Kompakt, sportos brushless RTF racerek

qr_racer_concept_02_by_talros-d6m9va2.jpg

FRISSÍTVE: 2016.08.20.

Biztosan emlékeztek rá, hogy indítottam egy Nagy méretű kamerás multikopter projectet és már hallom Demoklész kardjának a suhogását a fejem felett, hogy a cikksorozat végén vennem kell valamit. Közben azonban az történt, hogy repültem több kamera platfom géppel is és bár az érzés jó volt, két dologra döbbentem rá: egyik, hogy először meg kellene tanulnom fényképezni ahhoz, hogy legyen értelme (igen, ehhez sem értek), a másik pedig, hogy nekem jobban esik gyorsan repülni és cikázni, mint egy helyben lebegve körbe forogni. Igazából mind a kettő jó érzés, csak ugye sem az ember ideje, sem a pénztárcájának mélysége nem végtelen, így nagyon nehéz a döntés, hogy melyik irányba orientálódjak (meg kell jegyeznem, nem csak nekem esik nehezemre, egyre több emberrel beszélek, aki szintén ebbe a dilemmába esett). Éppen ezért, 19-re lapot húzva, elindítok még egy "nagy" projektet, ez pedig a racerek felé mutat. Igazából volt már egy bejegyzés, amivel beetettem a népet, ez volt az "Olcsó racer projekt - építsem vagy megvegyem" - igen tudom, még egy projekt - illetve volt egy eszmefuttatásom a "repülési szentháromság - motor, akku propeller" cikkben arról, hogy milyen gondokba ütköztem amikor alkatrészt akartam előre berendelni a leendő raceremhez. Aztán eszembe jutott valami, mi lenne ha nem egy csupasz, de RTF racert vennénk, hanem úgy gondolkodnék, mint egy gazdag apuka, aki magának vagy a gyerekének vesz ajándékot.

Vajon melyiket veszi meg az, aki nem ért hozzá? Egy csupasz vázzal rendelkező, mindenféle alkatrészét "védtelenül" kint hordó gépet, vagy egy szépen formatervezett, karosszériával ellátott madarat?

Ha tippelnem kellene, azt mondanám az utóbbit, mert sokkal "komplettebb" érzést nyújt, mint az előző, sokkal inkább van "dobozos termék" érzése az embernek, amikor egy ilyet a kezébe vesz. Már pedig az emberek szeretik az out-of-the-box termékeket, különösen akkor ha ajándékba kell egy ilyet adni. Természetesen néhány előnye és hátránya is van ezeknek a gépeknek, nézzük meg mik ezek:

Előny

  • a külső héj miatt védettebb vagy annak tűnik
  • szebb formaterv (bár van, aki szereti az indusztriál érzést)
  • komplettebbnek tűnik a gép
  • van egy fajta plusz minőségérzet feeling, amit nyújt
  • rendezettség érzés, illetve a hibákat eltakarja a külső burkolat
  • mindennek előre ki van találva a helye

Hátrány

  • a külső héj előszeretettel törik el
  • általában csak egyben lehet megvenni a burkolatot vagy alsó felső részben, így drága
  • nem variálhatunk szabadon az alkatrészekkel
  • korlátozott hely
  • a fejlesztés nehézkesebb, mind a helyigény, mind az integráltság miatt ( a gyártók nem úgy tervezik ezeket a gépeket, hogy fejlesztésre legyen lehetőség)
  • fölösleges súlyt cipelünk

A kérdés az, hogy az amit itt a hátrány szekcióban felsoroltam, vajon valóban az-e? A javítási költség biztosan, a többi viszont csak akkor, hogy ha fejleszteni akarunk, ha nem akkor lényegében mindegy. Az hogy mennyire igény van ezekre a gépekre, mi sem bizonyítja jobban, hogy nem egy modell  van, amelyet ilyen formában árulnak. Írtam mindegyikről néhány szót, kedvcsinálás végett.

FIGYELEM: ezek a gépek már nem tartoznak a játék kategóriába, senkinek nem javaslom, hogy ilyen gépet vegyen először, sőt kifejezetten ellenjavallott. Ezek a gépek erősek, könnyen okozhatunk velük sérülést vagy anyagi kárt, ráadásul van olyan, amelyet nem kell ARM-olni a beindítás után. Csak olyan pilótának ajánlatos ilyen gépet venni, akinek már van tapasztalata kisebb, szénkefés gépekkel. KEZDŐKNEK NEM AJÁNLOTT.

XK Stunt: A WLtoys márka prémiumizálási kísérletének terméke. Én (sem) tartom a WLtoys gépeket különösebben prémium minőségű termékeknek, sokkal inkább tisztes iparosmunkának. Ehhez képest az XK Stunt kilép ebből a közegből, mind a tudását, mind az árazását tekintve. 220 USD (64.000 Ft) nem kevés pénz, ezért már sok mindent lehet kapni (pl. Cheerson CX-20-at vagy XK Detectet), én sokáig figyeltem az árát, de nem hogy lefele, hanem felfele mozdult. A designt tekintve szerintem a legszebb gép az ötösből, egy erős sport kupé alakját adja ki a sziluett (engem személy szerint a Peugeout 406 coupe-ra emlékeztet). 

A gép nem csak szép, hanem erős is, 2212 1400KV-s motorokat kapott. Erre szükség is lesz, ugyanis elég nagy és nehéz a gép, akkuval fél kilónál is nehezebb és 36 cm a motorok közötti távolság. Amire figyeljünk, hogy gyárilag NEM JÁR hozzá tartalék propeller, vagyis mindenképpen vegyünk a gép mellé, legalább egy szettet.

Az akkumulátor tekintetében is pecsételhetünk egy tigrises bélyeget (óvodában a piros pont) a füzetbe, mert egy 2200 mAh-s 50C! (egyes források szerint csak 40) kisütési értékű akkumulátort kapunk gyárilag. Én személy szerint még nem láttam ilyen magas C értékű akkumulátort a kategóriájában, ilyenkor tűnik röhejesnek az Eachine racer gyárilag 25C értékű akkumulátora. Üzemidőnek 12-18 perc van megadva, ez nyilvánvalóan kamu, de szerintem 10 percet tudhat a gép.

Néhány említésre méltó tulajdonság még: acro mód (rate módnak is hívják, a gép nem tér vissza vízszintbe, a legnehezebb repülési mód) ami egy kuriózum ezek között a gépek között, trainer port, kompatibilis rádió Futaba protokollal (és az XK Detect/Aircam gépekkel) 1000 méteres hatótáv, 3D mód (fejjel lefele is tud repülni), kamera port a hason.

A fő hibája szerintem az, hogy a váz ABS műanyag (és nem karbon) és hogy nincs élesítési szekvencia!.

Én nagyon szeretnék egyet, hiszen ki ne szeretne egy Dodge Vipert vagy egy Chevrolette Corvette-t? Mindenki, csak az árának kellene alacsonyabbnak lennie, mondjuk 50.000-nek. Akkor egyből vennék egyet, eltenném az ágy alá és megtanulnék repülni, mielőtt elő venném újra:D 

Videó az acro módról:

UPDATE, 2016.08.20: magyar nyelvű elemzés FID kollégától (én is repültem a géppel élőben, kellemes, Dodge Viperes érzés:D).

Részletes teszt SebyDocky tollából.
Tesztrepülés SebyDockyval

Hisky 280 HMX: egy nagyon ígéretesnek induló gép szerintem elég nagy bukása. Ha megnézzük a méreteket, akkor láthatjuk, hogy 280mm-es kategóriába kerültünk át, ami egyben a súly csökkenését (416gramm) és az akkumulátor erejének és kapacitásának a csökkenését is magával vonja. 3S 1350mAh 25C akkumulátor...Miért 25C? És ezt még tetézi, hogy az ígért repülési idő 7-10 perc, de igazából inkább csak 5, ehhez képest a 25C botrányos. Tegyük fel magunknak a kérdést, hogy ha az akkumulátor kisülési ideje ilyen alacsony akkor ugyan mitől lett ilyen alacsony a repülési idő is. Persze kicserélhetnénk ha beférne nagyobb, de nem, szóval ezzel egyet kell élnünk.

A gép elég erős (1806 1300KV??Egyes források szerint 1306), a repülési paramétereivel nincsen gond, de pl. azzal hogy milyen magas a lába és hogy nem fér el alatta egy kamera, megint felmerül a kérdés, hogy mit akarhattak az alkotók? Különösen úgy, hogy van a hasán kameracsatlakozó.

Kinézetre semmi különös, nem néz ki rosszul. Egy vicces dolgot viszont tapasztaltam, a Banggoodon az egyik "design" kép esőben készült, majd fölé írták, a gép nem vízálló:D Nooormális?

A távirányító 5 csatornás, ami szerintem kevés. Ez a minimum +1 csatorna, ebben az a trükkös, hogy ekkor még nem tudtuk, hogy lesz egy FPV verzió a gépből, lásd Hisky Talon. Mivel a gép nem FPV képes ebben a verzióban, a 300 méteres hatótáv elfogadható.

A vezérlő módosított CC3D, open pilot kompatibilis, ami jó hír, illetve az ára lényegesen alacsonyabb, mint az SK Stunté, 167 USD, 50.000 Ft. Szerintem viszonylag jól bepozícionálták az árát, csak az akkumulátor körüli anomáliákat kellett volna kiküszöbölni.

Rc groups elemzés SebyDocky tollából
Videók Dutch RC készítésében

Hisky Talon: A Talonról elég nehéz újat írni, annak ellenére, hogy egy új  modell, de le is lövöm a poént, leánykori néven Hiyks HMX 280 kiegészülve egy FPV szettel. A gyártó próbál minket megtéveszteni, ezért csinált hozzá új desingt, ami igazából nem is az, csak emeltes busszá alakították a régi testet. Ez szerintem nem néz ki rosszul, a szappantartóból lett egy baltával faragott trapéz, közepesen kevés agresszivitást sugallva, de azért látszik, hogy utólag lett ráhegesztve plusz egy emelet, szóval van egy kis Renault Thaila sedan feelingje.

Ahogy elnéztem a hardvert, ugyan az minden, de mint ha homok került volna a gépezetbe. Egyrészt az ár (erről egy kicsit később), másrészt az FPV szett, ami miatt vastagon fogott a ceruza. 1080p 1.3?MP (vagy 13? több egymásnak ellent mondó információ), szokásos FPV szett, amiben benne van az FPV kijelző is 4,3" átmérő méretben. Most jön a slussz poén, az FPV szettet egy 2200mAh-s Lipo akkumulátor hajtja meg, ami nagyobb, mint a kopterben lévő. Ahelyett, hogy a kopter akkumulátor üzemidejének csiszolásán dolgoztak volna, betettek egy bazi nagy FPV akkumulátort, ne hogy előbb lemerüljön, mint az 5 percet tudó gép (ami az FPV szettel és a kamerával könnyebb biztosan nem lett). Ezért baj az, hogy az új desingt a régi szappantartó formára ráműtött trapéz kameratartóval egészítették ki, gondolom a fröccsöntő forma megváltoztatása túl drága lett volna.

A másik árat felhajtó tényező lehetne egy több csatornás távirányító, amire ki lehetett volna tenni funkciókat (az 5. csatorna nyilván a kamera), de ugyan az az X6-S távot kapta ez a csomag is, szóval ettől nem lehet drágább. Na de akkor mitől kerül 320$ dollárba, ami 95.000 Ft? Jesszusom. Amikor megláttam az árat, lehidaltam, ezért a pénzért már nagyon sok mindent lehet kapni, de az 100%, hogy ennyiért olcsóbban lehet építeni vagy akár venni gyakorlatilag bármit. Eachine EC 250 170 dollár, Eachine Racer 250 full FPV 80.000 Ft, még a külföldi fórumok is azt mondják, hogy drága, akkor ez a magyaroknak még inkább az lesz. Jelenleg csak Alert me on Arrival státuszban van, tehát még csökkenhet az ára, de nem hinném, hogy mondjuk 30.000-et lejjebb megy, ahol már érdemes lenne megvenni.

JJRC X1: az egyik új "csillag" a porondon, a JJRC legújabb üdvöskéje már brushless formában. Érdekes módon egy 2S akkumulátor hajtja 1300mAh-val. Ami a "menetteljesítményeket" illeti, elképesztően mozgékony és reszponzív, mind ezt 30-35.000 Ft-ért, vagyis árban mindenkit simán agyonver. A motorok 1806-2280KV értékkel rendelkeznek, a gyári értékek szerint 15 percet tud(na) repülni, de mondjuk 10-12 perc reálisabbnak tűnik, ami szerintem még mindig jónak mondható. Méretre meglepően kicsi, 21*21-es kopterről beszélünk (akinek nem sejlene fel a fejét vakaró vámtiszt képe, annak mondanám, hogy a Banngoodról ingyen érkezik, tehát levélként adják fel, van esély, hogy átcsusszan a vámon:D), ami igazából pici. Ehhez képest 11 cm magas, ami azt jelenti, hogy remekül elfér a tartólábak alatt egy kisebb kamera, pl. Mobius. Találtam videót, ahol egy "felgumipókozott" Xiaomi Yivel repült valaki, szinte minden lassulás nélkül (ahogy az rc groupsban mondják: "Syma X8 killer"). A hason található kamera csatlakozó, amely elvileg megy a Syma X5 FPV szettel, mindenki próbálgassa.

Azért persze van a gépnek néhány hibája, az egyik, hogy kicsit lassan kanyarodik (mint ha tovább csúszna a levegőben) szerintem ez nem olyan zavaró - a videók alapján -, de azért a precizitást eléggé öli. A másik probléma, hogy az ESC-k (sebességirányító elektronika) 4 az 1-ben megoldás, vagyis ha az egyik tönkre megy, az egészet egyben kell cserélnünk. Plusz egy gond az alkatrészellátás, ami jelenleg nem teljes körű, de gyakorlatilag mindent be lehet szerezni máshonnan. 

Van egy hiper idegesítő élesítési folyamat, a kart lehúzva a másikat mozgatva lehet élesíteni a koptert. Mivel a leállítási funkció sem egyértelmű, ezért itt is van némi veszély a sérülésre, de hát már megszokhattuk, hogy ezek a gépek az életünkre törnek:D Viccet félre téve, jobb vigyázni. Van még egy jelentős hiba amit meg kell említenem, ez pedig az igen gyenge éjszakai repülési képesség, a ledek gyengék, szóval ezzel ne kalkuláljunk.

Egyetlen kérdés maradt csupán, az, hogy vajon bejön-e ÁFA nélkül az országba vagy sem, ugyanis EU raktárban én még nem láttam. Cserébe viszont a blogon van fent 10$-os kupon. A YIFEI-M típusjelzés senkit ne tévesszen meg, ez ugyan az a kopter.

rcgroups elemzés SebyDocky tollából
Quadcopter 101 videós elemzése
RC Additc JJRC X1 + Xiaomi Yi

JYU S Hornet: A gép minden értelemben kilóg a mezőnyből, 75-135.000-es árával mindenkinél drágább, a Talon is csak az alsó szegmensbe esik, ha a pénzügyeket vesszük alapul. Méretét tekintve nem lóg ki a mezőnyből, 280mm a motortól motorig távolság. 2204-es motorok, 6030-as propeller. A többi paramétere egy "katyvasz", de ne legyünk túl szigorúak, a státusza csak pre order. Az akkumulátor a szokásos 3S 11.1V, 2500mAh, ami a gyártó szerint 20-22 percen keresztül tartja levegőben a gépet (jó ha az 15 lesz). Az akku intelligens, itt morzsoljunk el egy könnycseppet az aftermarket akkumulátorok miatt. A teljes csomag 700TVL kamerát, FPV szettet és szemüveget! is tartalmaz, illetve a menetteljesítmények egyértelműen egy racer kopter képét vetítik előre. Mindenféle hangzatos dumákkal kábítanak minket - jobban gyorsul mint egy Ferrari és hasonlók - ezt nem feltétlenül kell elhinni. Ehhez mondjuk nem ártott volna feltüntetni pl. az akkumulátor C értékét.

Kinézetre nekem valamilyen páncélos bogárnak tűnik, nem rossz a design, ráadásul 3 színben is kapható.

Az élőképet egy mobil alkalmazással tudjuk átvinni, ami elvileg 480p 25FPS (az adás?), ami azért nem az amit, 140.000-ért várna az ember. A csúcsverzió gimbalt, kamerát (az orrkamerán kívül) és a szemüveget is tartalmazza, persze ez utóbbiról még semmit nem lehet tudni, de ez így egyáltalán nem tűnik drágának.

A leírás alapján nem kicsit az az érzésem, hogy a gyártó össze akart házasítani egy kamera platform gépet (gimbal, 1080P kamera, dual GPS, circle hoovering, follow me) és egy racert (120km/h végsebesség, 3s gyorsulás 100-ra, orrkamera, FPV) de ezek általában nem szoktak jól sikerülni. Kíváncsian várom az eredményt, reméljük nem lesz orbitális bukta.

A Hubsan X4 Brushless H109 azért maradt ki, mert a cég már fél éve nem képes kiadni a modellt, így jelenleg ez nem vehető számításba. Reméljük, azért majd egyszer ez a helyzet változni fog. Azért egy képet megérdemel, mint vendégszereplő:

hubsan-x4-h109-brushless-obzor.jpg