Hogyan válasszunk RC Távirányítót

51dfdf_c4cd5f7313e246779a5adf39f66e9f6e.jpgAlapvetően itt most azt a bevezetőt kellene olvasnotok, amiben azt ecsetelem, milyen fasza is a Radiolink AT9-es távirányító, amit az Eachine EC250-hez kaptam és hogy ez az egész mekkora vétel volt kb. 60.000 Ft-ért. Pont ezt fejtegettem a "Olcsó racer projekt" cikkemben, de aztán az élet még sem így hozta. Nem lett sem Eachine racerem, sem Radiolink AT9-em, mert addig vártam, amíg egyszerűen a típus megszűnt. Szerintem más is felfedezte a mérhetetlen olcsóságot, ami a fenti összeállításból fakadt és a vásárlók egyszerűen lerabolták a készleteket, amelyek azóta sem lettek feltöltve (helyette viszont megjelent az Eachine Falcon). Persze azért csak lett egy Emax Nighthawk, egy Flysky FS i-6 táv, illetve láttam Marciart Turnigy 9X távirányítóját is, ezek a tapasztalatok pedig teljesen átrendezték a prekoncepciómat amit az RC távirányítókkal szemben gondoltam.

Az első dolog az, hogy döntsük el, milyen géphez szeretnénk vásárolni a távirányítót. Nekem az a véleményem, hogy egy olyan gépben átszerelni a vevőt, amihez gyárilag van egy jól működő táv, nem érdemes. Persze tudom, hogy ennek ellenére sokan megteszik ezt, de pl. egy szénkefés gépet minek bontsak meg, hogy rárakjam mondjuk egy Devo távra? Az egész nem ér annyit. Amennyiben valamilyen drágább, megtartós gépről van szó, már sokkal inkább lenne létjogosultsága a vevők kicserélésnek. Ha pedig valaki mondjuk csak racerekkel repked, akkor úgy is lesz egy jól bejáratott adó-vevő párosa, amelyiket minden géppel használni fog.

Vagyis a kulcskérdés - leírom mégy egyszer - milyen géphez szeretnénk használni? Racer vagy kamera platform, esetleg valamilyen speciális? Ami tökéletesen biztos, hogy ahhoz hogy egy mulitkopter repülni tudjon, minimum négy csatorna kell: throttle (gáz), yaw (oldalforgás), roll (hosszanti tengely körüli forgás), Pitch (testdöntés), ennél kevesebb csatornával rendelkező távirányító nincsen a drónok esetében. Mivel most már tudjuk, hogy minden távirányítónknak 4+ -osnak kell lennie, el kell döntenünk hogy akarjunk-e több csatornát. Ha nem, akkor ne is vegyünk semmilyen távot, tartsuk meg a gyári távirányítókat és kész. Na de miért kellene egyáltalán több csatorna? Pl. azért, mert bizonyos funkciókat vezérelnünk kell, vagy vezérelni akarunk (ez ugye szabadon válaszható bizonyos funkciók esetében) a távirányítóról, megkönnyítve a saját életünket. Egy csatornára mindig egy funkciót, de nem egy állapotot tudunk kitenni. Ezt azt jelenti, hogy egy funkciónak - pl. a repülési módoknak - elég egy csatorna, ám ezek között egy csatornán belül szabadon tudunk váltogatni pl.: attitude mode, rate mode, head adj. mode stb. Ez egyben azt is feltételezi, hogy vannak az értéküket lineárisan leadó karok, két vagy több állású kapcsolók, potméterek illetve lehetnek még egyéb más kapcsolók is a távon.

CSATORNASZÁM
Vegyünk egy életszerű példát, hogy érthetőbb legyen a dolog, ehhez az Emax Nighthawk 280 Pro gépemet és  a gyárilag hozzá adott  Flysky FS i-6  6 csatornás távirányítómat fogjuk használni. Mivel a 6 csatornából 4 csatorna adott, ezért:

+ 4: throttle, yaw, roll és a pitch foglalt, marad két csatorna
+ 1: lévén hogy ez egy racer gép, valahol kapcsolnom kell a mode-ok között, ami egy 3 állású kapcsoló a bal felső vállon (AUX 1), marad 1 db csatorna
+ 1: AUX 2, a másik háromállású kapcsoló a jobb vállon ami üres, erre tehetek ki funkciókat. Mi ezzel a probléma? Az, hogy a gépen van: hátsó led sor, FPV kamera, buzzer kimenet meg még biztosan vagy három dolog, ami most nem jut eszembe, de ezekből csak egyet fogok tudni felprogramozni a távirányítóra

Mivel döntenem kellett, hogy a fenti funkciók közül mit teszek ki a távra és az Emax már gyárilag épített a PDB-re vagy négy különálló, kétállású kapcsolót (kamera, FPV antenna, ledcsík, ESC ki-be) ezért én a buzzer kimenetre egy Emax Piezzo buzzert fogok feltenni és az AUX 2 kapcsolón keresztül fogom ki és bekapcsolni a hangját, ha a gépet elveszteném a dzsindzsásban.

A fentiekből azért az már látható, hogy egy racer esetében nem kell olyan sok csatorna, de a 6 még itt is kevés. Sokkal problémásabb a helyzet akkor, hogy ha egy kamera platformot akarunk építeni. Feltételezhetjük, hogy a kameraplatform hordoz majd egy gimbalt, egy kamerát és valamilyen FPV szettet, amivel élőképet biztosítunk arról, hogy mit lát a gép. Nézzük meg, ilyenkor mik lesznek a foglalt csatornák és hogyan kell majd sáfárkodnunk a számokkal:

+ 4: throttle, yaw, roll és a pitch foglalt, ezek az alapcsatornák
+ 1: kamera ki, kamera be (esetenként, profi gépeken a zoom is elvihet egy csatornát)
+ X: gimbal vezérlés. A gimbalt három irányba fordíthatjuk, tilt (fel-le), pan (jobbra-balra), roll (oldaldöntés), ezt ugye mind külön kell szabályoznunk. Ráadásul ezek a csatornák finom mozgást követelnek meg, vagyis jó eséllyel egy potméterre kell kitennünk. A csatornaszám annyi lesz, ahány tengelyes a gimbalunk (1-3)
+ 1: FPV szett, vagyis a ki és a bekapcsolása a kamerának
+ 1: Üzemmód választó kapcsoló, pl. GPS Position hold (GPS pozíció tartás), Altitude hold (magasság tartás), Return to Home/Land (visszatérés, leszállás)
+ 1: IOC, vagyis Intelligent orientation control (Home loack, Crusie Lock) ezek a különböző orientációs irányításhoz köthető funkciók (kisebb gépeken ezt hívják headless módnak)
+ 1: egyéb funkciók, pl. felemelhető elektromos talp
+ 1: világítás ki és bekapcsolása
+ 1: van aki az élesítés/leállítás funkciót is kiteszi egy külön csatornára (Arm, disarm)

A fentieket összeszámolva 14! csatornát kapunk, ami azért elég durva, ha belegondolunk, hogy egy 10 csatornás táv kb. 50.000 Ft-tól kezdődik. Remélem érthető, miért kardinális kérdés az, hogy hány csatornás a távirányítónk. Ha valaki az összes fenti funkciót ki akarja elégíteni, akkor jó választás lehet a 16 csatornás FrSky Taranis (szokott lenni Banggood EU raktárban is). Aki hajlandó kompromisszumokat kötni a csatornaszám alapján, az választhatja a FlySky FS i-10-et (10 csatorna), a Radiolink AT 9-et (9 csatorna) vagy akár az AT 10-et is (10 csatorna) vagy akár a Walkera Devention 10-et (10 csatorna) is.

MODULARITÁS
Ha tehetjük gondolkozzunk előre, olyan modellt válaszunk,amiben az adó modul cserélhető. A nem cserélhető modulos távok olcsóbbak de később többe fog kerülni a fejlesztés (jobban mondva, a táv cseréje). Ha nem cserélhető adó modulos tápegységet veszünk, akkor a táv csak azokkal az adókkal tud majd kommunikálni, amelyekkel alapból is tudna, pl. a Flysky FS i-6 (6 csatornás, nem moduláris) csak a Flysky moduljaival lesz kompatibilis. Ebben az esetben az összes gépünk vevő oldali modulját ilyenre kell cserélnünk, különben nem lesz képes kapcsolatot létesíteni a távirányítónkkal.

Ár/érték arány és modularitás szempontjából jó vétel pl. a Turnigy/Flysky több márkanév alatt futó TH9X-es típusa. Olcsó távirányító, könnyen fejleszthető a közismert Frsky DJT, XJT vagy Orange adó modulokkal, illetve akár 16 csatornát is le tud kezelni (alapból csak 9 csatornás).  Fontos, hogy a Turnigy TH9X firmware cserélhető, feltölthető rá Opentx firmware, amivel új funkciók érhetőek el. Az ára 25.000 Ft körül mozog, ennél nem létezik olcsóbb moduláris táv. Mivel ez a cikk nem a távokat hivatott részletekbe menőkig elemezni, ezért nem térnénk ki most a gyengeségekre.

TELEMETRIA
A telemetria a gép különböző paramétereinek a távirányító LCD képernyőjére való visszaíratását jelenti. Ilyenkor a táv adója és a gép vevőoldala folyamatosan aktívan kommunikál egymással az adatok minél gyorsabb frissítése érdekében. Ez azonban tipikusan az a funkció, amit alap távokban nem fogunk megtalálni, vagyis ezért súlyos ezreket kell majd kicsengetnünk.

RSSI
Ez a Received Signal Strength Indicator vagy más néven a vett jelerősség visszajelző funkció.Ez egy elég fontos tulajdonsága a távoknak, amennyiben rendelkeznek ilyennel. Lényege, hogy dinamikusan mutatja a jelerősség változást, illetve hangjelzéssel és rezgéssel figyelmeztet, ha a beállított szint alá csökkenne a jel (vagyis a gép kezdene kimenni a hatótávból).

TRAINER PORT
Sokan szeretik, ha a távjukon van trainer port. Ez azt jelenti, hogy a távot számítógépes kontrollerként is tudjuk használni, mint ha egy joystick vagy gamepad lenne, de ebben az esetben ez lesz a szimulátor programok irányítópanelje. Ilyen pl. a Real Drone Simulator, amit én is a saját távirányítómmal fogok irányítani, de kaphatóak a trainer kábelek (amik egy elfordított PS-2 csatlakozóra emlékeztetnek) komplett szimulátor szoftverekkel együtt is, ahol a merevszárnyú gépek mellett irányíthatunk drónokat is. Ilyen pl. a G7 Phoenix 22 in 1 szimulátorprogram, amelyhez a fent említett kábel is jár (lesz róla teszt, amint megérkezett).

VEVŐ OLDAL
A gép testén helyezkedik el és kommunikál a Flight Controllerrel. Itt több összekötési lehetőség is van, használhatunk PWM, PPM, PCM vagy Serial alapú összeköttetést. A különbségeket a "legelterjedtebb rc rádió márkák" cikkünk taglalja, aki szeretne precíz és kevés kábeligényű vevőt, a válasszon PPM vagy S-Bus típusút. 

NÉHÁNY "AJÁNLHATÓ" TÁVIRÁNYÍTÓ
Fontos dolog, hogy mindenkinek magának kell eldöntenie azt, hogy melyik távot mire szeretné használni. Egyéni preferenciától függ és gépről gépre változhat, nincsenek generális szabályok arra vonatkozólag, hogy kinek mi vált be vagy mi nem, arra pedig különösen nincsen, hogy neked mi fog. Ezek csak ajánlások, nem kőbe vésett értékek. Én 4 csatornás rádióadóért (pl. Flysky FS i4) pénzt nem adnék, semmi értelme olyat megvenni, ami csak az alap csatornákat tudja. Szerintem az ideális eset az, ha van pénzünk 8 csatornánál többel rendelkező távirányító megvételére:

  • 15.000 Ft: FlySky FS i6, 6 csatornás táv,van telemetriás változata, de ez nem moduláris, előrébb csak a táv cseréjével tudunk lépni. Van egy régebbi változata, ami FS-T6 néven fut, ha kedves az életetek ne vegyétek meg, sok a gond vele.
  • 23.000 Ft:Turnigy/FlySky TH9X: 9 csatornás, modolható táv, de elég sok a zűr vele. Az elemtartója megbízhatatlan, szinte mindenki Lipora cseréli. Az LCD háttérvilágítás gyenge. A firmware kicserélhető OpenTx fimrwarre.
  • 53.000 Ft: Flysyky FS i-10, 10 csatornás táv, Lipo akkus táp, telemetria,
  • 28.000 Ft: Radiolink AT 9: 9 csatornás táv, RSSI vibrációs riasztás, színes LCD led, telemetria, S-BUS támogatás, 1.5KM-es hatótáv, Lipo akkus táp
  • 40.000 Ft: Radiolink AT 10: Az AT 9 nagytestvére, 10 csatornás táv, a funkciói gyakorlatilag ugyan azok, mint az AT 9-nek, de a hatótávja már 2 kilométer
  • 67.000 FtFrSky Taranis: 16 csatornás, OpenTx fimrwares táp, gyakorlatilag mindent tud amit a fenti távok

Hasznos linkek:

A sorozat részei: