Mennyit kamuznak az akkumulátorgyártók - 1S akkumulátorok
Szerintem mindenki tapasztalta már azt a jelenséget, hogy a várt repülési idő helyett mást kap a valóságban, mint amit a gyártó megad. Mi több, a feltöltési idő sem annyi szokott lenni, mint a gyári leírás szerint. A kérdés az, hogy e mögött szándékos csalás áll, vagy a körülmények miatt térnek-e el ezek az értékek. Éppen ezért elkezdtem tesztelni a különböző akkumulátoraimat, hogy vajon mekkora az eltérés a várthoz képest. Azt az esetet vettem alapul, hogy az emberek nem rendelkeznek minőségi, direkt Lipo akkumulátor töltésére kitalált töltőkkel (ami szerintem teljesen jogos, hiszen egy Skyrc Imax B6 töltő és a hozzá tartozó tápegység 12.000 Ft, nagyjából ennyit költ egy átlagos kopter vásárló egy gépre), ezért a hagyományos USB-s megoldást használtam. Ami viszont valószínűsíthető, hogy otthon azért található valamilyen 220 to USB töltő, hiszen ilyet a telefonokhoz is adnak, ezért én a szoksásos Blitzwolf 40W töltőmet használtam erre a célra, kiegészítve a már jól ismert Keweisi áram és feszültség mérővel.
Amiből mindenki kiindul az két dolog: mit ad meg a gyártó repülési és akkumulátor feltöltési időnek. Ez persze tudjuk, hogy eltér a valóságtól, a kérdés az hogy merre. Na de vajon miért tér el? Az alábbi dolgok szokták befolyásolni a repülési időt:
- repülési stílus: minél nyugodtabban repülünk, annál kevesebb energiát igényel. Az egy helyben lebegés gyakorlatilag a leghosszabb repülési időt eredményezi, a vad, flippekkel terhelt, széllel szemben repülési pedig a legrövidebbet
- A névleges kapacitás eltér a valóságostól: ez elsődlegesen az olcsóbb, kisebb kapacitással rendelkező akkumulátorok esetében fordul elő. Nyilván egy 4000 ft-os Eachine H8 mini-től kevésbé várható el, hogy az akkumulátor kapacitása pontos legyen, mint egy Phantom 3-tól, ahol maga az akkumulátor kerül 50.000 Ft-ba. Persze már 10%-os szórás is sokat számít, hiszen az Eachine esetében 15mAh-ról, míg a Phantom 3 esetében 520 mAh-ról beszélünk
- időjárási körülmények: itt elsődlegesen a szél és a hideg befolyásolja az üzemidőt. Széllel szemben repülni nem csak lassabb, de iszonyatosan sok energiát is igényel. Jellemzően az erősebb gépek le tudják küzdeni a minimális szelet (40-50Km/ó-ig) a gyengébbek azonban már 20km/ó-nál is bajban lehetnek. A hideg is rossz hatással van az akkumulátorokra, különösen a mínuszok, ezért ilyen időben repülve a kapacitás akár a felére is leeshet.
- A súly amit cipelni kell: sok ember azzal akarja megnövelni az üzemidőt, hogy egyre nagyobb és nagyobb akkumulátorokat pakol a gépre, mert minek cserélni azokat 5-6 percenként. Ez azért nem feltétlenül előnyös dolog, mert ezeket a gépeket úgy tervezik, hogy az alkatrészek is nagyjából annyi ideig bírják a repülést és olyan súlyterhelés mellett, amennyi a gyári is lenne. Minél nagyobb akkumulátorokat pakolunk egy gép alá, annál nagyobb súlyt kell vinnie a gépnek, éppen ezért a kapacitás növelése szinte soha nem jár az üzemidő lineáris növekedésével. Mivel a többi alkatrészt is megterheljük, ezért jellemzően azok is előbb tönkre mennek. Persze van valamennyi "ráhagyás" minden alkatrészben, de ha egy 100 grammos gépnek folyamatosan +50 grammot kell cipelnie, az garantáltan előbb fog tönkre menni (ha egyáltalán fel tud szálni)
Most pedig nézzük meg, hogy a mérés eredmények mit mutatnak:
Típus |
Kapacitás |
Töltésidő |
Mért kap. |
Mért tölt. |
Különbs.** |
Nihui U 807 |
1S 650 mAh |
120 min |
369 |
62 |
-56%/-49%*** |
WLtoys V686G |
1S 730 mAh |
90 min |
707 |
97 |
-3,2%/+8% |
Wltoys V686 ugy* |
1S 780 mAh |
90 min |
516 |
90 |
-66%/0% |
Eachine H8 mini |
1S 150 mAh |
45 min |
144 |
34 |
-4%/-23% |
Eachine H8 ugy. |
1S 150 mAh |
45 min |
141 |
34 |
-4%/-23% |
Eachine H8 ugy. |
1S 180 mAh |
45 min |
183 |
38 |
+1%/-18% |
Hubsan X4 |
1S 380 mAh |
30 min |
336 |
79 |
-12%/+266% |
Hubsan X4 ugy. |
1S 380 mAh |
30 min |
372 |
83 |
-3%/ +276% |
* ugy. = utángyártott; ** első szám a kapacitás, a második a töltésidő százalékos eltérése; *** valószínűleg hibás az akkumulátor, jeleztem a Banggoodnak, hogy küldjenek újat
Szerintem egy két helyen elég durva különbségek alakultak ki, pl. a Hubsan X4 a töltésidő kapcsán elég nagyot füllentett, míg az Eachine H8 mini hozza a tőle elvárható értéket. A Wltoys gyári akkuja is megfelel az elvárható paramétereknek, ellenben a Nihui pocsék szereplése szerintem inkább hibás akkumulátort feltételez (lévén teljesen új), ezt jeleztem az eladónak, meglátjuk, mit fognak hozzá szólni.
Összességében elmondható, hogy a 8 vizsgált akkumulátor közül kapacitás szempontjából 6 határértéken belül (mondjuk 15%) maradt 2 viszont csúnyán alul teljesített. Ha a töltésidőt vizsgáljuk, akkor 3 határértéken belül teljesített, 2 gyorsabban feltöltött, 1 hibás, 2 pedig durván alulteljesíti (Hubsan X4) az elvártakat.
A következő részben a 2S akkumulátorokat fogom tesztelni.