XK X100 - "acrobatikus" csodagyerek

xk-x100.jpgNagyon régen vártam már, hogy kipróbálhassam az XK X100 kultgépet. Ez utóbbi kijelentés egy kis magyarázatra szorul: vannak olyan multirotoros gépek, amelyek valamiért egy közösségen belül "kultusz státuszra" tesznek szert, ennek eredője mindig valamilyen olyan tulajdonság, amellyel más gépek nem rendelkeznek. Ha rákerestek az interneten, a gépet megvevő emberek és a gép között jellemzően nagy a szerelem, mindenki halálra dicséri, tonnaszám lehet mod vagy FPV videókat találni a neten, egyesek Blade Nano QX 3D killernek nevezik, mások mini racernek használják és így tovább. De vajon indokolt ez a nagy hype? Tényleg ilyen jó ez a kis gép? Ha lapozol, megtudod.

Régen vettem már szénkefés gépet és ez a mostani sem úgy jutott hozzám, hogy valamelyik nagyobb webáruház felajánlotta volna tesztre, szóval a Gearbest és a Banggood bérencezőket el kell, hogy szomorítsam, ezt a gépet megvettem. Azért vettem meg, mert hittem benne, hogy van olyan jó, amilyennek kinéz és amilyen a híre. Mindig is nagy XK janicsár voltam, hiszen van XK Detect X380-am, amiről már elég sokat olvashattatok itt a blogon, szeretem az XK X251-et és az XK X350 Stuntnak is nagy barátja vagyok. Bár az XK X250 Aliennel nem repültem még, de sokan azt mondják, az is remek. Az XK jó termékeket csinál (ellenben a WLtoyszal, amelynek van egy két rettenetes gépe) és szerencsére az XK X100 esetében sincs ez másképpen. Ami viszont még engem is meglepett, hogy ha meg kellene mondanom, melyik a legjobb gép az XK szériából, melyik tölti be a legesszenciálisabban azt a szerepet, amit szántak neki, akkor lehet, hogy az XK X100-at nevezném meg.

A gép igen kellemes dobozban érkezik, minőségi anyag, normális kinézet, okosan van minden bepakolva (pl. újra össze lehet rakni, különösebb origami tudás nélkül). Ez egyébként a többi, általam tesztelt XK modellre is jellemző, de még is csak ez a legolcsóbb modell, DE EGYÁLTALÁN NEM A SKÁLA ALJA. Az XK X100 egy célgép, amelyet a fejlesztők a repülés élvezetében és a gyakorlásban határoztak meg. Most a DJI Phantom 3 Standardra gerjedők takarják le a szemeiket, ugyanis ezzel a géppel bizony kell tudni repülni ahhoz, hogy a teljes potenciálját ki tudjuk használni. Ennek ellenére oda merném adni egy 12 éves gyerek kezébe, mert nem egy veszélyes szörnyeteg, de nem is akar többnek látszani, mint ami, viszont azt nagyon tudja, amire kitalálták.

A repülés kvintesszenciája a súly. Ha valami könnyű, az jól fog repülni. Ez nem azt jelenti, hogy erős lesz, meg gyors, hanem azt, hogy könnyű lesz terelgetni, élvezet lesz meghúzni vele minden kanyart és átjön az az érzés, amiért a repülést magát gyakoroljuk.  Ez a gép 36 gramm, szárazon, akksi nélkül, ebből következően nem kell hozzá sok erő, hogy jól repüljön. Milyen szoftveres funkciókat tud a gép? Semmilyet, szóval a yuppiek, a managerek és a szőke nők ne ezt a gépet válasszák. Ha tudna bármit is, akkor sem próbáltam volna ki, mert ez egy másik kávéház. Próbálj meg egyszer egy rocker kocsmában diumdisum zenét berakni, aztán már számolhatod is a másodperceket, hogy mennyi idő alatt leszel fejbe rúgva egy Martens bakanccsal. Az XK semmi másról nem szól, csak arról, hogy alárendelje magát az irányító akaratának és minél nagyobb élvezetet okozzon. Headless mód, one-key return, kit érdekel, GPS, az mi? Ellenben van 3D mód, acro repülés, meg sok vigyorgás, nagyjából 4 percig, amíg a gyári akkumulátor tart.

TÁVIRÁNYÍTÓ

Ha jól emlékszem, a gép listaára 12.000 Ft, ezért a pénzért ez magasan a legjobb távirányító, amit valaha láttam. Kellemes anyagok, jó összerakottság, meg az a két gomb, ami a vállán van és ennyi, ha röviden akarnám leírni. a lényeget. Ha hosszabban, akkor azt mondanám, nem ropog, nem akadnak az irányítókarok és viszonylag érzékeny, mindaddig, amíg nem akarunk nagyon belemelegedni az acro repülésbe, ugyanis egy bizonyos szint után kevésnek fogjuk érezni a táv precizitását. A fórumok attól hangosak, hogy gyakorlatilag MINDENKI egy bizonyos szint után, XK X6 (helikopter táv) vagy XK X7 távra (XK X251, XK X252) vált. Itt hívnám fel a figyelmet, hogy akinek van már XK X251-e (és mivel mostanában a csapból is a Gearbest akciója folyt, tudom, hogy sokan vettetek), annak nem kell mást vennie, mint egy XK X100 BNF verziót, potom 9.000 Ft-ért. Ez a 9 db Mátyás király választ el jelenleg az élvezetektől, amit e gép nyújt, különösen, ha a jobbik távval is össze tudod lőni.

Mind az alap, mind az X6/X7 táv Futaba kompatibilis protokollt használ, ez egyben azt is jelenti, hogy Futaba távokkal is menni fog, de ami ennél is jobb, hogy jó nagy lesz a hatótáv. Hogy mennyi, azt pontosan nem tudom, mivel én LOS-ban repültem és ezzel a géppel azért nem szabad túl messzire menni, hogy ha nem  egy légyszart akarunk látni a levegőben. Egyszer sem volt jelszakadásom, a gép soha nem bizonytalankodott, tehát nem tudom, hol lehet a vége, de 50-60 métert röhögve elmegy. Akik eddig azon kattogtak, hogy "mé ilyen drága, amikó a szomszédgyerek Kárcsiká (autentikusan kiejtve) háromezeré vette a Zicsínt", akkor emlékezzünk vissza rá, hogy ott milyen volt a távirányító minősége és a hatótáv. A sokak által szeretett Fluoreon H101 hitvány, beragadós távjának mennyi is volt a hatótávja? 30 méter? És a JJRC H20-nak? Annak sem volt szerintem 50. Na ezeket mind kenterbe veri az XK X100, minden értelemben, ezért drágább, de ezt a felárat bőven megéri.

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

Akkor most mindenki vegyen elő egy adag Zewa Softist, mert a blog történelmének eddigi legnagyobb nyáladzása jön. Én, ebben a kategóriában, ilyen jól repülő gépet még soha nem láttam (bár jön az Eachine TinyQx 80). Alap esetben (3D és Acro kikapcsolva) kapunk két fokozatot és egy stabilizált módot (bal irányító kar megnyomásával tudunk váltogatni, ez a DR kapcsoló). Én egyből a másodikra raktam, amiben a gép szépen dől, de még éppen van ereje kihúzni magát, amikor a földet karcoljuk (a Nihui U807 is pont ettől zseniális), remekül fordul, jól irányítható, egy szóval tudja azt, ami ahhoz kell, hogy jól érezzük magunkat.

A pokol viszont akkor szabadul el, hogy ha a jobb iránytókart lenyomjuk, ekkor a gép átvált acro (rate) módba. Aki esetleg nem lenne tisztában azzal, hogy ez mit jelent, annak egy kis gyorstalpaló a különböző repülési módokról, zanzásítva:

  • Attitude: ez a "normál" mód, minden gép ebben repül a játék kategóriájú gépek közül. Stabilizált mód, a kar elengedésére a gép visszaáll középre. 3 giroszkóp, 3 gyorsulásmérő működik és egy fokon túl nem engedi dőlni a gépet
  • Horizon: az Attitude és az Acro keveréke, szokták Rattitude módnak is nevezni. Specialitása az, hogy a giroszkópok működnek, de engedi túldőlni a holtponton TÚLRA IS a gépet, tehát bukfenceket és más mókákat tudunk így csinálni a géppel
  • Acro (vagy rate): csak a 3 gyorsulásmérő működik, NINCS STABILIZÁLÁS. Ez azt jelenti, hogy ha jobbra húzod, akkor a gép abban a szögben repül tovább, majd összetöri magát az első tereptárgyon. Cserébe azt csinálsz vele, amit akarsz, viszont mikrokontrollra és nagy odafigyelésre (gyakorlatra) van szükséged, ha irányítani akarod. Ez egyben azt is jelenti, hogy azt tudod megcsinálni a levegőben, amire az ügyességed képessé tesz, a gép semmiben nem fog korlátozni, de nem is védi meg magát tőled.

Akarsz egy power flippet (amikor a gép végig gázzal egy 360 fokos fordulatot tesz meg) ? Nem egy gombot kell megnyomni, mint a gigyi-gagyi többi modellnél, hanem NEKED KELL MINDENT végrehajtanod. Van szabadesés 90 fokos fordulással és gázadással, átfordulhatsz a géppel srégen saját maga fölött, búgócsigázhatsz, meg ami még eszedbe jut, ezt bizony a gép mind tudja, a kérdés az, hogy te tudod-e? Emellett a gép még stabil is, simán lehet vele lebegni, minimális kúszás mellett. 

Felraktam egy videót, amin bénázok, hogy legyen min röhögni:D, de elhatároztam, hogy az ősszel/télen kicsiszolom a tudásomat szabad szemes acroból, ugyanis a gép remek arra, hogy gyakoroljunk olyan gépekre, amit fájna oda verni (vettem is 8 db Hobby Kinges Nanotech akkumulátort a lejjebb említettek közül).

A gép képes fejjel lefele is repülni, mert a propellerjeinek két oldala szimmetrikus. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem tud olyan nagy felhajtóerőt termelni, mint egy normális propeller esetében, tehát erősnek nem nevezném. Az alacsony tömeg miatt viszont villámgyors és kezes, illetve 3D módban lehet pattogtatni a levegőben, ami nagyjából úgy néz ki, mint ahogy a lenti videóban látható.

Azt azért megjegyezném, hogy senki ne várja el, hogy ezek a mutatványok egyből menni fognak, kifejezetten nehéz pl. acroban és 3D-ben repülni egyszerre, tehát gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni.

A ledjei elég jók, én barátnőmön szoktam lemérni a laikusok reakcióját (ő szokott mindent észrevenni, amit én nem, pl. hogy jé piros-fehér-zöld színben égnek a ledek a V686G-n, meg hogy katica van a táv kijelzőjén stb.) és neki kifejezetten tetszettek a fényei. Persze nem valami tömegoszlató lézerágyúra kell gondolni, de pl. a szobában, este jól látszik a gép és a szabadba is ki lehet vinni egy kis mókázásra, plusz az orientációt is segíti, ha nem hét ágra süt a nap.

VÁZ, KINÉZET

Eléggé gondolkodnom kellene, hogy eszembe jusson egy olyan toy-grade modell, aminek a váza nem műanyag. Az XK X100-nak fém, persze nem Wolverine adamantium karmait kell elképzelni, de sokkal ellenállóbb mint a pet palackból kipréselt borzalmak, amiket Kínában váznak mernek hívni. Volt olyan, hogy egy elrontott 3D akció után teljes gázzal a földbe csaptam a gépet, lerepült a propeller, meg leesett a takarólemez és ennyi. Ez nem egyszer történt meg, a gépet még sem érte komolyabb károsodás, nehezen tudom elképzelni, hogy ennél valami jobban bírja a gyűrődést, a repülő vasgolyót pedig még nem találták fel. Mivel a motorok direkt hajtásúak, szinte egyáltalán nem koszosodik, nincsen áttétel mechanika, tehát minden olyan dologtól mentes, amitől a nagyobb gépek tipikusan betegággyá szoktak válni az idő előre haladtával.

A műanyag burkolat nagyon rugalmas és azt írták rá hogy "Dacos", ez nem tudom, hogy a törések elleni dacosságra vagy valami másra vonatkozik-e, de a kínaiak beletrafáltak egy vicces magyar szó jelentésébe. A motorokat okosan úgy helyezték el, hogy egy mozdulattal le lehessen húzni a tápot a vázról és cserélni lehessen, ha behalna, amire azért lesz példa, amikor a különböző anyagminőségű felületeken - pl. betonfal - teszteljük a gép ellenálló képességét.

Itt találtam végre egy nekem nem tetsző dolgot, ez pedig az integrált propeller védő. A nevéből következik, hogy nem lehet eltávolítani, tehát marad a gépen a permanens védelem, amely egyes esetekben biztosan elősegíti a gép fára felakadását.

FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK

Meglepő, de van. Mostanában vulkánként tört ki az őrület, amit úgy hívnak: indoor micro brushed racing, vagyis beltéri mikro szénkefés versenyzés, ami nem jelent mást, mint a lakásban a különböző tereptárgyak közötti repkedést. Ehhez ugye kis méretek (pipa), ütésállóság (pipa) és valamilyen FPV rendszer szükséges. Általában az ilyen gépek - mint pl. Tiny QX80, Tiny QX90, Eachine X73 - 20.000 Ft körül alakulnak és az XK X100 sem lesz olcsóbb, ha rádobunk egy FPV adóval felszerelt kamerát. Mi jöhet szóba?:

Mellékeltem egy videót is az FX797T-vel felszerekt XK X100-ról, szerintem ez a kézenfekvő választás, már a csatlakozók azonossága miatt is.

A másik szegmens a táv tuningja, illetve cseréje. Az XK X6 és X7 táv sokkal finomabb kezelést és mindenféle állítgatást tesz lehetővé és a legtöbben így is használják a gépet. Elég sok véleményt elolvastam ezzel kapcsolatban, van aki azt mondta, hogy a CP helikopterek (collective pitch= változó szögállású) is hasonlóan repülnek és hogy tökéletesen lehet vele gyakorolni rájuk, ami sokkal jobb móka, mint az 50 órányi szimulátorozás és ez azért sokat elmond a gép minőségéről. A távok, amik szóba jöhetnek:

  • XK X6 (helikopter táv)
  • XK X7 (XK X251 és az XK X252 távja)
  • XK X8 táv NEM, ezt NE VEGYÉTEK MEG, mert hiányzik belőle a belső menürendszer és állítgatási lehetőség (direkt nem is linkeltem)

A gyári távval is használható, azzal sem kell kétségbe esni, de azért a fentiek hosszabb távon jobbak.

Motor és akkumulátor terén is lehet csereberélni. Seby Docky szerint a 8520-as szénkefés motorok is belemennek a vázba, az ESC-k 5A-t viselnek el, tehát gond nélkül lehet hajtani azokat is, így a gép még erősebb lesz. Ami az akkumulátorokat illeti, én nem erőltetném a gyáriakat, mivel nem lehet tudni milyen C értékkel rendelkeznek. A gép egyetlen igazi hibája a rövid üzemidő, ami olyan 4 perc körül alakul, ehhez 250mAh-nyi kapacitás szükséges, viszont MAGAS C érték, mert a gép nagyon megy. Ez azt jelenti, hogy én a 30C alatti akkumulátorokat elfelejteném. A gyári akkumulátor paraméterei: 37,5x22x6 mm (mag*szél*vas), de ez gyakorlatban inkább 8 mm magasságot jelent. Ha lekapjuk a gép takarólemezét, akkor alatta találhatunk egy akku tartót, illetve egy cápauszony alakú "svertet", ami a gép alján helyezkedik el. Ezt két csavar kicsavarásával levehetjük, innentől kezdve pedig gyakorlatilag bármi rárakható a gépre, amit az elbír. Aki nem akarja legyilkolni a motorokat idő előtt a plusz súllyal, annak az ajánlott akkumulátor:

ÖSSZEFOGLALÓ

Jelenleg, ennyiért nincsen egyetlen egy alternatívája sem az XK X100-nak. Az olcsóbb mini gépek, mint az Eachine H8 mini, vagy a H8S, a H8 3D, Fluoreon H101 nem említhetőek egy lapon az X100-al, igaz nem is azonos árban vannak. A főbb vetélytársai a már említett 20.000 Ft körüli versenygépek, de azok esetében a kamerát integrálva kapjuk, illetve sok esetben BNF módban jönnek, vagyis távirányító nélkül, tehát árban azok sem tudnak az XK alá menni. Ha mindent szeretnénk megvalósítani, akkor persze ki tud nyílni a pénztárca, hiszen a gép 9000 Ft, táv 13.000 Ft, FPV rendszer még 10-11.000 Ft, tehát ezek fel tudnak halmozódni 30.000-nyi magyar forinttá, de akinek elég az alap táv és a gép, az 12.000 Ft-ból megúszhatja, vagy vár egy akciót, mint ahogy én is tettem és elhozza 25 dollárért (7000 Ft).

Árak:

  • Banggood: BNF verzió, 9.571 Ft ; 12669 Ft (ez utóbbi most az akciók miatt csökkenthető)
  • Gearbest: csak RTF 10.400 Ft

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": remek minőség és design, gyors, ellenálló, jó vele repülni, acro és 3D mód, elvisz egy mini FPV kamerát, egyetlen igazi hátránya a rövid üzemidő; very good quality and design, fast, agile and resistant, it is good to fly with, it has an acro and a 3D mode, it can bear a mini FPV camera, the only real disadvantage is the short flight time;

 Előnyök

 Hátrányok

 - remek minőség és design  - rövid üzemidő
 - ellenálló  - propeller védő nem eltávolítható
 - gyors, jól repül  - LVC túl gyorsan bekövetkezik
 - jó ledek
 - elbír egy mini FPV kamerát
 - 3D mód
 - acro mód
 - bőséges alkatrész ellátottság
 - tuningpotenciál

 

 Azt hiszem, ez a blog történelmében a legmagasabb pontszám, amit multirotoros gép ért el.

 DESIGN (ahogy kinéz)

10

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

10

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

10

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

9

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

7

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

8

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

10

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

10

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

9,25