DJI atombomba - itt az új Phantom 4 Pro

 

nyito.jpgA piac azon része, amely tényleg komolyan vehető, az elmúlt két évben a DJI-ról szólt. Kijött a GoPro a Karmával, hatalmas bukás, már vissza is hívták az összest. Próbálkozik a Xiaomi, már fél éve voltak teszt videók a Mi Drone-ról, de még csak most érkezik, ráadásul tengernyi hibát találtak az előtesztelők. A 3DR Solo gyakorlatilag megszűnt létezni, a cég kivonul a drón fejlesztésből, a Walkera nem sok mindent tud felmutatni, a Yunecc külön utakon jár. Nincs egy legény a gáton a DJI-on kívül? Kimondhatjuk, nincsen.

A DJI Phantom 4 Pro még rátett egy lapáttal az elődmodell funkcionalitására. Eddig is ő ült a hobby kategória trónján, mint az über kamera platform, de az utód még sokkal durvább lett, mint ahogy elsőre vártuk.

f64e3239-ef3d-486a-926f-de846d537067.jpg

A DJI egy mondatban így fejezi ki a különbséget: "Az új DJI Phantom 1 inches, 20 MP Exmor R CMOS szenzoros kamerát kapott, hosszabb repülési időt és még okosabb funkciókat". 1 inches, 20 MP-s szenzor képes 4K videókat rögzíteni 60 FPS-el és burst módban 14 képkocka/másodperccel, 100 Mbps bitráta mellett. Ezt jelenleg a piacon senki nem tudja, ami önmagában már nagy szó.

A 3 tengelyes gimbal egy magnézium-titán ötvözetű házat kapott és a gép más részein is alkalmazták az anyagot. A váz lényegesen merevebb lett és csökkent a súly (már várom az Euro NCAP törésteszteket légi járműre), ami ugye mindig jót tesz az üzemidőnek. Nincs is messze a mágikus 30 perces álomhatár, ennyi ugyanis a gyártó által ígért maximum (én már a 20 percet is untam a hexakopterrel). A repülési időt ráadásul az applikáción keresztül dinamikusan kalkulálja a gép és visszajelzi a monitorra (majd itt is kis, zöld levelek fognak lehullani, mint az elektromos autókban, hogy motiváljanak a takarékosságra).

426934f0-955d-4802-9aae-dd1c9154d684.jpg

Ha ez nem lenne elég, a képernyőn azt is látjuk, hogy a megtett távolságról honnan tudunk biztonságosan visszaérni a felszállási pontra. Túltöltési és túlmerítési funkció is védi az akkumulátorokat, ami nagyon fontos egy 50.000 Ft-os alkatrésznél.

A hatótáv 7 kilométerre nőtt, mind a kép, mind az irányítás kapcsán (Lightbridge technológia). Bajban lesznek a rendőrök, ha el akarják kapni a leskelődőket. A szenzorrengeteg újakkal egészült ki, most már 5 irányból érzékeli a környezetet a drón, amelyeket ultrahangos és infravörös szenzorok biztosítanak (az utóbbi működését megnézném napfényben). A távirányító egy 5.5 colos 1080p felbontású, beépített FPV kijelzőt kapott, 1000 cd/m2 fényerővel. Néhány apróság a többi dolog mellett: van HDMI port, micro SD kártyának hely, mikrofon, beépített hangszóró, WiFi átvitel a DJI GO alkalmazáshoz.

4fd7510f-adeb-4df6-93db-ea8e0258b8c8.jpg

Szoftveres téren is jelentős előrelépések történtek. A Draw funkcióval a képernyőn kijelölt útvonalat lehet berepülni, így a pilóta fókuszálhat a kameravezérlésre és a fényképezésre. Az Active Track képes követni a befogott tárgyat, alakot és felvételeket készíteni, akkor is, ha azok nagy sebességgel mozognak. Elvileg az algoritmus felismeri a különbséget a tárgyak és az élőlények között és ehhez igazítja a repülési karakterisztikát, bár hogy ez mit jelent, el nem tudom képzelni (vagy csak a kínai PR szöveg generátor ezt dobta ki).

A TapFly szerintem nem változott, ennek lényege, hogy a kijelzőn egyetlen nyomással kijelölhetjük a fényképezés alanyát, onnantól kezdve követi a gép. Ráadásul minden funkciónak 2-4 különböző módja van, kíváncsi leszek, milyen vastag lesz a kézikönyv (ezért nem lehet majd olcsón postázni, mert +3 kg lesz, bár akinek ennyi pénze van egy gépre, azt nem fogja meghatni:D). Van benne RTH, ami tárgyelkerüléssel is kombinált, ugorjunk.

Sokkal érdekesebb, hogy a szenzorokat megduplázták, 2 iránytű, 2 IMU (internal measurement unit), amivel a Phantom 4 Pro az mért értékek különbsége alapján is képes korrigálni a repülést. Az EU-ban nemrég felröppent egy hír, hogy csak olyan drónok kapnának engedélyt, amelyek redundáns rendszerekkel rendelkeznek, a Pro jó úton halad e felé.

Azért hogy valami fájjon is, az ára 1500 USD, nagyjából 435.000 Ft. Erre jön majd az áfa, a szállítás és a vám, kivéve, ha EU országból rendeljük, de úgy is mindenki Angliát vagy Németországot preferálja. Alkatrészárak is ehhez mértek, 50.000 forint egy akkumulátor, 55 egy táska, de még az USB töltő is 4000 Ft, akciósan.

Kanyarodjunk el egy kicsit, a DJI P4 Pro-tól és pillantsunk rá a paletta többi tagjára, ugyanis elképesztően ügyesen lefedték a piacot a különböző modellekkel. Megpróbálok majd melléjük rakni néhány konkurenst is, hogy legyen mit nézegetni, de az a helyzet, hogy tudásban nem nagyon éri őket utol senki.

dji_phantom_3_standard_dron.jpg

A belépő modell a Phantom 3 Standard, amit nagyjából 500 dollárért lehet elhozni. Ez azért már egy elfogadható ár, nagyjából 70.000 Ft-ot esett az elmúlt fél évben. Limitált hatótáv, nincs Lightbridge, de van 3 tengelyes gimbal, 720p kép a megjelenítőre és egy igen jó 2.7K felbontású kamera. Van a DJI oldalán egy remek összehasonlító program, ezzel mindenki játszogathat kedvére. Kisebb hatótáv (1km, már amennyiben ez kicsi) és azért itt voltak szoftveres gondok is, szép számmal. Talán a Xiami Mi Drone és a Hubsan X4 Pro Standard lehetne az ellenfele, esetleg az Autel Robotic X-Star, ez utóbbit jóval alá árazták, de kevesebbet is tud.

p3_4k_1.png

A következő szint meglepő módon a Phantom 4K. Nomen est omen, vagyis a lényeg a felbontás. Vagyis aki nem akar mindenféle funkcióért fizetni, de kell neki a 4K képes kamera, az gyakorlatilag megveszi a Phantom 3 Standardot egy jobb kamerával. Egy hátránya van, a videostream csak 480p. És a színe sem piros, hanem arany. A gépet a DJI szeretné kifuttatni a piacról, a hivatalos honlapon már ára sincs, de webáruházakból 699 dollárért lehet behúzni. Yuneec Typhoon G, Xiaomi Mi Drone 4K, Hubsan X4 Pro High Edition lehetnek ellenfelei.

dji_phantom_3.jpg

A következő szint a Phantom 3 Advanced, aminek a legfontosabb előnye a Lightbridge képátvitel és a megnövelt, nagyjából 5 kilométeres hatótáv. Vannak más különbségek is, pl. más a távirányító (egy tonnányi új funkcióval), fejlettebb GPS/GLONASS kapcsolat (mind a kettőhöz csatlakozik egyszerre), optikai szenzorral tudja magát pozícionálni és azzal landolni. Ára 799 dollár körül alakul, ez az egyik legjobb választás a modellek közül. Konkurensei ugyan azok, mint a 4K-nak.

banner-9743dc40e23d832226278e9ed1f01219_1.jpg

A DJI Phantom 3 Professional ötvözi a 4K és az Advanced tulajdonságait. Ez volt a kompromisszummentes gép, amelyért 999 dollárt kértek, de aztán megjelent a Phantom 4. Typhoon H modell, de igazából ez sem, mert az egy hat motoros gép.

0_7.png

A Phantom 4 ára 1.200 dollárra zuhant le, ezért egy nagyobb, 5350 mAh akkumulátort, fejlesztett 4K kamerát, Tapflyt és Active Track funkciót, sport módot (72 km/h), 28 perc repülési időt, tárgyelkerülési rendszert kapunk. Xiro Explorer 2 és a soha el nem készülő Wingsland modellek valamelyike lehetne ellenfele.

size_1000_540_a34ab5c95915a83b150d5157c21ae613_1.png

DJI Mavicról itt már bővebben írtam, ez egy 4K képes, könnyen hordozható drón, közvetlen ellenfele lehetett volna a GoPro Karma, de a múlt héten visszahívták az összes modellt, kritikus üzembiztonsági hiba miatt.

A fentieket áttekintve azt gondolom, a DJI monopóliuma nem enyhülni fog, hanem erősödni. Ilyen dominanciára nagyon kevés cég képes a saját szakterületén, de ezért is a DJI az egyik legjobb.

Címkék: hírek, drone, drón, DJI, Hyrek