért felvet jogilag néhány problémát. Gondoljunk csak a 444 híres rendőrős-drónos történetére, ahol megfogták az újságírókat drónvezetésért. Ebben az esetben kit fognak majd elővenni, ha a pilóta 3-4 kilométerre tartózkodik és egy másik ember közelében szál le? Hiszen elvileg a hatótáv akár végtelen is lehet (persze az akkumulátor üzemidejének figyelembe vételével együtt), így a forrás azért nehezen beazonosítható (kivéve, ha hivatalos úton mondjuk a rendőrség kikéri a szolgáltatótól az adatokat, ha ki tudja). Ki kell-e adnia a Flytrex cégnek (aki amerikai) a birtokában lévő adatokat a magyar hatóságoknak? Vagy pl. mi történik akkor, hogy ha a pilóta arra hivatkozik, hogy a gyártó cég alkalmazásának hibájából tévedt a gép rossz helyre, vajon ki lesz a felelős? A gyártó vagy a tulajdonos?

Azért hogy ne csak a jogi oldalról beszéljünk, nézzük mit tud a gép:

  • duális irányítás, 3G alapú (mobilos app alapú) vagy opcionálisan távirányítható
  • duális akkumulátor bemenet, ami egyben azt is jelenti, hogy a repülési idő két akkumulátorral kiterjeszthető (képzeljük el, amikor a rendőrök hegyen, vízen, levegőben próbálnak egy drónt mondjuk 30 percen át követni)
  • live tracker, vagyis on-line követés és logolás, illetve a rendszer külön is megvehető (erről bővebben lejjebb)
  • a Flytrex logolja a gép összes adatát, amit egy felhő alapú szolgáltatásban tárolnak el (lesz mint feltörni), ez később bármikor kikérhető (a poén az, hogy ez egy on-line telemetria rendszer is egyben)
  • nincs tényleges hatótáv korlát, annyit repül a gép, amennyit az akkumulátorok tudnak
  • Gopro kompatibilis váz (erről később)
  • további bullshit szövegek, FPV ready meg hasonlók (melyik gép nem FPV ready most őszintén? Amelyikre nem tesszük rá)

Kicsit kifejtem a fenti lista két elemét, az első az élő követés, ezt a Flytrexnél Live 3G-nek hívják. Ez jelenleg is megvehető és a nagyobb gyártók termékeivel kompatibilis, potom 189 USD-ért bárki megrendelheti. Ez a már említett mobil alapú élő követés és telemetria modul, de egyéb dolgokat is tud, pl.:

  • elrepülés elleni védelem, illetve "utoljára hol látták" funkció (pl. lezuhanáskor hasznos, az utolsó pozíciót az kiírja az appra)
  • on-line képes megosztani másokkal a repülési adatokat Google Maps alapján (mennyivel egyszerűbb lenne így lejelenteni az NKH-nak az engedélyhez tartozó útvonalat nem?)
  • Flytrex profilban logolja és eltárolja az összes telemetria adatot
  • támogatja a fontosabb vezérlőket mint: DJI Inspire, Phantom, NAZA, A2, Wookong, Blade, APM, Pixhawk, 3DR, Yuneec stb.
  • teljesen automatizált működés felszállástól leszállásig (ez vajon mit jelenthet pontosan?)
  • misszió elemzés (statisztikát és grafikonokat készít a repülésekről)
  • badges and challenges vagyis különböző érmeket és kihívásokat  teljesíthetünk a repülésekkel (gondolom leghosszabb táv, legrövidebb idő stb. mint egy mini játék, Pokémon Go levegőben?)

compatibility_list.PNG

A cégnek van egy butított repülés logoló eszköze a Flytrex Core, ez lényegében az tudja amit a fenti Live 3G, csak nincs benne telefonos kapcsolat és nem on-line közöl adatokat, cserébe viszont csak 49 dollárral leszünk megkönnyítve.log.PNG

Ami a gép hardveres részét illeti, nincsenek nagy újdonságok. Viszonylag jól dokumentált minden, 20A ESC, 2312 800KV motorok és 4200mAh-s gyári (nem okos) akkumulátor jár a géphez, viszont sem kamera, sem FPV rendszert nem tartalmaz az ár. A propellerek a klasszikus DJI propeller mintát követik, önszorítósak és ránézésre - bár erről nem találtam pontos adatot - 9450-es méretűek. Elvileg minden ismertebb távirányító gyártó terméke összepárosítható a géppel (gondolom a megfelelő vevő elhelyezésével), bár a repülésvezérlő típusát nem közli le a honlapon a cég (szerintem valami egyedi). 

A vicces az, hogy amikor ránéztem a vázra, egyből két másolat váz, meg egy eredeti jutott eszembe:

Vagyis az összes alkatrész elérhető a piacon, ha valaki ilyen gépet akarna építeni, csak a Flytrex telemetria rendszerét kell megvenni. Nem akarok ötleteket adni, de ha valaki megoldaná a live-streaming FPV-t mobil hálózat on keresztül, akkor létrejönne az ideális, közel lenyomozhatatlan kukkológép, drón formájában.