Nagy méretű, kamerás multikopter projekt - Bevezető
FRISSÍTVE: 2016.05.14.
Jelenleg úgy érzem, minden kis koptert megvettem amire kíváncsi voltam. Persze lenne még vagy száz, 30.000 Ft alatti gép, amit szívesen a kezembe kaparintanék, akár csak tesztelési célból is. De az evolúciós lépéseken már túl vagyok, volt nano hexakopterem (JJRC H20), közepes méretű akrobatikus olcsó kopterem (Eeachine H8 mini), kis kamerás quadom (Hubsan X4 107 C) és nagy méretű, de kis kamerát elbíró hexakopterem (MJX X600). Azon agyaltam, mi legyen a következő lépés, hiszen valahogy ki kéne törni ebből a szénkefés világból és eljutni egy normális kamerát is vinni képes, stabilizált, sok funkcióval rendelkező repülő járműhöz. Hogyan tovább? Egy vagy két lépésben ugorjam meg a következő szintet? - tettem fel a kérdést.
Vehetnék 50.000 Ft körül egy MJX X101, JJRC Tarantula X6, Syma X8 méretű gépet, gyári kamerával és FPV-vel ahogy már a "Kamerás koptert 50.000-ig?" cikkben is fejtegettem. Milyen előnnyel járna ez? Nagyjából semmilyennel, hiszen lenne egy kicsit nagyobb gépem, kicsit erősebb motorokkal, amelyek igazából csak nagyon korlátozottan valósítanák meg az igényeimet. Ne feledjük, ha van kedvünk akár egy egyszerűbb brushless gépet is építhetünk kamera platformnak. Ha a fenti 50.000 Ft-os összeget megduplázzuk 100.000 forintra és egy kicsit hunyorítunk, már is 150.000 forintnál tartunk. Nagyjából ekkora összeget kell elkölteni arra, hogy egy megfelelő - még csak nem is szuper - kamera platformot kapjunk. Már csak egy dolgot kell jól körülhatárolni, hogy mire szánjuk ezt a gépet pontosan? Nézzük a szempontokat:
- motorok: szénkefe nélküli motorokkal legyen felszerelve (brushless)
- repülési idő: legyen legalább 10-15 perc, teljesen felszerelve 10 perc, de ezt nagyjából mindegyik tudja
- kamera: legyen rajta egy legalább Full HD (1920x1080px) felbontású, gyári vagy nem gyári kamera, ebben az esetben Gimbal is kell
- stabilizálás: képes legyen egy gimbalt magával vinni, 2 vagy 3 tengelyeset
- Pozíció tartás: legyen benne GPS, képes legyen visszatérni az indulási pontra és tudjon pozíciót/magasságot tartani
- vezérlő szoftver: legyen hozzá valamilyen szoftver, amivel kalibrálni lehessen a paramétereit
- biztonság: baj esetén meg tudja védeni a technikát, leszálljon akkumulátor feszültség csökkenésre vagy egyéb módon védje meg a gépet
- szerviz: legyen hozzá megfelelő mennyiségű alkatrész, de ne legyen horror az üzemeltetése, lehessen normálisan szerelni vagy ismerjünk olyat, aki tud benne segíteni
A fenti szempontok soknak tűnnek, de igazából egy csomó magától teljesül. Ebben az árkategóriában csak brushless gépek vannak, mindegyik elrepül nagyjából 15 percet, a kamerát meg tudjuk venni tőlük függetlenül is, mindegyik hordoz magán GPS modult, stb. vagyis a fenti elvárások teljesen valósak ezért az árért.
A másik fontos szempont, hogy honnan szerezzük be, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy az összes költség után mennyi pénzünk marad a kiegészítő dolgok megvételére, illetve hogy ezt a pénzt a vámra költjük-e el, vagy mondjuk egy jobb kamerára. A beszerzési helyekről már többször értekeztem a blogon, de azért elevenítsük fel a fő szempontokat:
- Magyarországi beszerzés: nincs vám, nincs ÁFA, nincs vámolási díj, gyors beszerzés, könnyebb garanciáztatás, cserébe drága
- EU raktár: nincs vám, nincs ÁFA, nincs vámolási díj, lassabb beszerzés, nehezebb garanciáztatás, olcsóbb beszerzési költség
- EU-n kívüli országból: ez nyilvánvalóan Kína. Vám, ÁFA és vámolási díj kötelezvény, plusz még a posta le is fog venni valamekkora összeggel, lassan érkezik meg, a garanciális intézés egy halál, cserébe itt a legolcsóbb (vagy még sem? majd meglátjuk)
A fenti kritériumok mentén elindulva nekem a legjobb beszerzési forrás valamelyik kínai oldal EU-s raktára tűnt (ekkor még). Itt már csak egy dolgunk van, fel kell térképeznünk a szóba jöhető gépeket és a készleteket, amelyeket a fenti három lehetőség kínál. Nézzük először a típusokat, amik szóba jöhetnek:
- Cheerson CX-20/Quantum Nova Marciart leírása
- XK Detect X 380/WLToys V303 seeker: APM alapú gép, konfiguráláshoz a Mission planner szoftvert kell használni.
- XK Aircam X500: coming soon, vagyis még nem jelent meg (a cikk írásának időpontjáig 2015.12.06).
- FUAV Seraphi: nem sok információ lelhető fel róla jelenleg, elég új gép.
- Flying 3D X8: BigFlyShark Shark X6 vezérlő van benne, firmware hibák, szerintem ez a legrondább.
- Winsgland Scarlet Minivet: APM alapu gép tudommal APM 2.5.2 van benne, okos akkumulátoros.
- Up Air Upair Chase: APM 2.5.2 van benne, okos akkumulátorral megy, 18 perc repülési idővel kell számolni.
- Walkera QR X350 Pro: Szintén APM, jó fajta DEVO távval, és gyárilag 5200-as akkumulátorral szerelve. Sajnos sok belőle a hibás.
- Zero Explorer Xplorer
Nem rossz lista ugye? 9 különböző gép, a nem túl szigorúan vett 150.000-es árhatárig. Most nézzük meg, hogy hogyan fogunk kijönni ebből az összegből és szórjuk ki a teljesen esélytelen modelleket. Kezdjük azzal, hogy összesítjük az árakat a három beszerzési forrásra, két külön táblázatban:
Hol van a modell
Megnevezés/Forrás |
Magyarország (Ft) |
Eu-n Kívül ($) |
Eu-n belül ($) |
Cheerson CX-20 |
|||
XK Detect X 380 |
NINCS |
||
XK Aircam X500 |
NINCS |
NINCS |
|
FUAV Seraphi |
NINCS |
NINCS |
|
Flying 3D X8 |
NINCS |
||
Winsgland Scarlet M. |
|||
Up Air Upair Chase |
NINCS |
NINCS |
|
Walkera QR X350 Pro |
|||
Zero Explorer Xplorer |
NINCS |
NINCS |
Mennyibe kerül (150.000 Ft=510 USD)
Megnevezés/Forrás |
Magyarország $(Ft) |
Eu-n Kívül ($) |
Eu-n belül ($) |
Cheerson CX-20 |
406 (119.000 ) |
209+? |
245+? |
XK Detect X 380 |
NINCS |
277,6 |
291+7,38 |
XK Aircam X500 |
NINCS |
460+10 |
NINCS |
FUAV Seraphi |
NINCS |
225+118 |
NINCS |
Flying 3D X8 |
NINCS |
260+17 |
223+2,5 |
Winsgland Scarlet M. |
884 (259.000) |
460+10 |
460+7 |
Up Air Upair Chase |
NINCS |
550+15 |
NINCS |
Walkera QR X350 Pro |
679 (199.000) |
400+4 |
499+? |
Zero Explorer Xplorer |
NINCS |
458+2 |
NINCS |
A fenti számokon én is eléggé meglepődtem. Első dolog, hogy mennyire nincsen forrás Magyarországon, de tulajdonképpen ez az EU raktárakra is elmondható, ami jelentősen leszűkíti a lehetőségeket. A második szembetűnő dolog az árak közötti különbség. Azt gondoltam, hogy Mo.-n lesz a legdrágább, na de az, hogy néha az EU raktárakban olcsóbb a termék és még vám sincsen rá, ez azért megdöbbentő. Szerintem a fenti számok jól rámutatnak arra, hogy itthon egyszerűen nincs értelme 100-150.000 Ft körüli multirotoros gépet venni, mert az ára irreális. Én persze megértem a kereskedőket, nekik bért, villanyszámlát, vámot és még sok minden mást is ki kell fizetni és én is onnan venném a gépeket, ha én lennék a múlt heti lottó nyertese. De sajnos nem így van és azt gondolom, hogy azok halmaza a kisebb, akiknek a dupla ár nem jelent semmit. Szerencsére ezzel egyetlen egy kopter sem esik ki, mert minden elérhető külföldön.
Nézzük akkor közelebbről a költségeket az EU-n kívüli beszerzések vonatkozásában. A lenti táblázat megmutatja, hogy mekkora árelőnnyel rendelkeznek a gépek és milyen plusz költségekkel jár a behozatal (azt feltételeztem mindenhol, hogy vámolni kell, mert ez a realitás).
Adózás utáni árak Eu-n kívülről
Megnevezés |
Ár (nem EU) |
Ár (EU) |
Árelőny |
Szállítás |
Vám (+kezelés) |
Különbség |
Végösszeg |
Cheerson CX-20 |
209 |
245 |
-36 |
0 ??? |
71,79 |
35,79 |
280,79 |
FUAV Seraphi |
225 |
0 |
225 |
118 |
113,33 |
338,33 |
338,33 |
Flying 3D X8 |
260 |
226 |
34 |
17 |
92,87 |
126,87 |
352,87 |
XK Detect X 380 |
277,6 |
300 |
-22,4 |
0 ??? |
93,056 |
70,656 |
370,656 |
Walkera X350 Pro |
400 |
499 |
-99 |
4 |
132,24 |
33,24 |
532,24 |
Zero Explorer |
458 |
0 |
458 |
2 |
149,6 |
607,6 |
607,6 |
XK Aircam X500 |
460 |
0 |
460 |
10 |
152,7 |
612,7 |
612,7 |
Winsgland Scarlet M. |
460 |
467 |
-7 |
10 |
152,7 |
145,7 |
612,7 |
Up Air Upair Chase |
550 |
0 |
550 |
15 |
182,15 |
732,15 |
732,15 |
A táblázatot átrendeztem árak szerint, khmm, ugye látható mi a probléma? A 9 kopterből 5 már az árak miatt kihullana, mielőtt egyáltalán bármilyen paramétert megnéztünk volna, az 510 dolláros limit miatt. A mezőny 60%-ának kiherélése értelmetlenné tenné a cikket, ezt pedig nem hagyhatjuk, ezért más módon fogunk ügyeskedni, hogy az árat lefaragjuk, az olvasó legnagyobb örömére:D
A lényeg, hogy két lehetőségünk van, vagy rendelünk EU raktárból (amivel ugye szintén elvesztünk 4 gépet, mert ott nincsen) vagy....Hogyan is történik a vámolás?
Alap esetben a számlán megállapított értékre vámolnak, annak a 27+4%-a plusz a Posta kezelési költsége (kb. 2000 Ft) kerül felszámításra. Célszerű tehát a számlán szereplő összeget csökkenteni vagy is kupont vagy bónusz pontokat kell felhasználnunk az árak csökkentéséhez. Ez azt jelenti, hogy az árakat 31%+2000 Ft-nyival kell csökkentenünk ahhoz, hogy a két halmaz egálban legyen. A probléma ezzel még mindig az, hogy az EU raktárból kb. 1/3-nyi idő alatt fog megérkezni az áru és a garanciális ügyintézés is sokkal könnyebb. Ebből látható, hogy azonos ár mellett meg kell rendelni a koptert az EU raktárból és kész. De mivel én keményen ragaszkodom ahhoz a tézisemhez, hogy nem szórok ki egyetlen egy versenyzőt sem, ezért be kell hogy árazzam azt, hogy a lassabb szállítás, a vámügyintézés nyűgje mekkora összeget ér meg. Szerintem ez kb. 15-20.000 Ft-tal egyenlő, vagyis a vételi ár maximumának (150.000 Ft) 10-13%-ával. Ekkor venném az EU raktár helyett Kínából a gépeket. Macerás ugye? Na ezért érkezik hazánkba a kopterek legnagyobb hányada a fenti típusok közül az EU-ból: Cheerson CX-20, XK Detect X 380, Walkera QR X350 Pro. Akinek ezek megfelelnek, nem is kell tovább olvasnia a cikksorozatot (amivel persze lemaradna egy csomó elemzésről, trükkről és tippről), aki viszont olyan makacs mint én, annak van még egy, relatíve vacakolós lehetősége, a különböző főegységek külön megvétele.
Ahogy már említettem, a kopterrel szemben elvárás, hogy tudjon gimbalt és kamerát is vinni. Ezeket viszont egyes típusok esetében külön is be lehet szerezni (vagy alapból nem tartalmazza az ár, mint a legtöbb kopter esetében). Gimbalt és kamerát már 20-30.000 forint körül is be lehet szerezni, ezek sokkal nagyobb eséllyel nem kerülnek majd levámolásra, de ezek értékét is csökkenthetjük kuponokkal és pontokkal, így biztosan nem kerülnek elvámolásra. Itt azonban a lehetőségek száma annyira nagy, hogy ezt képtelenség leírni, ráadásul nem egyforma kamerák mennek fel a gépekre. Vannak olyan típusok is, aminek az árában gyárilag van kamera, amit fölösleges lenne eltávolítani, ezért ezen verziók összehasonlítását meghagyom az olvasónak.
Bevezetésnek ennyit, a következő cikkekben szépen bemutatunk minden modellt, összehasonlítjuk a műszaki paramétereket, megkeressük a gyengeségeiket és erősségeiket. Ne menjetek messzire, mert hamarosan visszajövünk.
A további részek itt találhatóak:
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt II. - Az alkatrészekről és a Cheerson CX-20-ról
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt III. - A vezérlőkről és az XK Detect X380-ról
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt IV. - Propellerek és a Wingsland Scarlet Minivet
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt V. - A motorokról és a Flying 3D X8-ról
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt VI-I. Walkera QR X350 Pro
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt VI-II. Walkera QR X350 Pro
- Nagy méretű, kamerás multikopter projekt VIII. Xiro Explorer