Furibee Geniuser drón teszt – Váltósúlyú bokszoló

1513150221647853_eredmeny.jpg

A Furibee Geniuser egy olyan drón, amilyenre egy ideje már vágyom, hiszen a se nem kicsi, se nem nagy gépek közé tartozik 160 mm-es méretével, a súlyát alacsonyan lehet még tartani, viszont jó masszív, és a mikroalkatrészek intenzív használata miatt rengeteg hely van benne. Ráadásul már új technikával – F4 vezérlő, állítható kamera és adóteljesítmény – érkezik, tehát mindenképpen érdemes erre a 38.000 Ft körül elérhető gépre vetni egy pillantást.

 

Kicsomagolás

Ha lenne drónos bakancslistám, a 160 mm-es méret biztosan rajta lenne. Volt/Van 66, 90, 110, 120, 130, 200, 220, 230, 250 és 280 mm-es quadkopterem is, de ez a 150-190-es réteg – vagyis a 4 inch - valahogy kimaradt. Mostanában persze mindenféle hibrid dologgal is kísérletezek, például 90 mm-es drón technika 130-as vázon, ahogyan azt már a Falcon CP 90 Pro 130 mm tesztben meg is „énekeltem”, de az ember élete nem lehet teljes egy jó 150-160 körüli 3+ colos madárka nélkül.

1513150221579170_eredmeny.jpg

Amikor a Geniusert – ami magyarban eléggé bután hangzó név, de gondolom a kreatívabbak kicseréltek fejben a betűket c-re vagy esetleg y-ra az egyes betűket – megláttam, beindult a fantáziám, hogy milyen jó kis masina lehet ez élőben. Egyrészt nekem bejönnek ezek a hagyományos HX vázas hasábformák, másrészt ebben annyi hely van, mint a csendes óceán fölött, így szerelni is nagyon egyszerű lehet.

img_0721.JPG

A doboza matt fekete alapon lakkozást imitáló négyszögzászló motívumokat kapott elég igényes kialakításban, de azért az érezhető, hogy az ötletet a Forma-1 inspirálta. Annak idején az első X vázas ágyútalp szerűen épített gépem – a Furibee Fuuton 200 – is hasonlóan minőségi csomagolást kapott, ebben például simán veri a konkurens Eachine termékeket.

img_0722.JPG

A beltartalom viszonylag bőséges, két szett – egy átlátszó és egy lilás-fekete - Gemfan Flash 3052-es propeller, amit igencsak dicsér mindenki, és hopp, mit nyomtatott a gyártó a hátoldalára? A „durability” vagyis az ellenállóképesség szócskát, meglátjuk, hogy a propeller végén elhelyezkedő letörés – nomen est omen - is így bírja-e. Kapunk egy szerszámos tasakot, amiben a vevő bekötéshez adapter, az akku felfogatásához tapadófelületet és átkötő szalag, pagoda antenna, illetve a propellercsavar meghúzásához egy kulcs található, illetve jár még egy összehajtott A4-es oldal, ami a vezérlőről és a bindelésről ad némi információt.

img_0723.JPG

Akku és töltő viszont nincs, lévén ez egy ARF modell, van viszont vevő, ami egy Frsky Pro? 8 csatornás darab, ez nem nagy kedvencem, mert az antennacsonk éppen hogy csak kiáll a vázból, jobb lenne ide egy diversitys, szóval ti a PNP variánst vegyétek és tegyetek bele mini vevőt, R-XSR-t, XM+ vagy hasonlót-t. A váz durván masszív, a kar a tolómérő szerint 3 mm, de többnek tűnik. A motorok olyan szinten erős mágnest kaptak, hogy az elképesztő, konkrétan nehéz elforgatni őket kézzel, kifejezetten kéjes, ahogy a következő szegmensre ugranak. Nagyjából 2-3 percig csak össze-vissza tekergettem őket, annyira jó érzetre a minőség. Itt már leszitázták a motorokat Furibee felirattal, de egyébként RCinPower gyártmányokról van szó.

img_0732.JPG

Egyetlen dolgot kifogásoltam, ez pedig az FPV antenna elhelyezése. Mivel ez a drón már elég nagy ahhoz, hogy egy viszonylag normális méretű darabot kapjon, ezért egy RP-SMA csatlakozót helyeztek el a hátsó traktusban, a vázhoz rögzítve egy különálló karbon lemezen. Mivel az antenna felfele áll, az tuti, hogy minden faágba bele fog akadni, ha pedig teszünk rá mondjuk egy „törhetetlen” TBS-t, akkor a csatlakozó láthatja kárát.

 

Tesztüzem

A Furibee Geniuser nem véletlenül került hozzám, hiszen már egy ideje szemeztem a műszaki paramétereivel. Az általam igencsak előtérbe helyezett kamera-vtx-szerelhetőség vonalon a gép igen erős, de más paramétereiben is tetszetős a felhozatal.

img_0724.JPG

A képalkotó egy 800 TVL-es CMOS egység, de emiatt különösebben nem kell aggódni. Ma már a CMOS technológia is kellőképpen gyorsan fejlődik, és bár a CCD kamerák WDR kezelése még mindig jobb, érdemes kipróbálni az új négybetűs szócskával szerelt darabokat is, meglepően jók. Mivel a képalkotó felfogatása két oldalsó karbon lappal történik, a szöget igen táv határok között állíthatjuk, és a váz is elég jól védi a 145 fokos látószöggel rendelkező lencsét. Kicsit furán világos a képe, de ez könnyedén beállítható az FPV szemüvegeken.

fpv_kep.png

A VTX nem integrált darab, ami olyan szempontból szerencsés, hogy ha megpusztulna, könnyen ki tudjuk cserélni, így viszont egy háromszintes toronyként fér be csak a vázba, vagyis ha át akarnánk szerelni másik frame-re, akkor jól nézzük meg a belső méreteket. A kivezetés pigtail, és mindkét vége csatlakozóra szerelt, tehát ha sérül, akkor sincs vége a világnak. Az adóteljesítmény 0/25/100/200 mW lépésekben állítható, ez szerintem bőven elég mindenre, és ha valamiért nem kellene – LOS repülés vagy szerelés – ki is kapcsolhatjuk az USB port fölötti gomb nyomkodásával. Megscanneltem a spektrumot, és megdöbbentően tiszta, ez sehol nem szór, Tramp szintű a szóráskép.

img_0730.JPG

Tíz másodperces nyomásra adóteljesítményt, 4 másodpercesre sávot, 2 másodperere pedig frekvenciát vált, amihez kapunk is egy táblázatot, innen kell kiolvasnunk egy LED-es mátrix segítségével, hogy most akkor éppen hol járunk. Aki pedig megszabadulna a Pigtailes pagoda antennától - ami szedi össze az ágakat, mint Mari néni a bójákat -, az egyszerűen felpattint egy flexibilis antennát, kiviszi a 2 mm-es felső lapra, és örök élet meg egy nap.

1513150221910198_eredmeny.jpg

A vázról már beszéltem, de ejtenék róla még néhány szót. Unibody alsó lap, tehát ha a kar törik, akkor cserélnünk kell, ez hátrány, ellenben kisebb a súlya, mint a plusz csavarokat tartalmazó daraboknak, ez jelen esetben 142 grammot jelent, vevővel, de propellerek és akksi nélkül. Ebből az is következik, hogy a gépet biztosan 250 gramm alatt lehet tartani 3S-sel, de talán még 4 cellával is. Ami viszont nem tetszett, hogy a váz alsó nyílásán húzták ki az XT30 csatlakozót, egyrészt így nyíródhat ütésre, másrészt nem lehet miatta középre tenni a hosszabb akkumulátorokat, szóval ezt érdemes visszahozni felülre és kikötni az egyik spacerhez.

img_0730.JPG

A vezérlő az újabbak közé tartozik, F4-es darab, MPU6000-rel szerelve, tehát elvileg ez jól bírja a rezgéseket, amit nagyon reméltem is, lévén nem soft mountolták a lapkát. Kapunk OSD-t és csipogót is, ez ma már elvárás, sőt, nélkülük nem is vennék már drónt. Azt viszont nem értem, miért kell teleszemetelni mindennel az FPV képet, ugyanis a létező összes dolgot sikerült bekapcsolni az OSD menüben. Mondjuk a GPS pozícióra és hasonlókra kevéssé van szükségünk egy verseny drónon, szóval pucoljuk le, és máris kellemesebb a látvány.

img_1077.JPG

Az Rcinpower gyártmányú,1506-3400 KV-s motorok eléggé nagynak tűnnek a vázhoz és a propellerhez. Mivel egy szem akkumulátorom nem volt ehhez a mérethez, lévén még sosem repültem 160-as drónnal, kicsit el is rontottam a vásárlást, ugyanis tesztjelleggel egy 850 mAh 3S 75C Tattura esett a választásom, pedig a gép simán elbírja a 4 cellát is, szóval aki izmozni akar, egyből kezdhet azzal.

rcinpower.PNG

Ezzel az a gond, hogy ha megnézitek a motor adatlapját, akkor láthatjátok, hogy erre az erőforrásra már a 3 inch-es légcsavar is kicsi. Valójában inkább 4, de egyes esetekben a szuper könnyű 5 colos légkavarókat is megforgatja, ami azért eléggé beteg. Ebből, és az alacsony KV értékből következően a karakterisztika 3S-en nem annyira brutális, a motor 323 grammot emel a gyári Gemfan 3052*3 légcsavarral. Ez durván 5:1-hez arányt jelent, ugyanez 4 cellán már 8:1-hez lenne, míg 4 colon 13:1-hez, szóval akinek az én „setupom” nem lesz fejletépős, az mehet 4S-re, egy teljesen szabályos elrendezésű vázzal karöltve, amin egy 4 inch-es légcsavar is elfér.

img_1081.JPG

És itt jön a képbe az első probléma, a váz formája, ez ugyanis egy stretched – vagyis nyújtott – HX váz, tehát nem is megy fel rá 3 colnál nagyobb méretű propeller. Nem mintha a gyárilag adott olyan könnyen felmenne, mert majd bef**tam, mire 10 perc alatt kettőt felszenvedtem a tengelyekre, úgy szorul. Nem értem, hogy ez miért jó, vagy a gyárban senki nem próbálta ezt ki? Ha a T kulcs erőből nem viszi rá a tengelyre a légcsavart, akkor nincs más választás, le kell fogni a motort egy fogóval, az meg összekarmolja az egészet, mielőtt először felszálltunk volna, szóval csak ésszel.

img_0728.JPG

Az ESC-k természetesen DSHOT képes darabok, gyárilag 28/35A áramtűréssel, ami lehet, hogy kamu, kizárt, hogy akár 4S-en ennyit fogyasztana ez a motor 3 inch-es propellerrel. De mivel letesztelni nem tudom, mikor égne le, ezért fogadjuk el ezt az értéket. Az automatikus motorfék funkció alapból aktív a leírások szerint, és ettől van olyan frankó csikorgó hangja a gépnek repülés közben, ami engem a Subaru Impreza WRX STI fújtatására emlékeztet.

És akkor most a fenti dolgokat mind zárójelbe lehet tenni, hogy jaj, kicsi a propeller, meg ez nem fog menni, mert nehéz és a szokásos sírásokat, amiből napi harmincat kitermelnek a fórumozók. A 1506-os mocinak az eddigi, 1104-1106-os erőforrásokkal ellentétben hihetetlenül nagy a nyomatéka, érződik, hogy ezt nagyobb propellerre tervezték. Cserébe igen szolidan fogyaszt, legalábbis 3 col esetén, vagyis megvan a kellő erő és mellette a hatékonyság is. Gyárilag jók a PID-ek, nem oszcillál, nagyon szépen repül, és bőven vannak még benne tartalékok.

A repülési idő nem nagyon izomból nyomva 5 perc, 3.5 V-os low voltage érték mellett, de ha ezt lejjebb visszük, szerintem még nyerhetünk óvatos repüléssel +1 percet, mondanom sem kell, a nagyobb prop ezen is segítene. Kiindulva a Gemfan 3025 kétágú propjából, egy jó 4 colos kétágú igen kellemes üzemidőt biztosít 3 cellán, négyen pedig remek teljesítmény-tömeg arányt, szóval a középhaladók, haladók és a profik is megtalálhatják a számításukat ez csak cellaszám és propellerválasztás kérdése. Az RcinPower motorok pedig nagy pozitív csalódásnak tekinthetőek, erősek, jó minőségűek és nem is esznek túl sokat.

 

Összegzés

A Furibee Geniuser egy eléggé ütős kompakt gép, aminek van két szerintem jelentős hibája, az egyik a macerás propeller felrakás, a másik a pagoda antenna elhelyezése, de ezt egy 90 fokos könyökkel lehet orvosolni. Az, hogy a stretched váz jó-e vagy sem, nézőpont kérdése, nekem szimpibb az olyan, amint 4 colos forgószárny is elfér, de ez a gép így is elég erős. Ezek persze mind javítható hibák, leszámítva a vázgeometriát, és aki szeret tűreszelővel csiszatolni műanyag propellereket, annak túl sok baja nem lesz a géppel.

A kamera, a VTX, a motor, az ESC és a vezérlő is jó, és 4S-en azért lehet durván is menni a géppel, sőt ha a setupot átdobjuk egy hagyományos elrendezésű vázra, akkor 4 inch-en igazi vaddisznó áll majd rendelkezésünkre. Ráadásul az állítható kamera és VTX mindig nagy plusz egy drónnál. Azt mondanám, 4 csillag egy képzeletbeli skálán, ami egy kis munkával 4,5-re javítható.

 Előnyök  Hátrányok

 + tudással arányos ár
 + állítható adóteljesítmény
 + állítható kameraszög
 + jó kamerakép
 + brutális ESC-k
 + modern vezérlő, OSD-vel
 + vastag, ellenálló karbon váz
 + remek gyári PID beállítások
 + igényes, bika motorok

- macerás propeller felhelyezés
- stretched váz, kisebb propeller méret
- rossz antenna elhelyezés /cserélhető/
- nem diversitys vevő /PNP-t vegyetek/
- OSD menüt újra kell konfigolni

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak). EU Expresszel szállítással nem kell vámot és ÁFA-t fizetni:

Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.