XK Detect X 380-C teszt - Ennyiért nincsen jobb

201506251518422704_1.jpg

FRISSÍTVE: 2016.07.04.: Új videókat tettem a cikkbe

Ha valamelyik kedves olvasóm emlészik arra a cikksorozatra, amit úgy hívtak "Nagy, kamerás multikopter projekt", aminek volt vagy 8 része és azt ígértem, a végén veszek is valamit. Megvan? Nincs? Tudom, régen volt, de ez volt az: III. rész, itt regéltem az XK Detectről, különösen a C variánsról, hogy hű, meg ha, gimbal, kamera, meg mi egyéb, csak akkor még 140 darab Mátyás királyt kellett érte adni a neten. Ebből is látszik, hogy pénz beszél, ugyanis ezek a Mátyások szétszéledtek és két hete már csak 72-t kellett virtuálisan a Hobby Kingnek ajándékozni, hogy megkapjuk a fullos csomagot. Én ezt megtettem és azóta boldog tulajdonosa vagyok egy XK Detect X380-C-nek, ennek örömére ki is mentünk tesztelni egy kicsit.

Valljuk be, 72.000 Ft-ért, bárkinek megéri egy ilyen gépet megvenni, de ahhoz, hogy ennyiért hozzá lehessen jutni, deus ex machina, vagyis isteni beavatkozás szükséges. Ezt még tetézte őuraságának nemesi származása, hiszen nem a pór Kínában, hanem az Európai Unióban született és már a Zollverein, a Német Vámunió óta, nagyjából 150 éve tudjuk, hogy akkor bizony ott kevesebbet kell kicsengetni, mint egyébként. Szóval megúsztam a vámot, az ÁFÁ-t és a Posta kezelési költségét is, cserébe a GLS vett le, mint egy tovább 3.000 Ft-tal.  Sajna minden csoda 3 napig tart, vagy addig se, mert úgy elkapkodták a gépeket, hogy csak na, teljesen jogosan. Ennyiért ugyanis alap Cheerson CX-20-at szoktak adni, ami valljuk be, nem egy ligában játszik egy 22 percet repülő, gimbalos, kamerás géppel. 

A másik ok, amiért vágytam egy nyugodt, igazából semmi különöset, de azt nagyon tudó gépre, mert az ember meg tud csömörleni az állandóan összetörő racerek szerelgetésében. A kameraplatform projektem sem tart sehol, szóval gondoltam, mi bajom lehet, ha veszek egy gyári komplett gépet, főleg ha minden földi jóval felszerelte a gyártó? Ezzel persze valakit ki fog szorítani a kezdőből, lehet hogy pont az Ogre Mark I-et, de ez még a jövő zenéje.

Amikor megkaptam a cuccost, már a kibontásnál feltünt, hogy a HK hogy kipárnázta az egészet, úgy tele volt pufi zacsival, mint ha minimum a koronát szállították volna (persze, annak már mindegy, a kereszt így is ferde). A doboza semmi extra, nem néz ki egy 140.000 Ft-os gépnek, fényes fekete papundekli papír, belül jól bevédve a tartalmat hungarocellel. Gyorsan felsorolom mi volt benne, mert ezeket én nem használtam és nem is fogom soha, mentek le a pincébe, bedobozolva (viszont ha egyszer eladom, valakinek jó lesz, mert tényleg soha nem használt darabok lesznek):

  • volt benne egy 1500mAh töltő, érted, 5400mAh-s akkumulátorhoz? haha, 3.6 óra töltés, na ne, kicsomagolni sem volt érdemes
  • USB kábel, rogyásig tele van vele a fiók, maradt a dobozban
  • még valami csetresz, nem tudom mi, asszem valami szerszám
  • a gép, a gimbal és kamera egyben, egy 4GB SD kártyával
  • 4 db propeller
  • kézikönyv (remélem olvassa a Banggood, ugye Eachine Falcon 250?)
  • imbuszkulcs
  • 5400mAh 3S akkumulátor

Szóval ebből a gépen, az akkumulátoron és a propelleren kívül nem nagyon volt érdemes mást kivenni, mentek le a börtönbe, az MJX X600 mellé (igen, ez a pince). 

A gép élőben tetszetősebb, bár kicsit úgy néz ki, mint egy felnagyított XK X260B, ami egy Wltoys V686G klón, brutális nagy dög, a brushed gépek mellett. A motortól motor távolsága szerintem nagyobb mint a 360-as karbon vázam, azt mondanám 380 és tényleg, ezért van a nevében egy szám, mint Aladinnak a Diktátorban. Szóval nagy és tekintély parancsoló, sőt ha bedugjuk az akkumulátort és bekapcsolnak a ledek, akkor egy nagy, ugró Tarantulára hasonlít, de volt aki a Világok Harca robotjait ismerte fel benne.

Az anyaghasználat ezen a szinten elmegy. Az összehasonlítási alapom a DJI Phantom FC40, DJI Phantom 3 Advanced és a Cheerson CX-20 megfogdosása, előbbi kettő biztosan jobb (meg a 3-mas 200.000-el drágább), utóbbi meg rosszabb (és ugyan ennyiért kevesebbet tud). Ez a fényes műanyag kicsit bazárinak tűnik, olyan mint ha egy strandpumpával egy kisebb modellt felfújtak volna és ez azért nem kelt olyan húúúú de nagyon minőségi érzést, viszont az illesztések jók és tapintásra is rendben van a gép. Erről nekem az jut eszembe, amikor a katonaságban a szemle előtt gázolajjal kenik ki a gépeket, így a motor műbőr üléséről seggel csúszol le a kipufogóra, annyira át van kenve minden. Miért? Mert az úgy szép. Bazári? Az. Na itt is egy kicsit ez történt, egy kevésbé fényes és kevésbé ujjlenyomat gyűjtögető felület jobb lett volna, valami gumirozással.xk-x380-basic-model-rear-view_1.png

A fényei a gépnek durvák, világít mint a Reichstagtűz. Érdekes, hogy a hátsó led (ami egyébként a fontosabb) mennyivel erősebb és ez jó vala, mert az összes állapotjelzés ezen történik, nincsen sípjel, vinnyogás meg RSSI a távra, tehát ha ezt nem látjuk, akkor bajban vagyunk (Fail Safe természetesen van), viszont ez legalább tényleg látszik. A fények a DJI zöld-pirosához képest fordítottak, ez piros-zöld (hátul-elöl) ez néha megtréfálhatja az embert. Jobban mondva csak tréfálná, ha nem lenne minden pillanatban GPS támogatott a repülés. Gondolkodtam azon, hogy ez mennyire  jó dolog, de aztán úgy döntöttem, hogy igazából ez egy zseniális ötlet egy kameraplatform esetében, még akkor is, ha a repülést, mint élvezeti értéket teljesen megöli. Innentől kezdve viszont ennek a cikknek is ketté kéne ágaznia, mert az olvasókat is két táborra fogja osztani, gondolkodási mód szerint, vagyis hogy jó-e ha egy gép egy repülő kamera és nem tud semmi mást, de azt nagyon vagy kellene bele egy kis bugi, de az meg egyáltalán nincsen benne (de ezért van két racerem).

Az XK Detect X380-C egy repülő kamera. Minden tulajdonsága erre van kihegyezve. Mivel az egész kamerázás alapja a megfelelő pozíciótartás, a honnan veszek, mit veszek és hová nézek háromszög mentén lettek a tulajdonságai megalkotva. Ehhez elsődlegesen két dolog kell: stabilitás és kevés rezgés. Ezért a megszokottól eltérően a gépnek egyetlen egy módja van, a GPS lock. Ezt úgy kell érteni, hogy semmilyen más mód nincsen amibe át lehet tenni a gépet, pl. manual/horizon/rate (pedig mekkora lenne:D), mindig GPS lock módban áll a levegőben - vagy head lockban ha bekapcsoljuk - de az iránykarok és a gázkar mozgatására reagál, vagyis egy képzeletbeli sík mentén tud mozdulni föl és le, illetve jobbra és balra, egyébként pedig tartja a pozícióját.

A felszállás is GPS alapú, van egy take off gomb, aminek a két másodperces megnyomásával a gép 1.5 méteres magasságig felszáll és ott lebeg. Ugyan ezen gomb újabb megnyomásával a gép magától leszáll. Ezek a felszállások kisebb billenéssel járnak, arra vigyázzunk, hogy ne legyen túl magas a fű, mert akkor belekap a bebillenő test és pofára esik. Egyébként 5ből 5x fel és le fog szállni automatikusan, ha erre figyelünk. 

Van lehetőség manuális felszállásra is, ha a két kart jobbra és balra elhúzzuk le a sarkokba, akkor átvált kézi felszállásra, de ilyenkor is megtartja a GPS alapú stabilizációt. Ezzel a géppel flippelni, csapatni biztosan nem tudunk, az elektronika nem is engedi túldőlni a testet.

A gép iszonyatosan stabilan áll a levegőben, mint ha egy zászlórúd végéhez lenne kötve. Én csak a Phantomoknál, meg a duál GPS-es gépeknél láttam ilyet. Nagyon megbízható, nem vándorol, de a szél azért ezt is el tudja fújni. Ha nem adunk neki "parancsot", akkor folyamatosan tartja a pozícióját, amíg le nem merül, akkor  pedig leszáll.

Az XK Detect nem egy sportos egyéniség, 20-30 km/óránál nem hajlandó gyorsabban repülni és a tengelykörüli forgása is ehhez mérten lassú, vagyis DJI Phantom 4 szerű "sport" módot ne várjunk tőle. Cserébe viszont pont azokat tudja, amelyek a kamerázás szempontjából fontosak:

  • a gyári gimbal jó, nekem out-of-the-box egyből jól stabilizált. Persze a tilt-pan-roll értékek nincsenek beállítva, ezért bele tudjuk veretni a vázba, ha kézzel túldöntjük a gépet, de ha a levegőben van, az elektronika nem engedi addig billenni, hogy elérje a gép alját, vagyis jól van beállítva
  • nincsenek benne sem a lábak, sem a propellerek a képben. Ha nagyon elkezdjük feszegetni a határokat (pl. ész nélkül jobbra balra rángatjuk) akkor néha beleugrik az oldalláb a képbe, de ennyi
  • nekem semmilyen remegés nem tapasztalható a képen ha egy helyben lebegek és forgok, ha teljes erővel csapatok, akkor is csak nagyon nagyon minimális

A gimbalról ejtenék pár szót, mert ez még később érdekes lehet. 2 tengelyes egység, a gyártóra nem jöttem rá, tökéletesen teszi a dolgát, anélkül, hogy állítgattam volna. A felfogatás is okos, két, egymással párhuzamos tengelyen ül egy segédkeret, ami egy rezgéselnyelő gumibakokon mozgó szerkezet, ennek a közepén lóg a gimbal váz, a géphez nézve előre eltolva. Ettől persze picit elöl van a súly, de nincs a képben semmilyen zavaró tárgy, pl. propeller, szerintem ez egy nagyon okos megoldás. A 2 tengelyes gimbalnak persze hátránya is van, ugyan a pan, a tilt és a roll irányokból csak az utóbbi kettőn képes mozogni, a függőleges tengelyen nem. Ez egyben azt is jelenti, hogy amikor oldalra fordítjuk a gépet, akkor húzza a képet, hiszen ebben az irányban a kamera fixnek számít. Ezzel nincs mit tenni, az összes gimbal ezt csinálja, ami 2 tengelyes.

A másik gond, hogy a távirányítóról csak a tilt vezérelhető, vagyis a föl le szöget állíthatjuk, a jobbra balrát nem (roll). Ennek nincs különösebb jelentősége, mivel az ember ritkán akar ferde képet nézni, a kameraképet pedig mindig középre stabilizálja a gimbal, de azért ezt jó tudni.

A kamera, amit a géphez adnak egy szabvány SJCAM SJ4000 méretű egység, vagyis 59.27*41.13*29.28mm es méretekkel rendelkezik. Ez azért fontos, mert ekkora kamerát tud fogadni a gimbal platni is, ezt biztosan fel tudjuk fogatni, a nagyobbakkal szívni fogunk. Bár a firmware szerint ez egy SJCAM SJ4000 (Firmware neve: SJCAM SJ4000 N20150602V01), igazából csak egy másolat, lesz róla majd külön teszt. A képe nincs olyan jó, mint az SJCAM SJ4000-nek, ami sajnálatos, mert azért az sem egy Picasso. Ami legjobban zavar, az a fényérzékenység és a homályos széle a képnek. Ezt jó eséllyel cserélni fogom valami olyasmire, ami képes képstabilizációra is, mert fölösleges egy ilyen 10.000 Ft körüli kamerával bohóckodni, főleg úgy, hogy nem biztos, hogy egy SJCAM-es firmwaret fogadni tud (páran próbálkoztak és lett egy SJCAM méretű levélnehezékük).

A kamera kérdése azért is kardinális, mivel a gép az alap kiépítésben nem tartalmaz FPV csomagot, ami egy igazán fájdalmas alánk rúgás. Persze nem olyan értelemben, hogy "ez még igazán beleférhetett volna az árba", mert nem, az összeg teljesen rendben van, hanem azért, mert nem látjuk hova mutat a kamera. FPV nélkül pedig fél karú óriás a nemzet, ugyanis amit fel akarunk venni, azt csak szabad szemmel látjuk. Könnyű elképzelni, mennyire megbecsülhetetlen a földről valami, ami felettünk lebeg 20 méter magasan és egy vártoronyra néz (vagy nem). Szóval FPV mindenképpen kell, van is gyári XK FPV szett, de ez nem az amire az ember vágyik. 4.3 colos kijelző, ez a Wltoys V686 szintje, volt ilyenem, nem veri az embert földhöz a minőség, az biztos. Ez a projekt még hátra van, de csak idő kérdése, hogy hozzá lássak.

Az akkumulátor a gépben 5400mAh 3S és NEM OKOS, ami nagyon jó dolog, ugyanis így a gyári kerül 16.000 Ft-ba, de az 5200mAh-s Multistar csak egy 10-es, ami nem mindegy, ha pl. egy DJI Phantom 40 rongyos akksijával vetjük össze. Remélem senki nem szopta be ezt az az okos akksis bullshit bombát, amit pár éve ránk dobtak a gyártók, hogy ez értünk van és mennyivel tovább repülnek ettől a gépek, meg milyen hatékony lett minden bla bla. Én nem tudom, hogy az XK Detectnek mennyire hatékony az akksija, de hogy csontra 22 percet repül az első LVC figyelmeztetésig az tuti biztos,  vagyis ha gyilkoltam volna még egy kicsit, lett volna az 25 is, mindezt kamerával, gimballal együtt. Már pedig a Phantom 3 Standardok a fórumpajtások szerint ennyit nem nagyon tudnak, szóval ennyit az okos akksis történetről, mindezt még fejeljük meg a 3-4x-es árral, meg azzal, hogy a Phantom X ciklus után nem hajlandó az akkumulátorával repülni. Nekem ez tökéletesen megfelel, innentől kezdve meg magasról leszarom teszek arra, hogy a többi gépben milyen akkumulátor van, meg hogy milyen maszlagot akarnak lenyomni a gyártók a torkomon.

Azt azért észrevettem, hogy a 35 fokos tűző napsütésben mind az akkumulátor, mind a motor fel tud melegedni, de azért még nem vészesen. Erre figyeljünk oda, ha egymás után 2x is ki akarunk tolni 25 percnyi repülést.

Ha már a motornál tartunk, 2212 950KV-nak néznek ki, a felfele ívelő motorkiképzés a Sunnysky motorokra hasonlít, nem mondom hogy azok, de akár az is lehetne. A gép 10 colos propeller kompatibilis, vagyis simán kicserélhetjük a gyári (egyébként hitványnak kinéző, de rezgések szempontjából elfogadható) 9047-es propellereket valami jóféle 10 colos simára vagy karbonra. Az ESC-k 20A-sek, ezt szerintem nem lehet legyilkolni egy 10 colos propellerrel, én biztos valami kis szögállású 10-es választanék (nem próbáltam még, szóval a felelősség a tietek, hogy ezzel játszatok). Amire figyelnünk kell, hogy a motorok tengelye DJI szabványos, olyan, mint a DYS BX2212 920KV motoroké, vagyis középen lapított. Néhány példa, ami jó lehet propellernek:

Elvileg a gép gimbalja, kamerája és maga a gép is állítgatható szoftveresen, még nem próbáltam, de vannak hozzá programok, tehát lehet próbálkozni és fogunk is, de nem ennek a bejegyzésnek a keretein belül.

Két dologról ejtenék még szót, a távirányítóról és a szoftveres funkciókról. A távirányító sokkal jobb, mint a toy grade gépeké, de ez ennyiért el is várható, ellenben sokkal rosszabb, mint a DJI Phantom 3-hoz adott (azt olyan kéjes érzés fogdosni, mint az állat). Nekem egy kicsit csalódás az, amit tud, de nem azért mert ne funkcionálna tökéletesen, hanem azért, mert az X8-nak elkeresztelt távnak van két rokona, az X6 (helikopter táv) és az X7 (XK X251) ráadásul gyakorlatilag ugyan úgy néznek ki. Az X8-on van két front kapcsoló, egy a "haza hívó gomb", meg egy Headlock, ami az IOC-nek vagy más néven Headless módnak felel meg és ennyi. Ledugózták a vállon lévő két + AUX kapcsoló helyét és a fronton is van két vakdugó, ami pl. az XK X251 esetében a kamera bekapcsolásáért felelős (ott van plusz egy csatorna). A szoftveres rész teljesen hiányzik belőle, se modell memória, se expó állítás nincs benne (X7-ben van), de ez persze egy ilyen gépnél tökéletesen mindegy, hiszen lebeg, filmezik és kész. Ami viszont jó, az a Futaba-S protokoll, meg a gyárilag 1 km-es hatótáv, amit némi tuningal akár a 3x-osára is fel lehet fejleszteni. A táv alapból hat csatornás és ezzel a protokollal elvileg az összes további XK modellt (helikoptereket, XK X100-at, XK X251, XK X252-t) is vezérelhetjük.xk-x380-transmitter.png

A szoftveres funkciók nagy része itt passzívan viselkedik. Van egy állandó GPS felügyeletünk (ne felejtsük el a bekapcsolás után eljárni az iránytű táncot, hmm, ez angolul mennyivel jobban hangzik? Compass Dance...), két szintű Low Voltage riasztásunk (elsőnél gyors piros villogással jelzi a hátsó led, a másodikra leszáll, ha van elég ideje), illetve van Headless mód (a gép mindig arra repül, amerre a karokat húzzuk, akkor is ha szemben áll velünk), Return to Home (a felszállási pontra hazaszáll), auto land és auto take off (automatikus fel és leszállás) vezérelhető a távról a gimbal egy tengelye, szoftverfrissítés után pedig van Circle Hoovering (adott rádiuszon körözni kezd), amit még nem próbáltam. Ez utóbbin kívül viszont mindent és tökéletesen működtek, bár a fáma arról szól, hogy nagyon alacsony akkumulátorfeszültségnél (Low Voltagenál) a Return to Home gomb aktiválására a gép földhöz vágja magát, szóval ezt nem próbálgattam, érthető okokból.

Összességében a fenti összegért kaptam, egy nagyon stabil, szuper lassú, de érzelemmentes, videókészítésre abszolút tökéletes repülő kamerát. Aki kamerázni szeretne, annak nincsen egyszerűen jobb választás ennyi pénzért, Cheerson CX-20-at veri stabilitásban (legalábbis amelyik nem BigFlyShark vezérlős), üzemidőben és alapfelszereltségben is, 10 colos propeller kompatibilis, egy gyerek is el tudja vezetni (tényleg, nem vicc), a gimbalja nekem tökéletes volt. Az egyetlen dolog ami gyenge a csomagban, az a kamera és nagyon hiányzik az FPV, de ezeket szabadon cserélgethetjük, fejleszthetjük és én fogom is. Mivel az alapok nagyon jók, ezért ennél több nekem nem kell.

Két gondolatot azért még ide fűzök, az egyik, hogy mennyire komoly az, hogy akár egy gyerek is elvezeti, a másik pedig az, hogy megéri-e a Phantom a 100.000 Ft-os felárat vagy sem:

  • oda adtam barátnőmnek és az édesanyjának a gépet. Egyikük sem repült még SOHA SEMMILYEN géppel, ez volt az első próbálkozás. Kb. 2 percben elmondtam, hogy nyomják meg a felszállás gombot, tolják előre a gázkart, hogy feljebb menjen és innentől kezdve húzkodhatnak mindent úgy ahogy akarnak, foroghatnak, a gép nem fog leesni. Mind a kettőjüknek elsőre sikerült és laikusként is azt mondták, hogy hú ez tényleg ilyen könnyű? Tehát bárki megveheti első gépnek is, aki videózni szeretne, ez ugyanis nem drón, hanem egy repülő kamera
  • repültem a DJI Phantom 3 Advanceddel, fogtam a kezemben a távot, láttam a funkcióit két héttel ezelőtt és azt mondom nagyon durva. A tesztekből nem jön le, hogy mennyire minőségi a cucc, hogy milyen érzetet kelt a valóságban. Nem vagyok egy nagy Phantom janicsár, de komolyan mondom rákívántam a gépre. Olyan apró kis fineszek, hogy beindításkor megtúráztatja a motorokat az önteszt, hogy figyeli a motorok fordulatszámát (akkor is, ha csak kézzel megpörgeted), hogy megmondja, ha rossz a propeller, mert túl sok a rezgés stb., tényleg elképesztő. A szoftveres funkciók hihetetlenül széleskörűek. Jó, ez egy Advanced verzió volt, de a Standard is majdnem ugyan ezeket tudja. Rá is döbbentem, hogy milyen sekélyesek és sz*rok az eddig olvasott Phantom tesztek és hogy igazából senki nem teszteli őket normálisan. Lehet, hogy esetleg nem az olyan életmód újságíróknak kéne odaadni ezeket a kütyüket, akiknek többet ér Keanu Reevesel egy selfie a drónon keresztül, mint egy normálisabb teszt.