JJRC H20 teszt - Fijúba nem vót?

jjrc_nyito.png

FRISSÍTVE: 2016.09.03 BEKERÜLT A GÉP 3D MODELLJE

Aki ismeri a híres polgárpukkasztó Johnny Gold paródiát, annak a cím egyértelmű, akinek nem lenne az, itt megnézheti. Alapból nem szoktam foglalkozni a kopterek színével, de ebben az esetben két olyan színből választhatunk, amire érdemes egy pillanatra kitérni, van a provokatív P.I.M.P arany szín, illetve egy kellemes metál piros, én ez utóbbit szereztem be, mert a másik nem volt, pedig móka lett volna egy strici színűvel repkedni. Határozottan jó lett a külső design, a fényezés is szép, a műanyag nem sorjás sehol, minőségi hatást kelt (pl. nem horpad az alja úgy, mint a H8 mininek). Lefordítva egyébként úgy néz ki, mint egy nagyobb, lesben álló tarantula, lehet vele a lányokat ijesztgetni.

A gép kicsit kilóg a kategóriákból, egyrészt a hat motorja okán – ez ugyanis egy hexakopter – másrészt a mérete miatt, ugyanis a valamivel több, mint tíz centijével már túlnőtt a nano koptererek kategóriáján, a minik közé viszont éppen nem fér be.

Ez a kis hexakopter igazi ellentmondás „bajnok”, minden jó tulajdonságára jut valami furcsaság vagy negatívum. Tipikusan az a termék, amit valaki imádni vagy valaki utálni fog. Én egyelőre értetlenül állok a felett a tény felett, hogy egy alapvetően nagyon jó terméket hogyan lehetett minimális energia befektetést igénylő problémák el nem hárításával elrontani.

Kezdjük a távirányítóval, hiszen úgy is mindenki ezt fogja majd a kezébe először. A távirányító Mode2-es (bal kar=gáz, jobb kar=irány) és nem is lehet váltani. Méretre kicsit nagyobb, mint az Eachine H8 minié, ami szerintem pozitívum, nem kell minden kart ujjbeggyel irányítani. A szokásostól eltérően 2db AA elemmel működik. A bal oldali front kapcsolóval tudjuk a kezdő/haladó/profi módot állítani. Nekem ez szimpatikus, hogy alapból három mód között váltogathatunk, az már nem annyira, hogy minden ki-be kapcsolásnál elfelejti, hogy milyen állapotba hagytuk. Mivel a távirányító nem merül le csak évenként egyszer, miért nem lehetett megcsinálni úgy, hogy megjegyezze?

Az első, kezdő módnak szerintem semmi értelme. A kopter egy zöldre festett hintaló sebességével reagál. Kicsit olyan, mint a GRU című mesében, mikor Dr. Senkiházi elhagyja a csapatot:

Kapcsoljuk kettesbe, úgy már egészen reszponzívvá válik a gép, de a hármas az igazi. Ekkor kapunk egy Eachine h8 mini sebességével forgó kis terminátort, amelyet remek körözésekbe lehet vinni az irány és a forgáskar egyidejű használatával. Ami viszont zavaró, hogy a forgásra a gép nagyon gyorsan elveszti az emelő erejét, emiatt egyre több gázt és gázt fogunk adni, hogy megtartsuk a szintet, ami viszont egy idő után pont az ellenkező hatást fogja kiváltani, rakétaként szárnyalva a plafonig. A gép propellervédői egyébként magasabban vannak, mint a propellerek, ezért ezt a gépet is fel tudjuk tapasztani sima felületekre (jellemzően a plafonra). A propellervédők egyébként masszívak, nem hajlanak, mint az Eachine esetében, jobban védik a gépet, de ütésre szerintem jobban fognak törni (még nem jutottam el ide hála istennek). A távirányító két kisebbik gombja trimmelésre szolgál, de én nem nagyon használtam, mert a gép szuper stabil, még az ütközések után is. Ami még nagyon kellemes, hogy a gyro nagyon gyorsan stabilizálja a gépet, simán eldobhatjuk a kezünkből, gyakorlatilag egyből irányba áll.

A jobb oldali front gomb a bukfenc, amelyet a jobb oldali kar irányba mozdításával együtt tudunk kiváltani. Ha közben nyomjuk a gázkart, akkor a flip előtt a gép automatikusan ráad egy kis gázt, hogy kompenzálja a fordulásból származó magasságcsökkenést. Eleinte ezt jó dolognak gondoltam, mert sokkal stabilabban és kisebb magasságcsökkenéssel teszi meg a bukfencet, mint az Eeachine, cserébe kevesebb mozgásteret ad a géppel való játékra. Kezdőknek könnyebb lesz vele az élet, a haladók viszont hiányolni fogják a többes szaltózás lehetőségét.

A távirányító bal karjával kapcsolható a headless mód. Én ezt nem igazán szeretem, mert nem szokott jól működni az olcsó koptereknél, de ez nem a JJRC H20 hibája, ez inkább egy általános jelenség. Szerintem ez az egyik olyan funkció, ami olyan mint ha nem is lenne. Sokkal célravezetőbb megtanulni az irányítást alaphelyzetben, mint ezzel vergődni.

A távirányító jobb oldali karjának megnyomásával az automatikus visszatérés funkciót aktiválhatjuk.

Ami szintén szokatlan (de ezt már megszokhattuk, hogy ide biggyesszek egy képzavart), hogy a párosításnál a távirányító agresszívan csipog. Normális esetben először a távirányítót kapcsoljuk be, majd utána a kopterünket, de engem a 3. bekapcsolás után annyira idegesített az agresszív csipogás, hogy innentől kezdve mindig a gépre dugtam rá az akkumulátort először, csak hogy ne kelljen a távirányító nyekergését hallgatni. A bal oldali kar fel le mozgatására egyébként elhallgat (akkor is, ha pl. a hexa a töltőn van és nem kapcsolódik, érdekes).

the-controller_jelolt.jpg

Két furcsa dolgot is tapasztaltam, amit én személy szerint hátránynak tartok. Az egyik az, hogy amíg a többi gyártó konzekvensen a piros ledeket teszi előre és a kéket hátra, addig a JJRC ezeket megcseréli (szerk. 2015.11.23.: meg kell hogy kövessem magam, pl. az MJX-eken is a kék az első ledpár, szóval ezt ne vegyük hibának). Mivel ez egy hexakopter, ezért nagyon könnyű elveszteni az orientációt a szabályossága miatt és ezen az első két fehér propeller sem segít. A helyzetet súlyosbítja még a fordított színezése a ledeknek. Én konkrétan elkezdtem gyakorolni azt, hogy megpörgetem a gépet, kijövök a pörgésből és megpróbáltam magam felé hozni a hexakoptert, bárhogyan is állt meg, hogy szokjam az orientációt. A ledek egyébként kellően erősek, jól láthatóak, ha egyszer rájöttünk merre áll. Repüljünk vele sötétben, mert nagyon jól néz ki.

A másik zavaró dolog, a kopterhez adott töltőkábel, amelynek fordítva kötötték be a polaritását. Minden eddigi kopterem amíg tölt, felgyújtva tartja a kábelen a ledet, ez akkor gyújtja ki, ha MÁR FELTÖLTÖTT. Ez akkor különösen idegesítő, mikor egyszerre több dolgot töltök a BlitzWolf töltőmről, mert sosem tudom, hogy melyik töltődik éppen és melyik nem, mindig oda kell mennem és végigkövetnem a kábelt, hogy akkor most melyik hova vezet.

Ha már a töltésnél tartunk, beszéljünk egy kicsit az akkumulátorról. A kapacitása az Eeachine H8 minivel vagy az MJX X900-al egyezik meg (mielőtt a kapacitás trollok belekötnének, tudom hogy az újnak már 180mAh), 150mAh, 1 cellás. Ellentétben az MJX X900-al itt egyszerűen ki tudjuk szerelni a kopterből, nem kell lebontani körülötte a géptestet, DE, ahogy mondtam, minden előnyhöz van egy negatívum is, itt a csatlakozó elhelyezése. Sikerült pontosan az akksi mögé felforrasztani, kockáztatva ezzel annak letörését, minden akkumulátor cserénél (plusz ügyeskedni kell a csatlakoztatással is). A csatlakozó eltér az Eeachinetől, ezért sajnos nem csereszabatosak egymással. A repülési idő valahol 7 perc körül van, közepes gyilkolás mellett. A sok bukfenc jelentősen csökkenti a repülési időt és a motorok élettartamát is, ezért ezzel csínján bánjunk.

A végére hagytam azt, amit a legjobban utáltam a kopterben, ez pedig hogy nincsenek kis védőtappancsok a lábain. A készítők úgy gondolták, hogy nem szükséges védőfelületet elhelyezni az alsó részre, de az biztos, hogy az alsó szomszédod nem így fogja. A gép KIFEJEZETTEN hangosan csattan a padlóhoz, ami elég idegesítő hosszú távon. Egy idő után azt vettem észre, hogy automatikusan a szőnyeg fölé repülök vagy az ágy fölött körözök azért, hogy ne kelljen ezt hallgatnom, ami eléggé megöli az élményt.

Mielőtt azt gondolná valaki, hogy Bang Good bérenc vagyok, ezt a gépet a Tiny Dealtől vettem, aminek az volt az oka, hogy volt EU raktárban is, így nem kellett 20-25 napot várni a megérkezésre. A felára nagyjából 2$ (600 Ft), nekem ennyit megért, de aki skót felmenőkkel rendelkezik, nyugodtan vegye meg a kínai raktárból. Ráadásul azóta leakciózták, most 5100 Ft-ért elvihető Eu-ból, ingyenes szállítással (link, a cikk végén).

Az alkatrészellátás bőséges, az ár a kategóriához mért, az alkatrészek 500-1000 Ft körül változnak, vagyis nem kell hitelt felvennünk gépünk fenntartásához.

Összefoglalva a fent elhangzottakat, a pénzünkért kapunk egy extrém ellenálló, jó minőségű terméket, ami rendkívül stabilan repül. Cserébe el kell viselnünk néhány idegesítő, de megszokható tulajdonságát, de ettől még egy elég jó hexakopternek tartom. Arra a kérdésre, hogy megvenném-e újra, a válasz az, hogy VALÓSZÍNŰLEG IGEN, különösen, hogy hexamotoros nano kategóriában nem igazán van ellenfele, az MJX X900-nál pedig jobbnak tartom (bár még nem repültem vele, szóval ez még változhat). Ennyi pénzért megéri megvenni, a kérdés csak az, hogy mindenképpen akarunk-e 6 motoros gépet? Ha igen, vegyük meg nyugodtan, ha nem, ott a picit nagyobb Eachine h8 mini, 40%-kal olcsóbban.

A cikk természetesen felveti önmaga folytatását egy MJX X900 vs. JJRC H20 tesztet, szóval tegyetek rám jó sok terméket affiliate–en keresztül, hogy meg tudjam venni és tudjak róla tesztet írni :D

ÉRTÉKELÉS

Úgy döntöttem, hogy bevezetek próbából valamilyen értékelési rendszert, hogy a fent leírtakat könnyebb legyen értelmezni és legyen valamilyen viszonyítási alap a többi kopterhez képest. Amennyiben nem tartjátok megfelelőnek, akkor dobjatok egy levelet a mindenamirepul@gmail.com email címre vagy írjatok üzenetet a blogon.

Előnyök

Hátrányok

nagyon jó kidolgozási minőség

a motorok lehetnének erősebbek

masszív, ütéseknek ellenálló test és prop. keret

a távirányító elfelejti a beállításokat

gyárilag propellervédővel jön

rossz orientáció

kivehető akkumulátor

fordítva bekötött töltőled

szuper stabil, gyorsan irányba áll

rossz tápcsatlakozó elhelyezés

jó távirányító (csak ne csipogna)

 nincsenek gumilábai a kopternek

jó alkatrészellátás

 

nagyon jó repülési tulajdonságok

 

nagyon gyors forgási sebesség

 

kezes, kezdőknek ideális

 

jó fényerejű ledek

  

 

 DESIGN (ahogy kinéz) 10
 MINŐSÉG (amilyen anyagból van) 10
 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség) 8
 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete) 7
 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel) 7
 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára) 7
 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai) 3
 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve) 7,4

 

Bang Good

Tiny Deal

RC groups fórum és teszt, angol nyelven: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2459925

A gép Real Drone Simulatoros Sketchfab modellje (klickelj a képre a 3D-s megjelenítéshez):sketchfab.JPG