EKEN H9 teszt - SJCAM SJ4000 "killer" ?

eken-h9-4k-action-camera.jpgVégre megérkezett, már nagyon vártam, hogy befusson az EKEN H9 kamera. Több oka is volt annak, hogy vártam a megérkezését, egyrészt mert kíváncsi voltam, leveri-e az SJCAM SJ4000-et tudásban alacsonyabb ár mellett, illetve nem akartam mindig kölcsönkamerával csinálni a videókat. Persze az sem lényegtelen kérdés, hogy kell-e a videózáshoz a drón kameráján túl egy segédkamera, vagy sem,  amivel az ember felveszi külső nézetben magát a multikoptert. Vagy pl. érezhető-e az 1080p 60FPS előnye a 30FPS-hez képest, jó-e a 4K 10FPS valamire és a 2.7K 15FPS? Mi az élet értelme és hogy lehet az, hogy ha 12-t elosztok 2-vel, 7-et kapok? A válaszokat lapozás után találod.

Meghozta a kamerát a posta, nézem sehol egy felirat, hogy akkor ez most EKEN márkájú. WTF? Kibontom, a kamerára sincs ráírva. Beindultak a fejemben a kis szirénák, hogy áááá, hamisítvány. Aztán megnéztem a gyártó honlapját és a gyári képeken sem találtam meg sehol a feliratot. Se a dobozon, se az eszközön, hmm. Gyerünk az images.google.hu-ra, rákerestem, semmi, nincs olyan kép, ahol fel lenne tüntetve, hogy ez most egy EKEN márkájú kamera vagy sem. Utolsó mentsvár, be a menübe, megnéztem a verzió fül alatt, hogy milyen információt ad le magáról az eszköz: Actioncam H9, 20151207 (ez utóbbi még fontos lesz). Nos, az a helyzet kedves barátaim, hogy NINCS SEHOL feltüntetve a márkanév, ennek ellenére ez az eredeti kamera. Vicces, de el kell fogadnunk, hogy Ekenéknél ez a filozófia. Hála istennek senki nem hamisít EKEN kamerákat, tehát olyan nagy rizikót nem vállalunk a dologgal, különösen nem ha a Banggoodtól vesszük, EU raktárból, 16.000 Ft-ért. Jelenleg az SJCAM SJ4000 nagyjából 21.000 Ft, ezzel az Eken meg is úszott árelőnyben vagy 20-25%-kal és szerintem egyértelműen ez a két kamera (plusz még a Xiaomi Yi) az, amelyik versenyzik ebben a szegmensben.

Aki monstre tesztet akar olvasni angolul, annak ide linkelem a Pevly és az Elproducente.com Eken H9 tesztjét, nagyon részletekbe menő, aki viszont nem beszéli a nyelvet, az haladjon tovább a cikkben:D

Szokás szerint összehasonlítottam a kamera méretét egy mértékadó tárggyal, ami nálam egy 200 Ft-os szokott lenni, de aztán úgy alakult, hogy nálam maradt az SJCAM SJ4000 is, úgy hogy úgy gondoltam azt fogom használni "méretmodellnek". Nem csak méretükben azonosak a kamerák, hanem a kiegészítőkben is. Pl. simán áttehetjük az SJCAM akkumulátorát, gond nélkül el fog indulni az Ekennel is. Aztán kipróbáltam az SJCAM fejhámját a kamerájával, tökéletesen passzolnak egymással, ezek is használhatóak együtt. Mivel az EKEN működik az SJCAM alkatrészeivel és kiegészítőivel, ezért az alkatrészellátás problémáit ezzel le is tudhatjuk, néha az 1 az 1-ben lemásolt dolgokból is származnak előnyök: EKEN --> SJCAM --> Gopro. Erről nekem a Red című film azon jelenete jut eszembe, amikor Burce Willis megküzd az ifjú titánnal: "Kordesky képzett ki? Igen. Én képeztem ki Kordeskyt". Súlyra nagyjából megegyeznek, az SJCAM SJ4000 58 gramm, Eken H9 65 gramm, a Xiaomi Yi pedig 72 gramm, ilyen értelemben az SJCAM jobb választás, mint a konkurensek.

Ha már a kiegészítőket emlegettem, gyárilag egy tonnányi cuccot adnak a kamerához (nem úgy, mint pl. a Xiaomi Yi-hez) szóval spúrkodásnak itt nincsen nyoma. A csomag az alábbiakat tartalmazza:

  • 1x kamera
  • 1x vízálló tok
  • 1x kézikönyv
  • 1x USB töltő, AC Adapter 100-240V ac, output 5V, európai dugóval.
  • 1x usb kábel
  • 1x felfogatóbilincs biciklikormányhoz/csőhöz
  • 1x db tartalék ajtócska az akkumulátorhoz
  • 1x állványfelfogató elem
  • 7x különböző típusú műanyag felfogató elem
  • 1x lencsetisztító törlőkendő
  • 4x bandázs, amivel leszoríthatjuk a kamerát
  • 2x sisak felfogató elem

Az összes biz-baszt nem próbálgattam ki, ami nekem fontos volt - a fejhám - azt pont nem tartalmazta a csomag, de mivel az SJCAM-é pont ott volt, azzal használtam. Amit észrevettem viszont, hogy a vízálló tok sokkal jobb, mint az SJCAM esetében, egyszerűbb kinyitni és becsukni, ráadásul a  gombok egészen jól megnyomhatóak benne, ellentétben az SJCAM-el. Ami viszont megdöbbentő, hogy HALLHATÓAK BENNE normálisan a külső hangok. Fogalmam sincs, hogy ez hogy lehet, vagy a tartó van vékonyabb anyagból, vagy a kamera mikrofonja ennyivel jobb, nem tudom, de örvendetes.

Ami a hardvert illeti, a képalkotó szenzor egy OV4689-es kódnévre keresztelt darab, a processzor chip pedig a Sunplus 6630-as névre hallgat. Elvileg a kamera az alábbi felbontásokat tudja, ALAP ESETBEN. Ez nekem is így volt, amíg a már említett 20151207-es firmwaret használtam, de aztán felfrissítettem a legújabb 20160108LY-ra, ezzel a legkisebb felbontás elveszett (pirossal jelöltem), míg a 2.7K-esetében plusz egy megjelent (zölddel jelöltem):

  • 4K (3840 x 2160) - 10 fps (bit rate 49445kbps)
  • 2.7 K (2701 x 1524) - 24 fps (20160108LY firmwareben)
  • 2.7 K (2701 x 1524) - 15 fps (bit rate 49401 kbps)
  • 1080p (1920 x 1080) - 60 fps (bit rate 23914 kbps)
  • 1080p (1920 x 1080) -30 fps (bit rate 12756kbps)
  • 720p (1280 x 720) - 120 fps (bit rate 27521 kbps) (20151207 firmwareben)
  • 720p (1280 x 720) - 60 fps (bit rate 15562 kbps) (20151207 firmwareben)

Azt nem nagyon értem, miért nem lehetett meghagyni mindet, de aki nem akarja a 720p-t elveszteni, az ne frissítse le a firmwaret. Gondolom mondanom sem kell, hogy a 4K 10 FPS és a 2.7K 15 FPS semmire sem jó, meg sem próbáltam ilyen felvételeket csinálni és nem csak az alacsony képszám miatt. Egyszerűen azért, mert jelenleg a piacon elérhető akciókamerák közül 95% interpolálja, vagyis feldúsítja plusz hozzáadott pixelekkel a felbontást, tehát nem kapjuk meg a valós felbontást.

Igaz ez a hirdetett 12MP-s képekre is, főleg hogy a szenzor csak 4MP-s, tehát az ég világon semmi értelme 12MP-ra felinterpolált képeket készíteni (kapcsoljátok is át a menüben 4MP-re). Mellékesen tegye fel a kezét az, aki 12MP-s képeket nézeget otthon. Jól látom hogy nulla? Ok, haladjunk tovább.

A 2.7K 24 FPS már egy fokkal jobb, kicsit még ez is képregény, de a 2704*1524 pixel nagyjából 4 megát tesz ki, szóval ez lehet(ne) az egyik opció, amit érdemes lenne használni, ha lennének 2.7K-s eszközök, amin vissza lehetne nézni. Mivel ilyenek nincsenek, ezért marad a jó öreg 1080p 60/30 FPS.

Az 1080p 60FPS nem duplázott képekből jön össze, vagyis ebben már mindenképpen jobb az Eken (és a Xiaomi Yi) mint az SJCAM. A 60 FPS slow motion videóknál jöhet jól, egyébként a mindennapi használatra elég a 30FPS is, ez kevesebb áramot eszik, így hosszabb üzemidőt biztosít.

Ha már üzemidő, nekem 80 percet simán elment a kamera maximálisan feltöltött állapotban, 1080p 30FPS mellett, ami szerintem elég jó, de nagyjából a konkurencia is ennyit tud. A menüje totál egyértelmű, de mivel összesen 4 gomb van, ezeket kombinálva sem kapunk valami elképesztően nagy variációs számot, szóval ha valaki ész nélkül nyomkodja, akkor is rá fog jönni mi hogyan működik.

A kijelző mérete 2 col, ellentétben az SJCAM-el, ahol 1,5 vagy a Xiaomi Yi-vel ahol nincs. Nekem tetszik ez a nagyobb kijelző és nagy segítség abban, hogy a célra irányítsuk a kamerát. Tipikusan ilyen pl. a Timelapse funkció, ahol először a célra állítjuk a kamerát, majd hagyjuk, hogy bizonyos időközönként ellőjön egy képet. Sajna ez csak Picture Time Lapse és nem videó, vagyis lesz egy valag képünk, amit majd fűzögethetünk össze elkészítés után, ezt azért jobban is megoldhatták volna az Ekennél. Time Lapset egyébként 2,3,5,10,20,30,60 másodpercenként tud csinálni, amihez érdemes alányomni egy power bankot (én a jó kis Noname powerbankomat dobtam be erre a célra). 

Működési módból 5 félét tud a kamera: videófelvétel, fotó, fotósorozat (burst), time-lapse (ez az, amikor percenként csinálunk egy képet, összefűzzük, majd örülünk), és a beállítások.

Ami a videók és a fotók minőségét illeti, azt kell hogy mondjam, nem rossz, szerintem nagyjából megegyezik az SJCAM minőségével. Helyenként a színek túl telítettek, én ezt az égen úszó felhőknél vettem észre, mint ha túlzottan kékek lennének, de ez ismerős lehet az SJCAM-nél is. Két NAGY hibája viszont van a kamerának, amit csak akkor vettem észre, amikor kimentem a quadkoptereimet levideózni. Az egyik a BRUTÁLIS HORDÓEFFEKTUS, ami azért nem tűnt fel a normál videókon, mert a fel-le irányt nem vizsgáltam, de vertikális irányban nagyon szembetűnő és szerintem zavaró. A másik gond a már SJCAM-nél is szidott fehéregyensúly. Ezt úgy lehet kipróbálni, hogy fogunk egy világos színű (jelen esetben a fehér Syma X5) tárgyat és rátesszük egy másik világos színű (jelen esetben az ezüst színű alumínium táska) tárgyra, majd az egészet felvesszük. Maradjunk annyiban, hogy alig látszik a felső tárgy, de lehet, hogy ezt lehetne korrigálni az Exposure érték állítgatásával. A gond csak az, hogy egy multikopter reptetésénél pont ez a két szempont az, ami folyamatosan érvényesül, hiszen árnyékból repülünk ki a napfénybe, sötét-világos váltakozik folyamatosan, illetve a fel-le irány.

A fény mennyisége itt is alapvetően meghatározza az elkészült kép minőségét, de ezzel most olyat mondtam, mint ha azt mondtam volna hogy: 2+2=4. Nincs új a nap alatt, amíg nincs optikai zoom, vaku, képstabilizálás, normális képeket egyszerűen nem lehet csinálni. Ami egyértelmű, hogy nappal szemben a kamera nagyjából halott, nem tudja kezelni a túl sok fényt, de ezen ne legyünk meglepve. Cserébe viszont a képek meglepően élesnek tűnnek, szerintem élesebbek mint a konkurencia képei. Azt persze tudni kell, hogy a 4MP-s képeket már nehéz lenne normális fotós munkára használni, de erre a "közösségi média" megosztogatós marhaságokra (Facebook pl.) tökéletesen megfelelő.

A hangja az valami elképesztő. Ezt egyszer már említettem a cikkben, de muszáj még egyszer leírnom, mert nem tudom, hogy a hanghullámok anyagbeli terjedése változott-e meg a gravitációs hullámok pár héttel ezelőtti felfedezése óta, vagy valami más az oka, de még a tokban is jól lehet hallani a beszélgetéseket. A hangok tiszták, jól hallhatóak, ez számomra teljesen váratlan volt. Nem tudom, hogy ez a rejtőzködő Szabadkőművesek összeesküvése vagy a Bang & Olufsen titokban támogatja-e a céget, de kit érdekel, ha egyszerűen csak simán jó. Zene felvételére persze nyilván nem, de egy beszélgetést röhögve felvesz. Sajna a külső mikrofont nem támogatja, pedig azért ez nem lett volna rossz feature.

Amit észrevettem, hogy az optikának baromi nagy a látószöge (170 fokot ad meg a gyár), ami nekem többnek tűnik mint az SJCAM látószöge, cserébe a fenti halszem hatást produkálja, ha a tárgyakat közelről vesszük fel, mint ide Kiskunlacháza (tudom, ez értelmetlen, de jól hangzik). Ez eléggé idegesítő közeli tárgyak esetében, de pl. egy úton sétálva egy erdőben, nem is látszik, szóval a felhasználás erőteljesen befolyásolja, hogy ezt a hátrány észrevesszük-e vagy sem.

Kinézetre semmi különös, a margarinkocka formába nyomtak előre egy optikát és kész. Persze ez szerintem egy baromira túlértékelt szempont, főleg ha vízálló tokban használjuk. Viszont van egy csomó, különböző szín (8 talán?), én direkt nem ezt a fekete/fehér vonalat követtem, hanem egy kéket, csak azért hogy ne legyek annyira mainstream (meg jobban is látszik messzebbről). 

Több elemzésben is láttam, hogy sírnak a teszterek, hogy jaj ilyen meg olyan szar az építési minőség. Most nem azért, de egy 50 dolláros kameránál még is mit várunk? Titánnal ötvözött króm felületeket brillekkel kiverve, amit egy intarziás keret fog körbe gyöngykagylókból? Először is, ha nem jó, kidobod, mert 50 dodó, másrészt semmivel sem rosszabb mint a konkurencia. Én pl. utáltam az SJCAM esetében, hogy szabályosan ki kell műteni belőle az akkumulátort, mert annyira szorul az akkumulátor ajtó, csak azt nem értem miért? Ha vízálló tokba teszed, akkor teljesen lényegtelen, egyébként meg csak a tulajdonos szívásfaktorát növeli. Ez egyébként engem annyira idegesített, hogy alapból úgy raktam be az akksit, hogy az ajtón kívül hagytam a kihúzó műanyagot és ez a beidegződés az Ekennél is megmaradt.

OKOSSÁGOK A KAMERÁHOZ

Néhány dolog, amit megosztanék a kamerával kapcsolatban, de ezek sok esetben generális megállapítások, szóval más kamerákra is igazak.

Az 1080p 60FPS felbontású videók készítéséhez normális micro SD kártya szükséges. Ez azt jelenti, hogy normális gyártótól, normális forrásból, megfelelően gyors (Class 10 vagy gyorsabb, akár UHS kártya) kártyára van szükség. A Gopro az alábbi kártyákat ajánlja, ebben a cikkben, szóval ezt gyakorlatilag vehetjük kiindulási alapnak. A cikk azt mondja, hogy 1080p 60FPS-hez 30  megabit/másodpercet tudó kártyát használjunk, de akinek van Class 10 kártyája, az is megteszi. A kártyák sebességéről itt lehet tájékozódni. Meg kell hogy jegyezzem, hogy nem próbáltam UHS kártyával az EKEN H9-et, szóval a működését még külön tesztelni kellene. Az alábbi Facebook linken találunk SD kártya teszter programot, ezzel játszhattok ha akartok, az alkalmazás a h2testw_1.4 néven fut.sd_card_sebessegteszt.JPG

A time-laps bekapcsolásához két dolgot kell tennünk. Először is a menüben kapcsoljuk be a funkciót, majd menjünk át és állítsuk be, milyen sűrűn készítsen a gép képet. Ha ezzel megvagyunk, lapozzunk el a kamera frontján található vezérlőgombbal a 4. menüig (beállítások előtti) és indítsuk el a fotókészítést. Ekkor láthatjuk, hogy a kép közepén megjelenik egy kis szám és elkezd visszaszámolni az általunk beállított értékről. Hagyjuk így a kamerát addig, amíg a timelapset futtatni akarjuk. Amit még tapasztaltam a time-lapsel kapcsolatban, hogy hiába kapcsoljuk be a kijelző lekapcsolását energiatakarékossági okokból, az time-lapse közben nem aktivizálódik, vagyis fölöslegesen tartja bekapcsolva a gép az LCD kijelzőt (bug?). Így viszont elég gyorsan lemerül az akksi, ezért tegyünk alá egy powerbanket.

A firmware frissítésekkel mindenki bánjon csínján. Az Eken H9 facebookos csoportjában találhatunk mindenféle okosságot - firmwarek, kártya teszterek stb. - az új firmwarekkel egyetemben. Én amikor megcsináltam a frissítést az utolsó verzióra - ami a cikk írása pillanatában a 160108SJ - akkor elszállt az LCD kép, csak fehér zsizsik jelent meg és más semmi, ez az ún. "white screen" probléma (a kamera egyébként működött, gombokra reagált és videót is készített). Ilyenkor semmi gond nincsen, nem kell bepánikolni, csak egy másik firmwaret kell feltölteni a kamerára - én a 160108LY verziót tettem fel -, ez megoldja a problémát. A probléma egyébként abból fakad, hogy kétféle kijelzővel készül a kamera és én még nem találtam meg a módot arra, hogy hogyan lehet leellenőrizni, hogy nekünk melyik van. Azt mindenképpen jó pontnak vettem, hogy idén jött ki már új firmware, ez azt jelenti, hogy a gyártó foglalkozik a termékkel. A firmware frissítés menete a következő:

  1. formázzuk le az sd kártyát
  2. másoljuk át a kártyára a firmwaret, ha kell nevezzük át az alábbira: SPHOST.BRN
  3. tegyük be a kamerába a kártyát, majd kapcsoljuk be
  4. pár másodpercre rá megjelenik a "firmware update" felirat és kb. 4 perc alatt felmey a firmware, majd a kamera kikapcsol
  5. vegyük ki a kártyát és újra formázzuk le. Ellenőrizzük le, hogy a firmware nincs a kártyán, majd tegyük vissza a kamerába. EZ A LÉPÉS NAGYON FONTOS, MERT HA A KÁRTYÁN MARAD AZ ÁLLOMÁNY, AKKOR A KÖVETKEZŐ BEKAPCSOLÁSKOR ÚJRA FUTNI FOG. HA EKKOR LEKAPCSOLJUK, BRICKED LESZ AZ ESZKÖZ ÉS NEM BIZTOS HOGY VALAHA IS BE TUDJUK INDÍTANI
  6. kapcsoljuk be a kamerát és menjünk el a "version" menüpontig és ellenőrizzük le, hogy az új firmware felment-e 

ÖSSZEFOGLALÓ

Ha nekem most kellene kamerát választanom, az SJCAM SJ4000 és az EKEN H9 közül, nem tudnék dönteni. Az EKEN H9 olcsóbb, tud 1080p 60FPS-t amit az SJCAM nem, jobb a tokozása, a mikrofonja, nagyobb az LCD kijelzője, nagyobb a látószöge, de az idegesítő vertikális hordóeffektus és a borzalmas fehéregyensúly eléggé csúnyán belerondít az összképbe. A többi paraméterében nagyjából megegyezik a konkurenciával, illetve a kiegészítőikkel kompatibilis. Persze ne menjünk el a többi hátránya mellett sem, a két értelmetlen felbontás, ami csak parasztvakítás - 4K 10FPS és a 2.7K 15 FPS -, a nulla support, amit a gyártótól várhatunk el, mind-mind bosszantó hibák. Néhány szoftveres funkció hiányát fájdalmasnak érzem, ilyen az igazi 4K felbontás, ami nem interpolált, a képstabilizálás hiánya és egy normális video time-lapse funkció, de ez egyszerűen nem várható el ezért az árért. Ezekkel együtt is, a 15-16.000 Ft körüli ár annyira csábító, hogy ajánlható a kamera azoknak, akik ebben a nagyon olcsó szegmensben keresnek akciókamerát és nagyon nincs pénzük. Aki azonban normális minőségű felvételt szeretne, mozduljon inkább a Hawkeye Firefly 6S, az SJCAM SJ5000 ELITE vagy a Gitup GIT2 irányába.

ÉRTÉKELÉS

Ami tetszett Ami nem tetszett
 + Az ára  - durva hordóhatás (barrel distortion)
 + a rengeteg kiegészítő  - pocsék fehéregyensúly
 + a remek hang  - nulla support
 + a kompatibilitása más kamerákkal  - nem kompatibilis külső mikrofonnal
 + az 1080p 60FPS / 2.7K 24 FPS
 + könnyű kezelhetőség
 + a remek vízálló tok

 

 

Tesztvideók a kamerához:

EKEN H9 Daylight, Underwater test
EKEN H9 vs. Sony HDR-AS15
EKEN H9 vs. Gopro Hero 4
EKEN H9 1080p 60FPS test (mondjuk a csaj visítozása elég idegesítő)

Forrás:

EKEN H9 GIGA TESZT angolul
EKEN H9 firmware frissítés videó
RCgroups tulajdonosi fórum
EKEN H9 Facebook csoport (firware frissítések)

Válasz a bevezető kérdéseire

Jó-e a 4K 10FPS és a 2.7K 15FPS: nem/nem
Érezhető-e az 1080p 60FPS előnye a 30FPS-hez képest: igen
Az élet értelme: 42
Római számokkal írva a 12= XII, ha húzunk középre egy vonalat, akkor ezt láthatjuk: VII