Alapvető hibakeresés drónon I – Szűkítsük a kört

184160-636456686689549118-16x9.jpg

Mivel még sehol nem láttam erről cikket magyarul, gondoltam írok pár sort a bajok feltárásáról, a saját hibáimból okulva. Hogyan álljunk neki a hibakeresésnek, mit tudunk tenni laikusként, ami segít kideríteni a probléma forrását. Amennyiben érdeklődtök az ilyen jellegű cikkek iránt, akkor ebből is csinálunk majd egy sorozatot, hiszen jobb más kárán tanulni, mint a sajátunkon.

 

Disclaimer

Nem vagyok elektromérnök, sőt tulajdonképpen semmilyen szakirányú képzettségem nincs, leszámítva a tapasztalatot, amit végigszívtam a különböző hibák kinyomozásával. Szóval senki ne várjon oszcilloszkópos jelszinteket tartalmazó fényképeket, meg hosszú fejtegetést az áramkörök rejtelmeitől.

disclaimer.jpg

Cserébe szívesen veszem, ha a nálam képzettebbek kulturáltan kommentelnek a poszt alá, ahol megmagyarázzátok egzakt módon, miért van ez vagy így vagy az úgy.

 

A hiba leírása I.

A hiba az Amax Atlas 130-as gépem kapcsán jött elő, és valójában két különböző esetről van szó, de kapcsolódnak egymáshoz, szóval együtt tárgyalom őket. Az egyik egyből az összeszerelés után jelentkezett: bekapcsolás után az Eachine ATX03 FPV adó képe elment, jött helyette a monitoron a hangyák háborúja.

55401d04-7045-4890-992c-f48c87b0dba3.jpg

Ha újraindítottam, akkor tudtam reprodukálni a jelenséget, ezért arra gyanakodtam, hogy a VTX-nek van valami baja. Első és legfontosabb szabály azoknak, akik jobban szeretnek repülni, mint szerelni – ahogyan én is -, és még kevésbé a hibák feltárásával foglalkozni, annak mondom: ha van két azonos alkatrészünk, gyorsan cseréljük meg, hiszen ebből kiderül, hogy az adott elemmel van-e gond. A dolog természetesen visszafele is működik, tegyük át egy másik drónra, és ha ott is jelentkezik a hiba, akkor abból is tudunk következtetni.

img_1403_2.JPG

részben csereszabatos rendszerek

A fentiek szellemében átemeltem az Amax Akitainu 130-ról az azonos VTX-et az Atlasra, és láss csodát, a hiba a másikkal is jelentkezett, pedig a másik gépen tökéletesen működött. Biztos, ami biztos, az Atlas adóját is felforrasztottam az Akitainura, és az eddig hibás darab ott működött, vagyis az ellenpróba kvázi sikeresnek volt mondható. Ebből az következik, hogy ha nem az Eachine ATX03 a ludas, akkor a vezérlővel, azon belül pedig az 5 V-os kimenettel lesz a probléma, például nem tudja kellő mennyiségű árammal megtáplálni az alkatrészt.

bf2.PNG

Gyorsan előkerestem az FC kapcsolási rajzát, amihez ugye először azt kell megtudni, hogy mi a vezérlő pontos típusa. Ez nem is olyan egyszerű, ha egy gyári gépről van szó, lévén az olcsó drónok egyik tipikus hibája, hogy nincs hozzájuk normális leírás, és az alkatrészeken sem feltétlenül találjuk meg a nevet, ami segítene. A Betaflight sokszor segít, ugyanis a „status barban” bal felül látszik, milyen szoftver fut a vezérlőn, illetve CLI-ből a "status" paranccsal is kikérhetjük.

wiring_diagram.jpg

Most, hogy kiderült a típus – Omnibus F3 mini -, nézzük meg, hol van rajta szabad 5V és föld, forrasszuk át a két kábelt, és láss csodát, elmúlt a probléma. Valószínűleg az 5 voltot szolgáltató BEC-nek van valami baja, ezt egyébként kimérhettük volna egy multiméterrel is, de a fenti módszerrel sikerült a hibát elhárítani, irány repülni.

 

A hiba leírása II.

Az Atlas 130 remekül repült, majd sikerült eltrafálnom egy kilógó faágat, és valószínűleg ettől előjött egy érdekes hiba, ami nem minden esetben jelentkezett. Ez a legaljasabb fajta, hiszen nem kapunk egzakt visszajelzést arról, hogy pontosan mivel is van probléma.

A jelenség a következő volt: a gépet armolás után fura remegés fogta el, majd lezuhant, néha a vezérlő is újra indult. Mi lehet vajon a hiba? Az internet népéhez fordultam, jöttek is az ötletek, ilyen hiba, olyan baj, állítgattuk a kommunikációs protokollokat satöbbi, de nagyon úgy nézett ki, hogy a vezérlő giroszkópja adta meg magát, szóval akkor jöhet a vezérlő csere.

img_1589.JPG

Egy dolgot nem tudtam összerakni, hogy miért az ütés hatására keletkezett a hiba? Lehet, hogy egy alkatrész elmozdult és ez okozza a bajt? Mivel repülni nem tudtam az Atlas-szal, ezért leforrasztottam mindent a gépről, ami nem kell ahhoz, hogy fel tudjon emelkedni a levegőbe, vagyis a kamerát és a VTX-et. Így el tudjuk különíteni az alkatrészeket két csoportra, kvázi megfelezve azt. Ezzel megszűnt a jelenség, vagyis leszűkítettem a dolgokat két alkatrészre.

img_20180428_114326.jpg

A kamera nagyon valószínűtlen, hogy ilyet okozna, de azért az összes kábelt újraforrasztottam. Az FPV adónál is megtettem ugyanezt, illetve lezsugorcsöveztem az adó teljes alsó részét, hogy ha elmozdul, akkor ne csak a kétoldalú ragasztó tartsa a helyén, hanem a karbon oldalfalhoz nyomódva is legyen egy réteg, ami eltartja, nehogy rövidzárat okozzon.

A fenti javítás teljesen megszűntette a hibajelenséget, azóta már kirepültem vele 20+ akkumulátort és tökéletesen működik, tehát gyanítom, hogy valami okozott egy kis rövidzárat, ami a hiba forrása lehetett. A fenti videón láthatjátok, hogyan repül, és ez nekem tökéletesen elég.

Címkék: mélyvíz, Mélyvíz