XK X251 - JJRC X1, szalonképes állapotban

hr3033_5.jpgÉs végre megérkezett, hulljanak a konfettik, dübörögjön a taps, induljon a hullám. A cselt ott vetettem, hogy EU raktárból kértem terméket Gearbestéktől (mert ezt tőlük kaptam, szóval Courtesy of Gearbest), de mivel ők előszeretettel küldik jófejségből gyorspostával a termékeket, az állam meg tartja a markát, fel kellett oldanunk ezt a Gordiuszi csomót is. Mivel ez a gép az elmúlt hónapok egyik etalonjává vált - a fórumlakók szerint (is) -, mondhatnám, hogy kicsit túlkoros a teszt ("a nagy fiam nem túl okos, húsz éves azt hatodikos"). Ellenben hiánypótló jellegét senki el nem vitathatja és azt sem, hogy egy jó kis JJRC X1 vs. XK X251 is itt lóg a levegőben. Titánok összecsapása vagy csak cicaharc? Ehhez ki kell derítenünk, hogy milyen az XK X251 Whirlwind.

Az eddig tesztelt XK modelleket kivétel nélkül szerettem. Nekik van a legjobban felépített portfóliójuk, minden szegmensben van gépük és egytől egyig tetszett eddig mindegyik. Már annyit dicsértem már a márkát, hogy lassan én leszek az XK utazó nagykövete, de sajnos ez a legutóbbi modell belerondít az összképbe. A Whirlwindet mindenki halálra ajnározta, a legnagyobb bloggertől a legkevésbé hozzáértőig ,de tényleg mindenki, kivétel nélkül imádták a népek, folyt a nyál rendesen. Csakhogy, az a csúfság történt meg, hogy valamilyen rejtélyes oknál fogva (biztos sok anyuka vette a szívére, hogy a kölykök összevágták magukat vagy a szomszédok nyomták fel a srácokat, hogy Micit, a macskát felszalámizta a propeller) a V1 verziót kiherélték, majd átnevezték V2-vé. Ez nem volt elég, a V2 modellen is találtak valami nem tetszőt, ezért mindenképpen kellett egy V3, ezt jutott el hozzám.

Hogy a kedves olvasó ne kapjon sokkot a verziók körüli kavarástól, gyorsan leírom, hogy mi a különbség a 3 gép között:

  • V1: tud acro/rate módot, a lába még a karbon(utánzat?), az akkutartó melletti csavarok pedig még hosszúak /EZT KELL MEGVENNI, HA ILYENED VAN, MÁR BOLDOG EMBER VAGY/
  • V2: ugyan az, mint a V1, de már csak rattitude módot tud, még hosszúak a csavarjai
  • V3: gyagyibb leszállóláb, rövidebb akku menti csavarok, csak rattitude mód

Az XK X251 Whirlwind volt az a gép, amit a gyártó úgy harangozott be, hogy tökéletes 6G mód a kezdőknek és remek akrobatikus gép (3G mód) a tapasztaltabb pilótáknak, így mindenki megtalálhatja a számítását. Ez a nálam lévő dobozon is fel van tüntetve, felhívnám/aláhúznám/színes filccel kijelölném az alábbi mondatot: "3D flight mode uses 3 axis gyro, control performance is perfect, can make various aerobatics easily." vagyis a 3D repülési mód a 3 giroszkópot használja, tökéletes az irányítás és különböző légi trükköket lehet vele csinálni. Ez az ígéret a cég részéről, kár hogy ez 2016 májusa után már nem volt igaz, vagyis a doboz módosítatlanul nyomtatódik ki a szecsuáni csirke szita mellett a nyomdában. 

E fenti bekezdés az egész gépre rányomja a bélyegét, mert az emberek, köztük én is, átverve érzik magukat, ugyanis ez a gép nem tud ilyet (holott régebben tudott), csak ezt elfelejtették megemlíteni a gyártó képviselői. Anyám, én nem ilyen lovat akartam, tartja a mondás, de milyen is ez a ló?

TÁVIRÁNYÍTÓ

Mindenki jegyezze meg a nevét, ez az X7-es távirányító, ami a géphez jár. Van egy X4-es távirányítóval szerelt modell is, de ezt gyorsan felejtsük el, ez egyébként az XK X100 távirányítója is egyben, amit már egy előző cikkben megénekeltem. 

Az X7 táv, ezen a szinten FANTASZTIKUS, konkrétan jobb, mint az XK Detect X380-as távja (azt X8-nak hívja a távot a cég), pedig ez egy 100$-os modell. Azt hiszem, nyugodtan kimondhatom, hogy a 25-30.000 Ft-os kategóriában ennél jobb táv jelenleg nincsen. Higgyük most ezt el, mert a táv olyan sokrétű, hogy önmagában megérdemel egy cikket és meg is fogja kapni, amelyet videóbloggal egészítek ki, ezért most csak az alapfunkciókkal fogunk foglalkozni.

xkx251_transmitter.jpg

Balról jobbra haladva és egyben lefedve a gép funkcióit is, a kétállású kapcsolók az alábbi dolgokat aktiválják:

  • baloldali vállkapcsoló: idle up, ez egy helikopteres kifejezés, amivel az akrobatikus képességeket lehet megnövelni, a gép kevésbé avatkozik bele elektronikai oldalról abba, amit csinálunk (az alapérték 75 és 100, ezt emeli meg 125-re, de mivel én alapból megemeltem a táv programozható funkciói között, ezért nekem ez most nem csinál semmit:D)
  • baloldali front kapcsoló: 6G és a 3G közötti váltást aktiválja (attitude/rattitude mód)
  • baloldali front gomb: a kamera funkciókat aktiválja
  • jobboldali vállkapcsoló: hold throttle, a lefele húzott pozíció lekapcsolja a motorokat
  • jobboldali front kapcsoló: lefele húzott pozícióban engedi jobban dőlni a gépet (nagyobb pitch és roll érték)
  • mode gomb: menübe való belépés
  • back gomb: menüből való kilépés

A kis pöckök az irányító kar körül pedig a trim gombok, ezzel tudjuk a kúszásokat ellensúlyozni. Nagyjából ez a lényeg, bővebben külön cikkben foglalkozunk vele.1459586853756643.jpg

DESIGN, MINŐSÉG

Mivel mindent az árhoz kell viszonyítanunk, ezért azt kell hogy mondjam, a minőség rendben van. A test elég merev, a V1 és a V2 modell lábai is rendben vannak (külön öröm, hogy egy kis gumi záróelemmel óvják a csőlábat a koszosodástól és a pattogástól), ellenben a V3 lábait utolérte a spórolás szaga. Ez nem olyan rettenetes hiba, de azért érződik, hogy a JJRC-vel való árversenyben kellett valahol fogni egy kis pénzt, hogy alacsonyabbak legyenek a költségek (fél év alatt 10.000 Ft-ot esett az ár, ennyit megért a lábcsere). Ami talán minőségi hiányosságként róható fel, hogy nagyobb ütés hatására a vázat oldalról tartó csavarok ki tudnak szakadni az alsó-felső lemezből, így a kiszakadt csavar mentén szétnyílik a test. Persze nem lehet elvárni, hogy a gép az extrém eséseket is kibírja, így csak az ütés mértéke szabja meg, mennyit fognak elviselni a műanyagok.

Ami viszont biztosan hiba, hogy az akkumulátortartó keret alatti hátsó két csavar a V1 és a V2 modell esetében túlságosan hosszú, ezért annyira mélyen be lehet csavarni, hogy megsérti a géptestben az áramköri elemeket. Ennek a végét egy pár milliméter hosszúságban érdemes lecsípni vagy lereszelni. A felette elhelyezkedő ESC panel ráadásul 4 az 1-ben, tehát drága lesz a csere, ha átfúrunk a csavarral egy FET-et, ugyanis jellemzően ezek ezt nem szeretik.

A karok kamu karbon csövek, de elég masszívak és mivel a gép nincsen 200 gramm üresen, kifejezetten jól viseli az ütéseket (leszámítva talán a V3 verzió lába).

A designról és az ízlésről nagyon nem érdemes vitatkozni, mert ugye ez elég szubjektív. Engem ez a gép is a tipikus kínai ízlésre emlékeztet, ami közelebb áll az amerikai rap iparban dolgozó sztárok csicsamicsa ízlésvilágához, mint az európai átlaghoz. A forma nem rossz, engem a Star Wars filmek shuttle űrhajójára emlékeztet, a felső szárny nélkül. 

REPÜLÉSI KÉPESSÉGEK

 A legelső dolog, amit meg kell említenem, az egyedi propeller. Mielőtt ezt csúnyán benézi mindenki, rendeljetek 1 plusz szettet, törés esetére, bár az alap doboz is tartalmaz egyet. Ez a belül lapított (DJI szerű), vékony propeller elég speciális, nem fogjátok tudni feltenni a normál, kör alakú tengelyre tervezett propellereket, szóval aki nem akar várni heteket, az rendel.

A motorból lehet sejteni, hogy olyan nagy tűzijátékra nem kell számítani. A 1307 3000KV motor inkább reszponzív, sem mint erős, viszont amin meglepődtem, hogy milyen elképesztően halk. Ha megforgatjuk ujjal, akkor érezzük, hogy finoman átcuppan a tengely a következő mágnes mellé, ezzel kifejezetten minőségi hatást keltve. 

Bár a gép a kategóriájában nem nevezhető erősnek, egyáltalán nem gyenge. Mint minden brushless motor, elég jól húz és megfelelő dinamikával mozgatja a testet. A PID beállításokat is sikerült jól eltalálni, ezért a gép nem billeg, nem libeg, szépen veszi be az íveket és kellő erőt is leadnak a motorok a gyors emelkedéshez. DE és ilyenkor mindig ezen a kis szócskán van a hangsúly, most jön az egész koncepció legfájóbb része, ami egy méretes lyukat üt a koncepción. Az egész helyzet olyan, mint amikor álmaink asszonyát látjuk sétálni meztelenül egy idilli lugasban, miközben egy sűrű sövény mögül kukkoljuk, ahogy lépked. Nem tudja, hogy figyeljük ezért hirtelen egy velőtrázó galambocskát enged a légtérbe, ugye hogy illúzióromboló?

Az XK X251 ugyanis két dologra nem képes (már), az egyik a rate mód, ez konkrétan egy hazugság a doboz oldalán. Helyette extrém bután sikerült beállítani, ugyanis 100%-os gázkar állásnál ha húzunk egy irányt, akkor automatikusan flippelni kezd (ezt már az MJX X600-ban is utáltam) és ezt addig folytatja, amíg vagy el nem vesszük a gázt vagy az irányt. Ez nem csak rossz, hanem veszélyes is, ugyanis képzeljük el azt az egyáltalán nem ritka szituációt, amikor nagy gázzal repülünk magunk felé, majd, hogy a gép megálljon, hirtelen az ellenkező irányba húzzuk a jobb oldali, irány kart. Ekkor, a megszokottal ellentétben a gép nem megáll, hanem bukfencezik egyet. Ezt sikerült elérni a rattitude mód berakásával ás a rate mód kivételével, viszlát akrobatikus repülés.

A másik probléma, hogy a gép repülésvezérlője nem engedi kellőképpen bedönteni a gép testét, ezért nem lehet vele szép ívesen kanyarodni. Mivel dőlni nem dől a test, ezért kénytelen vagyunk a yawt - a függőleges tengely körüli forgást - rángatni, hogy kis helyen megforduljon a gép.

Összegezve a fentieket, a rattitude módnak semmi értelme, sokkal jobb lett volna meghagyni a rate módot, illetve nagyobb játékteret hagyni a repülésre, így lesz a V1 verzió ötös alájából (ahol csak az ár volt egy kicsit magas) egy hármas fölé. Kicsit olyan az ember érzése, mint amikor a világ legjobb futója a saját lábát rúgja össze a célegyenes előtt és a világcsúcs helyett egy orbitális nagy pofára esés lesz a vége, miközben ő azért belülről érzi, hogy ez bizony rajta múlott.

Tapasztaltam még egy hibát, amivel nem nagyon tudtam mit kezdeni, lehet hogy ez egyedi eset volt, de ha gyorsan, teljes gázon verettem 8-10 percet, a gép elkezdett erőteljesen húzni valamerre, amit nem is lehetett kitrimmelni (mint ha túlmelegedett volna). A gyro reset nem segített, illetve van egy lebegés kalibráció is a kézikönyvben, amit végül nem csináltam meg (őszintén szólva ilyet még nem láttam más gépen), de lehet hogy ez orvosolja a problémát.

A repülési idő a gyári 2S 950mAh akkumulátorral a könnyű testnek köszönhetően 10 perc körül alakul, de én repültem a JJRC Tarantula X6 akkumulátorával is, 1200mAh 12-13 perces repülési időhöz segíti hozzá a gépet. A gyári akkumulátornak van egy trükkje, nincs fő tápcsatlakozója, csak balansz, ezért ezt Imax B6-al pl. nem lehet tölteni. A trükk az, hogy egy parrallel boardra elé kell tennünk egy másik, nem gyári, de ugyan olyan kapacitású és cellaszámú akkumulátort és akkor megindul a töltés. A dobozban található töltő természetesen ezt is tölti.

FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK

Magának a modellnek gyárilag is több verziója van. Lehet venni X4 távval (ezt hagyjuk), X7 távval, amilyen nekem is volt és elvileg kamerával és FPV monitorral is. A gépben az a kellemes, hogy mivel az alján a szabvány Wltoys kamera bemenet található, ezért ide mindenféle XK és Wltoys kamerákat pakolászhatunk fel. Ilyen pl. a Wltoys V686G drónhoz adott készlet, amiről már én is cikkeztem a blogon, illetve a JJRC Tarantula X6 kamerája (a gépről az elemzést itt olvashatjátok). Persze ezek elég gyatra minőségű cuccok, de a nagyobbik testvér, az XK X252 már alapból FPV szettel jön, ezért ennek a készlete szinte 100%, hogy használható a kistesóval is.

Ritkán írom le, hogy önmagában az X7 táv is egy nagy fejlesztés lehet, hiszen rengeteg más modellhez társítható, pl. az XK X100-hoz, talicskányi helikopterhez és valószínűleg a nagyobb XK modellekhez, a 350-hez és a 380-hoz is. Az egyik ok, amiért azon gondolkodom, hogy megtartsam véglegesen az Whirlwindet, az a táv és az éjszakai repülési képesség. Ugyanis a fényei kifejezetten jók a gépnek, szürkületben is jól látható, a ledek egyértelműek és jó helyre is kerültek, így lehet lemondok a JJRC Tarantulám éjszakai gépnek való átépítésének projektjéről. 

ÖSSZEGZÉS

Nehéz szívvel, már-már fájdalmat érezve írom le ezeket a sorokat. Azért furcsa helyzet ez, mert pl. az XK X100-tól nem vártam semmit, mégis nagyon pozitívan csalódtam benne, ehhez képest az XK X251 pont az ellenkezőjét váltotta ki belőlem. A V1 - ha lehetne még kapni 25-28.000 Ft között - a tökéletes gép, azonnal vegyétek meg, szinte semmi hibája nincsen. Ellenben az V2 vagy a V3 verzióból sikerült kiölni a legjobbat, a repülés élvezetét. Eszményi gyakorlógép, második gépnek egy szénkefés után még mindig nagyon jó vétel, a táv 2 kategóriával feljebb is megállná a helyét, jó építési minőség, jó ár, elég jól néz ki, jó üzemidő, nem gyenge stb. stb. de az embernek mindig marad egy kis keserű szájíze, ha belegondol, mi lett volna ha...A helyzet viszont az, hogy ennek ellenére még mindig ez a legjobb gép a belépő szintű brushless gépek kategóriájában, így aki első szénkefés gépéről váltana nem szénkefés gépre, annak bátram merem ajánlani az XK X251-et.

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": ha a V1 verzió még kapható lenne, ez lenne a tökéletes gyakorlógép, így viszont pont azt ölték meg benne, ami jó volt: a rate módot, amelyet megfejeltek egy buta repülésvezérlő beállítással. / If you could buy V1, do it, it is the perfect parkflyer for practice. Unfortunately the V2 and the V3 have been badly modified losing it's best ability: the rate mode, moreover the PID values of the FC are pretty bad the pitch and the roll angle is not enough to fly nicely.

A gépet itt vásárolhatjátok meg: XK X251
Ára: 104 USD, 28.642 Ft, EU raktár

 Előnyök

 Hátrányok

 - a legjobb táv a kategóriájában  - nincs rate, de sajna van rattitude
 - programozható táv, modell memóriával  - v1 és v2 hátsó csavarjai túl hosszúak
 - hosszú üzemidő  - speciális propeller
 - jó minőség  - nem dől be eléggé, viszont béna a bukfenc
 - jó ár/érték arány  - v3 verzió lába gagyi műanyag
 - fogadja  V686G és a Tarantula kameráját
 - igényes csomagolás
 - jól látható ledek
 - csendes
 - könnyű, emiatt ütésálló

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

9

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

9

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

6

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

10

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

10

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

10

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

6

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,625