JJRC H31 - "Vízálló" fogkrémes tubus

5123400-9.jpgA gépet a Gear Best jóvoltából volt lehetőségem tesztelni (Courtesy of Gearbest), amit tulajdonképpen én "sírtam ki" náluk, bár kétségtelen tény, hogy elég sokan érdeklődtek utána. A JJRC H31 nem is lenne érdekes, hogy ha nem állítanák azt, hogy vízálló. Az angol nyelvben két, jelentésében eltérő nyelvtani szerkezet van a "vízállóságra", ugyanis van a "water proof" vagyis a vízhatlan (vízbiztos angolosan) és van a "water resistant" vagyis a vízálló (de nem vízhatlan). A kettő között igen lényeges különbség van, hiszen pl. a tengeralattjáró is vízhatlan. A gyártó szerint a JJRC H31 is egy vízhatlan szerkezet, tehát ha lenyomom a víz alá, akkor sem fog károsodni. Ez persze lehet, hogy csak kínai túlzás, de az is lehet, hogy nem, meglátjuk.

Kezdjük azzal, hogy csúnyán benéztem, hogy nincsen a dobozban töltőkábel, pedig VAN, csak rá van direktben integrálva egy USB portra, ami első blikkre úgy néz ki, mint egy kártyaolvasó. Én meg kerestem a kábelt, hogy vajon hol a viharban lehet, aztán isteni szikra gyúlt az elmémben és megleltem. A másik, hogy az akkumulátor nem akart elsőre normálisan feltölteni, pedig gondoltam 2 óra azért csak elég lesz 400mAh-nak. Aztán másodszorra sem, szóval elkezdtem megmérni, hogy egyáltalán megy-e bele töltés, nos nem, akksi kuka. A Gearbestet viszont meg kell hogy dicsérjem, ugyanis extra jó fejek voltak, az egész csomagot újra küldték, így most két gépet is pusztíthatunk egyszerre, hogy megkapjuk a kívánt eredményeket (igaz csak egy akksival, haha:D).

A gép kinézetre kifejezetten ronda, abból a rondasági halmazból, amire egyesek azt mondják, hogy szép. Persze egy tarajos sült is szépnek lát egy másik, ebben az esetben azt hiszem a Colgate fogkrém esne vele szerelembe. Erre a tubusra raktak rá 4 motort, meg egy orrba vágott palackorrú delfinfejet, így jött létre ez az eddig nem létező forma, szerintem kifejezetten mulatságos látványt nyújt. Mivel kérdezték, milyen színt küldjenek, gondoltam egy neon zöld jó lenne, mivel valamiért vonzódom a kifejezetten ronda színű gépekhez.

Mechanikailag a gép egy érdekes mutáns, ugyanis amilyen pici, ahhoz képest teljesen indokolatlan az áttétel tengely. 31x31x7 cm a gép, elvileg, de gyakorlatilag meg mégis sokkal kisebb, derékban 5 cm, leghosszabb részén pedig 35, láb nélkül pedig 4 cm magas. Már a méreteken is látszik, mennyire fura az alakja, de nagynak semmiképpen sem mondanám. Az áttételfogaskerék viszont olyan kicsi, hogy azon gondolkodtam, hogy akkor meg miért nem direkt hajtású? Nos ezt nem fogjuk megfejteni, viszont a nyitott motorházból azért lehet sejteni, hogy ha egyszer elsüllyed, oda a technika.

A propellerek nem a szokásos sémát követik, ugyanis nem tengelyoldalról, hanem felülről vannak megfogatva, mint ahogy pl a Nihuinál is. Az anyaga egy fokkal jobb, mint a JJRC Tarantula nagytestvérnek és egy fokkal rosszabb, mint amit szeretek, mint pl. a Nihui U807-nek. Ezzel az árral azonban szépen lehet ellentételezni a minőségi hiányosságokat, hiszen csak 7-8000 Ft-ba kerül, ami azért nem sok embernél éri el a fájdalomküszöböt. Sajnos ennek ellenére nagyon gyerekjátéknak érződik, ami nem feltétlenül szerencsés, hiszen a csattogós lepkének is van szárnya, még sem tudunk vele repülni.

Az akksitartó burkolatát nem tudtam normálisan becsukni, ami nem éppen jó ómen a vízállóság kapcsán. Ellenben alatta a belső részek burkoltak, egy lukon hozták ki a tápkábelt, ahol azért vígan be tud folyni a víz. 

A ledek elég ergyák, nem mondhatnám, hogy egy "night flyer", viszont ebben a kategóriában a távirányító egy kéjmámor 7000-ért. Van rajta két vak pot méter, ami nem tudom mire való, mert nem hinném, hogy a gép valaha gimbalt fog kapni. Ellenben ha megnézzük a hasát, akkor láthatjuk, hogy van rajta kamera bemenet, illetve egy kis kapcsoló is, ez a 4x ekkora Tarantulának nem adatott meg, de persze egy Audiban is extra pénzt kell fizetni a majrévasért. A távirányító bal felső gombját fogjuk sűrűn nyomkodni, ezzel lehet ugyanis a "sebességi" fokozatokat váltogatni (ami persze nem sebesség, sokkal inkább a tengelyek menti dőlésszögeket változtat(ja)/ná, ha észre lehetne valamit). A legmagasabb, 3-mas fokozatban a yaw nagyjából az Eachine H8 mint sebességét idézi. Eleinte vicces, hogy pörög, mint a tasmán ördög, de később idegesítő lesz, hogy akkor ezzel most mit is kellene kezdeni, mert pl. repülni azt nem lehet vele. Az ég világon semmi értelme olyan érzékenye emelni a yaw értékét, hogy egy tizedmásodperc alatt a gép 270 fokot forduljon, ugyanis így értelmesen kanyarodni nem lehet vele. Kaymen kollégának és nekem is az volt az első reakcióm, hogy visszanyomtam kettesbe, itt már sokkal kezesebb.jjrc-h31-trasmitter-keys-operations.jpg

A jobb első gomb a flip, ezt sosem szoktam megemlíteni, de ez a játék kategóriájú kopterek között ez a gép produkálja a valaha volt legszűkebb bukfencet, amit láttam. Egyszerűen olyan tökéletesen megcsinálja, hogy én még egyszer megnyomtam, hogy elhiggyem, ilyen kis helyen is meg lehet fordulni. Itt nagyon hasznos a szűkre vett beállítás, nem úgy a pitch dőlés értékénél, amelyet vehettek volna meredekebbre is. Mivel a gép iszonyatosan könnyű, ezért jól repül, ha tud, vagy inkább fogalmazzunk úgy, hogy ha hagyja a természet. Ugyanis abban a pillanatban, hogy egy kicsit is szembe fúj a szél, már jelentős küzdelmet kell folytatni az elemekkel. Sosem fogom megérteni, miért nem lehet jobban bedönteni gyárilag egy gépet, azért, hogy nehogy földbe álljon? Az akkor is menne, ha a beállítások fele ennyit engednének, viszont így egy kis szellő is ökölbe tudja szorítani a talpunkat.

Sok érdekes dolgot tapasztaltam már meg gépekkel, de mind közül a már-már minden idők legröhejesebb drónos kiegészítője, a NAPSZEMÜVEG került bele a csomagba. A márkája biztos Ray Barn vagy esetleg Gay Ben, de itt egy szenzációs JJRC matricával sikerült ellátni (mint egy nagy név a szemüveg piacon:D). Gondolkodtam rajta, hogy vajon milyen képzettársítás szülte az ötletet, hogy ez a csomag része legyen. Pl. lehetne az, hogy ha vizes lesz a gép, nehogy néhány csepp a szemünkbe menjen, vagy hogy ha nappal szemben repülünk, akkor lássuk a gépet, miközben kiégeti a retinánkat a napsütés (gondolkodtam rajta, hogy poénból beméretem az UV áteresztő képességét). De egyik sem, hanem az aranyba öntött igazság a doboz oldalán olvasható: " Worn in the hot sun, you can clearly see the aircraft flight conditions, enhanced color contrast enviroment" ez nagyjából azt jelenti, hogy:" A szemüveget viselve a forró napon, tisztán láthatja a repülő repülési kondícióit, fejlesztett szín kontraszt környezetét". Azért ez aztán marketing szöveg, simán felvenném az embert egy PR részleghez. Én nagyon jót nevettem rajta, szerintem vicces geg, díjazom a kínaiak humorát, még akkor is ha felvenni nem merném.

Na és akkor a feszegetett vízálló/nem vízálló kérdésre a válasz: a gép vízálló, de ha elsüllyed, vége?. Le lehet szállni vele a víz felszínére, sőt el is merülhetünk vele. Fogalmam sincsen, hogyan éli túl, de nem megy tönkre, pedig ez erőteljesen ellentmond a fizika törvényeinek. Tönkre kéne menni, hiszen mitől ne menne? Az már csak hab a tortán, hogy teljesen elmerülve is forgatja a víz alatt a motorjait, ami ugye elvileg lehetetlen, de még sem...Szóval ezért már megéri megvenni. Az első videót elszabi küldte, neki kell megköszönni. Ez annyira megihletett, hogy én is megcsináltam a sajátomat, azt lent láthatjátok.

Az üzemidő nagyjából egy 400mAh-s akkumulátortól elvárható 6-7 percet hozza, ez egyáltalán nem rossz érték, de nem is kiemelkedő, mondjuk úgy, hogy teljesíti az elvártakat.

Ami a konkurenciát illeti, két típusú gép jöhet számításban, olcsó, sportos, esetleg kamerát is fogadni képes gépek, illetve a vízállóságot előtérbe helyezők. Ebből azért olyan túl sok nincsen, de megpróbálom őket felsorolni azért, hogy lássuk, miből választhatunk:

  • Nihui U807: a nagy öreg, törhetetlen, remek repülni és olcsó
  • GPtoys H20 Aviax 3D: szintén vízálló, szintén olcsó és sokszor EU raktárban is megtalálható Syma klón
  • MJX X400: nem javaslom ezt a gépet, mert iszonyatosan törik a váz, de elvileg ez is szóba jöhetne
  • Lishitoys L6052: emberemlékezet óta nem láttam ilyen gépet, de elvileg ez is egy Latraxx Alias klón, mint a Nihui

A helyzet viszont az, hogy az első repülési teszteket direkt egy Nihui U807 ellen csináltuk meg. A Nihui jobban repül, sokkal jobb vele flippelni, ugyanis engedi pörögve zuhanni a gépet, gyorsabb, erősebb, sokkal finomabban szabályozható repülés közben, sokkal komolyabb gépnek néz ki és a hatótávja is jobb (itt voltak zavarok, szerintem a két táv összeakadt, ezért a fura megszakadásokat nem venném hibának). Egy kicsi kergetőztünk is a levegőben és sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy bizony csúnyán elfenekelt a Nihui U807 (igaz az MJX X102H-t is, de ha egyszer elkaptam volna, szétdarálom:D). És pontosan ez a gond, hogy mivel ezek a pici gépek semmire sem jók azon kívül, hogy élvezetből repkedünk velük, az ember azt várná el, hogy óóó ezzel milyen remek repülni, és tényleg, csak hát ott a Nihui. Dicsértem a flip képességé a JJRC H31-nek, ami nagyon jól néz ki egyszer, meg kétszer is, csakhogy...A Nihui engedi a játékot, olyan, mint egy Toyota GT 86 vagy egy Mazda MX5, ha akarod megcsúsztatod a fenekét és kontrolláltan sodródik, ami az élvezet sava borsa. Ezt tudja a Nihui, sajnos viszont a JJRC H31 nem. De nem is ez a legnagyobb baj, hanem az, hogy a gáz 0 és 60%-os állása között nem történik semmi, 61-100% között meg megy mint az állat, szóval vagy iszonyatosan durván repülünk vele - ami egyébként nagyon jó - vagy egyszerűen leesik a fűbe. Sajnos az elektronika nem engedi a játékot és nekem ez fájt a legjobban. Ez viszont - ide értve a többi képesség teljes hiányát - mindenképpen háttérbe szorítja a gépet a legnagyobb riválisával szemben.

ÖSSZEGFOGLALÓ

Mit is írhatnék végszónak? A gépet szerettem, de kopter kopternek a farkasa, legnagyobb baja az, hogy létezik egy olyan gép, hogy: Nihui U807. Árban nagyon hasonlóak, a Nihui kicsit erősebb, jobb minőségű, ugyan ilyen ellenálló és jobb vele repülni, mint a JJRC H31-el. A legnagyobb baj a bután beállított tengely körüli forgás értéke és a nem kellő dőlésszög, ha ezt orvosolnák, akkor azt mondanám, véleményes melyik nyerne, válasszátok azt, amelyik jobban tetszik. Így viszont nyer a Nihui, pont úgy, ahogy minden mással szemben is a kategóriájában. Ha viszont őt kivesszük, akkor a JJRC H31 nem tűnik rossz választásnak ennyi pénzért, különösen gyerekeknek ajánlott, vizes helyekre játszani, illetve tanuló gépnek. (vagy gyereklelkületű felnőtteknek, akik nem hiszik el, hogy tényleg vízálló. Jah, ez én vagyok:D)

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": olcsó, könnyű, egyenesen jól repül, TÉNYLEG VÍZÁLLÓ, nagyon jó bukfenc, jó táv; kicsit gagyi anyagok, ugyan ennyi a Nihui U807, használhatatlan yaw, gyenge ledek, nincs szélállósság, érzéketlen táv; pretty cheap, fly well, IT IS TRULY WATER RESISSTANT, it has an excellent flip capability, very good transmitter; pretty simple materials, the price of the Nihui U807 is the same, useless yaw, weak leds, technically zero wind resistantance, insensitive transmitter.

 Előnyök

 Hátrányok

 - olcsó  - túl magas yaw 3-mas fokozatban
 - könnyű  - helyenként silány anyagok (pl. akkutartó)
 - nagyon gyors  - gyenge ledek, nem jó éjszaka
 - vízálló, de tényleg (én sem hittem)  - nyitott fogaskerékház (ez eddig semmilyen hátránnyal nem járt, ezért kihúztam)
 - ellenálló, igénytelen szerkezet  - a Nihui U807 jobb, minden tekintetben
 - a legszűkebb flip, amit valaha láttam  - értelmetlenül gyors yaw 3-mas fokozatban
 - kategóriájában kiemelkedő minőségű táv  - gyenge szélállóság
 - ki-bekapcsoló gomb  - gázkar 0-60% semmi, 61-100% puskagolyó

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

7

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

8

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

7

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

10

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

8

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

10

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

8

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,375