Legyen-e helikopterem vagy sem - a választás nehézségei

hisky.pngSajnos elkezdtem aktívan nézegetni a multirotoros gépek ősatyát az rc helikoptert. Itt már önmagában kevés pusztán egyetlen helikopterre gondolni, hiszen legalább két tucat gép műszaki paramétereinek az átnyálazásán vagyok túl, amelyet egy újabb menüpont megszületése - meglepő módon "helikopterek"  néven - képvisel a honlap jobb felső sarkában. Eleinte csak műszaki érdeklődésem kiterjesztése miatt kezdtem el pörgetni az interneten a képeket, érdekelt pl. az Assault Reaper drón működése, de aztán rájöttem, a puding próbája az evés, mindenképpen kell egy helit venni és ki kell próbál. Igen ám, de ekkor jött a meglepetés, hogy nem is olyan könnyű beleenni abba a pudingba, sőt ha Gombóc Arthuri hasonlattal akarnék élni, azt mondanám: van itt kerek, lapos, szögletes, tej és étcsokoládé is. Szóval a választás egyáltalán nem könnyű, főleg ha az ember annyira nem ért hozzá, mint most én.

Szerencsére a gyártók igyekeznek mindent nagyon leegyszerűsíteni, amelyet egyébként masszív spórolásszag leng körül, ellenben viszont durván leviszi az árat, ezzel szélesebb tömegeknek nyújtva lehetőséget arra, hogy helikoptert birtokoljanak. Szóval a kérdés az, hogy mit tekintünk egyáltalán helikopternek, mert már ezt sem olyan könnyű meghatározni. 

Induljunk ki abból (mindenféle szakmai előképzettség nélkül, pusztán laikusként), hogy a helikopter egy olyan repülő jármű, ami az alábbi tulajdonságokkal rendelkezik:

  • egy fő és egy farokrotorja van
  • képes helyből felszállni
  • a teljesítményét a forgószárny szögállásával változtatja
  • "4" irányban tud elmozdulni, előre- hátra, tengely körül, jobbra-balra és oldalazva

A fenti négy tulajdonsággal a jelenleg kapható helikopterek 90%-át ki is zárnám a megvehető kategóriából. Ez így elsőre meglepő lehet, nekem is az volt, de a helyzet az, hogy ahogy a gyártók egyszerűsítik a modelljeiket, úgy veszítik el azok az "igazi helikopter jellegüket".  Nézzük miben nyilvánul ez meg:

1. A toy és a hobby grade helikopterek legtöbbje fix szögállású forgószárnnyal rendelkezik. Micsoda? De hát az már nem is helikopter akkor, vagy még is? Bizonyos értelemben igen, más értelemben viszont nem, hiszen a drónok szinte 99%-a fix szögállású forgószárnyakkal repül. Ebben az esetben viszont a teljesítmény szabályozását kizárólag egy módon, a fordulatszám megváltoztatásával lehet megoldani. Ismerős ez valahonnan? Bizony, a multikopterek pontosan ezt csinálják, módosítják irányváltáskor a fordulatszámukat. Így már érthetővé válik, miért is olyan olcsóak ezek a gépek, hiszen megszabadulhatunk a bonyolult forgómechanikától, nem kell mindenféle rudazattal állítgatni a szárnyakat, nem kellenek gyorsan reagáló szervók stb. Kimondhatjuk tehát, hogy tulajdonképpen a drónok, fix szögállású, lebutított helikopterek és a komplexitás elvesztésével az ár is egyenes arányban csökkenthető.41oyncldyml.jpg

2. A toy grade helikopterek jelentős részének nincs farokrotoroja. Na ne, az hogy lehet? Úgy hogy koaxiális elrendezésűek, vagyis két rotorlapátot találunk egymás felett, farokrotor nélkül. Nem mennék bele a működési elvbe, a lényeg, hogy így már a farokrotor teljes vezérlését is ki lehet hagyni, még jobban olcsósítva az egész szerkezetet. Ezek tipikusan azok a gépek, amiket a játékboltokban pár ezer forintért be lehet szerezni, de én ettől a kategóriától óvakodnék, nem is ilyen lesz az első helikopterem.traxxas-dr-1-coaxial-dual-rotor-rc-helicopter-2_4ghz-tra6308.jpg

3. A 4 irány kezelése nyilvánvalóan a távirányítón is 4 csatornát igényel, ez a drónok esetében a már agyonmantrázott thrust-yaw-roll-pitch csatornákat foglalná el. Csakhogy találunk olyan helikoptereket, amelyek 3, 3.5, 4, vagy akár 6 csatornával rendelkeznek, akkor ez most hogy is jön össze? Nos az alábbiak szerint:

  • 3 csatorna: gáz, vagyis fel-le, yaw vagyis tengelyforgás, illetve oldalazás
  • 3.5 csatorna: ez egy bődületes kamu, a távról kapcsolhatóak a fények ki és be, de semmi köze az irányításhoz, gyakorlatilag megegyezik a 3 csatornával
  • 4 csatorna: a klasszikus, már említett 4 irány
  • 6 csatorna: a klasszikus 4 irány kiegészül egy 3D váltással vagyis fejjel lefele repülési képességgel és  talán egy kamerával? (ebben nem vagyok biztos)

Ennyi, nincs is több csatorna, érdekes nem? Amikor a drónok esetében akár 14 csatornát is fel tudunk használni, akkor mennyivel egyszerűbb ez az egész helikopteres történet. Vagy még sem? Én ez utóbbira szavaznék, ugyanis a helyzetet tovább bonyolítja, hogy vannak flybar és flybarless helikopterek. Most nem mennék bele abba, hogy ez mit csinál, ha érdekel titeket a téma, akkor majd lesz róla cikk, pusztán arra akarok rávilágítani, hogy mennyire sokrétű a helikopter piac is és milyen nehéz kiválasztani a megfelelő "első gépet" bárki számára.aa.jpg

Említettem már, hogy a helikopterek távirányítása lehet infrás vagy 2.4GHZ-s? Hopp még egy szempont, amit figyelembe kell venni.

Éppen ezért visszanyúltam, a klasszikus drónos kiindulási ponthoz: mivel a távirányító mindig nagyon drága, ezért fűzzük fel az egész témát erre. Azt tudni kell, hogy a vízválasztó a 4 és a 6 csatornás távok között található, vagyis egy távról jó eséllyel csak vagy 4 csatornás helikopter széria vagy csak a 6 csatornás fog menni. Az sem biztos, hogy két azonos csatornaszámmal repülő modell azonos távirányító protokollt használ, tehát a távirányító alapvetően determinálja azt, hogy milyen helikopterekkel tudunk repülni. Elég jól körbejártam a piacon kapható gépeket és arra a következtetésre jutottam, hogy a "low-end" kategóriában nagyjából két szóba jöhető gyártó van, a Hisky/Wltoys/XK és a Walkera (ez utóbbi viszont drágább). Persze ez is rengeteg modellt jelent és kezdésnek úgy gondolom, hogy senki nem akarja egy Alig T-rex géppel lekaszaboltatni magát, mint ahogy azt nem olyan régen egy szerencsétlen lengyel srác tette. Egy gondolat még ehhez a fejezethez: a Bladet, mint gyártót diszkvalifikáltam, mert amerikai gyártó és nagyon macerás hozzá beszerezni az alkatrészeket, pedig a modelljei nem rosszak.

Amin viszont meglepődtem, hogy tulajdonképpen a Hisky, a Wltoys ugyan az a cég és mivel a drónos körökben ismert, hogy a Wltoys "prémium" márkája az XK, ezért ezek a modellek ugyan ott készülnek, saját maguknak támasztva konkurenciát. Ez két szempontból előnyös számunkra, egyrészt az alkatrészek egy része jó eséllyel ugyan az, másrészt a távirányítók is esetlegesen párosíthatóak más sorozat modelljeivel (ahogy ezt már a Walkeránál és a Deviationnál megszokhattuk). Gyorsan fussuk is át ezeket:

WLTOYS

HISKY

  • Hisky X-6SHCP100S, HCP100, HCP80, HCP80V2 helikopterek
  • Hisky H-6: HCP100, HCP80, HFP80, HFP100, HMX120, FBL70, FBL80, FBL90, FBL100 és visszafele magic
  • Wltoys V922, V933, V944 és V955 helikoptereket is

XK

  • XK X6: K100, K110, K120?, K123, K124 helikopterek és ami még elég gyanús, hogy
  • XK X100, XK X250, XK X251, XK X252, XK X380 drónkat! is kezeli (nem találtam meg leírva, de a protokol ugyan az és helyenként említik az átfedéseket, bár ők is megkülönböztetnek X6, X7 és X8-as távokat, amelyek kinézetre egyformák)

Mint látható, keverhetünk, kavarhatunk jobbra-balra a távirányítókkal, illetve vehetjük a BNF modelleket (Bind and fly), ezzel visszatermelve az árát a befektetésünknek, hát nem szuper? Na és hogy mit választottam? Nem mondom meg, mert akkor nem tudnátok magatokat halálra izgulni a következő cikkig:D

Ennyit bevezetőnek, végezetül pedig álljon itt egy helikopter kvíz a móka kedvéért:

1. kérdés
e-flite-blade-mcx.gif