Mikro brushless gépek 2017-ből – Le a szénkefével II. rész

p1020647.JPGFolytassuk az első rész utáni kalandtúránkat a mikro gépek – amelyek már nem is olyan kicsik – világában, illetve lesz szó néhány kimaradt gépről is, amit ti reklamáltatok meg, őket most felvettem a listára. Persze az általam megállapított határok a valóságban összemosódnak, a vázméret nem minden, a repülés közben érzett teljesítményt sokkal inkább az emelőerő/súly arány határozza meg, tehát ezt is figyelembe kell vennünk, amikor gépet választunk.

Kimaradt 3 mini gép is, erről ejtenék pár szót. Ennek egyszerű oka van, a DYS 83 nem létezett az első cikk írásakor, a másik kettő- az Eachine Aurora 90 és a Chaser88 – pedig valamiért nem kerül bele a látókörömbe, de ezt most pótoljuk. Ám mielőtt az új modelleket kivesézzük, kicsit kanyarodjunk vissza a teljesítmény/tömeg arányhoz.

A motorok által generált emelőerőt több dolog határozza meg. Az egyik a motor mérete, ami általában egyenes arányban nő a váz méretével, helyhatékonysági okokból. A motorok paramétereiről itt olvashattok bővebben, a lényeg az, hogy az első szám a motor forgórészének méretét határozza meg, a második pedig az 1 Volt emelkedéshez tartozó fordulatszám emelkedést. A vázméret növekedésével általában alacsonyabb KV értékű, de a forgórész méretében növekvő motorokkal találkozhatunk, például a 73 milliméteres Jumperen 1103 10000KV, míg a Kingkongon 1104 7800KV értékű erőforrások vannak. A 100 milliméter fölötti vázak esetében ehhez mérten nagyobb méretű, lassabban forgó motorokat kell találnunk.

A propeller is igen jelentősen befolyásolja az emelő erőt, a nagyobb propellerek többet emelnek, de több áramot is esznek, igaz ez a „tollak” számának növekedésére is. Az viszont, hogy milyennek érezzük a gépet repülés közben, nem csak ettől függ, hanem a motor karakterisztikájától is. Mivel nem vagyok repülő mérnök, nem okoskodnék bele mélyebben a témába, a lényeg az, hogy egy gyengébb, de könnyebb géppel lehet, hogy jobb repülni, mint egy erősebb, de nehezebbel, annak ellenére, hogy utóbbinak jobb lehet a teljesítmény/tömeg aránya.

A vázméret növekedésével a gépek viszont biztosan jobban láthatóak, tehát aki LOS-ban, vagyis szabad szemmel akar repülni, annak jobb a nagyobb váz. Ez azért csalóka, mert a neten látható videókon mindig azt látjuk, hogy szabad szemmel repkednek a pilóták, de ez miattunk, nézők miatt van. Valójában – a kevés kivételtől eltekintve – mindenki FPV-vel, vagyis szemüvegben repül, csak azt sokkal rosszabb minőségben lehet bemutatni, ezért látjuk azt, hogy a reptetés szabad szemes, miközben egy akciókamerával felveszik az egészet. Ebből egy következtetést kell levonni, a méret sok esetben nem olyan lényeges láthatósági szempontból, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.

 

A kimaradt 90 milliméteres gépek

 

DYS 83

Itt írtam róla egy bejegyzést, ezért a leírtakat nem ragoznám feleslegesen. Nagyon magas fordulaton forgó, de kis rotor méretű motor, F3 vezérlő, háromágú propeller és nem a klasszikus karbon váz, hanem műanyag burkolatos a madár. Ebből kifolyólag a kamera fix. Még nincs ára, ha a BNF modell beférne 100 USD alá, akkor van miről beszélni. Érdekesség még, hogy nagyon terjed a T-Motors típusú dupla csavaros rögzítés, ezt több modellen is láthatjuk.

as_2.jpg

 

Eachine Chaser88

Az első kimaradt gép, a Chaser, eléggé klasszikus vonalat követ, gyakorlatilag átpakolták a brushed gépekből kimenthető dolgokat egy karbon vázra, rádobtak négy pici, 1103 10000KV motort, kapott egy 4 az 1-ben ESC-t, ahol az áramtűrés 6A darabonként. Ezek már DSHOT képesek, ami remek hír, ráadásul a teljes rendszer 3 cella képes is, bár alapból csak 2S akkumulátorral érkezik. A vezérlőn futó firmware viszont egyedi, ezért ne frissítsük meg a legújabb Betaflight-tal.

d.jpgA többi részegység viszont elég sztenderdnek mondható, de azért pár dolgot kiemelnék. Az egyik a szörnyűséges kamera felfogatás, már megint mi ez a gumis történet? Ugyanez az akkumulátor, nekem senki ne magyarázza, hogy az a helyén marad attól, hogy egy gumit áthúzok rajta. Komolyan ilyen drága felrakni rá egy velcrot, ami 100 forintba kerül? Még az a szerencse, hogy ezt mi is könnyedén meg tudjuk tenni, így az áramforrás rögzítése nem akkora probléma. Sajnos a kameránál ez már nem fog menni, ráadásul a fölé „eszkábált” műanyag keret sem úgy néz ki, mint ami majd megvédi az ütésektől, cserébe viszont nem egyenesen, hanem 15-20 fokos szögben áll.

as_3.jpg

A súly 67 gramm akkumulátor nélkül és 90 gramm azzal együtt, ami még nem tűnik soknak egy 3S-es rendszer esetében. Felhívnám még a figyelmet az érdekes platnira, amit a Racerstar műhelyéből érkező motorok kaptak. Árazást tekintve a középmezőny aljára esik a gép, most akciósan nettó 30.000 forint, ami jónak számít, csak békéljünk meg a fenti hiányosságokkal.

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

Eachine Aurora 90

Az Aurora Rc nem egy túl ismert cég, és a honlapjuk az egyik legszörnyűbb, amit láttam. De - és itt most ezen a szón van a hangsúly – számunkra mégis érdekes a dolog, ugyanis a Banggood velük bérgyártatja a saját Aurora modelljeit, míg az Aurora más gyártóktól vesz meg az alkatrészeket. Ha egy kicsit mélyebbre tekintünk, akkor viszont az alkatrészek számítanak, például a motor, amely valószínűleg a DYS-től érkezik, csak éppen átcímkézték azt is Eachine-re.

ds.jpg

Szóval az alapanyagok egy része biztosan rendben van és végre a kamera felfogatást sem a Magyar Postától kölcsönözték, helyette egy alumínium profilban kapott helyet, körbe bástyázva karbon védőelemekkel. A 1104 7500KV értékű motorok 4 ágú propellereket forgatnak, amikhez 10 amperes DSHOT képes szabályzók tartoznak.

365231eachineaurora903.jpg

A rendszer szintén 3 cellára van méretezve, míg a vezérlő egy Eachine Minicube F3 chippel megáldott modell. Ez azért jó, mert így megkapjuk vele együtt a komplett OSD-s felhozatalt, akku feszültség mérése, RSSI, műhorizont stb. Ezeken a vezérlőkön szinte mindig Betaflight fut, ami ma már sztenderdnek tekinthető, így nagyon a konfigurálással sem kell majd vesződni. A gép 73 grammot nyom áramforrás nélkül, ami azért egy picit sok, ehhez jön még hozzá a 31,1 grammos akku.

579940eachineaurora905.jpg

A durván nettó 43.000 forintos modell BNF, Flysky, Frsky és DSM2/DSMX protokollos vevőkkel is kapható. Ebbe az árszegmensbe tartozik az Arfun 90 (ami szintén egy Aurora modell) és a Kingkong Q90 is, lehet válogatni.

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

100-150 milliméteres méretosztály

 

Eachine Aurora 100

Az előbbi modell nagyobb testvére, de ez sajnos a váz vastagságában nem nyilvánul meg, ugyanis másfeles karbon lemezek alkotják. A motor ugyanaz, 1104 7500KV, az ESC, a vezérlő és minden más is ugyanaz. A kamera szerencsére elég jól döntött a konkurensekhez képest, tehát a gyakorlottabbak sem csak a földet fogják látni. A vezérlő ugyanaz a Minicube, vagyis az OSD-s képességeket itt is tudjuk majd használni.

sdsd.jpg

Az akkumulátort az előbb nem emeltem ki, most megteszem, a 2 cellás, 450 mAh kapacitású 80C értékű akkumulátorral biztosan jobban megy, mint a konkurencia által adott 25-30C-s áramforrások. A súlya 61,7 gramm akkumulátor nélkül, ami a 90-esnél azért jóval alacsonyabb, ez valószínűleg az eltérő vázkialakításból származik.

sd_1.jpgNem akarom már többször leírni, de a vevő is azonos a kisebb modellel, ehhez képest az ár alacsonyabb, nettó 37.000 forint.

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

 Walkera Rodeo 110

A Walkera hagyományosan nem segíti a konkurenciával való összehasonlítást, ugyanis mindenféle kódnévvel látja el az alkatrészeket. Így csak tippelni lehet, hogy vajon milyen motorral szerelik a modellt, vagy éppen milyen az ESC. Én ezt nem nagyon szeretem, mert túl sok műszaki paramétertől fosztanak meg, így viszont nem lehet döntést hozni a vásárlást illetően.

rodeo-110-5.png

Más intő jeleket is fel lehet fedezni, az egyik a 850 mAh-s akkumulátor, amire 6 perc repülési időt írnak, és mellékesen megjegyzik, hogy ez a gép nem olyan, mint a többi „toy grade” masina, ami csak 2-3 percet repül. Én nem sok olyan géppel találkoztam, aminek ilyen rövid üzemideje lett volna, tehát ezt azért botorság kijelenteni. A másik a súly, 101 gramm akkumulátor nélkül, ami nem kevés, főleg hogy még vagy 40 grammot biztosan nyom az áramforrás is. Jól néz ki a burkolat, meg csinos a gép, csak kicsit túlsúlyos, ahhoz képest, hogy egy 2 cellás rendszerről beszélünk.

20161221145122_19985.jpeg

A fentieket viszont árnyalja, hogy repültem a Rodeo 210-el, ami nagyon tetszett, illetve a Furious 320-al, ami meg egyenesen brutális, és mind a kettő nagyon jó minőségű volt. Ha ez a tendencia folytatódik a 110-es esetében is, akkor sok jóra számíthatunk, de a magasabb árat akkor is le kell nyelnünk, ami az ARF modell esetében nettó 47.000, míg az RTF verziónál nettó 56.000 forintot jelent. Ez utóbbihoz jár egy Devo 7 táv, ami a belépő távok között jónak számít.

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

Eachine Falcon 120

Már sokszor leírtam, mi a véleményem az Eachine modellekről. NAGYON olcsón gyártanak, közepesnél gyengébb minőséget, így amit megspórolunk a vámon (áron) azt beadózzuk a réven (az időnkből), amikor újra és újra tönkre megy valami. Vannak viszont olyan modellek, amelyek ez alól a tendencia alól kivételt képeznek, például a Wizard X220 és reményeim – és persze a műszaki paraméterek alapján – a Falcon 120 is.

650370535.png

Első gondolat, hogy Eachine viszonylatban ez a gép drágának számít. Fura ezt leírni, mert az RTF modell nettó 47-50.000 forint, de ez tényleg annak számít az ő házuk táján. Nincs új a nap alatt, NEM LEHET olcsón jó gépeket venni, ezt fogadjuk el. Viszont ebben már benne van a töltő és a Flysky FS-i6 táv is, így nagyjából 10.000 forintot „legondolhatunk” az árból, így tulajdonképpen mégsem olyan drága, cseles nem?

eachine_falcon_120_1.jpg

Ennél a gépnél 3 vezérlőből is választhatunk, CC3D, Naze32 és SP Racing F3 a felhozatal, preferáljuk az utóbbit, mert árban minimális a különbség. AZ ESC itt is 4 az 1-ben kombinált lapka, , DSHOT képesek, darabja 20 ampert képes elviselni, amihez 1306 3500KV motorokat párosítottak. Gyanítom, hogy DYS modellek átcímkézve, mert 2-4 cellás akkumulátorral mennek.

829352586.png

A kamera és a VTX-et mindig azért írom le félve, mert egy éles teszt nélkül nem sok következtetést lehet levonni a minőségük kapcsán. 700 TVL-es felbontás, 40 csatorna, ami magában foglalja a versenysávot és 200mW adóteljesítmény, ez utóbbi azért lényegesen nagyobb hatótávot tesz lehetővé, mint a 25mW-s társai. A hozzá adott antenna LHCP, tehát erre figyeljünk oda, mikor cseredarabot keresünk.

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

FX 120

Az FX 120 csak említés szintjén került be, ennek egyetlen oka van, az ár: nettó 53-65.000 forint az ARF és az RTF modell, ami brutális egy ekkora, nem neves gépért. Az alkatrészek egyébként nevesebbek, mint az Eachine esetében, itt biztosan minden DYS 1306 3100KV motorok, de csak 3 cellás akkumulátorral hajthatóak, 20 amperes BLHeli firmware-rel szállított ESC-k, de nem DSHOT képesek.

1480314415267936.jpgA kinézet kísértetiesen hasonlít az Eachine Falcon 120-ra, szerintem ez is egy átcímkézett modell, csak most nem a Banggood számára, hanem a Gearbestnek. Felhívnám a figyelmet a kamera védtelen elhelyezésére, cserébe viszont brutális tilt értéket lehet majd beállítani neki.

20161210113419_78776.jpg

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

Tarot TL120H1 – TL130H1

A Tarot egészen jó vázakat csinált régebben, de főleg az 500 milliméteres kategória fölött nyomultak, volt egy két legendás vázuk, mint például a Tarot 680 foldable. Most leginkább „strandpapucs” jellegű modellekkel jelentkeznek, egyből kettővel is, amiben a lényegi különbséget a vázak mérete és kialakítása jelenti.

Megpróbáltam egy összehasonlítást csinálni a Gearbest oldalán, de csak ilyen okosságok jöttek ki belőle, hogy mind a kettő brushless motoros, úgyhogy inkább összedobtam én egy kis táblázatot:

 Alkatrész / Modell

 Tarot TL120H1

 Tarot TL130H1

 Repülésvezérlő

 Naze32 (F3?)

 Naze32 (F3?)

 ESC

 6A

 6A

 Kamera

 ?

 520 TVL

 VTX

 TL300K4

 TL300K4

 Motor

 MT1104/MT1106

 MT1104/MT1106

 Súly (kit/felszállási)

 87/132

 86/?

 Akkumulátor

 3S 450 mAh (nem része)

 3S 450 mAh (nem része)

 

Mint látható, hasonlóan a Walkera modellekhez, itt is sok a tisztázatlan részlet, ami nem segíti a választást. Az ESC szerintem nagyon alulméretezett, de legalább mindegyik különálló, a motorokból van egy fejlesztett verzió, amit külön meg kell venni.

A váz nekem nagyon tetszik, végre védett a kamera is, nem úgy, mint az FX 120 és az Eachine Falcon 120 esetében, és a távtartók is nagyon masszívnak tűnnek. A leszálló lábakat azért veszélyeztetve látom, de legalább vannak, ellenben a 130-as szivacs tappancsait kifejezetten okos döntésnek tartom. Árban sem olyan vészesek, a TL120H1-ből az NTSC az olcsóbb verzió, nettó 45.000 forint alatt valamivel, de ez egy ARF verzió. A TL130H1-ből viszont a PAL van leárazva, azonban ez PNP, tehát nincs benne akkumulátor, vevő és távirányító sem, így kerül valamivel kevesebbe, mint nettó 42.000 forint.

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

Címkék: cikkek, drone, drón, Cikkek