Flysky FS-i6 távirányító -okosságok
A Flysky Fs-i6 távirányító cikkből kimaradt a mélyebb átnézése az eszköznek. Ennek oka az, hogy túlontúl hosszúra nyújtottam volna a cikket, illetve bizonyos dolgokat nem lehet személetesen elmagyarázni videóblog nélkül. Ez utóbbi elkészítése viszont igen fáradtságos munka még olyan egyszerű keretek között is, mint ahogy én csinálom, ezért ez váratott magára, eddig.
KÜLSŐ
Nem fogom túlragozni a dolgokat, mert a videóblogban mindent elmondtam, ami fontos, sőt talán még azt is, ami nem annyira. Néhány dolgot emelnék ki, ami szerintem hasznos vagy nehezebben érthető annak, akinek ilyen távokkal nincsen tapasztalata. Az egyik ilyen tipikusan a csatornaszám megválasztása és a kapcsolók milyensége szokott lenni. A Flysky FS-i6 távirányítón van:
- 3 db 2 állú kapcsoló
- 1 db 3 állású kapcsoló
- 2 db potméter jellegű, gimbal vezérléshez használható tekerő
A kétállású kapcsolók mindig olyan funkciókhoz kellenek, amelyiknek van egy ki és egy be állása, pl. LED vezérlés, elektronikus láb le és felhúzása, arm/disarm stb. Amennyiben valamihez több lehetőség is kapcsolódik, mint kettő, tehát nem On/Off jellegű, már 3 vagy többállású kapcsolóra lesz szükségünk. Ilyen tipikusan a módválasztó kapcsoló, vagyis hogy a gép éppen rate/rattitude/attitude/GPS/At. hold stb. módban van. Ezeket tipikusan a Flysky SWX (SWA, SWB, SWC) névvel illeti. Ez utóbbi funkciót a lineárisan változó potméterek is tudják kezelni, ott skála szerűen fognak aktiválódni a funkciók (pl. NAZA M Lite, V1, V2).
A gimbalok vezérléséhez finom, sokállású potméterek szükségesek, ezek lesznek a fronton elhelyezkedő VRA és VRB jelölésű "tekerentyűk". Ezekkel leginkább a gimbalokat szoktuk állítani, de persze a fenti példa alapján másra is használhatóak. A többi Flysky távon (pl. FS-i6S) szoktak még lenni gombok, általában a hátoldalon, ezeket button névvel illetik, meglepő módon.
A táv még felfrissített állapotában sem teljes értékű 10 csatornás táv. Az igaz, hogy tud kezelni 10 csatornát PWM-en és 8 csatornát PPM-en, de a menüpontok alatt továbbra is csak 6 csatornára lehet állítani a funkciókat (pl. Failsafe). Éppen ezért amit lehet és fontos funkció, hagyjunk az első 6 csatornán, a reszli mehet a maradék 4-re (pl. gimbal).
SYSTEM FŐMENÜ
A legtöbbet használt menüpont a modell select lesz. Itt tudjuk elmenteni a különböző modelljeinket, kiválasztani pedig a cancel gomb nyomva tartásával lehet. A type select menüpont addig nem lesz számunkra érdekes, amíg nem repülünk szervóval rendelkező drónnal (pl. tiltmotor), helivel, merevszárnyúval stb. Hagyjuk azon ami van. Egy fontos gondolat, hogy a Setup főmenü almenüit az itt kiválasztott repülő alkalmatosság típusa befolyásolja, vagyis pl. a helikopter és a merevszárnyú repülő kiválasztásával befolyásolhatjuk azt, hogy mit fogunk látni a másik főmenü alatt. Ha valamit nem találunk, az jellemzően ezért van.
A másik nagyon fontos menüpont az RX setup, vagyis a vevő oldali beállítások. A táv kétféle protokollt, az AFHDS-t (régebbi) és az AFHDS2-t tudja, lehetőleg olyan vevőt használjunk, ami a 2-esen kommunikál. Az AFHDS kiválasztása egyben azt is eredményezi, hogy az RX setup alatti menüpontok nagy része eltűnik, mert a vevő nem tudja azokat. A PPM menü alatt tudjuk átváltani PWM-ről a kommunikáció típusát, RX battery alatt elvileg vevő oldali feszültség figyelést lehetne állítani, de ez nekem nem működik, de lehet, hogy a vevőim ne tudják, kinyomozzuk, amint lehet.
UPDATE 1: közben találtam egy fórumbejegyzést, köszönet érte X_Deadnak:
"Az AFHDS2 receiver kétféle feszültséget is tud mérni, és visszaküldeni a távnak, egyrészt az RX betápjának a feszültségét, valamint az akkufeszültséget is, erre van az iA6b-n az "i-BUS Sens" port. Ehhez kell egy egy ilyen szenzor modul: FS-CVT01
A szenzor port nélküli FS-iA6 alapból csak az RX betápját méri, de mindkét receiverre létezik workaround, a PCB-re rá lehet vezetni akku feszt, és akkor az RX betáp helyén azt fogja mutatni.
Ami "érdekes", hogy a gyári FS-i6 FW-vel 3S akksihoz nem lehet low voltage alarmot beállítani, mert az FW nem tud mit kezdeni a 10.0V fölötti értékekkel. Ehhez a funkcióhoz tehát muszáj a hackelt (10CH) fw-t feltenni.
Nekem amúgy a voltage sensor modulból a Turnigy verzió van, azt kerüljétek, 0,5V-al többet jelez, mint a valós fesz. Bár legalább konstans az eltérés, így végül is használható."
Failsafe a vevő oldali vészreakciót határozza meg, nem mennék most bele, lesz róla cikk külön, de aki tudja, hogyan kell használni, mindenképpen kapcsolja be az ÖSSZES gépén. Ami szerintem fontos, hogy ha digitális kapcsolaton keresztül kommunikálunk a géppel, akkor kapcsoljuk be az i-BUS kapcsolatot.
A trainer módot bekapcsolva és a megfelelő kábellel rendelkezve (cikk alján a linkek) játszhatunk PC-s szimulátorokat, pl. a Real Drone Simulator nevű drónszimulátor programot, ennek beállításában tudok segíteni, mert ismerem az alkotókat. A traniner kábel arra is használatos, hogy két távot egymással összekapcsoljunk, egyik lesz a master másik a student táv, mint az autóvezetési órákon a tanuló és a tanár. A master táv vezérli a student távot is, ezzel segítve egy kevésbé tapasztalt illetőt, hogy megtanulja az irányítást.
AMI A VIDEÓBÓL KIMARADT: student mode: student módba kapcsolt táv aláveti magát a master távnak, vagyis a fenti funkció esetében a student módba kapcsolt táv lesz az alárendelt táv, ezt itt tudjuk aktiválni.
Aki firmwaret szeretne frissíteni, az olvassa el ezt a cikket a blogon.
SETUP FŐMENÜ
A setupban jellemzően a távirányító finombeállításaira vonatkozó dolgokat lehet megtalálni.
A Reverse menüben az adott csatornát tudjuk megfordítani (APM esetén találkoztam ilyennel). Fontos, hogy ne lepődjünk meg ha, mindenhol a szervó csatorna kifejezéssel találkozunk, ez normális, ezek a kifejezések a merevszárnyú/helis világból jönnek. Fogadjuk ezt el így, még akkor is ha nincsen a drónunkon szervó.
Az Endpoints menü a csatornák végállásait finomítja, NAZA vezérlő esetében fogjuk használni, amikor beállítjuk a repülési módokat.
A Display egy diagnosztikai felület, ami visszaadja a csatornamozgásokat, illetve ábrázolja a végállások megfelelő elhelyezését.
Auxiliary channels alatt tehetjük meg a különböző kapcsolók/gombok/potméterek párosítását az adott csatornával. E nélkül a táv NEM TUDJA, hogy mi a 6-os csatornára melyik kapcsolót állítottuk, az marad az alap értéken, ami különböző problémákat okozhat, pl. a módválasztó csatornánk egy potméterre esik vagy egy két állású kapcsolóra, ezért nem lehet a gépet egy adott módra átkapcsolni. MINDIG ÁLLÍTSUK BE ezt a menüpontot.
A Subtrim a trim gombok finomhangolását teszi lehetővé, ennek értelmét szintén a NAZA M vezérlőkben láthatjuk, illetve a Flysky FS-i6S távon, ahol nincsenek külön trim gombok a front panelen.
A Dual rate/Expo menüben a karok bemeneti inputjának a viselkedését tudjuk állítani, vagyis azt, hogy a gép adott gázállásra hogyan viselkedjen. Ez alap esetben 1 egységnyi gázállásnál 1 egységnyi elmozdulást fog okozni a gép viselkedésében vagyis lineáris (grafikusan ábrázolva egy 45 fokban döntött egyenes a koordináta rendszerben).
Throttle/pitch curve, Swash ARF/Mix/Elevon/Vtail/Gyroscope menükkel nem foglalkozom ezek helikopteres és merevszárnyú repülőgépekhez tartozó beállítások.
A Switches assign egy trükkös menüpont, ugyanis alapból 3 menüként kellene kezelni:
- Fly mode: két mód, egy normál és egy sportos között váltogathatunk, akinek van XK gépe, annak ismerős lehet a D/R kapcsoló hasonló működése, a második esetben a táv agresszív beállításokat tesz lehetővé
- Idle mode: tétlenség, ezt lehet ki és be kapcsolgatni a gépeken, ez tipikusan helikopteres beállítás
- Throttle hold: szintén helis körökben ismert beállítás, a gázállást a bekapcsolás egy fix értékre teszi, felülbírálva a gázkar állását, pl. lebegési pontot állíthatunk be vele. Drónok esetében azért nincsen értelme, mert a kameraplatformok középállású távirányítói alapból a lebegési pontra állnak be és GPS modullal tartják a pozíciót, tehát ez nem annyira fontos a drónokat reptetők számára
A fenti 3 menü beállításait a hozzájuk tartozó, azonos nevű menüben lehet megtenni. Bővebb információk a viedókban.
FLYSKY TÁV KIEGÉSZÍTŐI