Reptetés az ellenséges vonalak mögött - Napló bejegyzés IV.

hajogyari-sziget.jpg

Kiszakadtam jól megszokott közegemből és az első kerületi Tabán helyett a Hajógyári szigetre látogattam el, Marciart kolléga meghívására. A repertoár, amivel felfegyvereztük magunkat, az alábbiak voltak:

- MJX X600
- Quantum Nova (alias Cheerson CX-20)
- F330-as vázra épített egyedi "racer"
- Eachine H8 mini, hogy a kiscsoportosok is lássák, ahogy a nagyok repülnek :D

Kerestünk egy nagyobb placcot, innen támadtuk meg a levegőt. A kimenetel oka egyrészt a Quantum Nova kipróbálása volt, másrészt Marciart meg akarta nézni az MJX X600-at repülés közben. Az MJX X600 előzményekhez annyit, hogy amióta megcsináltam a törött kart, nem repültem vele, viszont úgy tűnik a javítás prímán sikerült, nem nyeklett-nyaklott a motortartó, mint ha új lett volna:D Ami viszont kiderült, hogy a mai szélviszonyok között nehéz vele repülni, mert a 193 gramm olyan kevés, hogy szélállóságról nem igazán beszélhetünk. A másik gond, hogy a nagy szél leküzdéséhez nem is elég erősek a gép motorjai, éppen ezért minden fordulónál sokat veszít a magasságából.

szel.JPG

Arra már régebben is kíváncsi voltam, vajon mekkora lehet a hatótávolsága a távirányítónak, ezért ott hagytam Marcinál a gépet és mondtam, hogy figyelje, meddig kapja meg a vezérlő jeleket, majd elkezdtem elhátrálni. Kb. 200 méter után már eléggé hihetetlen volt, hogy még mindig veszi a jelet, ezért átmentem a betonút túloldalára, hogy veszítse már el végre azt. Ennek ellenére még mindig fel tudott emelkedni a földről, úgy hogy elkezdtem ereszkedni lefele az út melletti töltésen, így viszont kikerült a kopter és Marciart a látóteremből. kb. 300 méterre lehettem, de még mindig láttam a koptert felemelkedni a töltés fölé. Még mentem 50 métert, aztán visszafordultam, mert már nem volt hova menni, győzött a kopter. Nem tudom mennyi a hatótáv, de hogy nagyon sok, az biztos. Legközelebbre, ha tudok szerezni egy lézeres távolságmérőt, akkor tuti megmérem.

Ami viszont megdöbbentő, hogy sem az akkumulátorok, sem a motorok nem melegszenek az MJX-en. Bár az infravörös hőmérsékletmérőm nem volt nálam, de kézre semmi nem érezhető, legközelebb ezt is leteszteljük.

A Quantum Nova ellenben nem repült szépen, mintha dadogna a levegőben, az irányváltásoknál mindig megrogyott, furcsa mozgásokat bemutatva. Marci azt mondta, hogy a Cheerson CX-20 is csinált ilyeneket, amíg az FC-je (Flight Controller Board) helyére be nem költözött egy Naza-M, azóta prímán repül, szóval ez valami típushiba lehet. Ami érződik rajta, hogy sokkal erősebb mint az MJX X600, a hangja férfias, nem ilyen tücsökcicergés, mint amit a hexa produkál. Szürkületben sokkal jobban látható, mint az MJX és a 20km-es szél meg sem kottyant neki, alig veszít a teljesítményéből, ha széllel szemben kell menni, legalábbis az MJX-hez képest. Lényegesen robbanékonyabb is, hiába a brushless az brushless.

Sajnos az F330-at nem tudtuk kipróbálni, mert nem volt hajlandó abba az irányba haladni, amerre kellett volna, párszor rápróbáltunk, de a Quantum távirányítóját nem szerette, majd legközelebb (a pitch a távon fordítva volt bekötve).

Az Eeachine H8 minivel mentünk még pár kört, nagy móka volt, Marciart rá is kívánt egyre, szóval mindenki vegyen Eeachinet, terjesszétek az igét.

A képeket egy Panasonic Lumix DMC-GF1-el és egy H-PS14042-es optikával készítettem. Sajnos néhány homályos lett, mert menet közben elég nehéz volt elkapni a Quantumot, sőt néha menekülni is kellett előle:D