Eachine VR D2 FPV szemüveg - házi feladat, újra írva

eachine-vr-d2.jpgApámnak volt egy kollégája - most olyan leszek, mint Fábry Sándor, amikor előhúz egy történetet a családi archívumból -, aki, amikor éppen műszaki rajzoltak, bejött a terembe, odament apámhoz, ránézett a rajzra és ezt mondta: "Ez szar, kettes alá" és ráírt egy piros filccel egy nagy kettes alát a rajzra. Öt perc múlva visszajött és azt mondta:" Bocs, én tévedtem, ötös" és ráírt egy nagy piros ötöst a rajz másik felére is. A történetnek az a tanulsága, hogy bármit is írt volna a rajzra, az ettől használhatatlanná vált, mehetett a kukába. Így járt az Eachine is egy picit a szemüvegével, a VR-007 fantasztikus 480x272-es felbontásával, kapott egy kettes-t a mutatványra. Jelentkezett javításra a VR D2-vel és ez sikerült is, egy hármasra.

Az ember általában azért vesz FPV szemüveget, mert FPV-zni akar (ki hitte volna?). Ezt leginkább úgy tenné, hogy az minél kényelmesebben történjen, tehát az ergonómia egy igen fontos szempont, nem túl előnyös ha töri a szemüveg az ember "pofáját". Mint ahogy az sem, ha a méretezést egy pigmeusra szabják, mert bizony ezt nem csak törpék fogják használni.

A Quanum V2 óriási, diszperzites vödröket megalázó formájában pont az a jó, hogy bazi nagy, lehet kényelmesen igazgatni az arcon, igaz olyan ronda, hogy az Alien királynő megnyalja a szája szélét, mikor meglátja benne az arctámadót. Ehhez képest az Eachine VR D2 szinte már szép, amolyan olcsó módon, ahogy az ember csak második rápillantásra veszi észre a művirág levelén az öntési sorjákat. Filigránabb, mint az említett Quanum és ebben van az első hibája, hogy ki az, aki azért vesz egy szemüveget, hogy kívülről nézegesse? A külsőnek harmonizálnia kell a belső funkciókkal, vagyis hogy kényelmes legyen, ne izzasszon és hogy jól lehessen látni a képet. Az Eachine nem ilyen, de hogy ne az én krumpli alakú fejem legyen a probléma, oda adtam Zolinak, aki majdnem kopasz és neki is ugyan az volt a véleménye.

A szemüveg kényelmetlen, nem megy le eléggé az ember arcára, az orrunkon megakad és ott nyom. A pánt hátsó felére felhelyezett, homorú műanyag profil az enyémen fordítva állt. Én még nem láttam olyan embert, akinek a feje hátul homorú, esetleg Beatrix Kiddonak a Kill Billből, a fejlövéses jelenet után. Ha nem rá szabták a terméket, akkor viszont nem tudom, hogy kire. A másik gond ugyanaz, amiért a DIY UFO-t eladtam, nekem közel van a fókusztávolsága, még a maximális állásban is. Repülni lehet vele, de nem kellemes, folyamatosan zavar, ahogy bandzsítanom kell a szememmel, ez pedig nem teszi kellemessé az FPV-zést. Azt gondolom, hogy ez a szemüvegeseknek még inkább gond lesz, én ugyanis nem vagyok az.

A szemüveg diversitys, adnak hozzá egy gomba és egy palacsinta antennát, ami egész jó hatékonysággal működik. Bár 300 méternél nem mentem messzebbre, a kép mindig szakadásmentes volt, néha picit hangyásodott, de ennyi, ezzel kifejezetten elégedett voltam. A monitor nem blue screenes, ez pozitív, ellenben az nem, ahogy a fény-árnyék változásokat kezeli. Elmegyünk egy fa mellett, belerepülünk az árnyékba, majd hirtelen ki, itt a kép elveszti a színeit, zavaros lesz. Zoli megkérdezte, hogy ez most tényleg fekete fehér? El tudjátok képzelni, hogy ha annak néz ki, akkor igazából milyen lehet.

Maga a szemüveg támogat 40 csatornát, köztük a racebandet is, van rajta DVR bemenet, diversity, tripodra becsavaró hely, támogatja a 64GB-os SD kártyát is, 800x480-as felbontással rendelkezik (sajna azt nem tudtam kipróbálni, hogy a telemetria látszik-e), ketyeg, hó végén visszaad, vagyis minden benne van, amire egyébként szükségünk lenne, még az akkumulátor pakk is. Egy baj van csak, az akkumulátor nem a szabvány Lipo akksi, hanem két, 18650-es Lipo henger, aminek a kimenete nem egy, a megszokott csatlakozók közül (pl. XT 60), hanem az ő speciális töltőjére csatlakozó fejet kapunk. Én jellemzően a régebbi, lepusztított akkumulátoraimat pakolom át a kevésbé fontos cuccaimba, mint pl. az FPV szemüvegem. Ez egyben még egy dolgot jelent: a leharcolt termékek élnek tovább, újabb beruházás nélkül, hát itt nem fognak.

Repültem DVR módban, de fura. Néha bevillannak fekete képek bizonyos időközönként, ami meglehetősen zavaró. Nem jöttem rá mi az oka, állítgattam jobbra és balra, de a helyzet nem javult. DVR módban mintha le is esne az FPS, érezhető a lag, nem volt olyan kellemesen krémes mint normális repülés közben. Legutóbb azt tapasztaltam, hogy mintha kontakt hibás lenne az akku csatlakozó. Egy teljesen új szemüvegnél? Ez lehet egyedi hiba volt, ezért nem rovom fel a számlájára.

Mindent megbocsájtanék az Eachin VR D2-nek, ha nem 90USD-be, vagyis 25.000 FT-ba kerülne. Elővételben meg lehetett venni 18-19.000 Ft-ért, ezzel leküzdötte magát a 20K alatti kategóriába. Ezzel rendben is lennénk, ennyiért azt mondanám, meg lehet venni, de a fenti hibák és az akkumulátor kötöttségek permanensen fent maradnak, nem tudunk adót és akkumulátort cserélni kedvünk szerint, így viszont már zavar az ár.233eb22e-90ab-48ad-bec1-ca8de2d1ab68.jpg

A problémám az, hogy lassan az FPV szemüvegek piaca olyan lesz, mint az a játék gép, ahonnan a plüssmacit kell kihalásznunk, de mindegy hogy a piros vagy a kékbe akad bele a kampó. Úgy sem tudja senki követni az évenként 50 új szemüveget, ami megjelenik, kipróbálni mindet pedig végképp nem lehet. Csakhogy ha egy picit többet áldozunk a történetre, akkor lesznek azért alternatívák:

  • Eachine Googles Two: házi mozit is tud, Hdmi bemenetes új csoda, 129 USD-ért
  • UFO V3: az új UFO, annak az utódterméke, amit én is tesztelte itt, 89 USD-ért
  • Kylin Vision: a másik konkurencia egy 100-asért

Aki tovább túr, az találhat Quanum tokos, Fatshark elektronikával szerelt Cyclopsot, illetve számtalan Fatshark, Skyzone termék van, ami megvehető, de az a megoldás is jó, amit én alkalmaztam, hogy veszek egy Quanum keretet kb. 10.000 Ft-ért majd rárakom a vevőmet és a régi akksijaimat és ezeket még tovább is tudjuk vinni, ha egyszer váltanunk kell.

ÖSSZEFOGLALÓ

Az Eachine kicsit arra játszott, hogy beledobálja azokat a funkciókat, amelyek ott álltak a polcon, így lett 40 csatorna, DVR, meg hasonló dolgok, amik persze hasznosak, de nem ez az elsődleges, hanem az élmény, amit a szemüveg ad. Milyen kényelmes, milyen a kép, éles-e, gyorsan vált-e stb. ezek sokkal fontosabb funkciók, mint az, hogy hogyan néz ki. Az akkumulátor átalakítása persze követi a trendet, az újabb szemüvegeknek mind ilyen, de ez ugyan úgy negatívum, mint az egyedi akkumulátor az újabb gépeken. Nekem elég nehéz megmagyarázni, miért vegye valaki ezt a szemüveget, hiszen még 30-40 dollár elköltésével már kinyílik az olló és válogathatunk kb. egy tucat konkurens közül. Kevesebb pénzzel lefele is léphetünk, ha van már vevőnk és régebbi akkumulátorunk (ez utóbbi kinek nincs, most komolyan?), de ebben a 25-30.000 Ft-os ársávban szerintem ez nem egy bomba vétel, bár azért együtt lehet vele élni. Ha 15-20 lenne, azt mondanám jöhet, de ennyiért lehet még néhány másik szemüveget is megnéznék.

Update 1: Az interneten megtalálható tesztek jellemzően dicsérik a szemüveget, ezért be is vágtam ide Alishan Mao videóját (sajna nekem nem volt időm megcsinálni a vlogot, úgyhogy most ő marad nektek), hogy legyen ellenvélemény is. Azt javaslom mindenkinek, hogy kérje valakitől kölcsön és próbálja ki a szemüveget, hogy teljes képet kapjon. Nekem Foka76 biztosította, ezúton is köszönöm neki.

 Előnyök

 Hátrányok

 - DVR  - közel van a fókusz
 - 40 csatorna  - egyedi akksi
 - LED a csatornállításhoz  - kényelmetlen orrtájékon
 - diversity  - nem jó a pánt
 - tripod bemenet, monitorként használható  - rossz színkezelés
   - rossz fény/árnyék képességek
 - villog a DVR, néha fekete a kép
 - lag a DVR-ben

 

A terméket itt vásárolhatjátok meg: