IMAX B6AC - eredeti hamisítvány

fake-it-till-you-make-it.jpgAhogy a kultúrsokknak is vannak különböző fázisai, úgy ennek a hobbynak is. Itt az elsőt hívjuk mondjuk eufóriának, amikor mindenki nagyon lelkesedik mindenért, ami a multikopterekhez kapcsolódik. A második fázis itt a sokk fázisa, amit az előttünk álló nehézségek okoznak, illetve amikor ráeszmélünk arra, micsoda brutális pénzmennyiség felhasználása árán lehet csak előbbre jutni. A legtöbb ember itt adja fel, amiért egyáltalán nem hibáztatom őket. Aki ezt túléli, kb. fél év után eljut a begyűjtési fázisba, amikor is eldönti, hogy ezzel a hobbival szeretne komolyabban foglalkozni, ehhez azonban nagyon sok minden kell, ezért ezeket elkezdi felhalmozni. Így lesz 3 ládányi jó lesz majd még valamire szerszámunk, amitől az asszony sikítófrászt kap, mikor kinyitja azt az ajtót, ahol eddig a felmosószerek laktak, ám azokat kiszorították apu "játékszerei". Ebben a fázisban kerülnek véglegesen az autó csomagtartójába azok a multikopterek, amelyeket már nem merünk bevallani a családnak, pedig a 12. "még muszáj volt megvenni" drónt igazán nem hagyhattuk ott. Ebben a fázisban van már mindenkinek 3 tucat akkumulátora, amihez viszont egyre több töltő és egyre több tápegység kell, hogy tartozzon,  különben képtelenség őket emberi léptékben mérhető idő alatt feltölteni. Így lett meg nekem is a második Imax B6 töltőm:D

Ez az Imax azonban nem az az Imax, ugyanis ezt nem a Skyrc gyártotta. Bezony, ez egy hamisítvány, de hívjuk inkább másolatnak, de mondhatnánk azt is, hogy a világ második legnagyobb országában véletlenül és egymástól teljesen függetlenül mérnökök tucatjai pont ugyanazt álmodták meg egyik éjszaka. Na jó, nem is ugyan olyan, hiszen a Skyrc töltők hagyományosan a kék színt használják, ez pedig fekete, de nem ez az egyetlen különbség a kettő között. Miért nem vettem még egy Skyrc Imax B6-ot, mint amiről az előző elemzést is írtam? Nos, nézzük az okokat:

  • nincs benne tápegység, amit pedig vettem hozzá, az borzalmas, melegszik, 3.9A-nál kikapcsol, vagyis az 5A-t, amit egyébként a töltő tudna, meg sem tudom közelíteni
  • az 5A egyszerűen nem elég. Miért nem? Mert jellemzően a racer akkumulátorok 1300-1800mAh között vannak, de vegyük az arany középutat, 1500mAh. Abból 3-mat töltve 4500mAh-t kell kivenni a hálózatból. Ha a töltő tudna 6A-t, vagyis csak eggyel több ampert, már is 4 akkumulátort tudnék tölteni
  • választhattam volna a Skyrc Imax B6 minit, az 6A-t tud, de ahhoz megint külön kellett volna vennem egy tápegységet, ami a 11.000 Ft-os alapárra még vagy 4-5000-et rádobott volna
  • alternatívaként ott volt még a Skyrc Imax B6AC V2-t, ami minden tekintetben megfelelő lett volna, 16.000 Ft-ért

Helyette viszont vettem egy Imax Upgraded B6AC 80W-t, ami 11.000 Ft-ba került, vagyis durván 30%-kal olcsóbb volt, mint az eredeti. Ez is a Skyrc Imax B6AC tulajdonságaival rendelkezik, belső tápegységes (nincs többé +1 tégla a földön és 1 méternyi kábel, meg kontakthiba a csatlakozásnál), egy 220V-to-Philips kábellel tudjuk bármilyen elosztóba bedugni. Ez is le tud adni 6A-t, mellette 80W teljesítményre képes "névlegesen", míg a Skyrc Imax B6AC V2 csak 50W-ra. Persze ezek a számok tesztelés nélkül semmit sem érnek és nyilvánvalóan ugyan olyan túlzásnak számítanak, mint a 3000 Ft-os kínai rádióra írt 400W PMPO teljesítmény. 

Marciart azonban szétszedett egyet és azt mondta, hogy a benne lévő alkatrészek még túl is vannak tervezve a gyárihoz képest, nem ezzel szokott gond lenni, sokkal inkább szoftverhibák fordulnak elő. Na akkor uccu neki, nézzük meg mit tud és már ugrott is be a virtuális bevásárlókosárba a termék.

Egyébként a neten elképesztő mennyiségű hamisított Skyrc Imaxot lehet találni, csináltam is belőlük egy kis válogatást, hogy lássátok, melyik az eredeti és melyik az "utángyártott" verzió.

Ide linkelem a gyártó oldalát is, hogy ha valaki le akarja ellenőrizni pl. az eredetiséget igazoló matricát, akkor azt meg tudja tenni. Persze, hogy melyik az eredeti, az is okoz egy kis fejtörést, ugyanis elvileg nem csak Skyrc márka létezik, hanem az Imax is, ugyanis egy élelmes kínai azt is levédette, szóval ember legyen a talpán aki ebben kiigazodik.

A töltő dobozán semmi extra nem látható, klasszikus igénytelen pakundekli papír. Ez az őszinte gagyiság az én szememben pozitívum, ugyanis a termék nem próbálja meg elhitetni velünk, hogy DE Ő TÉNYLEG AZ EREDETI, hanem egyszerűen kapott egy másik designt és szint, ezzel letudva a házi feladatot. A dobozban egyébként az alábbi dolgokat találhatjuk, ami gyakorlatilag a Skyrc gyári kiszerelésével egyezik meg:

  • 1 db Imax B6 Upgrade 60AC 80W
  • 1 db Philips végű 220-as kábel
  • 1 db krokodilcsipeszes töltő
  • 1 db bullert plug to DEANS csatlakozós kábel
  • 4 db DEANS to valami csatlakozó (piros JST-BEC/még egy krokodilcsipeszes meg két nem tudom milyen csatlakozós)
  • 1 db kézikönyv

Mielőtt mindenki benézi és a töltővel egy időben nem rendeli meg, annak megemlíteném, hogy az esetek 90%-ában az akkumulátorok ma már XT60-as csatlakozóval rendelkeznek. Éppen ezért mindenképpen rendeljünk DEANS to XT60 átalakítót, illetve ha parallel boardot is akarunk rácsatlakoztatni, akkor jól nézzük meg, annak milyen a kimenete, ugyanis én is sikeresen félre rendeltem egyet (amihez ugye most kéne vennem újabb 6 db DEANS to XT60 csatlakozót):

Külsőre lényegesen nagyobb és mint ha a felületkiképzése gagyibb lenne, mint a Skyrcnek. A méret persze jelen esetben érthető, hiszen beleintegráltak egy tápegységet is, amit a külső burkolaton elhelyezett méretes hűtőborda fed le. Ez tulajdonképpen indokolt is, ugyanis a Skyrc 50W-jánál 60%-kal többet, vagyis 80W-ot tud kipréselni magából. Ami kicsit csalódás, hogy egy hűtőventilátor már nem fért bele az árba, igaz ez az eredetiben sincsen.  

Egyelőre 4.5A-nál többet nem tudtam kivenni belőle, mert nem volt, amit feltöltsek, de amint lehetőségem lesz rá, meg fogom nézni, hol van a határ, és folyamatosan frissíteni fogom az eredményekkel a cikket. Amit viszont észrevettem, hogy pl. 4000mAh-s akkumulátor töltése esetén eleinte felugrik a töltőáram 4500-ig is akár, majd szépen beáll 3900-ra, ezt az eredeti Skyrc esetében sosem tapasztaltam. Nem tudom, hogy ez jelent-e bármit is, de azért mint észrevétel, ide kívánkozott.

Ami viszont kicsit furcsa volt, hogy halk, zümmögő hangot hallat, amitől először picit beparáztam, de aztán feltöltöttem vele 3 akkumulátort zsinórban és a zaj nem erősödött fel, inkább csak méla aláfestése a tevékenységnek, amit közben végez. Egyáltalán nem zavaró, együtt lehet vele élni.

Eddig szoftverhibát nem tapasztaltam, pontosan ugyan úgy működik, mint a gyári, minden ugyan ott van, vagyis aki már életében használt valaha Skyrc töltőt, az ezt is pont ugyan úgy tudja majd kezelni. Ellenben a manual elég érdekes. Pl. szerintük van olyan szó, hogy "powful" angolban, de vannak más érdekes mondatok is, amelyek nagyjából Fekete Pákó "Úállomás" 'Legyen ön is milliomos' szerepléséhez hasonlítanak. A kézikönyvben egyébként arra kerestem a választ, hogy miért van a 220V-os bemeneten túl egy maximum 1.5A-s input is felintegrálva a töltő oldalára. Nyilván azért, hogy onnan is meg lehessen hajtani a töltőt, na de csak 1.5A? Mikor a töltő le tudna adni 6-ot is? Szerintem ez nem túl életszerű üzemeltetése egy olyan töltőnek, amire gyakorlatilag mindenki egyből parallel boardot dug és egyszerre több akksit fog tölteni. Ha meg csak egy nagyot töltenénk, egyébként sem lenne elég az 1.5A.

Összességében azt kaptam amit vártam, nem vagyok csalódott. A töltő kicsit melegszik, de nincs 2 méter fölösleges kábel, amit kerülgetni kellene, megy direktben 220V-ról is, funkcióiban ekvivalens az eredeti Skyrc termékekkel, Watt teljesítményben elvileg 60%-kal többet kínál, míg árban 30%-kal kevesebbet kell érte kiperkálnunk. Most azt mondanám, ez így nagyon megéri, de persze a tartós tesztet még nem tudtam megcsinálni. 

FRISSÍTÉS 1 (2016.05.11): Szerdán sikerült kipörgetnem az összes akkumulátort, szóval volt két estém a cikk megjelenésig, amíg tesztelhettem a töltőt, párhuzamosan a gyári Skyrc-vel (ennek sajna elég szar a tápegysége, tápegység nélkül meg félkarú óriás, ezért nem is biztos hogy mérvadó). A lényeg, 3 db 1800mAh Turnigy 3S akksit gond nélkül feltöltött, valamivel több mint 1 óra alatt, 5400mAh áramleadás mellett. Közben is produkálta a halk zizegést, illetve kicsit melegedett, még éppen nem vészesen, szerintem olyan 40-50 fokra fél óra alatt. 1 óra után viszont már égette a kezemet, ezt olyan 60-70 fokra tippelném, ez azért már nem kevés (majd hűtjük valamivel, lehet szerelünk rá 12V-s PC hűtést:D)

Mivel ezt kibírta, rászúrtam 3db Zippy 2100mAh 3S akkumulátort. A három akkumulátor összesített névleges kapacitása 6300mAh, ennyit ugye a töltő nem tud leadni, szóval megküldtem őket 6000mAh-val had szóljon. Ez ugye elvileg a maximum teljesítmény, de a kijelző belevert a 6200-6300mAh-ba is nagyon rövid időre. Stabilan az 5.8-5.7A-t tudja tartani, vagyis egy 4-5%-os csökkenés van az ígért 6A-hoz képest, ami szerintem nagyon jó eredmény. Szoftverhibával továbbra sem találkoztam, de a lényeg az, hogy 1-1.5 óra alatt fel lehet vele tölteni 4 db 1500mAh racer akksit és szerintem egy óránál rövidebb idő alatt 4 db 1300mAh-s Turnigy Nanotechet. Ez azt jelenti, hogy két ilyen töltővel, 2 óra alatt 16 akksi feltölthető, ez több, mint amennyire szükségünk van 1 óra folyamatos repüléshez, az akksicserék idejét nem számítva. Ha egy óráig hajtunk egy motort 4S akkumulátorokkal, az már igen jelentős terhelésnek tekinthető, tehát ennél nem nagyon van feljebb szerintem.

Nekem bevált az Imax B6AC Upgrade 80W, de azért annyit ideszúrnék lábjegyzetben, hogy mivel ez egy másolat töltő, lehetnek szoftverhibák, annak ellenére, hogy én ilyet nem tapasztaltam.

A továbbiakban is folytatni fogom a méréseket és rámérünk a szokásos lézeres mérővel, illetve mérünk majd felvett teljesítményt is, hogy kiderüljön hol van a kutya elásva. Nézzetek vissza a cikkre, mert fogom frissíteni.