Naplóbejegyzés XV. - Aquincumi modell reptér, JJRC X1, Ogre Mark II, XK Detect X380 repülés

assignable_43_hu.jpgEz még nem az a Naplóbejegyzés, amire mindenki vár, de jó felvezetője lesz annak. Találkoztam TSZKR kollégával az Aquincumi modell reptéren egy hete, hogy megreptessük a madarainkat. Azért is volt fontos ide kimenni, mert a Hajógyári Sziget (amely szintén kijelölt modell reptér) jelenleg nem használható a Sziget fesztivál munkálatai miatt, ezért kellett találni egy kulturált, de a forgalomtól, vagyontárgyaktól és egyéb élőlényektől elzárt területet, ahol lehet reptetni.

A felhozatal az alábbi volt:

 Ami fontos, hogy maga a modellreptér az Aquincumi megálló mögött a távhő üzeme mellett található, nagyjából az isten háta mögött. Amiért érdekes volt számunkra a terület, az két dolog:

  • mivel mások is repülnek itt, akkor most ezt hivatalosan lehet-e vagy sem
  • a terület mennyire van karban tartva, nyírják-e a füvet stb.

Nos az elsőre kicsit bonyolultabb a válasz, mint gondoltam, nem is ennek a bejegyzésnek lesz a tárgya, de ugye az ember józan paraszti ésszel azt gondolná, hogy a kijelölt modell reptér azért az, ami, mert ott hobby célú gépekkel repülni is lehet. Maradjunk annyiban, hogy egyelőre nem foglalnék állást ez ügyben, de a baszogatási faktor jelentősen kisebb az ilyen helyeken, mint a város közepén egy üres telken.

Ami a terület karbantartását illeti, legutóbb, amikor ott voltam nézőként, akkor méteres fű fogadott. Valószínűleg ez a ritkábbik eset, ugyanis utána még kétszer voltam ott kint és szépen le volt vágva a fű a területen, mi több az egy legeltetési terület (találkoztunk birkacsordával és lovaskocsival is), tehát rendszeresen felügyelik a repteret.

A helynek két bejárata van, az első a távhő csöve alatt vezet be a modellreptér elejére, a másik a cső melletti betonúton közelíthető meg. Ezen keresztül a terület megkerülhető, így nem zavarjuk az első részen reptető "kollégákat".

Ami a repülés eredményeit illeti, az XK Detect X380-on kipróbáltunk több dolgot is. Engem leginkább a propeller mizéria érdekelt és az alábbiakat tudom ezzel kapcsolatban elmondani:

  • a fórumok szerint (rcgroups) a legjobb propeller a gépre az Aero-Naut 9450 karbon propellere
  • a gyári propeller elég jó, nekem balanszolnom sem kellett, tökéletesen repül vele a gép, bár kicsit hangos
  • a gyári propellernél egyel nagyobb Gemfan 1038-as egész jó, nekem szépen repül vele a gép, de elég törékeny, tehát a felborulás után borítékolható, hogy kuka lesz a propeller. Ettől még megvehető, mert az XK Detect ritkán bukik fel, köszönhetően a stabil Auto Take off/Land funkciónak
  • ami NEM AJÁNLOTT, az a DJI 9450 másolat propeller, nem csak a teljesítményproblémák miatt, hanem azért is, mert a gép furcsa megzavarodásokat, magasságvesztést és hasonlókat szenved el vele, ezt ne vegyétek meg a géphez

Kipróbáltuk TSZKR frissített firmwareével is a gépet, a panorama mód (4 mp-ig kell nyomni a gimbal vezérlőgombját) és a circle hoovering tökéletesen működik (ugyan úgy kell aktiválni mint a panorama módot, de húzni kell hozzá egy irányt a jobb oldali karon, hogy beállítsuk a rádiuszt). Ami a gimbalt illeti, a gyári konfiguráció az "eredeti" SJCAM SJ4000 másolat kamera súlyára van bekalibrálva, a Gopro Silver már túl nehéz neki, de az EKEN H8R és a Xiaomi Yi súlya (72 gramm) még fekszik neki. Ezért ha nehezebb kamerát akarunk felszerelni, mindenképpen újra kell kalibrálni a gimbalt.

Az EKEN H8R egyébként elég hitvány videót csinál sajnos, szóval csak az vegye meg, akinek az ár az elsődleges szempont, aki videózni akar, válasszon valami mást.

A Gopro-t megkaptam tesztelésre, hamarosan lesz róla elemzés, ha végre tudok értelmes képeket és videókat készíteni vele (egyébként nagyon szép képeket csinál) és az időjárás sem akarja máshogy:D

Kipróbáltam végre a JJRC X1-et. A legnagyobb baja, hogy nagyon érződik rajta az olcsóság és ez jó szokás szerint nem feltétlenül abban nyilvánul meg, hogy gagyi anyagból van (egyébként pl. a táv rettenetes), hanem hogy az egész gép a befejezetlenséget sugározza magából. Mivel egy elemzésnyi idő nem állt rendelkezésre, ezért csak pár gondolatot írnék le, de ez is elég a képalkotáshoz (a hétvégén fogom tesztelni tüzetesebben, addig türelem, tornaterem:D):

  • a távirányító - különösen összehasonlítva az XK X251 távjával - borzalmas. Érzed ahogy az ujjad alatt hajlik a gázkar, nincs LCD, az élesítési szekvencia pedig egy igazi elmebetegség
  • a gép támolyog a levegőben, borzalmasan rosszul vannak beállítva a PID-ek, az első 2 fokozatban nem fordul, konkrétan az 1-esben nem csinál semmit, a harmadikban pedig kitör, ami nem lenne baj, ha íven sodródna, de nem ez történik, hanem elfordul a tengelye körül kb. 90 fokot (de igazából random valamennyit). Ez azért nagy baj, mert nekem ijesztő volt repülni vele, pedig én egy 4 cellás Falconnal repülök
  • a gép leszállásnál pattog, a leszállótalpra kell valami, ami elnyeli az ütéseket
  • azt vettem észre, hogy fordulás után hirtelen elveszti az erejét és beszakad a magssága
  • a gép erősnek érződik, kihozták azt, amit ki lehetett a 2 cellából
  • szabvány motor, szabvány propeller, ami jó (ugye az XK-nak pl. nem), lehet cserélni Gemfan/Kingkong 5045-re a propellereket, de 6 inchesből is van választék (1806-2280KV a motor)

Szóval ezek voltak a hétközi reptetés tanulságai, viszont volt egy hétvége is, erről a következő naplóbejegyzésben bővebben informállak benneteket.