DIY 180 lépcsős vázú drón - Karosszék Lego embereknek
Whpgab gépének képeit elég nagy szeretettel és érdeklődéssel fogadtátok Facebookon, ezért gyorsan összerántottam egy értékelő cikket róla, videóval és alkatrészlistával. Valaki úgy fogalmazott, hogy a kamera elhelyezése olyan, mintha a „kivégzését várná egy székben ülve”, ami nagyon találó, de ennek az oka az aszimmetrikus váz- és a lépcsőzetes motor elhelyezésben keresendő.
A gépben a pláne a váz. Ha megnézzük, lépcsőzetesen eltolták a normális HX elrendezésű szerkezetet fölfelé, így kialakult egy törés a gépben, amit a képen látható Lego ember remekül be tud mutatni. Valóban kiadja a karbon a székformát, ez által kifejezetten egyedi megjelenést biztosítva.
Nekem a szívfájdalmam az, hogy ez a 180 milliméteres motortávolságú kiépítés valószínűleg nem teszi lehetővé az 5 inch-es propellerek felrakását, jelenleg is 4045x3-al repül a gép, ezért a 200-as méretosztálynál egy fokkal gyengébb. A többi alkatrész viszont kárpótol a méretből fakadó hátrányokért.
Szerk.: a képeken már az 5-ös propellerek láthatóak, mint kiderült, az is felfér.
Vezérlőből a Seriously Pro Racing F3 EVO-ra esett a választás, ami egy kellemes és különösképpen bevált modell, nem kell olyan sokat szívni vele, mint például az AIO termékeivel, ahogy mi éppen tesszük a 3B gépemnél. Bár a piacon már jelent meg F7 chippel szerelt FC is, szerintem még az F3 is majdnem mindenre elég.
A motorok a jól ismert Emax Red Bottom újabb változatai, az S jelölésűek, abból is a 2205 2300KV változat. Ezek az erőforrások 4 cellán akár 1600 grammot is képesek emelni, éppen ezért az áramforrás is ilyen, egy 1800 mAh 4 cellás Dinogy akkumulátorra esett a választás, a hosszabb üzemidőt előtérbe helyezve.
Elektronikus fordulatszám vezérlőből a már jól bevált FVT Littlebee 20A Pro „ketyeg” a gépen, ami talán egy kicsit alultervezett áramtűrési szempontból, még szerencse, hogy a Littlebee ESC-k híresek arról, hogy a gyári értékeknél is többet bírnak.
A kamera egy 1/3 CCD, 700 tv soros egység, ami engem kísértetiesen emlékeztet a Runcam Swift narancssárga változatára, de akinek a Foxeer HS1177 márkanév tetszik jobban, az jó ha tudja, hogy a kettő egy és ugyanaz. Reméljük ez is, mert akkor ennyiért jó választás. A vtx a Foxeer agyondicsért TM25-ös típusszámú egysége, 600mW maximális adóteljesítménnyel, amit egy szintén Foxeer antennával támogatott meg Gábor. Nekem ráadásul különösen tetszenek ezek a csapott szélű, nem teljesen félgömb antennák.
Vevő oldalon valami picike kellett, mert a váz sem nyújt rengeteg helyet az építéshez, ezért a Flysky X6B mini vevő került be a kalapba, S-BUS bekötéssel, éljenek a digitális jelek. Ahogy Gábor fogalmazott: van ál telemetria is, ugyanis a vbat portot is bekötötte, így a távirányítón is látszik az akkumulátor feszültség, és persze OSD-n keresztül temeletria is visszajön a vezérlőről a szemüveg képernyőjére.
Következzen most az alkatrészek pontos listája, ha valakit felcsigázott volna a dolog:
Alkatrész neve | Típus | Ár (Ft) |
repülésvezérlő | SP Racing F3 Evo | 9.800 |
váz | DIY 180 | 6.500 |
motor | Emax RS 2205s 2300KV | 23.100 |
ESC | FVT LittleBee 20A Pro | 12.900 |
PDB | Realacc/Matek HUBOSD | 4.300 |
Kamera | 1/3 CCD 960H 700 TVL | 7.800 |
adó | Foxeer TM25 | 9.500 |
vevő | Flysky X6B | 3.200 |
antenna | Foxeer 5.8G 3 dBi RHCP | 2.300 |
propeller | Gemfan 4045x3 Bullnose | 900 |
akkumulátor | Dinogy 4S 1800 mAh 65C | 10.600 |