Emax Night Hawk Pro 280 mélységi teszt - túltervezett minden értelemben

love-hate-review.jpgA külföldi oldalakon ezt a teszttípust "in-depth review"-nak szokták nevezni. Autók esetében azt hiszem, ez lenne a tartós teszt, ami egy 100.000 km-t futott járművel készítenének el. Ez egy versenygép esetében leginkább az esek-kelek ciklusok igen gyakori ismétlődését jelenti, illetve az elpusztított alkatrészek igen jelentős volumenemelkedését vonja maga után. Nem akarom szépíteni, az Emax Nighthawk dobozán és a PDB-n kívül nagyjából mindent sikerült összetörni rajta, de hát csak az nem tör, aki nem repül:D Ennek tudatában osztom meg most veletek az elmúlt 4-5 hónap alatt felhalmozott tapasztalatokat.

Leírom a veszteséglistát, amit a gép elszenvedett (nem kell aggódni, szépen minden ki lesz javítva, mert megmentésnek érdemesre ítéltetett a típus:D):

  • törött középső karbonlemez /cserélve/
  • 3 elgörbült leszállóláb /leszedtem mindet, egyelőre nincs ilyen alkatrész/
  • 1 kiszakadt kamera bekötés az Emax 1/3-inch CMOS PAL 700TVL kamerából /kamera csere lesz, megrendelve/
  • 2 alkalommal elszabadult az antenna, amit a propeller levágott /megjavítva/
  • 1 kiszakadt csavar a felső lemezből /cserélve, további kb. 10-el egyetemben/
  • 1 törött felső lemez /cserélve/
  • 1 törött középső lemez /cserélve/
  • 1 kontakt hibás hátsó led híd /cserélve/
  • 1 kiszakadt FPV kábel /megjavítva/
  • 1 elvesztett FPV antenna /cserélve/
  • 3 szétszakadt 3S akkumulátor /megjavítva/
  • kb. 2 szett (8 db) propeller /cserélve/
  • 1 motor furcsa hangot ad, csapágyas? /kipucoltam, meggyógyult/

A karok, az integrált ESC+FC+PDB és a váz többi része sértetlen maradt. Ezt azért írtam ide elöljáróban, mert nagyjából ezzel kell számolnia annak, aki az első racer gépét megveszi. Tehát ne legyenek illúzióink azzal kapcsolatban, hogy egy versenygép bármivel is olcsóbb lenne, ugyanis amit az elején megspórolunk, azt két dologra fogjuk később elkölteni: akkumulátorra és alkatrészre.

FELÉPÍTMÉNY

A fenti felsorolás azért volt érdekes, mert az Emax Nighthawk egy ELKÉPESZTŐEN STRAPABÍRÓ gép. El sem tudom képzelni, milyen pusztítást szenvedne el egy átlagos versenygép, de a Nighthawk mindenképpen az erősebbek közé tartozik. A karok gyakorlatilag elpusztíthatatlanok, a 4mm-es karbon karokat gyakorlatilag megkarcolni sem tudtam (pedig próbálkoztam erősen, elhihetitek). Volt olyan, hogy full gázzal csapódtam a földbe, a karról felpattant a gép a levegőbe kb. 2 méter magasra ,majd 15 bukfenc után beleállt a földbe úgy, hogy a propeller tövig a földbe szorult. A karok teljesen épek maradtak, ami gyakorlatilag a hihetetlen kategória. Amitől eleinte nagyon féltünk, hogy a PDB sérülni fog, de az hasonló módon bírja, mint a karok. Gyakorlatilag hiába vertem földhöz a gépet, karcolásokon kívül semmilyen sérülést nem szenvedett. Mivel ez a gép legdrágább alkatrésze a maga 60+ dolláros árával, azt gondolom ez a félelem jogos lett volna, de így, fél év távlatából azt kell, hogy mondjam, teljesen alaptalan. Ráadásul le is impregnálta valamivel a gyártó, többször szálltam le vele vizes fűbe, de semmi nem történt.

A motorok szintúgy jól bírják, bár pl. a kőnyomok meglátszanak rajta, illetve néhányszor annyira megszorította a propellerzáró sapkát, hogy csak fogóval tudtuk leműteni róla a propellereket, ennek nyoma sajnos meglátszik az oldalán. Működési hiba? Tengelygörbülés? Akadozás? Semmi, bírják mint az állat. 

Néhány gyenge pontot azért sikerült találni a vázon, de ezeket előre lehetett sejteni. Az egyik, a 4 leszállóláb, amelyek alumínium csövek, végükön a szabványos D fejű, imbusz csavarral. A csövek végét az Emax szépen letokozta, hogy ne menjenek tele kosszal, de ez sem menti meg őket attól, hogy a mérhetetlenül nagy erőhatás, ami éri őket, ne görbítse rá a kar aljára az összeset. Mondtam már, hogy a karok gyakorlatilag törhetetlenek? Nos, így a láb adja meg magát, kiszakítva a csavart az elgörbülő alumínium csőből. Hozzá kell tennem, hogy pl. a konkurencia, az Eachine Falcon 250 lábai sokkal gagyibb anyagból vannak és igaz ez a Lantian vázakra is. Eddig összesen egyetlen egy értelmesebb megoldást láttam, ez pedig az új Kingkong 210 GT váz gumitappancsa, de a leszálló talpak általános problémája, azok gyors amortizációja, vagyis ez nem csak az Emax Nighthawkra jellemző. Sokkal nagyobb baj az, hogy még az Emax webshopjában sem kaphatóak cserelábak alkatrész formájában.

 A felépítménynek egyetlen igazi gyenge pontja van, ez pedig az FPV adónál túlnyúló középső dekk (middle plate néven kell majd venni), ahová már nem ér ki a váz, ezért ott az alumínium merevítők sem védik a gépet. Itt sajnos el tud törni a váz, amitől lógni kezd a gép feneke, de nekem ez sem szakadt le, csak megroggyant. Ez azért egy szerencsés helyzet, mert továbbra is védi az FPV adót és az alatta lévő bekötési pontokat, ahol sokkal drágább alkatrészek találhatóak.

A vázban elképesztően sok a hely, talán már túl sok is. Mind felül, mind benne simán elférne egy akkumulátor, pl. az Eachine Falcom 250 vagy a 210-es vázak iszonyatosan szűkek, ehhez képest a Nighthawkban focizni lehet, annyira tágas. Ez önmagában sok dologra ad lehetőséget, mindenki kreativitására bízom, mik pakolhatók oda. Amit viszont nem szerettem benne, az a VBAT port elhelyezése. Az egy dolog, hogy nem adnak hozzá normális csatlakozót, csak két, folyamatosan lecsúszó 1 pines madzagot, de ráadásul olyan extrém rossz helyen van, hogy mindenféle hosszú szárú fogóval kellett bebűvölnöm a kábeleket, hogy aztán az első szaltó után lejöjjenek. Ehhez képest viszont egy tonnányi egyéb kábelt, kamera rögzítő panelt (pl. Mobiushoz, nem is emlékszem, hogy lenne más olyan típus, ami ilyet adna), motordöntő szettet, pótcsavarokat, stb. kapunk a dobozban. Az Emax Piezo Buzzer szerintem halk, de az jó, hogy kiprogramozható egy AUX portra, erről ebben a bejegyzésben írtam. Nem nagyon használtam, helyette az 1000 Ft-os akkumulátor feszültségmérővel csipogtattam, de ez persze nem segít, ha a gépet a magas fűben kell megtalálnunk.

Általánosan elmondható, hogy a gépet jelentősen túltervezték, minden értelemben. Pl. a papíron 12A-s ESC-k is inkább 15-t bírnak, elnézve az áramköri elemeket. Simán repültem 4S akkumulátorokkal is, igaz csak 5045-ös propellerrel. Így egyébként sokkal durvábbnak érezni a gépet, annak ellenére, hogy azért az önsúlya és a váz mérete is meglehetősen nagy (280 mm motortól motorig és 600-egynéhány gramm akksival).

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

A repülési tulajdonságai a gépnek meglehetősen semlegesek, de persze a méretből és a súlyból adódóan a gép lomhább, mint a kisebb társai. Ezt persze nem lehetett volna jobban megcsinálni, tehát az Emax jó döntést hozott, amikor a karokat 4mm vastagra tervezte. Ez viszont rávilágít arra, hogy a 4 mm-es kar is éppen elég vastag, semmi értelme az 5mm-nek, illetve hogy kisebb vázak esetében, ahol az karok rövidek és az erőkarok is is kisebbek, valószínűleg a 3mm-es vastagság is elég. A vékonyabb kar egyértelmű súlycsökkentés, ami rá is férne az Emax Nighthawkra, de a fő probléma pont a méretekből, a 280 mm-es motor to motor távolságból fakad, egyszerűen túl nagy a gép. Nem lehet 600 gramm fölött dinamikus gépet építeni (sodródik a súly miatt, lassan reagál), ellenben erőset igen. Erre sajnos azonban alkalmatlan, ugyanis egy 12A-s (15A?17A? Ki tudja, mennyire van túlméretezve) ESC nem képes kiszolgálni pl. az 5045x3 vagy a 6045-ös propellereket 4 cellán. Ellenben a sima 5045-öst igen, amivel azért már elég jól mozog a gép.

A repülési tulajdonságokat nagyban befolyásolja az akkumulátorhasználat, ami a többletsúlyt és a rendelkezésre álló erőt illeti. Én sokféle akkumulátorral használtam, de elsődlegesen 1800-2200mAh-s 30-40C-s 3S akkumulátorokkal próbáltam, ez 160-200 gramm többletsúlyt jelent, ami bizony elég sok. 4S-ben jóval kisebb, 1500mAh-s Dinogy akkumulátorral repültem (ezt pl. már nem tudja kihajtani), de így meg az üzemideje lett nagyon alacsony, mert egyszerűen túl nagy a súlya a gépnek, a kapacitás meg túl kicsi. Ha ideális akku méretet akarnék mondani és azt is figyelembe vennénk, hogy ez egy gyakorló versenygép, akkor azt mondanám, hogy 1800mAh 4S, én ezt választanám hozzá.

Az én Nighthawkom még Baseflighttal érkezett, de sokan kapták már Cleanflighttal a gépet. Én tökéletesen elégedett voltam a Baesflighttal is, semmiben nem szenvedett a program hiányt. Persze mivel első gépem volt, nem tudtam mi fán terem a dolog, ezért eleinte nem állítottam be jól. Ráadásul mivel tapasztalatlan voltam, ezért erősnek is éreztem (igazából persze nem az:D) és kicsit tartottam is tőle, de az ember összehasonlítási alap híján nem tud megfelelő következtetéseket levonni. Ma már tudom, hogy a szoftveres beállítások megfelelő használata (expo, PID, rate stb.) miatt két azonos gép viselkedése is lehet ég és föld. Mikor felkerült a Cleanflight, akkor valami elromlott, valahogy azóta sem úgy repül, mint előtte. Nem tudom, hogy ez a sérülések miatt volt vagy pedig azért, mert szoftveresen nincsen jól beállítva, de most valahogy lomhább, mint volt vagy én fejlődtem túl tudásban a gépen.

Összességében elmondható, hogy bár a gép nem a legélesebb szamurájkard és nem tépi le az ereje az ember fejét, kifejezetten strapabíró, ellenálló, jól forduló, alkatrészeiben minőségi hatást keltő quadkopter, amely kifejezetten alkalmas kezdő racer gépnek. Így betekintést nyerhetünk abba, hogy milyen a valódi versenyzés. 4S akkumulátorral pedig kellően dinamikus és ijesztő tud lenni, hogy kellő tisztelettel viszonyuljunk hozzá.

Annyit még mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy fogtam már a kezemben más Emax gépeket, illetve láttam őket repülni is - pl. 200-as RS2205-ös motorokkal szerelt Nighthawk 200-at, illetve a 250-est - és azok is minőségi hatást keltettek, tehát én el tudom hinni, hogy az Emax általánosságban ilyen.p1270107_1.JPG

FPV ÉS EGYÉB OKOSSÁGOK

Az általános minőségről már szóltam, de ide sorolnám még az FPV rendszerekhez tartozó hardverelemek minőségét is. Önmagában az, hogy az FPV kapcsolható ki és be (pl. a Falcon 250-en nem az, amitől konkrétan hülyét kaptam, amikor le akartam húzni a csatlakozóját, a váz szétszedése nélkül), illetve 25 és 200mW között állítható a teljesítmény, ami akkor nyer értelmet, amikor az ember pl. otthon hagyja az antennát, illetve amikor versenyezni akar, de a nagy teljesítmény elnyomná a többiek jelét. A PDB-re egyébként ha jól emlékszem 4 kapcsolót forrasztottak ki, LED ki-be, kamera ki-be, FPV ki-be, ESC ki-be, illetve az FPV modul oldalán van egy teljesítményállító kapcsoló is (jó, akkor 5:D). Valahogy az embernek az érzése az, hogy minden magától értetődő és a kényelmünket szolgálja, az Emax a felhasználó keze alá akar dolgozni, na meg meg akarja spórolni a csatornákat a távon, nagyon helyesen, mert pl. ki kapcsolja ki az FPV-t menet közben? Nyilván senki, szóval erre sokkal jobb egy PDB-n elhelyezett kapcsoló. A kamera képe szép, kontrasztos és tiszta. Lehet azon kattogni, hogy a 700 TVL kevés-e, szerintem nem, 800 TVL-nél alapból nem érdemes nagyobbat venni (ja, hogy neked 1200? Gratulálok, át lettél verve), ennél viszont sokkal fontosabb az, hogy a sötét-világos változásokat a kamera jól lekezelje. Szerintem ez egyáltalán nem rossz ebben az esetben, mint ahogy a hatótáv sem. 300 métert simán repültünk vele, többet azért nem, mert ennyi volt a táv hatótávja. Ebből nem kell messzemenő következtetést levonni, mert ekkora már 2x levágták a motorok az antennámat, szóval ráforrasztottunk egy kikukázott laptopból egy 2.4-es antennaszálat, ez meg azért eléggé a sufni tuning kategória ( ami valahol a porig ültetett Honda CRX, basszusra villogó neon küszöbfényei és a félrefúrt szalonnázó spoiler között található).5_1.jpg

A távot - Nighthawk EM-16 - viszont nem szerettem, egyszerűen azt kell hogy mondjam, hogy szar. Az, hogy önmagában ha megütöm az alját kikapcsol kontakt hiba miatt egy dolog, az meg egy másik, hogy 4 db AA ceruzaelemmel kell üzemeltetni (jobb lenne egy Lipo akksi). De az, hogy a Flysky FS-i6-ból minden jót - LCD kijelző, vevő-adó beállítások, telemetria - kiszedtek, szerintem elfogadhatatlan. Ez is hat csatornás, de pl. csak két AUX kapcsoló van rajta, ami egyébként a Nighthawk esetében nem probléma, mert elég, de más gépeknél lehet az. Nem akarom túl bő lére ereszteni a távirányítóval kapcsolatos gondolatokat, mert az Nighthawk EM-16 cikkben mindenki elolvashatja. Én ezzel a távval használok jelenleg 3 másik gépet is, szóval együtt lehet vele élni, a Flysky protokollal teljesen kompatibilis. Én az Fs-i6AB vevőkkel futtatom a többi gépen, de pl. a Fail Safet nem lehet beállítani, mert nincs hol (ugye nincs menüje, a Nighthawk meg alapból tudja). Szóval azt gondolom, hogy az RTF modell árába bele kellett volna férnie egy sima Flysky FS-i6-nak, mindenki jobban járt volna . Azonban az egész problémát ki tudjuk küszöbölni, ha az ARF verziót vesszük meg a Nighthawk 280-ból, szóval e fenti sirám csak azokra vonatkozik, akik RTF verzióban veszik a gépet (de ne tegyetek ilyet, ARF-et vegyetek).

Néhány, nem annyira mellékes, sokkal inkább gyakorlatias dolgot megemlítenék, de ezeket nem kell a géphez társítani, pusztán racionális okokból kell figyelembe venni:

  • van egy kiváló manual a géphez és az is kiderült, hogy Kínában is élnek emberek, akik tudnak angolul, nyelvtanilag helyesen, érthetően írni, nagy piros pont. A gépkönyv kifejezetten jó és szükséges is ahhoz, hogy bizonyos beállításokat (pl. FPV DIP switchek) meg tudjunk fejteni. Ez ritka kincs ezeknél a gépeknél, szóval becsüljük meg
  • az Emaxnak van saját webshopja, ahol majdnem minden alkatrészt megvehetünk, nem kell nyomoznunk források után. Sajnos azonban gyári leszállóláb készlet és vevő egyáltalán nincsen, nem itt, hanem sehol. Előbbi teljesen szükségtelen a gépre, utóbbi pedig a Flsyks FS-i6AB-vel helyettesíthető, ráadásul ennek két antennája van, nem egy
  • az Emax egy egész jó kis dobozban érkezik, aminek van füle, tehát hordozható. Sajna a dobozról nekem a fül pár hát után leszakadt, szóval ez semmiképpen nem alkalmas a hosszabb távú cuccolásra és itt azért bevisz az Emax egy mélyütést, ugyanis nincsen 280-as vázra táska. Sem az Emaxnál, sem pedig egyébként. Hetekig kerestem, egyetlen helyen találtam egy hátizsákot, 100$-ért, haha, persze. Vágathatunk mi magunk, de az egy elég nagy macera, pedig egy egyszerűbb táska filléres dolog, az Eachine Racer 250-nek és a Falconnak is van gyárilag, valami 4000 Ft, utóbbinál ráadásul benne van az árban. A táska hiánya nem tűnik nagy dolognak, de amikor majd 10x-re viszed ki a reptetőhelyre egy nylon szatyorban a cuccaidat, rájössz milyen hasznos lenne, ha lenne
  • A hátsó led nagyon durva, imádtam. Bánom már, hogy nem készítettem éjszakai felvételeket, de egy az egyben Millenium Falconnak néz ki a Star Wars filmekből, ez meg azért eléggé magáért beszél. Szuper jól látható és baromi dögös is.

ÖSSZEFOGLALÓ

Gondolkodtam, hogy a mostani tudásommal mit vennék az Emax Nighthawk Pro 280 helyett és rájöttem, hogy ugyan ezt, de ARF-ben, 4 cellával, Flysky Fs-i6 távval és Fs-i6AB vevővel. Kezdőknek ez persze lehet hátrány (pedig nagyon jól szerelhető és szerethető), de ha egyszer beállítottad, akkor van egy olcsó de normális távod, egy jó vevőd, egy még jobb géped és akkumulátoraid, amelyeket majd más gépeknél is tudsz használni. Rádaásul az ARF verzió nemrég 35.000 Ft körül volt elérhető a Gearbesten, ami röhej egy ilyen gépnél. Éppen leírtam volna, hogy hát igen, de drágább mint a konkurencia, viszont így abszolút pariban van mindenkivel, tehát akit nem zavar a 12(15)A-s ESC és szeretne gyakorolni egy erősebb gép előtt (szerintem ez mindenkinek ajánlott, mielőtt leamortizálja saját magát és környezetét), vegye meg a Nighthawkot.

A Nighthawk persze nem tökéletes, nincs táska hozzá, két helyen sérülékeny, nincs hozzá pót leszállóláb gyárilag sem (de nekem pl. nem hiányzik róla), az RTF távirányító elég rossz, de nagyjából ennyi. Ha megnézzük a konkurenciát, az Eachine Falconnal mi kínt kell vergődni, mire összerakjuk és szétszedjük a vázat, ráadásul CC3D vezérlő miatt Open/Librepilottal megy, az Eachine Racer 250 műanyag karos és szintén CC3D, az Eachine EC 250 nem kapható, a Lisam Keel 270-et meg senki nem ismeri, mert senki nem vett ilyet (és baromi ronda:D), míg a Kingkong 210 GT (sokkal erőseb) és a Kingkong 210MM csak RTF modellben van és nem is egy méret. Szóval nem nagyon marad semmi ilyen minőségben, csak az Emax Nighthawk Pro 280.

 Előnyök

 Hátrányok

 Jó minőség

 Lehetne erősebb

 Nagyon jó felszereltség

 Nehéz, emiatt lomha, inkább gyakorló racer

 Nagyon ellenálló

 Nem lehet leszállólábat és gyári vevőt kapni

 Teljesen karbon váz, jó összeszerelési minőség

 Nincs hozzá táska és buzzer gyárilag

 Jó FPV

 A táv nem jó, de az ARF verzió ezt megoldja

 Könnyű szerelhetőség, minden csatlakozóra van  kivezetve

 Sérülékeny lábak és középső lemez
 Jó vezérlő, Base/Clean/Betaflight tetszőlegesen  A VBAT port iszonyatosan rossz helyen van
 Rengeteg hely, nagy akksik is felférnek +  akciókamera  
 Nagyon jó hátsó led csík
 Elég jó Emax webshop
 5045-ig bírja a 4S akksikat, túltervezett
 Végre egy normális manual

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

9

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

10

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

8

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

5 (9)*

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

8

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

8

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

10

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

9

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,3 (8,87)

* ha ARF, akkor Flysky FS-i6 távval 9 pontot adnék a távirányító szekcióra

PRO-TIPPEK Nighthawk Pro 280 tulajdonosoknak:

  • A VBAT csatlakozóra egy pont ugyan olyan csatlakozó való, mint amit a hátsó LED hídon láttok (7,5x5,5 mm, 2 mm-es tüsketávolsággal). Egy ilyet kell ráforrasztani az Emax Piezzo Buzzerre és kiprogramozni az AUX csatlakozóra, ha azt akarjátok, hogy a sípolás a távról vezérelhető legyen
  • Ha motort akartok cserélni, akkor ne hagyományos 2204 2300KV Emax motort, hanem az Emax Nighthawk Pro 280 saját motorját vegyétek, ez ugyanis egy fóliázott, csatlakozóra szerelt motor, gyárilag
  • A csavarok mérete, ha valamelyik kiszakadna: D fejű, M3 imbusz, 6mm hosszú a legtöbb helyen, de az alsó és átmenő csavarok esetében ez a hossz 9-10 mm. Budapestieknek a VI. kerületi Dessewffy utcai csavarboltot ajánlom, mint beszerzési forrás

Korábbi, kapcsolódó cikkek:

U.I.(P.S.): fogom a cikket frissíteni, ha megjöttek a 4S akksik és kimegyünk repkedni. A régi videókat nem vágtam be, mert azok még nagyon a birtoklás elején készültek és már szerintem nem mérvadóak.