SJCAM SJ5000 X Elite - a nagytestvér figyel téged

sj5000x-11.pngMiután eladtam az EKEN H9-et, elkezdtem dilemmázni, milyen kamerát vegyek. Két dologgal volt problémám az Eken kapcsán, egy drága kamera esetében legyenek jók a színek és a fehéregyensúly, illetve, hogy ne legyen ENNYIRE nagy a halszem effektus. Utóbbiban azért túlságosan nem bíztam, hiszen minden halszem optikás kamera fogja produkálni a halszem effektust, de engem ez a két dolog idegesít. A másik inkább csak említendő dolog, hogy sem az EKEN H9, sem az SJCAM SJ4000 sem volt teletömve szoftveres funkciókkal. Az SJCAM esetében ráadásul hiperidegesítő volt, hogy ha tokba raktuk, nem lehetett normálisan benyomni a gombokat. Nagyon reméltem, hogy a fenti dolgok teljesülnek egy drágább kameraváltozat megvásárlásával, de ...

Átugornám, a méret és a kinézet fejezetet, mert nem sok mindent tudnék mondani az SJCAM SJ4000 után, gyakorlatilag ugyanaz. Annyi különbség van a két kamera kinézete között, hogy az SJCAM SJ5000X esetében mint ha jobb lenne a felhasznált anyagok minősége, valahogy jobb fogni az egészet. Ezen túl ha szemből nézzük, lett két színes kis csík, hogy lássuk, hogy világít rajta a led (amit persze nem látunk, mert hátulról nézzük, vagy tokban van a fejünkön, síbotunkon vagy a kutyánk hátán) és jobb oldalt is van három gomb, mert hogy a WIFI is külön gombra került. Ez nagyon örvendetes, ugyanis így nem megy bele az atom szar SJ4000 tokba, amit első fogásra utáltam, ugyanis marha nehéz kinyitni és legalább a gombokat is rossz megnyomni. Nem így az SJCAM SJ5000X esetében, ahol szépen járnak a gombok és a menüt is könnyű belőle vezérelni, szóval itt már némi fejlődés érhető tetten.

A dobozban egyébként 18 különböző firlefranc van, de nem fogom leírni a listát, helyette kaptok egy képet. A doboz egyébként sokkal igényesebb, mint az EKEN H9 esetében, szépen össze van rendezve és az anyag is jobb. Hiába, az SJCAM már márka, a többiek jönnek a nyakára és nem fordítva. Mondjuk az EKEN H9-et nem is hamisítják, ellentétben az SJCAM-ekkel. A kamerát egyébként 7 különböző színben lehet kapni, én direkt kéket kértem, mert egyrészt jobban látszik a gépen, másrészt meg nehogy már fekete/fehér legyen mint mindenkinek.sj5000x-accessories.jpg

Ha már menü, ezt is átszabták, az első két klikkre kapjuk a két legsűrűbben használt funkciót, a videó felvétel és a fényképezés funkciót, míg a harmadik nyomásra bejön egy teljesen új menü, amelyen belül újabb 12! db menühöz férhetünk hozzá. Ez így elsőre bonyolultnak hangzik, de élőben baromi egyszerű és kényelmes, ugyanis a 12 plusz menüt egy gombnyomással átugorhatjuk és visszajuthatunk az első kettő, egyértelműen legfontosabb menübe. Nekem ez a módszer sokkal jobban tetszik, mint az EKEN H9 vagy az SJCAM SJ4000 menürendszere. 

Mivel belekavarodtam a menürendszer szépségeibe, csak említés szintjén felsorolom, hogy milyen szolgáltatásokkal lett kitömve irdatlan módon az SJCAM SJ5000X, amiben kenterbe veri a két, általam tesztelt kamerát. Nem akarok kammantani, nem teszteltem mindet, mert ez iszonyatosan sok időt venne igénybe, de egy másik cikk keretében meg fogjuk ezt is tenni. Nos nézzük, mit kapunk a pénzünkért:

  • Time lapse és Photo Lapse
  • Slow recording (lassított felvétel)
  • Burst mode (szekvenciális fényképezés, egymás után)
  • Long Exposure (hosszú exponálás)
  • víz alatti felvétel
  • TV out mód (FPV-zéshez, yipeee)
  • mozgásérzékelés
  • Car mode (Dashcam-ként viselkedik)
  • felbontások: 4K 24FPS (interpolált), 2K 30FPS, 1080p 60/30 FPS, 720p 120/60/30 FPS, VGA 240FPS 
  • dinamikus FOV (látószög): 70, 110,140,170 fokban állítható
  • WDR (Wide dynamic range)
  • Gyro sensor: stabilitásnövelő szoftveres eljárás a rezgések ellen
  • Time Stamp: időbélyeg funkció a képre
  • TV Mode: NTSC, PAL
  • OSD (on-screen display): "telemetria", adatok vissziratása a képernyőre
  • video file format: .MP4, .MOV, RAW
  • Bitrate (bitráta): fine, normal, low
  • image size (képméret): 12MP, 10MP, 8MP, 5MP, 3MP, 2MP (HD), VGA (640x480), 1.3MP (1280x960)
  • Quality (képminőség): fine, normal, economy
  • Sharpness (élesség): strong, normal, soft
  • Distortion correction (a kép szélén lévő hordóhatás kiegyensúlyozása)
  • Egyéb képtulajdonságok: színmélység, fehéregyensúly, EV
  • Egyéb nem lényeges dologok, pl. vízjel

Mint a fenti listában látható, a srácok nem spóroltak a funkciókkal. Egy poént kihagytam, de most elsütöm, 18 nyelvet támogat a kamera, köztük a magyart is. Át is tettem annak ellenére, hogy az angol egyáltalán nem okoz gondot és a némettel is elboldogulok, de mivel az angol rövidítéseket nem fordították át - pl. WDR, FOV stb. - ezért gyorsan vissza is tettem angolra. Azért a funkciók kb. 90%-a lefordításra került, de én jobban szeretem az egységességet.

Térjünk egy kicsit át a szoftver után a hardverre. Elsődlegesen mindenkinek felhívnám a figyelmét arra, hogy az SJCAM SJ5000X ELITE és az SJCAM SJ5000X Limited Edition nem ugyan az a kamera, ugyanis ez utóbbi TELJESEN MÁS szenzort kapott (egy lényegesen rosszabbat), itt a Limited a csökkentett  felbontást jelenti, kukába vele, az ELITE-t vegyétek. Összerántottam egy kis táblázatot az SJCAM 4000 vs. EKEN H9 vs. SJCAM SJ5000X ELITE paramétereivel. Tudom, hogy ez nem fair összehasonlítás, mert árban az ELITE sokkal drágább, de mivel ezeket teszteltem, még mindig ezekkel van a legtöbb tapasztalatom és nem akarok bullshittelni, mint a "bulvár informatikai" lapok, akik kimásolgatják a sajtóanyagokból az adatokat aztán jóccakát.

 TULAJDONSÁGOK  SJCAM SJ4000  EKEN H9  SJCAM SJ5000X  ELITE
 Ár  kb. 20.000 Ft  kb. 15.000 Ft  kb. 40.000 Ft
 Szenzor  Aptina AR0330  Omnivision OV4689  Sony IMX078CQK
 Szenzor felbontás  4MP (12)  4MP (12)  12MP (12)
 Chipset  Novatek 96650  Sunplus 6330M  Novatek 96660
 Felbontás  1080p 30FPS  4K 10FPS, 1,7K 15FPS, 1080p  60FPS  4K 24FPS, 2K 30FPS, 1080p  60/30FPS
 LCD  1,5"  2"  2"
 Video OUT  USB-n  NINCS  VAN
 Time/Photo lapse  VAN/NINCS  NINCS/VAN  VAN/VAN
 FOV  170  170  70/110/140/170
 Dynamic FOV  NINCS  NINCS

 VAN

 Az első dolog, hogy az SJCAM SJ5000X-ben tényleg 12MP-s szenzor van benne, vagyis valós 12MP-s képeket tudunk készíteni, ellenben a 4K felbontással, ami egy semmire sem jó, 2K-ból felinterpolált felbontás, ezt felejtsük el. Persze mire jó a 2K felbontás? Mikor mindent 1080p-t használ, abból is érdemesebb a 60FPS-t, ezt remekül lekezeli a youtube is. Kicsit nézzünk rá erre a szenzor történetre, hiszen a Sony IMX078CQK szenzor többet tud, mint gondolnánk. Nos a szenzor 12.4MP effektív felbontás mellett (4072X3044 pixel) 42FPS-t tud, vagyis tudja a 4K-t, akár 30FPS-ben is. Csakhogy a chipset, a Novatek 96660 nem képes lekezelni ezt a felbontást, ezért nem tudja a natív 4K-t a gép (ami elég szomorú, mert így fel "firmwarezni" sem lehet majd). Viszont legalább itt nincsen handa-banda, meg 12MP kamu pixeláradat,mint a 4000-es és a H9-es modellnél. Ez egyébként eléggé látványos pl. a képek esetében, amelyekből szerintem nagyon szépeket készít a gép. Ezt a szenzort használja egyébként a Hawkeye Firefly 6S és az Elephone Explorer Pro is (és a Blackview Hero 3 is hasonlót, de nem ugyan olyat). Akit érdekel az értékek összehasonlítása, az ezen a linken kimerítő mennyiségű információhoz juthat.

A képek elsődlegesen attól lettek szépek, hogy a tintakék színből normális kék lett, a sárgaság majdnem teljesen megszűnt, a színek nagyon közel állnak a valóságoshoz, ebben nagyon sokat javult a kamera két fenti vetélytársához képest. A videók is sokkal szebbek (bár ez a youtubeos konvertáció miatt nem biztos, hogy látszik), a színek élénkebbek, de igazából a képek esetében csillog igazán a kamera.

SZÍNTESZT:

Az általam várt hordóhatás csökkent, de egyáltalán nem tűnt el. A FOV állítás hasznos, szerintem a 70 fok is elég, ha az ember a célja tartja a kamerát (és egyébként is, ki hiszi el a 170 fokot, ami egy majdnem null szög? Ugyan már). A kis FOV értékeket a Distortion correction szoftveres állítás is segít a problémán, DE el nem tűnt, sőt minél közelebb visszük egy tárgyhoz (pl. egy híd széléhez, amelyet a lenti képeken is láthattok) akkor azért durván látszik. Egy lebegő multikopter estében ez szinte észrevétlen lesz, mivel minden tárgy relatíve messze lesz. Itt egyébként a nagy látószög segíti is ezt a tevékenységet, viszont az mindenképpen elmondható, hogy a 4 fokban állítható FOV és a Distortion correction funkciókkal szépen lehet játszani. Ezt egyébként 40.000 Ft alatt EGYIK KAMERA SEM TUDJA, a Gitup Git2 is csak részlegesen. Az egy más kérdés, hogy a Gitup Git2 még egy tonna más szoftveres tulajdonsággal rendelkezik, amivel az SJCAM SJ5000 X ELITE meg nem...

DISTORTION TESZT:

Egyesek jeleztek hanghibát, én ezt nem tapasztaltam, semmi gond nem volt a hanggal. Ez részben annak köszönhető, hogy én a V1.3 10-10 (marc 11 2016) firmwaret használtam, amiben már javították a hangproblémákat és a sokak által jelzett gyenge Gyro stabilizátorral. Ami érdekes, hogy a fenti firmware kapcsán az oldal azt írja, hogy ez az SJCAM SJ5000X-re való, de a Limited Editionhöz, de nekem úgy tűnik, mind a két kamerával megy, nekem is ez van rajta. Aki attól tart, hogy  a kameráját tönkre vágja a másik frissítés, az használja az SJCAM SJ5000X ELITE v.1.2.5 firmwaret.

A kamera támogatja az összes Class 6 fölött kártyát 32GB-ig, én egy új Sandisk Extreme 32GB UHS-I U3 kártyát használtam. Elvileg támogat egyes 64 és 128GB-s kártyákat is, bár arra nem találtam leírást, hogy melyek ezek. Mint látható, a kártya kezelné a valós 4K felbontást is, kár hogy nem tudja a kamera:D, de én akkor is a jövőre tervezek.

Sokan kérdezték, hogy milyen a Gyro Stabilizátor, erre két válaszom van: jó és a fogalmam sincs. Az első esetben a kézzel készített felvételeimet kompenzálta, vagy legalább is nem rezgett. Hogy ez mitől van, azt nem tudom, lehet alapból ilyen stabil a kezem - pedig nem vagyok sebész - vagy egyszerűen ilyen jó a gyro. A fogalmam sincs válasz arra vonatkozik, hogy egy igazi rezgésteszthez két dolgot kellene tesztelnem: biciklikormányra rögzíteni, illetve egy kameraplatform gépre szerelni. Hozzá kell tennem, hogy aki abban reménykedik, hogy majd az 1000 fordulattal forgó motorok rezgését kikompenzálja, hát nem fogja. Ilyen finom rezgéseket nem szoftveres csillapítással kell kezelni, van erre gimbal és gumibak, tehát ezt nem lehet felróni a kamera hibájának.

TÁVOLSÁGTESZT:

Az akkumulátort sikerült átmenteni az előző modellekből, így maradt a 900mAh, ami hmm...nem tudom meddig tart mert sosem vettem fel egyfolytában semmit, végkimerülésig. Nem túl gyakori kattintgatással és videózással nekem kibírt egy napot, de szerintem egy óránál nem tud többet egy huzamban, ami visszalépés az elődmodellekhez képest. De őszintén? Kit érdekel? Van olyan drón ami repül 60 percet? Jó van, de nem neked. És egyébként ki vesz fel kézből több mint egy órát? Ha meg felrögzíted valahova, akkor rászúrsz egy powerbankot és kész. Egy esetben van gond, ha benne van a vízálló tokban, akkor bizony ez kevés is lehet.

Összességében én nagyon elégedett voltam a kamerával, annak ellenére hogy drága. 38-40.000 Ft-ért elég sok a konkurencia, itt az egyik legnagyobb ellenfél a Gitup Git2. Ez azonban amikor a kamerát vettem, nem volt EU raktárban, a többi gépet, amelyet pedig feljebb említettem, nem mertem megvenni (és nem voltak EU raktárban:D). Az SJCAM SJ5000X ELITE szép képeket, jó videót csinál, van dinamikus FOV, dashcamként is funkcionál, érzékel mozgást, van benne stabilizátor, van jó támogatás (support, firmwarek), gyakorlatilag minden tud, amit kell. Egy-két hibája azért van, nincs mikrofon bemenet, nem tud valós 4K-t és talán a Gitup Git2 több funkcióval rendelkezik, de nagyjából ennyi, többet nem tudok mondani. Az ára annyi, amennyit fent írtam, na de mennyi a következő szint a GoPro Hero 4 Black...Tippek? Itthon 124.000 Ft vagyis SZÁZHUSZONNÉGYEZER FORINT, mi van? Ki a halál vesz meg ennyiért egy kamerát? Vagy akire rászakadt vagy akié a bank, de több ember nem lesz. Aki meg nem tartozik ezen két csoport közül egyikbe sem, vegye meg az SJCAM SJ5000 X ELITE-t.

SZEMBE FÉNY ÉS SÖTÉTSÉGTESZT:

Egy gondolatot még ide fűznék a cikk végére, ez pedig, hogy megéri-e a több mint dupla árat pl. az EKEN H9-el szemben? Nos, nem tudom, mert nincs egy köztes, 30.000-es sáv. Tehát aki kis költségvetésben gondolkodik, az muszáj, hogy az EKEN-t vegye, aki meg többre vágyik, jobb képminőségre, annak marad az SJCAM SJ5000X ELITE és az említett márkák. Na és a Xiaomi Yi, egy kiegészítő LCD képernyővel, sík optikával...De ez már egy másik történet.

FORRÁSOK
- SJCAM SJ5000X ELITE vs. Gitup Git2 vs. Hawkeye Firefly 6S
- Elproducente összehasonlító
firmware
- Techverse SJCAM teszt