Runcam HD kamera - selfie király vagy verseny drónok álma?

maxresdefault_25.jpgMegkaptam ezt a kis csodát, 15.000 Ft-ért a Banggoodtól, örültem is mint majom a farkának, végre egy igazán pici és könnyű kamera. Ráadásul elég lapos ahhoz, hogy ne csak kamera platform drónra vagy racerre tudjuk rátenni, hanem zsebre vágjuk és jaszkarizzunk vele a városban, fel és alá, tesztelve a tudását. Ha el akarnék vele vegyülni, akkor nem a rikító narancs színűt kellett volna választanom, de gondoltam kalandvágyból bevállalom, unalmasak már ezek a fehér és fekete kamerák. Ilyen értelemben a Runcam HD egyáltalán nem rendhagyó, hiszen a másik szín az ezüstszürke, ami nem egy retinavakító szín (az feltűnt, hogy minden második autó fehér vagy ezüst színű az utakon? Emberek, kérnék egy kis kreativitást...). Így maradt ez az electric orange szerű narancsszín, ami lényegesen jobban látható, mint a szürke társa és vonzza a muslicákat és egyéb ízeltlábúakat, mint mágnes a vasreszeléket. 

Ami meglepett a kibontás után, az a csomagolás általánosan jó minősége. Már ezen csodálkoztam a Blitzwolf 40W kapcsán is, de ezzel gyakorlatilag végleg kijelenhetjük, hogy vannak olyan kínai gyártók, akik simán utolérték az amerikai és európai minőségi szintet. A doboz nagyon kompakt, finoman - vagy inkább idegesítően nehezen? - nyílik és van benne mindenféle okosság, AV kimenethez kábel, kis törlőkendő a lencséhez, egy leírás (erre később visszatérek), némi papír alapú reklám, egy MINI usb kábel (egy micro jobb lett volna), egy remek tartó, amivel felszerelhetjük a kamerát az erre alkalmas helyekre és nagyjából ennyi. Amit viszont hiányoltam, az a velcro szalag és a csavaros felszerelési lehetőség (minek hívják ezt?), amit pl. a Mobius alapból ad.

És itt egyből ki is térnék a kínai történelem évezredei alatt felhalmozott vajákos tudás egyik elemére, a csak és kizárólag egyszer kinyitható csomagolásra. A távol-keleti kezek képesek úgy belerakni dolgokat egy dobozba, hogy mi azt többet a büdös életben vissza nem tudjuk tenni olyan formában, ahogy az benne volt (legjobb példa erre az összehajtható hálózsák). Ez olyan mágia, amit egy európai soha nem lesz képes megtanulni, de azért én elmondom a trükköt: borítsuk ki a tartalmat, tegyük fejjel lefele a kezünkbe a belső papírtartót, pakoljuk bele a beltartalmat, a szélét hajtsuk beljebb, fejjel lefele tegyük rá a doboz alsó felét, nyomjuk fel, majd gyorsan fordítsunk vissza. Voilá, már is kész a visszacsomagolás, ötletes nem?

Ami viszont nem az, az a kamera működése. Mivel tudatos felhasználóként egyből a kézikönyv elolvasásával kezdtem, gondoltam benne lesznek egy táblázatban a színkódok, hogy melyik kombináció mit is jelent. De persze véletlenül sem így van, helyette oldalakon (mondjuk egy oldal nem nagyobb, mint egy gyufás skatulya) keresztül ecseteli a gyártó, hogy melyik színkombináció után MELYIK MÁSIK következik, ami után megnyomva az egyik gombot a nem tudom milyen funkció aktiválhatóvá válik. A kedvenc részem a kézikönyvben az, ahol egy rajzon magyarázzák, hogy melyik lámpa mit is csinál: " a kiegészítő lámpa (a jobb sarokban) a kamera működési állapotát mutatja" na ne bassz, ki gondolta volna?

A poén persze az, hogy ha a hatodik oldal jobb felső részében megtaláltam volna az alábbi mondatot: "When the camera is turned on, and the Indicator A quickly flickers a Yellow light: there is no memory card detected or the memory card is invalid" vagyis ha a kamera gyorsan sárga színnel villogni kezd, akkor nincs behelyezve memória kártya vagy a kártya érvénytelen, könnyebben megfejthettem volna a rejtélyt. Na pont az ilyen esetekre kellene egy színes táblázat.

Szerencsére azért nem minden ilyen nehezen érthető, bár először beletört a bicskám a beüzemelésbe. A jelenség a következő volt: bekapcsoltam a kamerát, villogott össze vissza, eleinte kéken, majd sárgán égett, majd két ütemben sárgán gyorsulva villogott, majd pirosan és kikapcsolt, ennyi. Ebből az állapotából az istennek nem tudtam kihozni, bármit csináltam. Eleinte azt gondoltam, hogy nincs feltöltve, szóval töltöttem vagy 6 órán keresztül (3-ig kell egyébként), majd újra próbáltam, semmi. Felraktam rá a legújabb firmwaret, nem javult meg, átkonfiguráltam, akkor sem. Talán nem jó a micro SD kártya? Pedig más eszközökben működik, látom a kamerát  a számítógépen, mint tárolót, ha beteszem a telefonomba a kártyát, tökéletesen működik. Aztán rátaláltam a lenti videóra és a megváltó egyre profánabb emlegetése közben elővettem a csavarhúzó készletemet:

Aztán isteni szikrától vezérelve úgy döntöttem, hogy bemegyek az első számítástechnikai boltba és veszek egy Class 10 SD kártyát a kamera szétbontása előtt. Így jutottam hozzá meglehetősen borsos áron egy 16GB Samsung EVO UHS-I kártyához, ami szintén narancssárga volt, éreztem ez egy jel, amely a probléma megoldásához fog vezetni. Betettem a kártyát és egyből működött, gond nélkül. Mivel előzetesen a basszamázások között volt elég időm vagy tízszer végignyomkodni a kamera gombjait, hirtelen a kezelés is pofonegyszerűvé vált, lám, nem kell egyből baltával rontani a házba. A működési logika elég egyszerű, az első (kártya felé eső) gomb hosszabb nyomásával a kamera bekapcsol, a második gombbal tudjuk állítani az üzemmódokat, ami lehet 1080p 30FPS, 720p 60/FPS, fényképezés és visszajátszás. A harmadik gombbal tudjuk ki és bekapcsolni a videofelvételt, illetve fényképezni.

A kamera felépítésében van néhány furcsaság, amit megemlítenék. Első dolog, hogy az általános minőség meglepően jó (igen, ez furcsa egy kínai cucc esetében), egyáltalán nem kellemetlen megfogni a házat, kellemes gumírozott felület borítja be. A kamerához jár egy lencsetakaró műanyag, ami nem minden konkurensének van. Apropó, egyáltalán milyen konkurensei vannak az FPV kamera szegmensben? Nos, nincs olyan nagyon sok. Amit én sem gondoltam volna elsőre, hogy összesen 3 termék jöhet még szóba, ebből egy házon belüli konkurencia:

Ha nagyon kukacoskodni akarok, a Runcam 2 HD sem igazi ellenfél, mert egy nagyságrenddel drágább (kb. 2x annyiba kerül), nagyjából 28.000 Ft-ért árulják.maxresdefault_1_8.jpg

Visszaugorva az SD kártyához, egy pici, alig észrevehető piktogram mutatja, hová kell betennünk a kártyát. Sajnos a behelyezés már nem volt olyan egyszerű, mint vártam, ugyanis semmi nem utal arra, hogy ezt fejjel lefele kellene megtenni, ellenben normál állásban is simán bemegy. Ilyenkor viszont nem pattan be a kártya, viszont a benti céltalan kotorászással nem csak a pókhálókat szedhetjük le, hanem pusztíthatjuk a kamera belsejét is. A lényeg, hogy fejjel lefele, kattanásig, a kamera síkján túl benyomva kell behelyezni a kártyát. Ezt azért megcsinálhatták volna jobban is. Később észre vettem egy pici piktogrammot a kameranyílás mellett, narancs alapon narancs jel, hmm, ilyen feladványokat nem a "találd meg az 5 különbséget a képen" játékban szoktak feladni?difference.JPG

Mivel én egy teljesen új kártyát tettem bele, ezen semmilyen tartalom nem volt. A fájlrendszere ennek is FAT32, mint a nem működő kártyának, gyanítom, hogy az elsőnél az androidos fájlstruktúra nem volt neki megfelelő (illetve fórumok azt írják, hogy a Windows XP alatt leformázott kártyákat a kamera nem kezeli jól). A lényeg, hogy formázzuk le a kártyát, azt szereti, ezt a középső Mode gomb 10 másodpercig tartó nyomásával tehetjük meg (jutalmunk 3 rövid piros villogás).

HARDVER

Ami a kamerában nagy királyság - az árán kívül, ugyanis pontokkal 13.000 Ft alatt megkapható -, hogy képes mini USB-n keresztül video-out jelet biztosítani. Árulnak is ilyen csomagot a BG-n, egy Boscam TS832 600mW 40CH FPV adóval párban, ami szerintem remek választás annak, aki nem akar vacakolni a történettel. Összedugjuk, megy, ennyi. Az egy más kérdés, hogy a CMOS vagy a CCD kamerák jobbak-e FPV-zésre, Oscar Liang szerint a CCD, ezt fogadjuk is el. Ez a kamera CMOS chipet kapott, ezért én másodlagos kameraként fogom használni a raceremen és elsődleges kameraként, az Ogre következő verzióján, ahol az egyik fő szempont a súlycsökkentés lesz. A kamera ugyanis 41 gramm, ami nagyon kevés, egy Xiaomi Yi pl. 72 gramm, majdnem a duplája. Ráadásul a lapos kiépítés miatt nem tolunk magunk előtt egy légfalat, aerodinamikai szempontból sokkal jobb a forma. Azért ide vésem a késleltetést is, 134 milisec, ez elég soknak tűnik fák közötti gyors repkedéshez, de ha csak a puszta fölött akarunk körözni, akkor megfelelő.

Ami a hardvert illeti, Novatek NT96650 chippel szerelték, a kamera 3MP-s képeket képes készíteni. Itt azért látszik, hogy a kamera nem mai csirke. A látószög (FOV) 120 fok, üzemidő nagyjából 120 perc, ez bőven több, mint amennyit a drónunkkal repülni tudunk, illetve meghaladja az SJCAM széria vagy az EKEN H9 üzemidejét is. A delejt egy 850mAh-s akkumulátor biztosítja a Runcam HD-nek, ez bár látszólag beépített, a burkolat megbontása után kivehető.

SZOFTVER

Mielőtt bármit nyomkodunk a kamerán, csatlakoztassuk a PC-nkre és tegyük fel a legújabb Firmwaret. Van egy netes konfigurátor is (meg Windowsos is), amivel beparaméterezhetjük a kamerát, ez is nagyon egyértelműen használható. Mind a két fájlt a kamerára kell töltenünk, hogy életbe lépjenek a beállítások. Ez egyben azt is jelenti, hogy nincsen kényelmes menünk, hogy kézzel végignyomkodjuk a beállításokat, mint az LCD-vel ellátott kamerák esetében. Aki lusta, azt idegesíteni fogja az, hogy minden egyes beállításhoz újra fel kell töltenie számítógépről a konfigurátor fájlt. A feltöltés után a gép törli a firmware fájlt, ami nagy ötlet, nem is értem, a többi gyártó miért nem ezt csinálja (helyette hagyja állandóan újrafrissülni az eszközt, ami egy vicc, lásd EKEN H9). A fájlokat az alábbi linkről tudjuk letölteni:

Az első dolog, aminek nagyon megörültem, hogy a Runcam képes megfordítani a képet, ugyanis én is fejjel lefele akarom rögzíteni az eszközt a gépre. Amit már említettem a kiegészítők kapcsán, hogy kapott egy műanyag sínt, amibe a kameratest bepattintható, így szabadon variálhatunk az elhelyezéssel és nem kell magát a kamerát felragasztanunk a felületre. A fájlkimenet lehet .MOV, .AVI. .MP4 vagy .JPG a kép esetén. Egyelőre nem vettem észre, hogy lenne látható képminőségbeli különbség, de nem hinném (főleg miután feltöltjük Youtubera, ami agyon fogja konvertálni).

Képminőség tekintetében hozza a kötelezőt. Mivel ez is "halszem" optikás, itt is erőteljesen görbítjük a teret, mint Spock kapitány a Star Trekben. Ami a fényérzékenységet illeti, szerintem a kamera elég jól lekezeli a kék színt, illetve a felhők is sokkal inkább felhőnek néznek ki, nem pedig Rorschach tesztnek. Amit viszont ez a kamera sem szeret, az a világosból sötétbe váltás, majd onnan újra a világosba fordítás. A sötét színeket, mint pl. a növényzet sötétzöldje, nem igazán kezeli jól, sokkal inkább fekete pacának látszanak, sem mint fáknak és bokroknak. Ez egyébként repülés közben nem lesz zavaró, mivel egy magasabb pozícióból lefele tekintve elég jól tud fókuszálni a lencse. A baj akkor van, amikor FPV-zni akarunk vele, ugyanis pl. az ágak között besütő fény kellően ki tudja vakítani a kamerát, ami szemüvegben repüléshez sosem jó ómen.

Ehhez képest amikor kivittem terepre és láttam milyen szépek a színek ha van elég fény, majdnem leesett az állam. Szerintem simán veri az EKEN H9-et és megközelíti vagy el is éri az SJCAM SJ5000X ELITE szintjét, ami azért nagyon durva, mert az egy 3x jobb kamera. Eleinte nem nagyon értettem, vajon ez hogy lehet, aztán elkezdtem gyanakodni, hogy a Windows Movie Maker konverziónál következik be minőségromlás a többi kamera esetében. Mivel ez a kamera tud fájlkimenetet váltani, egyszerűen olyan fájltípusra (pl. .AVI) kell váltani, amit a program direktben is kezel. Sajnos nem volt jobb videóm, csak ez a 2 perces rövidfilm a gépem programozási hibájáról, de ezen is látszik, hogy ha van fény, igazán jó felvételeket lehet csinálni vele.

Amit meg kell még említeni, hogy a kamera nem sok speciális funkciót rejt magában. Nincs elektronikus stabilizátor, dashcam funkció, FOV állítás, WIFI, mozgásérzékelés, vízzáró tok, fejpánt stb. Persze ez a kamera nem is egy univerzális akció, hanem egy FPV kamera, viszont így sok funkciót fel kell adnunk a szent cél érdekében. Ahogy az angol mondaná: "it is what it is".

Megnézve a Youtube videókat (ami ugye nem mérvadó, na de mégiscsak egy támpont) a Runcam HD és a Mobius képe nem sokban tér el egymástól, szerintem majdnem mindegy, melyiket vesszük meg, csak a Runcam HD kb. 5.000 Ft-tal olcsóbb.

STABILIZÁCIÓS MEGOLDÁSOK

Általában a gimbalokról nem szoktam beszélni a kamerák esetében, de mivel ez egy speciális méretű és alakú kamera, illetve hazánk fia, Landa Tamás gyárt hozzá ultrakönnyű (A CS-1 V2 mindösszesen 95 gramm) stabilizátort, ezért úgy döntöttem, hogy beszúrom a cikkbe, hátha valaki rákap erre, a blogon keresztül. A CS-1 V2 gimbal mindössze 95 gramm, a kamera 41, így az összsúly 136 gramm, ami szerintem nagyon kevés. 

Sajnos a gimbal csak két tengelyes, ha hármasat szeretnénk, már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk. Találtam persze néhány alternatívát, de azokhoz nem köthető magyar szál, szóval én preferálnám a fenti megoldást. Egyéb versenyzők a témában:

 ÖSSZEFOGLALÓ

Én nem voltam csalódott a Runcam HD teljesítménye miatt, de az is fontos szempont, hogy az ember hogyan áll neki a kamerát használni. Mivel én általános tesztre vettem, nem pedig kifejezetten egy versenygép másodlagos kamerájának, ezért nekem ez a minőség elegendő, a fekete színek hibája pedig ebben a 15.000-es kategóriában elfogadható (az EKEN H9 pont az ellentettje, ott meg minden kék túltelített), míg sok fény mellett kifejezetten élénkek és kontrasztosak a színek. A kamera az alacsony súly oltárán feláldozza az LCD kijelzőt, ezzel gyakorlatilag az a lehetőség is elveszik, hogy egy kiránduláson fényképezgessünk vele, hiszen nem látjuk igazán a célt. Cserébe viszont kapunk egy AV kimenetet, amellyel a kamera ki tudja játszani FPV megjelenítőre a képet, ami valljuk be elég ritka tulajdonság a normál méretű akciókameráknál (bár nem példa nélküli, lásd Eachine FPV Gopro adaptert). 

A kamera nekem kellőképpen jól konfigurálható volt, de sok embert idegesíteni fog, hogy állandóan fel kell töltögetni a beállítófájlt a memóriakártyára. 

Azzal kapcsolatban viszont vannak kétségeim, hogy mennyire jó repülni FPV szemüvegre kiküldött kameraképpel. Szerintem a pici, direkt erre kitalált CCD kamerák erre sokkal alkalmasabbak, de azok semmi mást nem tudnak. Vagyis a kamera leginkább másodlagos racer kamerának vagy szuper könnyű gimballal - mint amilyen a CS-1 V2 is - ellátott, hosszú üzemidőre kihegyezett kameragépekre alkalmas. Ha viszont másodlagos versenygép kamerának vesszük, a gyors mozgások és forgások miatt lehet hogy kevés lesz az 1080p 30FPS-e, ezért kénytelenek leszünk visszaváltani 720p 60FPS-re. Ezeket a problémákat a Runcam HD 2 oldja fel, ami magasabb árért cserébe 1080p 60FPS-t és még sok kényelmi szolgáltatást is ad, kétszeres árért cserébe, illetve felbukkant egy új trónkövetelő a Foxeer Legend 2 személyében, amely 96 FPS-t tud 1080p felbontás mellett és lassan előrendelhető lesz a Banggoodról.

ÉRTÉKELÉS

Ami tetszett Ami nem tetszett
 + Az ára  - a sötét színeket gyengén kezeli
 + a súlya és a mérete  - csak 30 FPS 1080p-nél
 + AV kimenet FPV-hez  - nincs LCD kijelző
 + tartótok a felszereléshez  - nincs WIFI
 + a képfordítás funkció  - nem adnak Velcrot és rögzítőpontot
 + általános minőség  - ledszínkódok egyértelműségének hiánya
 + kellemes App

 

Tesztek

Runcam vs. Mobius Action cam
Runcam test by Oscar Liang
RCgroups Gimbal tesztek
Runcam HD review
Runcam HD advanced settings