Nagy, kamerás multikopter projekt VI-II. - Walkera QR X350

wlk-qrx350pro-rtf4-01.jpg

FRISSÍTVE: 2016.03.07: további résszel bővítve

Folytatván a cikket az előző rész után – amit itt olvashattok – felmerülhet mindenkiben a kérdés, hogy miért beszélünk még egyáltalán a gépről, miért nem lökjük szakadékba a koptert, mint a Flying 3D X8 esetében tettük (tették a felhasználói). Azért, mert ha az LVC problémán úrrá tudunk lenni, nem piszkáljuk nagyon Mission Plannerrel, akkor nem is olyan nagy a baj, illetve a 2013-mas gépekhez képest a minőség – a forrasztás és az összerakás – sokat javult, de legalább is nem rosszabb, mint mondjuk egy Cheerson CX-20 vagy egy XK Detect X380 esetében. Persze ez még mindig elég sok ha, de én közel sem érzem a helyzetet reménytelennek, ráadásul még mindig lehet kapni Európai Uniós raktárból, ami ugye automatikusan 31%+kezelési költségnyi spórolást jelent.

Most hogy nagyvonalúan túlléptünk a gép hibáin fókuszáljunk annak erősségeire.

AKKUMULÁTOR

A gép gyárilag 5200mAh 3S 11.1V akkumulátorral érkezik és hopp, most jön a magic, NEM OKOS AKKUMULÁTOROS. „Walkera for president” kiáltja a stadiont, miközben nyomnak egy hullámot. Ez költséghatékonysági oldalon azért sokat számít és gondolom túl nagy titkot nem fogok elárulni azzal, hogy ha elmondom, hogy nem is lesz több ilyen szereplője a tesztsorozatnak (persze az XK Detect is ilyen, de az már volt). Sajna a súlyt nem találtam meg, de a gyártó 25 percet „ígér” ezt mindig száraz tömeggel kell értelmezni, semmi gimbal, semmi kamera, semmi semmi, nulla szél és olyan nyugalmi állapot beálltakor, amikor a yin és a yan is harmóniába kerül. Terhelve is azért egy 15-20 perccel kalkulálhatunk, ami szerintem nem rossz (legalább is a Csirke 8 percéhez képest semmiképpen). Az akkumulátor helyére tehetünk még ennél nagyobbat is, ez 6600mAh, ezzel szerintem már 30 perc fölé lehet küzdeni a repülési időt. Az senkit ne érjen váratlanul, hogy a csatlakozó Banana plugos, nem XT60, nehogy úgy járjunk, mint Fülig Jimmy ellenfele a Piszkos Fred a kapitányban. A gép egyébként nem nagyobb, mint rokon testvérei, 29*29*20cm, a motortávolsága 35 cm, ami arra enged következtetni, hogy a kamera és a gimbal kényelmesen el fog férni a lába között. A propellerei 20,6 cm hosszúak, ez 8”-os propellert jelent, de gyanítom, hogy 9-esekkel is simán repül.

DESIGN ÉS ANYAGMINŐSÉG

A design szerintem tetszetős, nem DJI koppintás, ami felüdülés a mai drónos közegben. Nekem egy sportosabb autó jut eszembe róla, de azért nem vitték túlzásba a futurisztikus elemekkel való vegyítést. Nekem tetszik, egy hibája viszont van, az hogy nagyon hasonlít a rossz emlékű elődre, szóval jól nézzük meg, mit veszünk, ha használtan jutunk hozzá. Ami a fényeket illeti, szerintem nem rosszak bár az ember jellemzően nem ilyen gépekkel repül éjszaka. Mivel az alakja nem szimmetrikus, ezért az orientáció nem túl nehéz, bár lehetne rajta lényegesen több színes felület, ami segíti az orientációt (az eleje a két ezüst, a hátulja a két narancs csík).

Az anyagminőséget már pedzegettem az első részben. Amit az új gépekről el lehet mondani, az az hogy a forrasztások rendben vannak, semmi nem lötyög vagy zörög, a műanyag minősége is tűrhető. Persze nem egy DJI, amiről hétvégén volt szerencsém megbizonyosodni, ugyanis leesett az Fc40-esünk kb. 3 méter magasról és a műanyag csak szétugrott, összenyomtuk és ment tovább nulla sérüléssel. Ezt azért nem hiszem, hogy tudja a Walkera, bár tény még nem dobtam le egyet sem 3 méter magasról.

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

A Walkera elég szépen és stabilan repül, mindaddig, amíg nem bolygatjuk a DEVO-M vezérlő szoftverét. Általános tapasztalat, hogy ha valaki a Waypoint flyingon kívül is átállít látszólag lényegtelen paramétereket a szoftverben, a gépek megbolondulnak és össze-vissza kezdenek el repülni. Bár nem vagyok nagy Walkera tudor, ezért ezt saját tapasztalattal nem tudom megerősíteni, de szinte minden ilyen problémára van valamilyen megoldás a fórumokon keresztül, illetve a gyártó igyekszik firmware frissítésekkel is javítani a helyzeten, amelyek itt érhetőek el, a manualokkal egyetemben.

Érdekes módon a motorok pontos paramétereit nem találtam meg. A gyári kód a WK-WS-28-008A, ez nekem nem mond sokat, ellenben az ESC-é, ami WST-15A, ez bizony elég kevéske. A Cheerson CX-20-ban és az XK Detectben is 20A-s ESC-van, ami haonló pl. a Phantom FC40 ben is ennyi. Jobb lenne a 20A-s, mert egy nagyobb áramlökettel azért van esély arra, hogy kinyúvad az ESC, főleg ha az akkumulátor teljesítményét is figyelembe vesszük. Bár sem az akkumulátor C értékét, sem az ESC burst értékét nem találtam meg, de ha az akksi 20C-s, mint általában akkor 5200mAh mellett 104! A-t tud kiadni magából, amit ha elosztunk 4-el, 26A-t kapunk. Lehet, hogy a motorok nem tudnak ennyit felvenni (sőt, szinte biztos), de azért jusson eszünkbe, amikor megnöveljük a gépen a propeller méretet.

A motor ára nem olcsó, 7000Ft, de ez pl. a Cheerson esetében sincsen máshogy. Ebben a szegmensben nagyjából erre kell számítani, ezen nagyon ne legyünk meglepve.

Fogalmam sincs, hogy hova kellene ezt írni, de két lábbal is szerelik, van egy magasított fix, ez 20cm és van a normál, kis gömbcsuklós láb, ez az alacsonyabb.

TÁVIRÁNYÍTÓ

A cikk egyediségét jelzi, hogy itt most nem fogunk szólni bővebben a távirányítókról, mert akkor a Háború és Békét közelítené a terjedelem. Legyen elég annyi, hogy több variáns is kapható:

  • Devo F7 verzió: 7 csatornás, 5.8GHZ FPV képes, telemetriás távirányító, 250 méter videó és 1000 méter távirányító hatótávolsággal
  • DEVO 10 verzió: 10 csatornás, telemetria képes, WIFI FPV-s adó, 400 méter videó és 2000 méter távirányító hatótávolsággal
  • Devo F12E verzió: 12 csatornás, 5.8GHZ FPV képes, telemetriás távirányító, 1250 méter videó és 1500 méter távirányító hatótávolsággal

Van miből választani, de mindennek megvan a maga ára. Szerintem önmagában a három távirányító is megérne egy cikket, de az tuti, hogy aki belemélyed, egy hamar nem szabadul a dologtól.

devo.jpgSZOLGÁLTATÁSOK

A szolgáltatások terén a Walkera nem tud sokkal többet, mint vetélytársai. A szokásos dolgokat – RTF, IOC, Fail Safe, LVC, Auto Land/Take Off, Altitude hold, Waypoint flying, Roundly cruise flight (ez a circle hoovering akar lenni, idióta angolsággal) – persze tudja, de mivel egy régi modellről van szó, olyan funkciók biztosan hiányozni fognak, mint a Zero Explorer féle Follow me vagy az Explorer 2-ben használt akadályelkerülés.

Cserébe viszont temérdek távirányítót, típust és kiegészítőt variálhatunk, tehát a Walkera QR X350 Pro önmaga egy komplett modellpalettát valósít meg, ha csak az árult variánsok számát nézzük. Nem szólnék itt erről bővebben, az előző rész végén megtalálható a felsorolás.

FÉNYKÉP ÉS KAMERA LEHETŐSÉGEK

A különböző verziók áttanulmányozása után kicsit zavarban voltam, hogy mit kéne ide írni. Mondhatnám, hogy a semmitől a mindenig van minden, mi szem szájnak ingere, legalább is ami a gimbalokat illeti. A Walkera egyébként is elég jó gimbalokban, az alumínium Walkera G-2D meglepően jó minőségű, míg ugyan ennek a műanyag variánsa még könnyű is és elérhető áron árulják. Nem egy gépet láttam, amin Walkera gimbal tartotta a kamerát, pedig nem Walkera volt. Van egy G-3D variáns is, ez nem meglepő módon 3 tengelyes és drágább, de itt nem csak a roll és a tilt (vertikális és tengely menti elfordulás), hanem a pan is vezérelhető a távról (horizontális elfordulás). Ezek a szavak egyébként a fényképezésből lettek átörökítve, ezért annyira ne legyünk meglepve, ha nem triviálisak. Én is lestem, de nem szégyellem:Dact_figures_2_01.png

A 3 tengelyes gimbalt szerintem nem lehet könnyű kezelni, kivéve, ha az Emlékmás című filmben is szereplő mutánsok egyike vagyunk, akinek van plusz keze, cserébe, viszont ha eltekergetjük a harmadik tengelyt, remek döntött képeket lehet készíteni. Ha valakinek extra fontos a képek minősége és a variálhatóság, akkor vegye meg ezzel, de van teljesen gimbal mentes verzió is. A felfogató keret egyébként GoPro kompatibilis, ami egyben azt is jelenti, hogy SJCAM kompatibilis is, vagyis kb. azt teszünk bele, amit akarunk.

Kamera fronton egy Ilook nevű eszközt forgalmaz a Walkera. Ez a csoda 99 dollár körül mozog, de csak HD felbontást tud (1280*720) vagyis nem igazán érdemes megvenni. Egyszerűen eljárt felette az idő. 2016-ban, amikor Eken H9-eket és Xiaomi Yi-ket lehet kapni majdnem fele ennyi pénzért, akkor nem sok létjogosultsága van az Ilooknak, még akkor sem, ha nagyon Applnek hangzik a neve. Aztán volt menet közben valami fekete mágia és lett egy Ilook+ kamera, ami 13MP-s (interpolálva?) és már tud is 1920p-t, ilyet hordoz a csúcsmodell, 280.000 Ft-ért, ehhem, ehhem, azért ez durva (1000 dollár).

Beszéljünk még egy kicsit az FPV-ről, mert ennek a megléte egyáltalán nem triviális ebben a kategóriában (kivéve a drágább gépeket, 140-150.000 Ft-tól fölfele). Itt megint van egy kis kavar, amit a távirányítók – és az én hiányosságaim – okoznak. Elvileg Devo F12E-vel, ami nem mellékesen a csúcsmodell is egyben, a hatótáv 500-1000 méter, ami elég durva, főleg hogy a távé meg 2000 méter is lehet (nyíl egyenesen, nulla akadállyal, optimális körülmények között). Itt a távba épített LCD kijelzőre kerül ki a kép, vagyis nem kell külön monitorral bajlódnunk.

ÖSSZEFOGLALÓ

Azt mindenképpen le kell szögeznem, hogy a csúcsverzió príma kis gép, iszonyatos hatótáv mind a távon, mind a képátvitelt tekintve, 3 tengelyes gimbal, hosszú üzemidő, viszonylag jó kamera, FPV, rengeteg szoftveres szolgáltatás, csak hát az ár azért húzós. Eleinte ezt a gépet a Phantom 2 ellenfelének szánták, csak aztán közben kijött a Phantom 3 kismillió verziója, emiatt folyamatosan fejleszteni kellett, ami csúnyán nyomta fel az árat egészen 1000 dollárig. A táv kétség kívül az egyik legjobb a konkurensek között, ráadásul más gépeket is lehet vele vezérelni, ezzel az előnnyel a többiek nem rendelkeznek, az alap modell viszont kb. ugyan olyan, mint a többiek, viszont minimum 30-40.000 Ft-al drágább és akkor még nincs rajta kamera és gimbal. Előnyére válik az is, hogy EU raktárból beszerezhetőek egyes modelljei, ennek fényében még nem is annyira drága, Ha egy átlagos magyarnak kétszer annyi pénze lenne ilyen gépekre, simán lehetne a Walkera első, ha viszont a csúcsmodell 280.000 Ft-os árát nézem, miért ne vegyen valaki 200.000 Ft-ért DJI Phantom 3 Standardet? Az biztosan jól működik, és kb. ugyan ezt tudja. Az árversenyben a gép sok előnye ellenére a többiek kivéreztetik a Walkerát.

Walkera QR X350 Pro pro-contra

Előnyök

Hátrányok

Jó repülési tulajdonságok

 ( rossz anyagminőség és forrasztás a korai típusoknál , újaknál nem jelentkezik)

 kiváló távirányítók

 LVC probléma

 nagy modellválaszték

 szoftveres hibák a Mission Planner kapcsán

 nagy hatótávolság

 drága

 FPV rendszer

 ennyi pénzért az anyagminőség lehetne jobb

 hosszú üzemidő, az akkumulátor „buta”

 15A ESC

  sok kiegészítő, amik a távról vezérelhetőek

  Devotize lehetősége

 

 

 

Mivel az egész cikksorozatot arra szeretném kifuttatni, hogy  a végén veszek egy gépet, fel fogok állítani egy aktuális sorrendet, amelyet minden cikk után bővítünk, az éppen aktuális modellel. Jelenleg az állás NÁLAM a következő képen alakul:

  1. Wingsland Scarlet minivet professional (ha az ára a cikkben szereplő ár, ha nem akkor 2.)
  2. XK DETECT X 380 standard
  3. CHEERSON CX-20 standard
  4. Walkera QR X350 Pro RTF (variánstól és beszerzési forrástól függően változhat)
  5. Flying 3D X8

Olvasni és nézni valók Walkera QR X350-hez

Elemzés 1
Elemzés 2
Rcgroups Walkera elemzés
Walkera beginners guide
Walkera 1836 meter flight distance
Walkera signal loss
Walkera QR X350 vs. QR X350 pro

 A sorozat további részei itt találhatóak: