Syma gazdaságos - kopter a Madaras Tescoból

316963411_syma-x5c-kameras-quadcopter.jpgVolt szerencsém kipróbálni hétvégén egy eredeti Syma X5 SW-t és egy Syma X5 másolatot, amelyet az Auchanban lehet beszerezni 16.000 Ft-ért. Ez azért volt érdekes, mert így össze tudtam hasonlítani a két gépet és volt egy fajta negatív prekoncepcióm azzal kapcsolatban, hogy milyen lesz az "után gyártott" Syma. Nos ez igazából nem valósult meg, mert kifejezetten élveztem a vele való repülést.

Ránézésre, ha nem egymás mellett állnak és még nem láttuk az eredetit, akkor nehéz megmondanunk, hogy ez nem az. Természetesen a Syma feliratot sehol sem látjuk rajta, de nem hinném, hogy a kínai védjegy hivatal bárkit is megbüntetne, aki a Syma nevet használja, ami viszont kinézetre a nagyobb DJI modellekre hasonlít, vagyis egy másolat másolata a gép, ami nálam járt. A design nagyjából ugyan az, kicsit mások a színek, meg a villám szerű rajz máshova fut be, nagyjából ennyi. Nekem végig olyan érzésem volt, mint ha a Syma jóváhagyásával készült volna a jóárasított termék a nagy bevásárló központok részére, de név nélkül. Persze a jóárasítás egy relatív fogalom, nagyjából ugyan annyiba kerül jelenleg az Auchanban, mint a kínai oldalak EU raktárában, szóval ez kis hazánkban nem igaz.

A távirányító EGY AZ EGYBEN ugyan olyan, mint a Syma X5SW esetében, erről nem értekeznék részletesebben, mindenki megtalálja az említett cikkben (azért user friendly okokból belinkeltem nektek). Hogy ez mennyire igaz, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a betegeskedő Syma X5SW távirányítójával reptettem végig (5 "akkumulátornyi" ideig) és SEMMILYEN különbséget nem tapasztaltam. Hatótáv - saccra 100+ méter lehet - , funkciók ugyan azok, mint az eredetin. Mint ahogy mondtam, a táv designja nem egy Munkácsy festmény, de a másolat esetében valahogy nem zavart annyira, mint az eredetinél. Az ember fejében ott motoszkál, hogy ez még is csak egy másolat, olyan ez, mint amikor a kamu Tissot óránál sem reklamáljuk meg, ha elromlik, hiszen csak 10 dollárba került. 

A kopter nagyon könnyű, ahogy az eredeti is, ezért a szélállósága konvergál a nullához, cserébe jól és stabilan repül. Nem emlékszem a gyári akkumulátorok kapacitására - talán 450mAh? - de a 600-asakkal amiket az X5SW-ből mentettem át olyan 8-10 percet volt képes repülni, szerintem ez korrekt. Igazából gyengének érződik, vagyis nyomni kell a gázt, cserébe stabil, nincsenek hirtelen irányváltások, nem veszít rögtön a magasságából. Nyugdíjas tempót nyomja, de szerintem egy kezdőnek ideális, nyugodt kis gép. Egyszer sem vertem oda a földhöz, annyira könnyű vele repülni, szolidan köröztem a fórumtárs és a saját fejem fölött, nem késztet száguldásra. Ezt persze úgy is lehet interpretálni, hogy a gépnek nincs ereje, ami igaz is, szerintem 7x20-as vagy 8x20-as motorok lehetnek benne, de ez senkit nem fog érdekelni, aki nem több gépet tesztel egyszerre. Ami még feltűnt, hogy a propellerek mint ha hajlékonyabbak lennének a gyárinál, de repülés közben ebből nem sokat érezni. A motorok erejének átviteléért a szokásos műanyag áttétel felel, ez lehet gyenge pont, mert az ütésektől el tud csúszni az áttétel és a motortengely végén található  fogaskerék (ebben én nagymester vagyok az MJX 600-amon).

Az akkumulátor elhelyezés kifejezetten tetszett, szépen be kell tolni, illetve a csatlakozó fix, be kell dugni és kész, nincs ez az X5SW féle, beesik a kábel, nem bírom kivenni, benyúlok a csavarhúzóval féle bohóckodás. A fényei is egészen jók voltak, bár nappal repültem, ködben, teljesen vállalható volt. Mivel az akkumulátor fogadó részbe befért a nagyobb teljesítményű, 600mAh-s 1S akkumulátor, lehet érdemes lenne még nagyobbat keresni, hátha belemegy, miután megmértük a méreteit. A kamera tartót alap esetben eltakarja egy ajtó, amire került a kamera, vagyis ha nem akarunk kamerával repülni, levehetjük az ajtót is, súlycsökkentési célból. A gép alján található még egy bekapcsoló gomb, én ezt a megoldást jobban szeretem, mint a dugd be és kész megoldást, szóval ezért jár a piros pont.

Egyetlen jelentős negatívumot találtam, ez pedig az, hogy mielőtt lemerülne, nagyjából 10 másodperccel előtte kezdi el villogtatni a ledjeit, ez általában instant leesést jelent. Ha elvesszük a gázt és gyorsan leszállunk, akkor azért le lehet tenni, egyébként meg lezuhan, mint egy darab kő, viszont annyira könnyű, hogy nálam semmi baja nem lett. Én vizes füvön próbáltam, ez nem okozott neki gondot, de egy betonplacc lehet megfeküdte volna a gyomrát.

Van rajta egy kamera is, ezt nem próbáltam, de mivel a gyárié sem túl jó, ezért ehhez sem fűzök nagy reményeket. A doboz tartalmaz 4 plusz légcsavart is, ez esetleg kezdőknek jó lehet. A propeller védőket mi levettük a repüléshez, de aki szeretne lakásban repülni, annak javaslom, hogy tegye fel.

Hogy megvenném-e? Simán, nincs semmi különösebb hátránya, maximum annyi, hogy nem nagyon lehet tovább fejleszteni. Repül, lemerül, feltölt, újra repül, ennyire egyszerű a képlet.387785_auchan_syma_clone_thumb.jpg

Néhány magyar nyelvű videó:

 Előnyök

 Hátrányok

 stabilitás  gyenge kamera minőség
 ár  nem szélálló
 nagyobb akkumulátorokat is fogad  nem elég erős motorok
 olcsó alkatrészek, minden elérhető  túl későn jelzi, hogy lemerül
 elfogadható minőség
 bekapcsoló gomb

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

7

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

7

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

8

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

6

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

9

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

9

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

8

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

7,9