Naplóbejegyzés XIII. - Olcsósított Aliexpress és Ogre upgarde

htb1nox4lpxxxxaaaxxxq6xxfxxxf.jpgA fenti cím akár egy Égértér epizód címe is lehetne, itt már csak a bennfentesek tudják mi folyik. Azonban hamarosan lerántjuk a leplet arról, hogy hogyan vegyünk meg valamit kb. 20%-kal olcsóbban az Aliexpress-ről, illetve, hogy mi az újabb agylövésem az "Ogre" kapcsán, vagyis mi fog történni a DJI F330-al hamarosan, ha minden jól megy.

Ahogy már párszor említettem, a DJI F330-at elneveztük Ogrénak, mert olyan brutálisan adja át az erejét. A bárdolatlansága ellenére megszerettem a kis dögöt és mivel van benne fejlesztési potenciál, ezért úgy döntöttem, ez lesz a játszós kopterem, ami a szerelési részét illeti, gyakorlásra pedig ott van a Nighthawk. Kicsit kikacsintva a "fejlesztési" lehetőségekre, gyorsan felsorolom, amit már egyszer leírtam:

  • szeretnék vázat cserélni
  • a jelenlegi 8 colos propeller helyett 9-10"-os propellerekre kellene cserélni a mostaniakat
  • akkumulátor csere, vagy nagyobb kapacitásúra a jelenlegi 2200 mAh Turnigyről vagy pedig megtápolni két bemenettel és megduplázni az akkumulátorokat
  • nagyobb cellaszámú akkumulátorra cserélni a mostani 3S-t (leginkább 4-re)

Néhány dolog van, ami nem tetszik a jelenlegi kialakításban. Ez a gép egy tesztgép volt, nem az volt a cél, hogy minden tip-top legyen rajta. Én bizonyos dolgokat máshogyan szeretnék elhelyezni rajta, mint ahogy az jelenleg van, illetve más koncepciót helyeznék előtérbe. Az egyik dolog, hogy nincs igazán leszálló talpa a gépnek, csak a karokra szerelt gyorsszorítók csillapítják a leszállás erejét. Ez több szempontból sem jó, egyrészt a gép ettől pattog, másrészt sokszor felfekszik az egyenetlen talajon és így le tud érni az akkumulátor. Mivel az akkumulátorok érzékenyek az ütésekre, ezért ezt mindenképpen jobban szeretném valahogy védeni. Az is fontos, hogy mivel a jelenlegi hasmagasság nulla, ezért pl. kisebb kapacitású de magasabb akkumulátorokat vagy ne adj isten, egy kamerát már nem lehetne rá felfogatni.

A másik dolog, hogy a ruganyos talpkialakítás miatt nagyon pattogósan száll le a gép. Én egy stabilabb leszállótalpat szeretnék, amely nem rugózik be, de valamilyen szivacsos anyaggal mégis csillapít és elég magas, hogy valamit (de nem feltétlen gimbalt vagy kamerát) alá lehessen szerelni.

Egy két apróság amit még át kell helyezni:

  • a jelenlegi vázon a ledek rossz helyen vannak, ezeket szeretném áthelyezni a lábra, hogy lentről is jobban látszódjanak, illetve erősebbeket szeretnék
  • a ledek takarják a talpak bekötési pontjait, ezért most azt nem lehet felszerelni
  • rossz helyen van a buzzer, ezt közelebb kell hozni az akkumulátorhoz
  • a karok nem egyforma színűek, ezt kellene oldalanként javítani (egy fénykép erejéig, aztán úgy is összetöröm :D)

Egyik dolog sem csorbítja a használhatóságot, de mivel szeretnék elektronikai téren gyakorolni, ezért ez most kapóra jön. Mivel az egész alapja a vázválasztás, ezért ezt kell először tüzetesen átgondolni, ám én sajnos nem így tettem, ugyanis a megvétel után két nappal nem húztam meg az egyik propeller tartó anyát, lerepült a propeller és összejött egy váztörés. Meg is ijedtem a dologtól egy kicsit, ezért vettem egy ugyan olyan másolat DJI F330 vázat, szóval kezdjük is a nulladik verzióval:D

0. VERZIÓ - DJI F330 REPLIKA VÁZ

A DJI F330 replika váz nagyon olcsó volt, 15,46 USD-ért vettem (4.100 Ft) de leszálló talppal együtt. Sajnos az a képeken nem látszik, hogy a merevítésre szánt "cső" egy keményebb pakundekli papír, amit a feltételkor szépen el is roppantottam (szerk.: de azóta szereztem fa és alumínium csövet is, a helyére). Mivel ez egy replika, mind az üvegszál erősítés, mind a karbon hiányzik belőle, ami az eredetiben megtalálható. Banggoodon láb nélkül 3000 FT alatt hozzá lehet jutni, szóval így kell rá tekinteni. A lábakat viszont ki lehet merevíteni, ha ezt a pakundekli csövet kidobjuk és veszünk a helyére 4 db alumínium csövet, amelynek a méretei: 250 mm hossz és 8 mm átmérő. Ez a vázat kellően megmerevíti és kicsit lejjebb is viszi a súlypontot, ami a leszálláskor és a felszálláskor való felborulást hivatott megelőzni. Sajna a felépítmény elég gyenge, ez könnyen eltörhet, ezért a lábat be kell vonni valamilyen szivacsos anyaggal. Vagyis az alábbi fejlesztéseket kell végrehajtani az átépítés előtt:

  • alumínium vagy valamilyen más merevítő cső vágatása
  • 8mm széles leszállószivacsok a talpra, pl. egy ilyen az Aliról
  • egy szorító szalag, amivel felfogatom az akkumulátort, pl. egy ilyen az Aliról

Mire ezeket a sorokat megírtam, meg is érkezett a váz (rekord idő alatt, 9 nap Kínából), össze is raktam demonstrációs célokból. A vázon jól látható, mennyire magasabb a jelenleginél, illetve felszorítottam egy akkumulátort az Emax velcro szalagjával, hogy lássátok, milyen jól elfér. Bár a képen nem látszik, de az akkumulátort oldalról egy-egy merevítő cső fogja védeni, alulról pedig a talp és még a gép súlypontja is lejjebb kerül vele.

1. VERZIÓ - SAGA E350+ Upgraded

Egy sokkal komolyabb váz, pontosan az ehhez mérhető árral, nagyjából 100USD-ért (28.000 Ft), ez 350 mm motortól motorig, vagyis erre felmennek a nagyobb propellerek is. Ennyi a jelenlegi gép értéke is, szóval elég nagy ugrás lenne a költségvetésben. Ami fontos, hogy a vázfelépítmény teljesen karbon, ezzel nyerhetnénk egy merevebb szerkezetet és csökkenthetnénk a súlyt is. Ami viszont nem tetszik, hogy a szendvics szerkezet túl sok szintből áll, kapásból a vastag váz is elvesz egy "emeletet", illetve a lábak felé is van egy fölösleges szint. A lábak - ha lehet így nevezni egy élére fordított téglalapot (ami egyébként a sima E350 gyenge pontja volt) - ráadásul nem is elég magasak. Szóval az ember szépen megépíti a cuccot, ami jól néz ki, majd nem tud alá tenni semmit. Itt is lehetne problémás az akkumulátor elhelyezése az alacsony hasmagasság miatt. Vagy a teljes felső sík felületet kellene feláldoznom és beműtenem a többi elemet a test többi részébe vagy alulra kerülne az akku itt is, de akkor ugyan ott lennék, mint eddig.

Két dolog viszont tetszik a vázban, az egyik a Walkera Tali leszálló tappancsok, amiket kb. 3 $-ért külön is meg lehet venni, a másik a vastag csőkar, amibe "talán" be lehetne tenni egy pici ESC-t, de a kábelezést biztosan. Persze ettől még nem veszem meg a vázat, mert a 2.-es verzió sokkal olcsóbb és magasabb is, tehát alkalmasabbnak néz ki a céljaim elérése.

2. VERZIÓ - Alien X4 Carbon Fiber 360 /F14884/88/

Első és legfontosabb dolog, a kétféle vázat gyártanak, KÉTFÉLE ANYAGBÓL, üvegszálból és karbonszálból. Ez utóbbi az F14884/88-as jelölést kapta, tehát akinek ilyen váz kell, az ezt keresse Aliexpressen. Ez több méretben is kapható, 250 mm-től 380-ig, én egy 360mm-est rendeltem, mert szerintem ez befér a DJI Phantom szerű hordtáskákba, már pedig ez nálam egy örök kín, hogy miben vigyem a dolgaimat. Igazából ez egy budget váz, vagyis az ára a legnagyobb előnye, de a felépítése sem rossz. Végül is mindent tud ránézésre amit kell, elég magas, jó a felépítése, erősek a karok, van rajta rezgéscsillapító gumiszett is, talán a hely egy picit kevés rajta.

Amit hiányosságként megemlítenék, hogy a lábak nagyon kis felületűek, de ELVILEG az egyik rajzon látható egy hószán szerű leszállótalp, aminek az elejét felhajlították, tehát ez még az orientációt is segítheti. Erre is feltehető a már általam említett Walkera Tali leszállószivacs. Amennyiben nem jár a kithez leszálló talp, még mindig meg lehet külön venni, vagy a Storm Beginner drónjához hasonlóan fel lehet szerelni 5cm átmérőjű szivacslabdákat a lábakra.

Amitől egy kicsit tartok, az a magas felépítmény és az, hogy mennyire lesz hajlamos a borulásra. Amint megérkezett, beszámolok az eredményről.

3. VERZIÓ - CF 360 Carbon Fiber

Az abszolút csúcs, mind kivitelezési minőségben, mind árban (bár az E350+ drágább, ha kérjük rá a többi alkatrészt is). 96 USD-be kerül, 360 mm-es ez is, TELJESEN karbon, a képeken igényesen néz ki, jó a festés, meg valahogy az egész design. A karok dupla fedélzetesek, amelyeket alumínium tartók kötnek össze, így könnyű hozzájuk férni, lehet kábelezni, fogadhat ESC-t, tehát helyspórolásra is tökéletes. A karok végig lyukacsos kialakításúak, tehát van hely hova felfogatni a dolgokat, ezzel biztosan nem lesz probléma. A motortartó bakok körben ki vannak vágva alul, ezt csak azért említem meg, mert a DJI F330 koppintáson összesen 4 furat volt, így a motorokat csak két csavarral lehetett felfogatni, mert rossz helyen lettek kialakítva. A váz nem láb szerű, hanem keretes, amire szintén rakhatunk tetszőleges borítást, ami előnyös és lényegesen stabilabb, mint az Alien váz (aminek egyébként semmi köze a racer Alienhez:D).  Amit hiányolok, bár a képen látszik, hogy szerintem a csomagban nincsen benne a rezgéscsillapító párna, ami jó lenne pl. gimbalhoz.

Szerintem nagyon szép gépet lehetne rá építeni, színben illő gyorsszorítókkal és diszkrét, nem látható ragasztásokkal egy modern és tetszetős gép készíthető. Mondjuk a propokat cseréljük át valami másik színre, hogy jobban lehessen látni az orientációt (bár ez a matt fekete szín nagyon gengszteres)

A lényeg, hogy a váz nagyon jó, de nagyon drága is, egyelőre győzött a józan ész, ezért vettem az Alien vázat, de ez még változhat egy gyengébb pillanatomban.

ALIEXPRESS SPÓROLÁS

Ez a fentiekhez csak annyiban kapcsolódik, hogy mostanában kezdek rászokni az Aliexpressre (a Banggood és a Hobbyking mellett), ugyanis hihetetlenül olcsón lehet venni dolgokat, főleg a kis bizbaszok érhetőek el iszonyatosan alacsony áron. Ha ezen valaki szeretne még csökkenteni - van aki nem? -, akkor veheti a dolgok egy részét telefonról is. Én ezt annyira nem kultiválom, mert pl. hány embert ismerünk aki tűzfal alkalmazást használ a telefonján? Na ugye, ráadásul boldog boldogtalannak megosztunk telefonon keresztül minden adatot.

Ezért azt találtam ki, hogy mi lenne, ha a PC-men emulálnék Androidot, benyeli-e az Aliexpress. Jelentem, be, le is szedtem egy Droid4X nevű programot, 5 perc alatt feltelepítettem, Google Playből leszedtem az Aliexpress appját és tadaaammm, már is olcsóbbak lettek az árak, így jutottam el 44 USD-től 21,5 USD-ig, ami az Alien X4 vázat illeti. Persze voltak vicces pillanatok, pl. mikor a Full HD monitoromon 800 pixelben futott az app (gyengén látóknak előny, mert óriási) vagy mikor random elforgatta a képet, de aki akar spórolni, az ezt is kipróbálhatja.