Syma X8 HC - vén kecske is megnyalja a sót

syma-x8hc-with-2mp-hd-camera-2-4g-4ch-6axis-altitude-hold-headless-mode-rc-quadcopter.jpgGondolkodtam, hogy ilyen címmel indítottam-e már cikket, de mivel a "kecske" szót nem dobta ki sehol az oldalon a kereső (mint a legkevésbé a repüléssel összeegyeztethető szót), ezért ez lett a cím. Igazából füllentettem vele, mert ez egy "új" vén kecske, hiszen belecsalt a gyártó egy H betűt a névbe, ami egyébként az Altitude Hold funkciót takarja, ezzel létrehozva egy új modellt. Azt mindenképpen meg kell említenem, hogy a gépet a GearBest jóvoltából (Courtesy of Gearbest) kaptam, mint "mintatermék", tehát már kerestetik az első troll, aki be meri írni a post alá a kommentmezőbe, hogy GB bérenc (vagy Gbérenc?).

Most hogy kitrollkodtátok magatokat az első "kapott" gépen, azt azért meg kell említenem, hogy a GearBestes levélváltást úgy kezdtük, hogy teljesen megtartom a függetlenségemet és írhatok, amit akarok a termékről, akár rosszat is, akkor hajlandó vagyok írni cikket, mondták rendben. Szóval maximálisan korrektek voltak, reméljük ez - a legtöbbünk örömére - további gépek hadát jelenti majd, amit tesztelhetek, miközben a magyar Quadcopter 101-ná válok, ti meg majd jól elolvassátok a bejegyzéseket. 

Most, hogy letudtuk a kötelező köröket, csapjunk a lecsóba, ugyanis sok érdekes dolgot tapasztaltam, mióta megkaptam a gépet. El akartam sütni azt a poént, hogy én vagyok az első Magyarországon, aki tesztet ír a Syma X8 HC-ról, ami igaz, de nagyjából minden géppel így van, mert nincsenek értelmes cikkeket író blogok, kivéve Terézatya "Kopter Géza" blogját (amit szintén érdemes olvasni, mert az Eachine Falcon 250 druszájáról ott van néhány cikk). 

Ami meglepett, az a Syma X8 mérete. Azt vizionáltam, hogy kisebb, annak ellenére, hogy volt Syma X5C és X5HW is a kezemben, ez meg annak a nagyobb testvére, szóval mindenképpen nagyobb kell hogy legyen. De ez nem nagyobb, hanem ba**ott nagy, akkora disznó, hogy mikor odatettem a DJI F330 Ogre mellé, amin 8 colos propellerek voltak, akkor tekintélyesebbnek tűnt, mint a brushless gép. Ha kifordítom a propellereit kar irányba, akkor 50 centimétert kapok, vagyis ez egy "full size" 350 mm-es gép, a DJI Phantom 3 mérete. Azt gondolom, hogy innentől kezdve, hogy a gép 9 colos propellereket forgat, az embernek nincs kedve az ujjával belenyúlkálni a forgószárnyakba, mint ahogy azt egy kisebb gép, pl. a Syma X5C esetében meg merjük tenni.

A másik ami váratlanul ért, az a gép hangja. Vannak különböző hangok, amiket mindenki ismer: van a porszívó visítás, ami idegesítő és bárcsak múlna már el érzést váltja ki belőlünk. Van olyan ordítás, amit a kopasz, hegyomlás szerű kidobóemberek produkálnak azon vendéglátóipari egységek bejárata előtt, ahol az ember táncolni szokott, 4-5 sziszegős zsömle elfogyasztása után, ez ijesztő. És van az a hangorkán, amelytől feláll a szőr a kezünkön, ilyen pl. a Dodge Charger által hallatott dübörgés, amit pedig kellemes adrenalin löketként élünk meg. Többek között ezért van az, hogy aki először hall brushless gépet, az azonnal beleszeret, mert mindegyikben egy kis Dodge Chargert rejtettek el az alkotók. A Syma X8-nak hangja valahová az utóbbi kettő hang közé esik, de az biztos, hogy hangos. Amikor a lakásban beindítottam, repültek szanaszét a papírok, akkora szelet kavart, ami persze nem meglepő 4 db 9 colos propellertől, de azért mégis csak ahhoz vagyunk szokva, hogy ezt brushless gépek produkálják. Vagyis látványra egyáltalán nem rossz, ezt egyébként a meglehetősen egyedi, arany színű, amerikai rapper kabátszín is erősíti (az aranyfogam már készül hozzá). Egy kis szőr még hiányzik a gép aljáról és simán lehetne strici wágen.

Az anyagminőségre azt mondanám, hogy elmegy. A gép teste egyáltalán nem gagyi, de azért egy Audi ajtóbecsapódás szerű minőségérzetet nem sikerült produkálni. Ez különösen  az akkumulátortartó fedelénél jön ki. Ez egyébként minden gépnél egy jó mérce, a JJRC H11D pl. konkrétan a széthullás jeleit mutatta, mikor behelyeztük az áramforrást, ennél a Syma X8HC mindenképpen jobb, de azt a zsíros helyre csusszanást azért nem tudja, amit a DJI okos akksijai produkálnak. Egyébként ezt az állandó hadakozást - amikor be kell helyezni az akkumulátort - a kábelekkel baromira utálom, valamiért ezt még egyik cégnek sem sikerül elegánsan megoldania. A Syma még pluszban bebüntet minket egy banán dugós végződéssel, amelyhez természetesen egyik nívósabb töltőgyártó sem ad átalakítót, szóval kénytelen voltam a gyári töltővel birkózni (na jó, igazából vettem egy banana plug to XT60 átalakítót, aztán kész). 

A gyári töltő nem egy acélos darab, ami a töltési sebességet illeti, a gyártó egyébként nem hazudik, tényleg 200 perc alatt kapja meg a delejt (igen, ez TÖBB mint 3 óra). Ennek az oka az, hogy a töltő a balansz csatlakozón folyatja bele a delejt, ami maximum 1A töltőáramot visel el, persze így is csak két óra lenne a töltés, szóval a Symának ezt még sikerült valamilyen kifürkészhetetlen kategorikus imperatívusztól vezérelve plusz egy órával megfejelnie. Öröm az ürömben, hogy tényleg szépen balanszol, cellafeszültségnek 4.19 és 4.20-as értéket mértem, ami gyakorlatilag tökéletes. Vegyetek banán dugó to XT60 átalakítót, ha ilyen gépet vesztek magatoknak, kb. 500 Ft és sok agysejtet meg lehet vele takarítani.

A fények jók, de cselesek, mert a zöld a hátsó, a piros az első. Ezt szokjuk meg, DJI szabvány, őket meg nem szégyen másolni. Ellenben a matricacsíkok, amelyek az orientációt hivatottak jelölni, nem voltak kellően a gép karjára tapasztva, ezt visszasimítottam és azóta nem mozdultak el, érdekes nem tudom, hogy ezt minőségi hiányosságnak lehet-e venni, vagy sem.

A repüléshez még fel kell műtenünk a teljesen egyedi propellerfelfogatással ellátott propellereket, amelyeket egy műanyag perselybe behelyezett fém stifttel (itt Rodolfó sikítva dobja el értetlenségében a bűvészdobozt) tudunk rögzíteni, majd erre felhelyezve a propellert, egy kamu lefogató sapkával lezárni. Nagyon felnőttesen néz ki, már-már jól, de egy rutinosabb brushless janicsárt azért nem lehet vele megtéveszteni. A 9 inches propellernél már kezdett gyanús lenni, hogy itt valami igen hatékony dologról lesz szó, de erről bővebben lejjebb értekezem. Ebben a szekcióban a Syma kap egy piros pontot a tartalék propeller szettért, az SD kártyáért, a kártyaolvasóért és a ki-bekapcsoló gombért, ez 4 db, ami ugye már majdnem egy kis ötös.

A repülési tulajdonságai egész jók, van benne erő, de azért nem okoz gondot a megzabolázása. Nem túl gyors, de nem is lassú, egyetlen dologtól kaptam hülyét, az a tetű lassú yaw érték (függőleges tengely körüli elfordulás), ennyi idő alatt egy tankhajó is körbefordul a Suezi-csatornában. Persze ez egy kameraplatform, szóval ez nem akkora baj, de azért lehetne mondjuk 3x ilyen gyors a fordulás.

UPDATE 1: azóta jobb lett az idő és verettem egy kicsit sportos módban . Azt gondolom, hogy elég jó vele repülni, lehet neki tolni mint az állat, csak lassan reagál és a nagy súly miatt sodródik. Ettől kicsit olyan érzetet kelt, mint amikor driftelünk egy autóval és ez kifejezetten kellemes érzés. Azért hagyjunk neki helyet, mert nem kicsi a fordulóíve.

TÁVIRÁNYÍTÓ

A távirányító a tipikus játék kategóriájú (toy grade) távok minden nyűgjét magában foglalja. Ez persze nem negatív kritika, inkább csak egy fajta objektív kinyilatkoztatás, de kérdem én, ha az MJX X600 távja tud 300 métert és képesek voltak rátenni egy sebességszabályzó potmétert, erre miért nem lehetett? Ezt miért nem tudja senki lemásolni a másiktól? Nem hiszem, hogy egy 10-15.000 FT-os gép árába belefér egy drágább távirányító, mint egy közel 30.000 Ft-os gép büdzséjébe. A színe olyan, amilyen, nekem nem tetszik ez a fehér alapon piros színezés, nagyon bazári, de ez lehet a kultúrák közötti értékítéletből fakadó különbség is (ki mit lát szépnek). Ellenben funkcionálisan teljesen rendben van a szerkezet, minden teszi a dolgát, megfelelően klattyan a helyére és azt hiszem ebben a kategóriában ez a legfontosabb. Hogy mennyire, erre jó példa volt a Fluoreon H101 gázkarja, ami a maximális állásban felragadt, majd ott maradt, kisebb riadalmat okozva (csak hát, az 1/10-ed ennyibe került). Itt biztosan nem fog ilyen előfordulni, ugyanis a gáz és az iránykar alappozíciója a középállás, ami szükséges is, hiszen a gép rendelkezik barometrikus szenzorral, leánykori nevén Altitude Hold funkcióval, ezt Symáéknál úgy hívják, hogy barometric set height. Fontos azt tudni, hogy a barometrikus szenzor megléte nem pozíciótartást jelent. Ettől a gép még nem fog egy helyben maradni, erre kizárólag a GPS alapú gépek, mint pl. az XK Detect X380 képesek. A Syma X8HC csak a magasságát tartja, ez egyben azt is jelenti, hogy ha oldalról fúj a szél (ahogy már 4 napja) vagy kúszik a gép, akkor bizony vándorolni fog a levegőben. Ez teljesen normális, az összes gép így viselkedik, ezzel pusztán csak azt érjük el, hogy nem esik a magassága.syma-x8hg-transmitter-1024x407.png

Csináltam ezzel kapcsolatban egy tesztet, egy dombról lefele. Arra tippeltem, hogy ahogy a domb vonalát követem, a gép is ugyan ezt fogja tenni, vagyis lecsökkenti a magasságát, de nem. A barometrikus szenzor nem a földtől mért távolságot követi, hanem a tényleges magasságból számítja ki a pozícióját (levegőnyomás, adott magasságon). Azt azért nem mondanám, hogy sebészkés pontosságú, de a célnak megfelel és erre rájátszanak a középre visszaklattyanó távirányítókarok is. Ami még érdekes, hogy cselesen a 4 trim kapcsoló közé rejtették el a kamera/videó aktiválásáért szereplő "gombot", vagyis a bal oldalon a függőleges bizgentyű ezt hivatott betölteni. Gondolom ez az ázsiai szimmetriamániára vezethető vissza (ez persze nem igaz, a japánok szerint az asszimmetria a szép) vagy pedig a fröccsöntő üzem generál távirányítóformájára. Ezt erősíti, hogy a távirányító 6! elemet lenne képes fogadni, de csak 4 elem való bele, ugyanis a szélső két helyen nincsen érintkező, plusz szivacsbetéttel van kitöltve. Ebből csak egy dolog derül ki, hogy a távot más modellek is megkapják (feketében pl. a Syma X5 és bizonyos MJX modellek), de azért van a dolognak egy diszkrét bája.

SZOFTVERES FUNKCIÓK, KAMERA

Nem szoktam erről írni, mert ebben a kategóriában nem nagyon szokott semmi lenni, kivéve a bukfencet, de ez a gép senkit nem fog tömeges bukfencezésre sarkalni (én pl. egyet sem csináltam vele). A barometrikus szenzorról már volt szó, de tudja a headless módot (ahogy mindenki más is), illetve elvileg van egy fajta alacsony feszültség védelem (LVC), vagyis a gép egy adott feszültség alatt villogtatja a lámpáit, ahogy más gépek is. Nincs viszont fölösleges RTH, amit mások be szoktak kamuzni, szóval ilyen értelemben véve őszinte puritánság jellemző a masinára (és hazarepülni sem akar Kínába a hibás beállításoknak köszönhetően, mint oly sok társa).

Ami a kamerát illeti, maradjunk a puszta számoknál, a fotó elvileg 2MP, míg a videó 1MP. Akinek van számológépe, bepötyögheti, 1280*720=921.600 vagyis ez egy 720p felbontású képrögzítő. A minősége olyan, mint ha vízfestéket összekevertünk volna temperával és kb.-ra lefestettük volna a környezet körvonalait. A kamerának elég sok baja van, de egyrészt ez az összes többi kategóriatársára ugyanígy jellemző, másrészt nem ennek a fényképeit fogjuk molinóra nyomtatni, de még az "éppen elmegy" kategóriába esik. Igazából egyből ki lehet kukázni és feltenni valami jó kis akciókamerát és hopp, ezzel teljesítjük az olcsó gép alá drága kamera felállást, amit én személy szerint teljes mértékben értelmetlennek tartok, de TUDOM, hogy van erre igény Magyarországon, szóval kerestem egy videót nektek (a második), hogy elbír-e egy akciókamerát és a válasz az, hogy el.

PARÁK ÉS KÉRDÉSEK

Azt gondolom, hogy ennek a blognak az olvasói nem azért olvassák a cikkjeimet, mert katalógusadatokat másolok be egymás után, hanem objektív teszteket írok, amelyekben a tényeket a saját szubjektív szűrőmön eresztem át. Szerintem ettől lesz jó olvasni valamit, nem attól hogy: akkumulátor 2000mAh 2S, szélesség: 50cm, töltési idő: 200 perc stb...Tetszik érteni? Ehhez képest a neten rettenetes mennyiségű "copy paste" cikket találtam, ami úgy készül, hogy Ödönke le akarja venni a nagy webáruházakat egy kis lével, ezért elkezd "teszteket" írni, tesztelés nélkül. Amikor ezeket elolvastam, nagyjából egyöntetűen ez jött ki mindenhol, hogy:

  • alacsony a hatótáv, kb. 70 méter (az átlag meg ebben a kategóriában 100 méter, bár ezt melyik kisujjukból szopták ki, az nem derült ki)
  • alacsony az üzemidő, kb. 5-7 perc 

Nos, baromira nem igaz egyik sem. Az hogy ezt írták bele valamelyik katalógusba, az lehet, de ez csak egy dologra jó, hogy a sok baromság elkezd cirkulálni az interneten és szépen mindenki átveszi azt. A hatótávról, az alábbit tudom mondani: a Tabánban, Budapest közepén elindultam egy dombról lefele (tehát a gép ALATT ÁLLTAM VÉGIG), majd 170 "nagy lépés" után még MINDIG tudtam a gépet élesíteni, csak éppen véget ért a park. Hogy mennyi egy "nagy lépés"? Ennyi:p1270918_masolata.JPGBaszki, lyukas a zoknim? Szóval 90 cm, ebből léptem le 170-et, tehát a hatótáv legalább 150 méter vagy több. Ez nagyjából azt jelenti, hogy már SEMMIT nem lehet látni a gépből, tehát ennél nagyobb hatótáv teljesen felesleges. Nem hogy az orientációt nem látjuk, hanem mást sem, szóval amiatt nem kell aggódni, hogy ez kevés lesz.

Ami az üzemidőt illeti, szerintem olyan 10 perc, kamerával, alulról karcolva, de semmiképpen nem 5 és biztosan több, mint 7. Vagyis azért, mert valami le van írva egy papírra, még nem biztos hogy annyi, bár megszokhattuk, hogy általában kevesebb, nos ebben az esetben a Syma jelentősen lefele kerekített és a valós értékek jobbak lettek.

UPDATE 1: ma mentem egy ténylegesen mért kört, közepes szélben, rekkenő napsütésben, 12:49-nél kezdett el villogni a gép, de verettem "racer" módban is, ami durva. 13 perc gyári akksival, anyám, akkor a 2500mAh-ssal simán elmegy 15-16 percet, ez nagyon jó eredmény.

Ami az alkatrészeket illeti, ahogy én nézem, a Syma X8HC és a régebbi Syma X8C majdnem mindenben ekvivalens. Amiben nem, az a vezérlő, a táv és nagyjából ennyi. Vagyis motor, propeller, akksi és mindenféle műanyag elem rendelkezésre áll. A Syma X8 egyébként egy nagyon népszerű modell, jó kis tuning piac áll hozzá rendelkezésre, itt persze nem a Homasita dísztárcsákra kell gondolni, hanem nagyobb akkura, brushless motorra, új ESC-kre stb. Itt van néhány példa, mivel izzíthatunk a haverok előtt:

ÖSSZEFOGLALÓ

Van egy kicsit nehéz (majdnem 600 gramm), de ettől tűrhető szélállósággal rendelkező gépünk, 10 perc fölötti üzemidővel, több, mint 150 méteres hatótávval, amely elbír egy gopro méretű kamerát, magasságot tart, viszont iszonyatosan lassan tölti fel az akkumulátorát (kivéve, ha van egy jó töltőnk, pl. egy Imax B6AC) és béna banándugóval érkezik. Igazából nem nagyon tudtam belekötni a Syma X8HC-be, pedig szerettem volna. 28.000 Ft-ért lehet kapni + szállítás, de kerekítsünk kb. 30.000 Ft-ra. Azt kell megvizsgálnunk, hogy ezért a pénzért mit lehet kapni, ami jobb vételnek számít. Azt szoktam mondani, hogy igyekezzünk minél előbb brushless gépre váltani, de az első gépünk ne legyen az. Nos, a kérdés az, mennyire teszi értelmetlenné a Syma X5-öt a nagyobb testvér? Kb. 2x-es árral kell számolnunk, viszont a Syma X8-nak megvan a méret előnye, ezzel reális képet kaphatunk arról, hogy mekkora helyen fér el egy XK Detect vagy egy DJI Phantom (és úgyis minden kisgyereknek ez van kint poszterként a gyerekszobája falán). Vagyis nem is akkora hülyeség ezzel a géppel kezdeni, de úgy is lehet gondolkodni, hogy a Syma X5-ről egyből át lehet ugrani ezt a lépcsőfokot vagy éppen fordítva, az X5-öt kell kihagyni. 30.000 Ft körül pedig van:

  • Bayangtoys X16 alapváltozat, ami brushless (és kb. az egészet lehet újraforrasztani, olyan hitvány belül)
  • Xinlin 181, ami brushed, de a motorja majdnem olyan erős, mint egy brushless gépé (ez egy Bayangtoys, brushed két, más színben)

Vagy elkalandozhatunk a "félracerek" felé, ami persze egy kicsit csalás, mert nem ugyan ez a kategória, de azért meg kell őket említeni:

Mivel nekem van 4 brushless gépem, meg még 2 db alkatrészben, ezért én már nem lépnék visszafelé, de az biztos, hogy a Syma X8 magasan a legkiforrottabb és legismertebb konstrukció a brushed kameraplatform kategóriájában, tonnányi alkatrésszel és igazi hibák nélkül. Kicsit nagypapás, kicsit lassú, de nagyon stabil és megbízható, szóval szerintem megéri a pénzét.

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentece)": jó hatótáv és üzemidő, gyenge kamera, 30K alatt kéne. Nice range and pretty long flight time but poor camera, i liked it i would buy it in the "below 110USD category"

 Előnyök

 Hátrányok

 - megbízhatóság  - kicsit nehéz
 - jó hatótáv  - a yaw botrányosan lassú
 - jó üzemidő (12-13 perc)  -  ennyiért van brushless gép is
 - könnyű kezelhetőség  - nem jön át a vámon mert nagy :P
 - magasságtartás  - a kamera nem túl jó, kicsi felbontás
 - rengeteg alkatrész  - hiába a magasságtartás, kúszik
 - tuningpotenciál  - nagyon hosszú feltöltési idő
 - sok kis mütyűr jár hozzá   
 - nem akar többnek látszani, mint ami
 - bekapcsoló gomb

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

8

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

9

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

7

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

8

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

10

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

9

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

9

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,625

 

Bemutató videók: