Bfigt 210 drón teszt - Filigrán masszőr kis testi hibákkal
A Bfigt 210 cikkcíme nem véletlen játszik rá a "masszőr" hirdetésekre: egy nagyon jó "testű", könnyű, erős, papíron remekműnek kinéző gépet ajánlanak 27-37.000 forint körül (akciótól függően), és már volt, amikor ez a taktika bejött, úgy hívták, hogy Furibee Fuuton 200. Csakhogy ez még annál is olcsóbb. A budget versenygépeknél viszont valamerre mindig kicsit kilóg a lóláb, ennek ellenére érdemes foglalkozni mai tesztalanyunkkal, mert remek gépet lehet faragni belőle...miután beleöltünk néhány óra munkát, amit én most megspórolok nektek.
Kicsomagolás
Jellemző az alacsony árazású drónokra, hogy olyan dobozban jönnek meg, mintha egy adag krumplit vettünk volna a piacon. Érdekes, hogy a tartalma egészen bőséges, és bár akkumulátort nem kapunk, kétféle antenna megoldást, 1 szett propellert, egy leírást és két akkumulátortartó szalagot kapunk. Mondanám, hogy cseréljük ki ezt a mini racereknek is gyenge tartót, de a gép ESC-i alatti forrasztás annyira kis teret enged bárminek, hogy kénytelenek vagyunk a gyári megoldást használni.
Az MPL egy kicsit megdolgozta, de még jó, hogy karbon :D
A rendkívül filigrán és könnyű- nagyjából 250-260 grammos - gépet viszonylag szépen rakták össze, de az egyből feltűnt, hogy egy 4 az 1-ben ESC-t kapott, ezért a karokon nincs semmi, ellenben ha hiba van, akkor cserélhetjük az egész lapkát. A kamera jelentősen kilóg a váz elejéből, és azt hittem, nem elég védett ahhoz, hogy egy komolyabb taknyolást túléljen, - de szerencsére tévedtem. A szendvicsszerkezet többi része viszont szépen védi a beltartalmat, tehát olyan nagyok sok műszaki hibára nem kell számítanunk. Én a pigtailre szerelt antennával próbálkoznék, ami annyiban problémás, hogy a dobozban nincs plusz antenna, amit feltekerhetnénk. Szerencsére a másik dipole jellegű nagyon ruganyos, repülhetünk azzal is. Arra viszont figyeljünk, hogy ez RP-SMA csatlakozós, nem pedig az inkább szabványnak számító SMA.
A propellerek elképesztően élesek, a Gemfan 5051-esek meghajlított vége annyira hegyes, hogy simán elvágja az ujjunkat, még akkor is, ha egyáltalán nem forog. A motorokra azt mondanám, hogy átbrandelt Racerstarok, de a felirat szerint Flovefly 2205 2300KV egységekről van szó. Ezek a modern erőforrásokhoz képest nem túl erősek, de a gép iszonyatosan könnyű, a súlya vetekszik a Fuuton 200-zal, csak az magasabb építésű volt, de hasonló számadatokat tudott.
Ami viszont nem tetszett, hogy NULLA,de konkrétan nulla hely van a vázban, lévén 3 emelet magas. Mondhatjuk, hogy oké, akkor kicserélem a spacereket, csak akkor a karbon kameratartó nem éri el a felső lapot, tehát ez nem fog olyan egyszerűen menni. Amikor odavertem a testet és eltört néhány műanyag tartó, reszelhettem le az alját, mert a normál is 2 mm-el magasabb, mint ami a gépbe jó, nagy öröm volt ezt 12 db esetén megcsinálni. A vevő kicserélése és a buzzer beépítése pont ugyanekkora szívás volt, hiszen nem fér be a vázba, szóval a hellyel nagyon csínján kell bánni. Összességében egy nagyon könnyű, viszonylag jó minőségű, rendkívül - szerintem túlzottan is - kompakt módon megépített gépről van szó.
Tesztüzem
Valamiért az XT60 kábelt iszonyatosan hosszúra hagyták, teljesen érthetetlen módon. Szerintem több mint 10 centi, akár egy anakonda, úgy kígyózik hátrafelé, ezért az akkumulátort mindenképpen fordítva kell felraknunk, már ha a nyamvadék kis akkutartó pánt képes ezt megtartani. Én ezt azzal oldottam meg, hogy áthúztam rajta egy karbon akkumulátor védőt, és nemcsak a gép hasára, de erre is tettem egy velcrot, így biztosan helyén tartotta az áramforrást. Ettől még ezt jobban is meg lehetett volna oldani, mert ezek a vékony kis lefogatók nem fognak az örökkévalóságig tartani.
Mivel antennát nem kapunk a dobozban, így ezt mindenképpen érdemes a géppel együtt rendelni. Hozzá kell tennem, hogy én annyira nem bánom, hogy mindenféle szart nem sóznak ránk, hiszen mit csinálnánk például egy 1500 mAh 30 C-s akkumulátorral vagy egy gagyi dipole antennával? Semmit, vennénk helyette újat, de akkor ezek már be lennének építve az árba.
Van néhány igényességre utaló jel is, például az ESC kábelek elfedése szövetanyaggal. A vezérlő egy Omnibus F3, ami OSD képes, és szerencsére ez be is van kötve, nem úgy, mint egyes modellek - súgok, Furibee Q95 -esetében. Azt viszont fel nem foghatom, hogy egy csipogó hogyan nem fért bele az árba, hiszen ez ma már annyira alap...főleg egy olyan gép esetében, ami több száz méterre is leeshet a gazdájától. Szóval tegyünk rá egyet, mielőtt az elefántfű végleg elnyeli. A giro, vagyis az MPU 6000-es, mi ezt szeretjük, mert sokkal jobban stabilizál, és nem remeg tőle a gép, mint a többi típus esetében.
Ami az erejét illeti, - ahogy már említettem - elmarad a csúcsmotorok, például az EFAW 2407 2500KV vagy a Cobra Champion 2207 2500KV gyártmányoktól, de mivel könnyű testet kell vinnie, kifejezetten dinamikusan repülhető 4 cellán. Ez azt jelenti, hogy lényegesen gyorsabban megy, mint amit egy kezdő kontrollálni tudna, és mivel kis tömeget kell mozgatni, nagyon kellemes vele fordulni is. Hiába, ha kicsi a tehetetlenség, akkor nem kell akkora erő ahhoz, hogy tovább repüljünk a levegőben. Az össztömeg így 450 gramm alatt marad, ami miatt sokkal kellemesebb repülni, mint az erősebb, de nehezebb gépeket, amelyek vasgolyóként mozdulnak tova.
Eleinte azt gondoltam, hogy a propeller túlzás, és a repülések után is ezt gondolom, én is a Cyclone 5045C-nek szavaznék rajta bizalmat, mint ahogy nagyjából az összes 200-250-es gépen. Mivel ilyenem nem volt, a Kingkong 5040-es lila légkavaróit tettem fel, amivel már az üzemidő is elfogadhatónak ígérkezett. Ellenben a Gemfannal nem nagyon volt üzemidőm, pedig én nem egy freestyle master vagyok, aki "nyélgázon" repül 2 percet. AZ ESC-k 30A BHELI_S DSHOT képesek, ahogy az el is várható manapság.
A pontos típus: Flip 32 Omnibus F3 Pro V2
Azt, hogy pontosan mennyit fogyaszt, meglehetősen nehéz megállapítani, érzésre elég sokat. Ha nyomod neki, ez is zabál mint az állat, de persze pont ez a lényeg, sportmotorral nem krúzolni akarunk. Ha viszont nem gyilkoljuk nagyon, elég sokáig el tudunk vele röpködni, mivel a tömeg kicsi, ez tehát nagyon habitusfüggő, hogy kinél milyen értékekben fog változni az üzemidő. Az OSD viszont marhaságot mutat az amper értékeknél, az arm után a földön "ülve" nem fogyaszthat 40 ampert, a levegőben meg 42-t, szerintem simán csak nem működik. Lehet, hogy kalibrálni kell, de mivel ez bonyolult, és még soha nem csináltam ilyet, nem is nagyon foglalkoztam vele, de ha olvassa egy technikai guru, akkor nyugodtan végezze el és írja meg az eredményt, szívesen beteszem a cikkbe.
A kameráról azt hittem, hogy rövid úton el fog pusztulni, de a gyakorlat nem ezt mutatja. Ez azért van így, mert egyrészt a propellerek beletakarnak a képbe, így a kamerát is védik felülről, másrészt a karok előre nyúlnak, tehát viszonylag nehéz kárt tenni a képalkotóban, kivéve ha hegyes vaskúpoknak szeretünk nekirepülni. Az viszont elég valószínűtlen, hogy pont a tüskecsarnokot akarjuk majd "megdájvolni", szóval ha nem szúr minket fel semmi, akkor olyan nagy baja nem lesz. Cserébe viszont a propellerek benne vannak az FPV képben, ami engem nem zavar, de biztos van, akit igen.
Ami a képet illeti, az egészen jó, lévén akkora lencse van rajta, hogy azzal a fél világűrt fel lehetne venni. Ránézésre egy az egyben HAD II 600 TVL-es modell, de a leírás 960H-t mond, ami nem tudom mi, gondolom valami új varázsszó arra, hogy ez jobb, mint a konkurencia (egyébként nem, 960X480 pixelt jelent). Végül is tök mindegy, minek nevezzük, a képe jó, főleg ahhoz képest, hogy mennyibe kerül. Valahogy ezeken a nagyobb gépeken, ahol a tróger AIO kamerákat nem lehet elsütni, ott mindig jobbak a képalkotók. A vicc viszont az, hogy e leírásban ez is benne van: "Camera: HS1177, 650TVL ( black and white ), 600TVL ( color )", hát akkor most mi az igazság? Kinézetre totál Runcam, szóval legyen az utóbbi.
A tesztek alapján egyértelműen HS1177 feelingje van, mondom ezt úgy, hogy a neves gyártó Micro kamerájával repült mellettem valaki, összenéztük, és tök ugyanaz. Ez az első olyan budget gép, amire ki merem mondani, hogy NEM kell kamerát cserélni rajta. A másik pozitív dolog, hogy az OSD menüben gyárilag be volt kapcsolva a műhorizont, amit eddig én hülyeségnek gondoltam, de nem az, például nagyon szépen látszik, mennyire rosszul repülök, szépen kihozza azt, hogy yaw helyett a rollal kéne fordulnom, szóval kapcsoljátok be, nekem sokat segít. A kameraszög állítható, pacsi a gyártónak, ellenben az oldalcsavarok könnyen kijönnek, ezzel érdemes vigyázni.
Az adó egy számomra noname, Aurora VTX, de ez sem teljesen igaz, hiszen mostanában mindent az Aurora gyárt stikában, csak jellemzően úgy hívják a gépeiket, hogy például Arfun 90 és Arfun 95 Pro. Ez volt az első pont, ahol felhúzott a gép, ugyanis 5 órámat emésztette fel, hogy az Frsky BNF verziót armolni tudjam. Aztán rájöttem mi a megoldás, de addigra lett pár ősz hajszálam, és már előtte is volt néhány, nem akartam mellé többet. A lényeg az, hogy a fehér jel kábelt, ami az UART port RX3 forrpadjára megy, el kell távolítani, mert bezavar a vevőnek, úgy meg a büdös életben nem fogunk repülni.
Ez viszont azért problémás, mert az állítható erejű Aurora VTX - 25/200/600 mW - elvileg rendelkezik egy funkcióval, aminek segítségével a hatos csatornán tudjuk állítani a frekvenciákat és a sávokat. Mivel ez az Frsky verzióval nem megy, és szerintem ez nem akkora királyság, mint a PID állítás mondjuk a TBS Unify-nál, ezért forrasszuk le a fehér kábelt és integessünk neki, hogy viszont látásra. Állítólag Flysky-jal gond nélkül működik.
A vevő egy rakás szar, sajnos nem tudok rá mást mondani. Aki jót akar magának, az PNP-t vegyen, mert csak rosszat tudok mondani erre az áramkörre. 8 csatorna, nincs telemetria, de nem is ez a baj, hanem az antenna hossza, ami éppen hogy kilóg a karbon vázból. Ez be tud csúszni a felső lap alá, így megvolt életem első jelszakadása is, nagyjából 125 méteren. Ezt tetézte az a BF állítás, ami csak nulla gázállásnál engedi disarmolni a gépet, ezt vegyük ki, mert engem például eléggé zavart, helyette ez kell nekünk: "disarm regardless of throttle value" vagy valami ilyesminek hívják.
Mivel én az egyik csatornámra kitettem a Fail Safet, ami mindent felülbírál, ezért én le tudtam állítani akkor is, ha nem nulla a gázállás, de ha pánikhelyzetben vagyunk, akkor lehet ebből gond. Jobb, ha egyébként is kicseréljük a vevőt egy XM+-ra vagy egy R-XSR vevőre.
Fejlesztési lehetőségek
PNP vagy BNF: egyértelműen PNP, így lesz lehetőségünk vevőt választani, itt az Frsky használók járnak jobban a már fentebb részletezett darbokkal. A Flsyky hívők az X6B-vel meg fognak szenvedni, mert nagyon kevés a hely a gépben, szóval ők nem fogják tudni úgy elrejteni a vevőt, mint pl. az XM+-t az Frsky-jal repülők, amit a kamera hátoldalára ragasztottam fel.
Propeller: szerintem ez a Gemfan túl meredek és agresszív, ezért nagyon sokat zabál fel az akkumulátor töltöttségéből, helyette inkább a DAL Cyclone 5045C vagy a Kingkong darabjai.
Buzzer: nincs, szóval forrasszatok fel egyet a vezérlőre.
Akkumulátor felfogató szalag: amit gyárilag adnak az vékony, viszont a vastagabbak meg nem mennek át a kombinált ESC-je alatt. A fekete Realacc szalag viszont igen, ezzel - meg egy telepvédő karbon tartóval - megoldható a probléma.
VTX kontra vevő probléma: ez a legneccesebb probléma, amit el kell hárítani. Ha Frsky verziót választottunk, akkor egyből vevőcsere és ne is forrasszuk vissza az adó fehér jelkábelét. Ha PNP-t vettünk, ugyanez, csak nincs leforrasztás. Állítólag a Flysky variánsokon működik, ott nincs jel invertálás vevő oldalon, mint az Frsky esetében. Bár ezt senki nem csinálta meg, szerintem az UART 2-n - ami csatlakozóra van forrasztva - is kihozható a vevő jele, és akkor megmarad a VTX kapcsolgatós funkció is, és a vevő is megfelelően tudna működni. Nem próbáltam, de vállalkozó szelleműek előre.
Összegzés
Ahhoz képest mennyibe kerül, nagyon jó vétel és a két agymenésem - állítható kameraszög, állítható erejű VTX - is teljesül, ráadásul nagyon szép az FPV kép is. Van viszont két durva hiba, amiből az elsőt a PNP modellel alapból kiküszöböljük, illetve egy kis mókolással a másik is javítható. A többi pici kellemetlenség gyorsan orvosolható, de például a csipogó hiánya elég röhejes spúrkodás. Már 130 dollár körül is nagyon jó vétel, de nemrég volt 99 USD, annyiért pedig vétek lett volna kihagyni.
Sajnos videó most nincs, mert a DVR-em döglődik, de majd bepótoljuk, ha sikerült felvennem egy jobb repülést.
Előnyök | Hátrányok |
+ könnyű |
- adó+vevő összeakad /javítás kérdéses/ |
A drón itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak). EU Expresszel szállítással nem kell vámot és ÁFA-t fizetni:
- Bfight 210 drón, Gearbest : 130 USD, 34.500 Ft
Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.