Genspow Tattu akkumulátorok - az erő veled van

tattu.jpg

FRISSÍTVE: 2016.11.02 - motorok emelési paramétereivel

Volt szerencsém nagyon akciósan hozzájutni néhány Gens Ace Tattu akkumulátorhoz, ennek árazási és postai anomáliai okai is voltak. Nem is ez a lényeges, hanem hogy felvettem a céggel a kapcsolatot és meglehetősen korrekt bandának tűnnek, nem mellékesen az akkugyártásban ők az egyik csúcsgyártó és mint ilyen nyilvánvalóan kíváncsian vártam, hogy mit tudnak a termékeik. 3 különböző akkumulátorhoz volt szerencsém, az 1550mAh 3S, az 1550mAh 4S és az 1300mAh 4S-hez, erről lesz ma szó.

Amikor megérkeztek az akkumulátorok, egyből feltűnt, milyen gondosan be vannak csomagolva. A Hobby King szokása telenyomni mindenféle helykitöltő zacskóval a dobozokat, amik egyébként viszonylag jó védelmet adnak, de igazából ilyen tessék lássék megoldás. A Genspow sokkal jobb megoldást talált ki, aki emlékszik a Kuki kukoricapehelyre (fiatalabbak kedvéért linkelve), az teljes képet kaphat arról, hogy hogyan néz ki a kitöltő anyag. Kedvem lett volna beleharapni, de aztán realizáltam a közel 100%-nyi, egészségre erőteljesen ártalmas összetételt, ezért inkább passzoltam a bélcsavarodást és kibontottam a dobozt, amiben az akkumulátorok voltak elhelyezve.

Szoktam volt mondani, hogy már a csomagolásból el lehet dönteni, hogy egy gyártó mennyire igényes, ez itt maximálisan lejön, ugyanis a doboz is egészen csinos, de belül az akkumulátort újabb levegővel töltött pufi védőanyag öleli körbe. Az akkumulátorcsatlakozót és a kábelt egy fólia fogja az akkuhoz, hogy az ne szabaduljon el, illetve a "racing edition" feliratú akkukon (a 4S-ek) van egy kis párna is az XT60 csatlakozó alatt, amely védi az akkut a benyomódástól. Az egész összbenyomás igényes, látszik, hogy odafigyeltek a részletekre.p1280130.JPG

Ezek persze csak külsőségek, de van 3 másik olyan dolog is, ami tipikusan a prémium gyártóknál lelhető fel. Az egyik, hogy normális tájékoztató címke helyezkedik el a hasukon, ami nem tűnik lényeges dolognak, de ha már egy ember lakását megmenti a tűztől, akkor szerintem érdemes volt rá írni.

Sokkal fontosabb dolog, hogy a balanszer csatlakozót műanyag takaróelem védi a propellerektől. Biztosan nektek is volt már olyan eset, amikor a balanszer ág kiszabadult a velcro alól, a propeller meg jól belekapott, hogy ne örüljünk annyira. Ezt megakadályozandó, egy átlátszó műanyag sapkát kapott a csatlakozó, ami a töltést nem akadályozza, de védelmet nyújt ilyen esetekre.

A másik fontos dolog a kimeneti kábelek vastagsága. Az XT60 csatlakozó, ami nagyjából 60 A állandó és 90A csúcsáramot képes elviselni egy 12AWG-s kábelt kapott. Gyorsan megnéztem az Infinity Graphene 4S akksijaimat, azon pl. csak 14 AWG ugyan ez a kábel. Ez ugye azért érdekes, mert egy 75C értékre méretezett akkumulátornál 1550mAh kapacitás mellett bizony több, mint 116A ki tud csusszanni, vagyis minél vastagabb a kábel, annál nagyobb eséllyel fogja túlélni ezt a teljesítményt, szénné égés nélkül. Akkor miért nem még vastagabb a kábel? Mert az XT60 csatlakozó csak maximum 12AWG kábelt tud fogadni, legyen akkor meg a maximum. Olyan nagyon nem kell aggódni, ezek az áramok csúcsértékek, de nem árt ha odafigyelünk.

Száz szónak is egy a vége, kimentem és leteszteltem az akkumulátorokat, hogy milyen velük repülni, ezt láthatjátok a videón:

TESZTGÉP

Név: Eachine Falcon 250
ESC: Flycolor Fairy 20/30A 
Propeller: Gemfan 5050x3 propeller

TESZTELT AKKUMULÁTOROK

 NÉV  SÚLY (G)  FESZÜLTSÉG  MAX A
 Tattu 3S 1550mAh  135,6  12.6V  116,25
 Tattu 4S 1300mAh  156,4  16.8V  97,5
 Tattu 4S 1550mAh  180  16.8V  116,25


A Tattu 3S 1550mAh akkumulátor esetében nem tapasztaltam különösebb változást a többi akkumulátorhoz képest, amiből arra következtetek, hogy nem tudtam elérni az akkumulátor korlátait, hiszen 116,25 A-t semmivel nem tudtam felvenni 12,6V-on. Ez 29A-t jelentene, ez viszont jóval több, mint amit a 2204 2300KV 3S-en el tud fogyasztani, még akkor is, ha Gemfan 5050 Tribladeket használtam, ami egy nagyon merev és áramigényes propeller.

A Tattu 4S 1300mAh akkumulátor esetében nagyjából azt tapasztaltam, mint az 1500mAh 4S Infinity esetében, ami ugye nehezebb és nagyobb akkumulátor, mint ez. Szerintem ez mindenképpen dicséretes és ha még azt is hozzá vesszük, hogy a Tattu jobb minőségű, mint a nem annyira neves konkurensük, akkor innentől kezdve már csak pénz kérdése a dolog. 

A Tattu 4S 1550mAh akkumulátor esetében szintén ugyan az volt a helyzet, mint a 3S akkumulátor esetében, hogy a jelenlegi gépeimmel képtelen voltam kihajtani, mert olyan nagy a teljesítménysűrűsége. Ez egyben azt is jelenti, hogy kevés olyan motor/verseny gép van a piacon, ami gondot okoz ennek az akkumulátornak, nagy biztonsággal tudjuk majd használni, még csak nem is melegedett. Repülés közben nagyon erősnek érződik, mindenki ott hümmögött körülöttem, hogy milyen jól megy és ez nem csak kívülről, hanem belülről is így érződik.

UPDATE 1: találtam két videót az Eachine 2204 2300KV motorok emelési képességeiről és bár én nem ezzel a propellerrel repültem (Gemfan 5050x3) az áramfelvételt elfogadhatjuk a sima 6045-ösnek, mert ez egy nagyon merev, áramigényes prop.

3S Eachine Falcon 2204 2300KV

Falcon stock 5045BN props (http://www.banggood.com/Eachine-Falco... ): 566 g @ 14.8 A, 180.1 W, 3.14 g/W
DAL T5045 V2 Tri-blades (http://www.surveilzone.com/2-Pairs-Tr... ): 590 g @ 14.6 A, 178.3 W, 3.31 g/W
Gemfan 6045BN (http://www.hobbyking.com/hobbyking/st... ): 687 g @ 15.3 A, 186.4 W, 3.69 g/W
FC 6045 (http://www.banggood.com/6045-6x4_5-2-... ): 675 g @ 17.8 A, 217.1 W, 3.11 g/W
Kingkong 5040 (http://www.banggood.com/KINGKONG-5040... ): 450 g @ 11.2 A, 137.2 W, 3.28 g/W
DAL 6040 V1 (http://www.banggood.com/2-Pairs-DAL-6... ): 670 g @ 16.4 A, 200.2 W, 3.35 g/W
Diatone 5030 (http://www.banggood.com/Diatone-5030-... ): 438 g @ 8.3 A, 102.1 W, 4.29 g/W

Eachine 2204 2300KV 4S

Test results at 17.40V are following (peak thrust, current, power, efficiency):
Falcon stock 5045BN prop (http://www.banggood.com/Eachine-Falco... ): 848 g @ 22.3 A, 371.5 W, 2.28 g/W
DAL T5045 V2 Tri-blade (http://www.surveilzone.com/2-Pairs-Tr... ): 896 g @ 22.4 A, 375.1 W, 2.39 g/W
Gemfan 6045BN (http://www.hobbyking.com/hobbyking/st... ): 1024 g @ 23.5 A, 391.9 W, 2.61 g/W
Kingkong 6040 (http://www.banggood.com/KINGKONG-6040... ): 1009 g @ 24.4 A, 405.7 W, 2.49 g/W
Kingkong 5040 (http://www.banggood.com/KINGKONG-5040... ): 784 g @ 17.3 A, 291.6 W, 2.69 g/W
DAL 6040 V1 (http://www.banggood.com/2-Pairs-DAL-6... ): 972 g @ 24.2 A, 402.8 W, 2.41 g/W
Diatone 5030 (http://www.banggood.com/Diatone-5030-... ): 715 g @ 12.8 A, 218.3 W, 3.28 g/W
Kingkong 6040 cut to 5040BN (http://www.banggood.com/KINGKONG-6040... ): 855 g @ 22.6 A, 379.2 W, 2.25 g/W

Az Eachine motor egyszerűen nem elég erős ahhoz, hogy legyilkolja a Tattu akkumulátorokat, ráadásul a tesztpadon mért áramfogyasztás nagyjából 20-30%-kal magasabb, mint a valós tesztrepülések alkalmával felvett teljesítmény. Kell venni tesztre egy nagyobb áramfogyasztású motort vagy egy meredekebb szögállású propellert a határok feszegetéséhez.

Még egy érv a végére, ami látványban is hozzá ad némi pluszt a cikkhez és segíti a döntést: az akkumulátor elsőként bekerült a Real Drone Simulator Alpha verziójába, ami felett én is bábáskodom szegről-végről. Azért hogy a játék progresszióját követi lehessen, két főverzió között a srácok kiadnak Sketchfab 3D modelleket. Egy akkumulátor 3D rajza már el is készült, íme:

Tervezzük, hogy összemérjük a konkurens akkumulátorokat is a Tattu üdvöskéivel, mind 3S, mind 4S szinten. Különböző teszteket fogunk csinálni, lebegést, kitörést (punch out), illetve rendelek egy kifejezetten akkumulátor gyilkos propellert, a RacerKraft 5051 Insane Speedet és azzal megdolgozzuk az áramforrásokat, de ez még a jövő zenéje.

ÖSSZEFOGLALÓ

A Gens Ace Tattu akkumulátorok érzésre remek termékek, jó minőség, okosan összerakva, megfelelő kábelezéssel és olyan finomságokkal, mint a balanszer védő műanyag, kifejezetten jó választásnak tűnnek. Az erejük abszolút rendben van, a helyzet az, hogy nekem jelenleg nincsen olyan gépem, ami ezt ki tudná hajtani, hiszen nagyobb az erőtartalék bennük, mint amennyit a motorok fel tudnak venni. Ez egyben azt is jelenti, hogy nehezen széthajthatóak, kevéssé melegednek és a púposodásra sem hajlamosak. Egyetlen kérdés van, hogy meg tudjuk-e fizetni? Amennyiben van valamilyen akció, akkor igen, de azok a termékek, amelyek csúcsminőséget képviselnek, sosem lesznek olcsóak.

Conclusion with one paragraph: The Gens Ace Tattu batteries are super strong, very light built with fine materials (for example the thickness of the cable, the balancer port protector etc.) and it burst out the energy exepcionally fast.I truly cannot take the energy fast enough out from the batteries with my 250 mm drone on 4S, plenty of power left in the pocket, which means it is not possible to kill these power sources with ordinary 2204 2300KV motors. Using very rigid Gemfan 5050x3 propellers meant nothing to this battery so I assume that it will be very durable in the long run. I absolutely recommend these batteries, the only question is the price. If you can find a bigger price off on the webshop of Tattu, do not hesitate, buy them all. Otherwise if you dont want to gamble with your drone risking that your powersource could not produce enough enegry for the motors the Tattu is always an excellent choice. Do not forget to check the new Tattu 1300mAh 4S limited editon battery as well.

miles-morales-the-ultimate-spider-man-3-review-worldofblackheroes-dahxr6-clipart.jpg