Fayee FY805 - mert négy motor ebben a méretben nem elég
Volt már néhány minigépem, Cheerson CX-10, FQ777 124C, ebből volt amit szerettem, volt amit nem, de egyikben sem találtam meg azt a mindent átütő erőt, amire azt mondtam volna: ez igen. Ehhez legközelebb az FQ777 jutott, de ezt elajándékoztam egy kórházban lévő barátomnak, de lehet, hogy megtartottam volna, mert valahogy megvolt benne a bugi. Ezek mind személyes érzelmek, biztosan sokan máshogyan látják ezeket a kicsi, cukiskodó drónokat, de ezek közé tökéletesen beilleszthető az új szerzemény, a Fayee FY805 is.
Ez a drón a nanogépek főnökök főnöke, a "capo di tutti capi", hiszen 6 motorja van, mindenkinél több és ez milyen impozáns. Kicsi, mégis nagy, saját távjában lakik, látványosan színes, ráadásul még nem is drága, egy ilyen elegy már a kémiában is hatalmas robbanást okoz, hát még a minigépek között. Vagy nem, mert az egész koncepció rossz. Nézzünk egy picit a dolgok mögé és találjuk ki, miért nem működik a való életben az, ami papíron tökéletes.
A hexakopterek két fő előnye a redundancia és a plusz emelő erő, legalábbis akkor, amikor nem bolhap*csni méretben valósítják meg. Ugyanis minél több a motor, annál kisebb helyen fognak forogni a propellerek, kisebb méretben. " Fogpiszkáló lesz ez fiam, ha újra el nem rontom" mondta a székely, de aztán újra elrontotta, így lettek a Faye FY805 propellerei, ennek megfelelő erővel. A redundanciáról inkább nem beszélnék, mert nem kívánom halálra nevettetni az olvasótábort.
REPÜLÉSI TELJESÍTMÉNY
A propellerméretből lehet következtetni az arcot leszaggató teljesítmény...hiányára, igazából ez a gép igencsak gyenge. Ez nem lenne még baj, mert a CX-10-es csirke sem egy erőművész, viszont két dolgot nem csinál, nem kúszik folyamatosan valamerre és nem liftezik folyamatosan. Szeretem a légpárnás hajókat, de egy hexakopternél azt várnám el, hogy atomstabilan a levegőben marad, ez viszont a szélkakas minden irányába kúszik, ráadásul bekapcsolásonként különbözőbe. Emiatt folyamatosan trimmelgetni kell, illetve a giroszkópot alaphelyzetbe állítani (balra és jobbra le, egyszerre a két kart), így csak 2 percet kell majd állítgatnunk az 5-ből, ami összesen rendelkezésre áll.
Semmi baj, cserélünk akkumulátort és csapatunk tovább, általában. De itt beépített akksi állja utunkat, mint a kínai nagy fal, amelynek összesen 80mAh-ja azért nem vetekszik egy perpetuum mobile energiáival. A töltés is speciális, egy számomra ismeretlen csatlakozóban végződő kábelt kell felcuppantanunk egy kiálló nyákdarabra (ha elveszítenénk, 2.30 USD-ért kapunk egy újat).
A gép szép színes, hiszen minden motorpáron más színű - piros, kék és zöld, itt elrontották a fehért:D -, ami jól néz ki egy ólom üveg festményen, viszont az orientációt kevésbé segíti. Nem tudom miért jó, hogy a ilyen színes a gép, de mondjuk amikor kétszázzal pörög (a yaw ugyanis brutális), simán pótolja a karácsonyi izzósort. Apropó, tengely körüli forgás, az egyik zseniális dolog, hogy a Fayee cég - akinek a promó videója olyan, mint ha egy 200 millió dolláros blockbuster kezdődne, alant megtekinthetitek - végre feltalálta a kétsebességes forgást. Eleinte lassabban pörög a gép, amivel lehet íveket húzni, meg szépen "krúzolni", ha viszont tovább nyomjuk, akkor meg beindul a centrifuga effektus. Édes jó istenem, erre miért egy ilyen gépnél kell rájönni, hogy ez milyen jó?
A motorok direkt hajtásúak, vagyis a propellert egyből a tengelyre kell elhelyezni, ez viszont azt eredményezi, hogy ezek elég sűrűn leesnek, amikor a gép koppan a földön. Már pedig ilyen lesz, mert azért be tud szakadni a teljesítmény, pl. a jobb első távirányítógomb megnyomására.
TÁVIRÁNYÍTÓ
A távirányító minősége egész jó egy 18 dolláros géphez képest, illetve ez a gép a saját távirányítójában lakik, ami ugye a gyereknek nagyon tetszik, meg azoknak is, akik sok macskás videót néznek a neten. Igaz, hogy egyből nem lehet lecsukni és függőlegesen sem áll meg a teteje, de hát valamit valamiért (ami persze kamu, mert az FQ777-nek nem volt ennyire gagyi). A funkciókat elmondtam a videóban, de két dolgot azért kiemelnék, az egyik, a pocsék karkiosztás. Normális esetben a bal karnak kellene középre állnia, hiszen a kamera platformok lebegni szeretnek, míg a versenygépek veretni, nekik nem is áll be a gimbal sehova. A jobb kar szinte mindig lineárisan mozog, kivéve ha mode1 távról beszélünk, mert akkor fordítva, DE EZ EGY MODE2 TÁV. Akkor mi a viharért működik fordítva?
A jobb kar különösen vicces, hiszen ezzel kéne irányítanunk a gépet, na ez ugrik vissza középre. Semmiféle érzést nem ad át, viszont legalább visszarántja a gépet, amikor a kart elengedjük. Nem tudom mit akartak a Fayee háza táján, de nem sikerült feltalálni a sajtban a lukat.
Van headless mód és one-key return, de pont egy 18 USD-s drón szintjén működik, aki fel akar ülni a szopórollerre vagy különösen vonzódik a térd-könyök helyzetben eltöltött, bokorban keresgéléshez, annak hajrá.
ÖSSZEFOGLALÓ
Aki várta a megváltást, a kis gépek minden hibájának eltűnését az nagyot fog csalódni. Nem véletlenül osztogatta a Banggood ezeket nyereményjáték keretében (ezt is Foka76 húzta be), hiszen olyan túl nagy hype nem övezi a modellt. Cserébe viszont kapunk egy rosszul repülhető dolgot, ami vicces, mert színes, meg pörög, mint a tasmán ördög, meg még egész jól is néz ki. Cserébe rosszul repül, rövid az üzemideje, nem lehet az akksit kivenni, a távot egy OPNI-ból szabadult bentlakó tervezhette, össze-vissza kúszik, tehát nem ettől fogunk szeretettel gondolni a repülésre. 18 USD jelenlegi árfolyamon 5.000 Ft, de 8.000-ért már Nihiu U807-et, JJRC H31-et lehet kapni, vagy 3.000-ért Eachine H8 minit. Akkor meg minek vegyünk ilyet?
Értékelés most nem lesz, mert akinek tetszik vagy akinek fiatal csemetéje van, úgy is meg fogja venni, aki meg nem ebben a helyzetben van, majd szépen elkerüli. Ezért az első csoportnak 10, az utóbbinak meg 0 pontot ér ez a konfiguráció. Mondjuk egy jobb kampóval lehetne belőle kulcstartó.
A gépet itt vásárolhatjátok meg: