Fejes a mélyvízbe: a "szerszámok"

underwaterdog02.jpgAlig vártam már, hogy ezt a posztot kitehessem. Végre elkezdődik a mélyvíz itt a blogon, amellyel remélhetőleg le tudok fedni egy másik szegmenst is, nem csak a nagyon közkedvelt témákat.

Nekem egy műszaki hobbiban - különösen a kopterezésben - több dolog is örömet okoz:

- használni az eszközöket, ebben az esetben repülni velük
- várni hogy elromoljanak, mert akkor lehet szerelni őket :-)
- kísérletezni, mérni, bebizonyítani azt, hogy amit gondolunk, az helyes 

A bevezető cikkben a harmadik halmazról lesz szó, mivel ez tulajdonképpen előfeltétele a másodiknak is. Be kell szereznünk néhány eszközt, szerszámot és műszert, hogy megfelelő módon tudjunk "játszani" a kopterekkel és az elemeikkel. Van néhány olyan szerszám, amire mindenképpen szükségünk lesz, de ezek szinte minden háztartásban megtalálhatóak. Én az alábbiakat szedtem össze:

  • valami, amivel a durvább fizikai méréseket el tudjuk végezni, pl. egy colostock vagy mérőszalag
  • valami, amivel tudunk finomabb fizikai méréseket is végezni, ez valószínűleg egy tolómérő lesz
  • egy jó csavarhúzó szett, lehetőleg órás, mert a multikopterek csavarjai ebbe a méretbe szoktak esni
  • egy imbuszkulcs készlet
  • egy multiméter az amper, volt, ellenállás méréséhez
  • egy teljesítmény/fogyasztásmérő
  • egy infravörös hőmérsékletmérő ahhoz, hogy tudjunk az akkumulátorokon, töltőkön és a motorokon hőmérsékletet mérni
  • egy töltő, amivel tölteni fogjuk az akkumulátorokat, több cellás esetén értelemszerűen olyan, amin van balanszer csatlakozó
  • egy jó nagy kalapács, ami akkor kell, ha már kifogytunk minden ötletből és el akarjuk pusztítani szenvedésünk tárgyát :-)

Sajnos nekem sem volt itthon minden, de erre a Conrad remek megoldásokat tud nyújtani, bár az árazása erősen túlzó (ja és multikoptereket is árul, de ne ott vegyétek őket). A lenti képen látszanak a szükséges eszközök, egy kivételével (frissítve imbuszkulccsal és teljesítménymérővel):

Ami hiányzik, az egy volt/amper/kapacitás mérő USB-s eszköz. Ezt a töltő és az akkumulátor közé kötve (dugva) megtudhatjuk a fenti értékeket. Rendeltem egyet, amint megjött, fogunk is vele mérni mindenki legnagyobb megelégedésére. Az eszköz erről a linkről szerezhető be:

 volt_amper.JPG

Mit fogunk mérni? Először is meg fogjuk mérni az összes akkumulátor töltési idejét mindenféle variációban. Aztán megmérjük, hogy a töltők mekkora áramerősséggel töltik a különböző kapacitású akkumulátorainkat. Ebből látni fogjuk, hogy a töltés nem egy lineáris folyamat (legalábbis remélem hogy ez fog belőle kiderülni), hanem az elején többet vesznek fel az akksik, később pedig kevesebbet. Ebből - ha minden igaz - az is ki fog derülni, hogy miért érdemesebb venni egy normálisabb töltőt.

Meg fogjuk mérni az akkumulátorok feszültségét a multiméterrel, lemerült és teljesen feltöltött állapotban, hogy lássuk, mennyire szórnak a névleges 1S 3.7V-os feszültséghez képest.

Az infravörös hőmérővel megmérjük az akkumulátorok hőmérsékletét használat után, töltés előtt és töltés után, szintúgy a töltőkét is.

A fizikai méret kapcsán megmérjük az összes koptert propeller védővel és anélkül (hogyha levehető), így tudtok majd következtetni arra, hogy kültérben vagy beltérben használhatóbbak-e. Viszonyítási alapnak beteszek ide egy képet, hogy lássátok az egymáshoz viszonyított méreteket.

multikopterek_copy.png

Tolómérővel mérünk majd alkatrészeket, ebből ilyen érdekes adatok fognak kiderülni, hogy pl. miért kell 720-as motor a Hubsan X4 H107L-be és 820-as a Hubsan X4 H107C-be.

Mivel nem vagyok mérnök, mindent konyhanyelven fogok leírni, ha valamiben tévednék vagy butaságot írnék valahova, azt jelezzétek itt a blogon vagy a mindenamirepul@gmail.com email címen. Addig is, mindenkinek jó méricskélést.