Hubsan H502E - Karácsonyra, rubik kocka helyett
Gearbesttől sikerült beszereznem egyet a Hubsan H502E kódjelű remek kis gépből. Izgatta a fantáziámat, hogy ilyen alacsony árazással vajon milyen lehet egy GPS alapú gép. Ha visszagondoltok, hogy tavaly ilyenkor hol tartott a drón technológia, akkor a GPS ÉS telemetria szavakat egymás mellett emlegetve repültünk is a 100.000 Ft-os kategóriába, most pedig egy 20.000 Ft-os gépről fogtok tesztet olvasni. Már ezért megéri, nemde?
Alig több mint 20.000 Ft, ennyiért nem lehet jó, tamáskodtunk többen a gép felett. A koncepció, hogy egy szénkefés gépet a GPS-t és a telemetriát jelentő csúcstechnikával párosítsuk, eléggé abszurd. A gépen ráadásul még kamera is van, tehát valahol biztosan meg kellett húzni a költségvetést, mert hogy ez 80 dollárba nem fér bele, az tuti. A válasz pedig az, hogy DE, csak ügyesen kell felépíteni a palettát. Mostanában egyre inkább kezdik belopni magukat a szívembe a Hubsan modellek, mert az XK Innovations mellett a másik márka, ami nagyon okosan építette fel a palettáját. Ha a DJI-t a drónozás Mercedesének fogadjuk el, akkor az XK Innovations és a Hubsan valahova a középkategóriába esik. Fordos vagy Toyotás vagy? Vegyél magadnak Hubsant.
Amitől az egész Hubsan márka megkapó, hogy egészen jó minőséget adnak alacsony árért, ezért az ember hajlamos elnézni azt a néhány hibát, amivel a gépeik rendelkeznek. Mivel rendkívül magas az ár/érték aránya a gépeiknek, ezért nem csak "együtt lehet velük élni", hanem szeretni is lehet őket, annak tudatában, hogy jól választottunk és még nem is volt a gép drága.
TÁVIRÁNYÍTÓ
Általában a 100 dollár alatti kategóriában olyan távok vannak, mint a western filmekben azok a cowboyok, akik saját magukat lövik lábon, miközben előhúzzák Coltjukat, egy szóval siralmas. Ebben az XK után (tudom, XK és Hubsan bérenc vagyok) a Hubsannak sikerült gurítania egy nagyot, de már a legelső Hubsan X4 107C sem volt éppen gagyi anyagból. A drón evolúció kezdi kidolgozni azt a nem fénylő, ujjlenyomatokat nem gyűjtő, jó fogású műanyagot, amit már örömmel ölelgetünk repülés közben, egyáltalán nem kellemetlen a fogása és nem is érződik olcsónak és a gimbalok is kellemesen mozognak.
Középen kis kijelző hivatott betölteni az irányító központ feladatát, ugyanis itt jelennek meg a telemetria adatok. A kis felület optimális kihasználását úgy oldották meg, hogy az adatokat cirkuláltatja a távirányító, vagyis azok kis késéssel egymás helyén jelennek meg. Ez a megoldás a gyakorlatban tökéletesen működik, ugyanis nem kell a gépre figyelnünk, GPS stabilizáltan repülünk, ezért is extrém könnyű a gépet irányítani. Mivel rengeteg adat és kis izé, meg sok hogyishívják jelenik meg a képernyőn, fussuk át ezeket (a kézikönyv egyébként remek):
- felső sor, balról jobbra: távirányító töltöttség, videó vagy fotó készítés (ha villog, aktív), drón akkumulátorának töltöttsége
- GPS jel: kis szám jelöli, hány műholdat sikerült befogni, nekem eddig a maximum 11 volt (alap esetben 0, várjuk meg, amíg legalább 6-ot összeszed)
- H-val kezdődő szám: H=head, vagyis hogy hozzánk képest hány fokban áll a gép. Ez a szám cirkulál, első körben a vízszintes, másodikban a függőleges távolságot mutatja a távirányítótól számítva
- Set Compass 1 és 2: ez a GPS és az irányítű kalibrációjához szükséges módok jelzése. Compass 1 a vízszintes, Compass 2 a függőleges forgatás jele (3 kört kell forgatni)
- M2: milyen módban van a távirányító
- Normal/Expert: elsőt nem írja ki, ez az alapértelmezett, Expertben jobban engedi dőlni a gépet (jobb kart kell nyomni 0,5 másodpercig a váltáshoz)
- jobb alsó sarokban csík: skálán visszajelzett távolságmérő
A fent említetteken túl a bal kar rövid lenyomásával aktiválhatjuk a Headless módot, ami itt meglepő módon működik (ezért mondtam én, hogy ha nincs GPS, akkor ugye normális One-key és Headless sincs).
Bal első gomb egyszeri, illetve hosszabb megnyomás a fotó és a videó képeket aktiválja, jobb első gomb hosszanti nyomása pedig a felszállási pontra való visszatérést aktiválja. Meglepő, de ezek működnek és még mindig egy 20.000 Ft-nál alig drágább gépről beszélünk.
REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK
Ilyenek nem nagyon vannak. Se sebessége nincsen, sem élvezet a repülésben, viszont cserébe nagyon stabil. Húzgáltam kézzel jobbra-balra lebegés közben, miután befogta a műholdakat és szépen mindig visszament az eredeti pontra. Nagyjából 1 méteren belül kúszik jobbra és balra, illetve próbál ellen tartani a szélnek. Sajnos a kis tömeg (152 gramm) miatt ez nem igazán sikerül, szélállósága elég csekély, mint minden ilyen gépnek.
Nem tudom, hogy mi a kezdőnél is enyhébb szó a magyarban arra, ha valaki valamiben képzetlen, de angol nyelven többször ultra beginner jelzővel illették, ez a nagyon kezdőnek felel meg és tényleg, nekik tökéletes. Egyszerűen el nem tudom képzelni, mi történhet valakivel, ha betartjuk a megfelelő indítási szekvenciát. Oda merném-e adni mondjuk egy 14 évesnek? Simán. És egy 12 évesnek? Annak is. És egy 10 évesnek? Felügyelet mellett neki is. Annyira könnyen repülhető és annyira mindent megcsinál helyettünk, hogy az már ijesztő. Barátnőmön teszteltem, simán repült vele, pedig ő teljesen járatlan a témában, vagyis egy olyan személynek, aki a nulláról kezdi a drónozást, nem nagyon van jobb gép. A ledjei baromi jók, mint az új Hubsan modelleknek általában, szépen látszik szürkületben is, ha van egy fejlámpánk, akkor a kijelzőt is látni fogjuk a távon, ráadásul az RTH miatt mindig visszafogjuk tudni a kiindulási pontra, estére is tökéletes.
Sajnos a fenti bekezdésnek az ellentétét fogja mindenki tapasztalni, aki egy kicsit is jártasabb a repülésben, összefoglalva: iszonyatosan unalmas. A gépnek nincs sebessége, még expert módban sem, nem lehet normálisan bedönteni, mert az elektronika mindent megcsinál, nincs akrobatika, illetve semmi, ami egy kis képzettséget is igényelne. Én majdnem elaludtam repülés közben, ráadásul a gép elég takarékos is, repül több, mint 10 percet, amiből 8-at már unni fogunk. A 2S 510mAh-s akkumulátor egészen jó hatásfokkal dolgozik, sajnos alakra olyan, mint a gyúródeszkával megdolgozott tészta, nem hiszem, hogy másik típus bemenne a gyári helyére.
Amit viszont igazán utáltam, az a propeller felfogatás. Egy kis bolhapöcsnyi, málló fejű csavart kell átügyeskednünk felülről a tengelyre, majd ott meghúzni. Azt mondtam már, hogy a normális forgáshoz képest fordítva forognak a motorok? Tehát a "lapátokat" is fordítva kell feltennünk, én szépen be is nyaltam, szedhettem le, mert nem szállt fel, csak a levegőt szeletelte.
SZOFTVERES FUNKCIÓK - KAMERA
A teljesség kedvéért felsorolom a szoftveres funkciókat, mert nem tudom kimaradt-e e valami, annyi van neki:
- RTH: automatikusan visszatér a kiindulási pontra
- LVC warning: jelzi, ha merül, kiírja a távra is
- Auto land: leszáll, ha lemerül
- telemetria: visszajelzi a távolságot, magasságot, hogy merre áll, illetve hogy hány műholdat fogott be
- GPS stabilizált repülés (sajna csak ez, manuális mód nincs)
- normál és expert repülési mód
- magasságtartás
- távirányító akkumulátor töltöttségének visszajelzése
- Headless mód: bekapcsolva mindig arra mozdul, amerre a távot húzzuk
- 720p kamera, fotó és videó képességek, amelyeket a ledekre is visszajelez
A kamerakép érdemel még néhány sorocskát: 720p a felbontása, de a képek és a videó is maximum közepes minőségű, már amennyiben az ember olajfestményeket akar nézegetni, az élesség szó teljes zárójelbe tételével. Senkinek nem javaslom, hogy kitegye pl. egy 1080p monitorra, illetve hogy szürkületben akarjon kamerázni, mert a fényérzékenysége nagyjából nulla. A GPS pozíciótartásból egy valami viszont következik: nincsen liftezés és az ereje sem szakad be, mint a hasonszőrű, szénkefés gépeknek, vagyis sokkal könnyebb vele bármit is lefilmezni, mint a nem GPS alapú gépekkel. Mondjuk ki, ezzel lehet, azokkal meg egyszerűen nem, persze mivel a kamera fix, ezért itt is van jello, vagyis ugrál a kép, de a jello mértékét alapvetően a külső körülmények (pl. szélerősség) határozzák meg, nem az, ahogy a gép elveszti az erejét. Ezt ráadásul simán fel lehet küldeni magasabbra, nem kell félni, hogy a kis méret miatt elveszítjük az orientációt, mert ha igen, akkor is nyomunk egy RTH-t és kész, vissza fog jönni.
Két, a kategóriájára nem jellemző dolog: a gép belsejében van USB port, tehát lehet majd szoftver frissíteni és a távirányítóban, az elemtartó alatt is van egy tűsor, gondolom későbbi programozgatáshoz. Ezeket le is fényképeztem, mert annyira nem emlékszem 50.000 alatt semmire, amin ilyet láttam volna.
FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK
A válasz egyszerű, vegyük meg a H502 S variánst, ha a szoftveres funkciók és az FPV (élőkép) felé akarunk lépni. Amennyiben mechanikai/elektronika téren akarunk előbbre lépni, akkor a H501 C-t kell választanunk, míg ha mindent egyben, akkor a H501S-t. Egy gyors felsorolás az átláthatóság végett:
- szénkefés alapmodell, GPS tartással: Hubsan X4 H502E (a mai tesztalanyunk)
- szénkefés, élő képes modell, GPS tartással, követés funkcióval: Hubsan X4 H502S
- brushless alapmodell (nem szénkefés), 1080p kamerával, GPS tartással: Hubsan X4 H501C
- brushless, élő képes modell, 1080p kamerával, GPS tartással, követés funkcióval: Hubsan X4 H501S
- brushless, élő képes, stabilizátoros, akciókamerát vivő, GPS tartással, követés funkcióval ellátott alapmodell: Hubsan X4 Pro H109 különböző változatai
Ugye milyen okosan fel van építve a paletta? Mindenki választhat magának, amit szeretne.
ÖSSZEFOGLALÓ
Ez a gép, az über kezdők legjobb barátja (vagy ezt a szót már nem szabad használni, mert a kormány betiltotta? :D). Aki ismerkedik ezzel a hobbyval, annak ez a legjobb választás. Hiba mentesen teszi a dolgát, felszáll, lebeg, elmegy A-ból B-be, filmez, fényképez, nem tud elveszni, jó az anyaga. Azonban abban a pillanatban, hogy valaki kimondja az olyan szavakat, hogy: izgalmas, érdekfeszítő, érdekes, sportos és hasonlók a gép rögtön a polcra kerül. Kezeljük ezt a helyén és vegyük arra, amire való: kezdőknek, gyerekeknek, a hobby felfedezésére.
"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": stabil, tele funkciókkal, kezdőknek és gyerekeknek tökéletes, egyébként rendkívül unalmas. Stable, richt with features, it is perfect for ultra beginners and for kids, otherwise it is pretty boring.
A gépet itt vásárolhatjátok meg:
- Gearbest CN raktár, ára: 80 USD, 22.000 Ft
Előnyök |
Hátrányok |
- olcsó | - unalmas |
- jó üzemidő (10+ perc) | - a kamera elég gyatra, életlen, rossz fényérz. |
- jó hatótáv | - borzalmas propeller felfogatás |
- stabil | - rossz szélállóság |
- telemetria | - trükkös akkumulátor forma |
- GPS stabilizált | - a kamera nem vesz fel hangot |
- nyugodt, csendes | |
- működő return to home | |
- működő headless | |
- remek táv | |
- jó minőség | |
- jó LED világítás | |
- automatiusan leszáll LV warningra | |
- USB port szoftver frissítéshez |
DESIGN (ahogy kinéz) |
10 |
MINŐSÉG (amilyen anyagból van) |
10 |
REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség) |
5 |
TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete) |
10 |
ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel) |
10 |
KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára) |
10 |
STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket) |
10 |
SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai) |
5(10)* |
VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve) |
8,75 (9,375) |
*kezdők szeretni fogják nagyon, a haladók meg unni